Τι είπε ο Πρόεδρος της ΝΔ στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για το δημοψήφισμα. Η δήλωση Σαμαρά.
Αμέσως μετά την ανακοίνωση του δημοψηφίσματος,ο Α.Σαμαράς
επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, επισημαίνοντας
ότι το διακύβευμα του δημοψηφίσματος είναι αντισυνταγματικό,
καθώς πρόκειται για καθαρά δημοσιονομικό θέμα. Σύμφωνα με πληροφορίες ο
Πρόεδρος της ΝΔ ζήτησε από τον Προκόπη Παυλόπουλο να παρέμβει και με τη
θεσμική του ισχύ, αλλά και με την επιστημονική του ιδιότητα. «Τι θα κάνεις,θα νομιμοποιήσεις αυτό το έκτρωμα;», φέρεται να είπε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Ο τελευταίος από την πλευρά του φαίνεται να ήταν ενήμερος για τις
προθέσεις της κυβέρνησης, αλλά είναι ερώτημα πώς θα τοποθετηθεί τις
επόμενες ημέρες. Το πιθανότερο πάντως είναι να προτιμήσει να μη
διαταράξει τις σχέσεις Ηρώδου Αττικού και Μεγάρου Μαξίμου.
H δήλωση Σαμαρά
Σε
δήλωσή του ο πρόεδρος της ΝΔ τονίζει πως «ο κ. Τσίπρας έφερε τη χώρα σε
απόλυτο αδιέξοδο, ανάμεσα σε μια απαράδεκτη συμφωνία και στην έξοδο από
την Ευρώπη». Σύμφωνα με τον κ. Σαμαρά «η απαράδεκτη συμφωνία των
"θεσμών", ελάχιστα διαφέρει από εκείνη που ο ίδιος πρότεινε πριν λίγες
μέρες» και επισημαίνει πως «σήμερα ο κ. Τσίπρας οδηγεί σε δημοψήφισμα με
ερώτημα ουσιαστικά Ναι ή Όχι στην Ευρώπη» προτείνοντας, όπως λέει,
«ρήξη με όλους τους εταίρους και έξοδο από το ευρώ». Ο κ. Σαμαράς χαρακτηρίζει τον κ. Τσίπρα «μοιραίο, αδύναμο και ανεύθυνο» και
τον κατηγορεί πως απομονώνει τη χώρα από την Ευρώπη, διχάζει τον
Ελληνικό λαό και ρίχνει στις πλάτες του τις ευθύνες που δεν μπορεί να
αναλάβει ο ίδιος. «Η ευρωπαϊκή ταυτότητα είναι κατάκτηση της Ελλάδας.
Και η Νέα Δημοκρατία προφανώς τάσσεται με το μέτωπο της Δημοκρατίας και
της Ευρώπης. Όχι υπέρ εκείνης ή της άλλης συμφωνίας. Αλλά υπέρ της
Ευρωπαϊκής προοπτικής της χώρας. Γιατί κάθε άλλη θέση θα ήταν ολέθρια,
κοινωνικά και εθνικά για την Πατρίδα μας» τονίζει ο κ. Σαμαράς. http://www.thetoc.gr/politiki/article/samaras-se-paulopoulo-tha-nomimopoiiseis-auto-to-ektrwma
Στην ιστοσελίδα της Βουλής αναρτήθηκε το κείμενο που αφορά τη διενέργεια δημοψηφίσματος.
Αναλυτικά το κείμενο αναφέρει:
Συζήτηση
και διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας για τη λήψη απόφασης, σύμφωνα με
το άρθρο 44 παρ. 2 εδ. α' του Συντάγματος και 115 του Κανονισμού της
Βουλής, επί της από 26/6/2015 Απόφασης και πρότασης του Υπουργικού
Συμβουλίου για Διεξαγωγή Δημοψηφίσματος για κρίσιμο εθνικό θέμα.
Σύμφωνα
με την σχετική απόφαση και πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου προς τη
Βουλή, κατόπιν εισήγησης του Πρωθυπουργού, κατά την διαδικασία του
προτεινόμενου δημοψηφίσματος, ο ελληνικός λαός καλείται να αποφασίσει με
την ψήφο του εάν πρέπει να γίνει αποδεκτό το σχέδιο συμφωνίας το οποίο
κατέθεσαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το
Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο Eurogroup της 25/6/2015 και αποτελείται
από 2 έγγραφα, τα οποία συγκροτούν την πρόταση επί της οποίας
προτείνεται το δημοψήφισμα: το πρώτο έγγραφο τιτλοφορείται «Reforms for
the completion of the Current Program and Beyond» (Μεταρρυθμίσεις για
την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και πέραν αυτού) και το
δεύτερο «Preliminary Debt sustainability analysis» (προκαταρκτική
ανάλυση βιωσιμότητας χρέους).
Όσοι πολίτες απορρίπτουν την πρόταση των τριών θεσμών ψηφίζουν ΔΕΝ ΕΓΚΡΙΝΕΤΑΙ/ΟΧΙ
Όσοι πολίτες συμφωνούν με την πρόταση των τριών θεσμών ψηφίζουν ΕΓΚΡΙΝΕΤΑΙ/ΝΑΙ
Το Δημοψήφισμα προτείνεται να διεξαχθεί την Κυριακή 5 Ιουλίου 2015
Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου
Στην
ιστοσελίδα της Βουλής αναρτήθηκε και η απόφαση του Υπουργικού
Συμβουλίου για την διεξαγωγή του δημοψηφίσματος την οποία υπογράφει ο
Πρωθυπουργός και μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου.
Σχέδιο εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ αποκαλύπτει ο ανακριτής στο
πόρισμά του για τις τηλεφωνικές υποκλοπές και το σχέδιο δολοφονίας
Καραμανλή.
Πάνω σε οργανωμένο σχέδιο για έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ και
παράλληλη έκδοση "ασημένιων δραχμών" με εμπλοκή ενός παλαιού γνώριμου
της Δικαιοσυνης, του Άλεξ Ρόντου, έπεσε ο επίκουρος ανακριτής διαφθοράς
Δημήτρης Φούκας κατά την έρευνα του για τις τηλεφωνικές υποκλοπές και το
σχέδιο δολοφονίας του πρώην πρωθυπουργού Κωστα Καραμανλή.
Το
πολυσέλιδο πόρισμα του ανακριτή θυμίζει κατασκοπικό θρίλερ και
περιλαμβάνει αναφορές σε μυστικές υπηρεσίες της Ελλάδας και των ΗΠΑ, σε
τηλεγραφήματα που δημοσιοποιήθηκαν μέσω του wikileaks, στο ρόλο
συγκεκριμένων πρακτόρων, σε πληροφοριακά δελτία της ΕΥΠ, αλλά και
αναφορές στις σχέσεις Ελλάδας-Ρωσίας και Ελλάδας- ΗΠΑ. Με το πόρισμα
αυτό κλείνει η πολυετής ανάκριση για την υπόθεση των τηλεφωνικών
υποκλοπών και του σχεδίου "Πηθεία 1" που αφορούσε προπαρασκευαστικές
πράξεις έσχατης προδοσίας επι κυβερνήσεως Κ. Καραμανλή.
Η ΑΣΗΜΕΝΙΑ ΔΡΑΧΜΗ
Σε ενα απο τα στάδια της ανάκρισης, ο επίκουρος ανακριτής διαφθοράς
θεώρησε σκόπιμο να άρει το τηλεφωνικό απόρρητο του Γεωργίου Αλέξανδρου
Ρόντου. Υπενθυμίζεται ότι ο ίδιος έχει εμπλοκή και σε υπόθεση παράνομων
χρηματοδοτήσεων ύψους 2,3 εκατ. ευρώ στη Μη Κυβερνητική Οργάνωση
"Διεθνές Κέντρο Αποναρκωθέτησης" το διάστημα από τον Ιούλιο του 2002 ως
τον Ιανουάριο του 2003. Εκείνη την περίοδο ήταν διευθυντής της υπηρεσίας
διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών. Την ίδια
περίοδο υπουργός εξωτερικών της χώρας ήταν ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος
Παπανδρέου.
Από τις τηλεφωνικές παρακολουθήσεις προέκυψε,
σύμφωνα με τον ανακριτή, ότι ο Ρόντος συνομιλούσε κατά το έτος 2012 με
τον Μεξικανό επιχειρηματία Julio Salinas Price, σύμβουλο επι οικονομικών
θεμάτων του προέδρου του Μεξικού και ιδιοκτήτη ορυχείων αργύρου. Σκοπός
της έλευσης του στην Ελλάδα, σύμφωνα με το διαβιβαστικό έγγραφο του
ανακριτή ήταν "η προώθηση σχεδίου που προέβλεπε την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και την εισαγωγή εθνικού νομίσματος. Το σχέδιο αυτό για πρακτικούς λόγους αποκαλέσαμε "ασημένια δραχμή",
προέβλεπε την εισαγωγή νέου νομίσματος εκτιμώμενης αξίας διπλάσιας του
ετήσιου ΑΕΠ καλυμμένου σε ποσοστό 20% από αξία αργύρου που θα χορηγούσε ο
προμηθευτής, δηλαδή ο Price."
Σύμφωνα με τον ανακριτή
πληροφορίες για την επίσκεψη του Price και τις επαφές του στην Ελλάδα
βρέθηκαν και κατασχέθηκαν σε κατοχή προσώπου που δεν κατονομάζεται μεν,
αλλά στο σπίτι του έγινε έρευνα στο πλαίσιο ανακριτικής εφόδου. Στο
πόρισμα επίσης αναφέρεται ότι " θα προέκυπτε για τη χώρα επιβάρυνση
ύψους 70 δισ. ευρώ για την έκδοση του νέου νομίσματος στην οποία θα
έπρεπε να προστεθούν οι αμοιβές συμβούλων και μεσιτών."
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ
Ποινική δίωξη για την υπάρξη σχεδίου και ενδεχόμενης κεντρικής υποκίνησης ενεργειών που αποσκοπούσαν στην άσκηση πίεσης και στον εξαναγκασμό της ελληνικής κυβέρνησης να αλλάξει πολιτική σε
θέματα που αφορούσαν τις διεθνείς σχέσεις της χώρας ασκήθηκε κατά
αγνώστων δραστών. Μεταξύ των ενεργειών ήταν και το σχέδιο δολοφονίας του
τότε πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή. Ο ανακριτής Δημήτρης Φούκας κατά την
έρευνα του διαπίστωσε ότι: "Σκοπός των δραστών φαίνεται ότι ήταν η
διακοπή της πολιτικής και οικονομικής προσέγγισης της Ελλάδας με τη
Ρωσία που τότε είχε αρχίσει να διαμορφώνεται σε κρίσιμους τομείς
ειδικότερα της ενέργειας, των εξοπλισμών και των κρατικών προμηθειών."
Ιδιαίτερη μνεία για το θέμα στο πολυσέλιδο πόρισμα του κ. Φούκα γίνεται
στη σύναψη συμφωνίας αφενός μεν για την κατασκευή του αγωγού
Μπουργκας-Αλεξανδρούπολη και αφετέρου του αγωγού φυσικού αερίου South
stream.
Όπως προκύπτει από τα τηλεγραφήματα που δημοσιεύτηκαν
στο Wikileaks αλλά και τις καταθέσεις των μαρτύρων "το πολιτικό
περιβάλλον που άρχισε να διαμορφώνεται στις ελληνορωσικές σχέσεις
προκάλεσε προβληματισμούς στην κυβέρνηση των ΗΠΑ που δεν μπορούσαν να
εκτιμήσουν αν οι ανωτέρω ενέργειες συνιστούσαν στρατηγική μεταστροφή της
ελληνικής εξωτερικής πολιτικής ή όχι... Όπως προκύπτει από την έρευνα υπήρξαν ενέργειες εκ μέρους της κυβέρνησης των ΗΠΑ με
σκοπό την ανατροπή των αρρωστημένων, όπως χαρακτηρίζονται, συμφωνιών.
Τα ανωτέρω επιβεβαιώνονται και από πληροφοριακά δελτία της ΕΥΠ αλλά και
από μαρτυρία του πράκτορα με την κωδική ονομασία "ΘΣ 13".
Ο ΡΕΣΤΗΣ ΚΑΙ Η ΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΗΠΑ
Σε αλλο σημείο του πορίσματος αναφέρεται, σε σχέση με τις αμερικανικες
αντιδράσεις των αγωγών ότι: "Το γεγονός της στήριξης της αμερικανικής
πλευράς προς τον αγωγό ΤΑΡ εκτιμάται ότι μεταφέρθηκε στις ελληνικές
κυβερνήσεις μετά το 2009, επιβεβαιώθηκε δε από την κατάθεση του μάρτυρα
Βίκτωρα Ρέστη, ο οποίος μετά από συνάντηση του με τον πρόεδρο των ΗΠΑ
τον Μάιο του 2012 μετέφερε στην ελληνική πολιτική ηγεσία την αμερικανική
θέση. Αποτέλεσμα ήταν η σταδιακή εγκατάλειψη των σχεδίων των αγωγών και
η δέσμευση της ελληνικής πλευράς στο σχέδιο του αγωγού ΤΑΡ. Επίσης
εγκαταλείφθηκε το σχέδιο προμήθειας στρατιωτικού υλικού από τη Ρωσία."
ΟΙ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΕΣ ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ
Την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα δείχνει η έρευνα του ανακριτή για τις
τηλεφωνικές υποκλοπές του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή, μελών της
κυβέρνησης του και δεκάδων ακόμα πολιτικών και πολιτών της Ελλάδας. Ο
ανακριτης διαπιστώνει ότι στην Αθήνα από τον Αύγουστο του 2004 μέχρι και το Μάρτιο του 2005 ο William B, αμερικανός πράκτορας, επιχείρησε με πρόθεση να
λάβει σε γνώση του απόρρητες πληροφορίες που αφορούν στα συμφέροντα της
ελληνικής δημοκρατίας μέσω τηλεφωνικών υποκλοπών. Η σύζυγος του
συγκεκριμένου προσώπου όπως προέκυψε, ήταν εκείνη που ειχε αγοράσει τα
καρτοκινητά-σκιές από την Ακτή Μιαούλη με το ψευδώνυμο Πέτρος Μάρκου, τα
οποία χρησιμοποιήθηκαν για την παρακολούθηση δεκάδων πολιτικών, μελών
της τότε κυβέρνησης αλλά και δεκάδων άλλων προσώπων.
Από την
άρση απορρήτου μιας εκ των τεσσάρων τηλεφωνικών συνδέσεων προέκυψε,
στάμνα με το πόρισμα του ανακριτή, ότι η επίμαχη τηλεφωνική σύνδεση
ενεργοποιήθηκε και σε άλλη συσκευή με στοιχεία συνδρομητή American
Embassy. Μετά την αποκάλυψη των υποκλοπών ο William B εξαφανίστηκε από την Ελλάδα.
Ο ανακριτής ερεύνησε και διαρροές διαβαθμισμένων εγγράφων της Εθνικής
Υπηρεσίας Πληροφοριών διαπιστώνοντας ότι σύμφωνα με αναφορές στο
Wikileak, προκύπτει ότι υπήρχαν υπάλληλοι της ΕΥΠ επιρρεπείς σε
διαρροές οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως δυσαρεστημένοι. Από την έρευνα που
διενεργήθηκε, προέκυψε ότι εντός του 2005, υπάλληλοι της ΕΥΠ που είχαν
πρόσβαση σε απόρρητα στοιχεία, τα παρέδιδαν σε μη δικαιούμενα πρόσωπα
και συγκεκριμένα στον τότε βουλευτή Μιχάλη Καρχιμάκη.
"ΦΙΛΙΚΗ" ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΑΠΟ ΗΠΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΑΝΑΚΡΙΣΗ
Σύμφωνα με τον ανακριτή Φούκα "στις 26/03/2014 επικοινώνησε με το
ανακριτικό γραφείο πρώην στέλεχος της ΕΥΠ με τον οποίο υπήρξε
προηγούμενη συνεργασία ζητώντας συνάντηση με τον ανακριτή. Η συνάντηση
έγινε αυθημερόν και αυτός αναφέρθηκε σε τηλεφωνική επικοινωνία του με στέλεχος των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ που
είχε υπηρετήσει παλαιότερα στην Ελλάδα, ο οποίος του ζήτησε να έρθει σε
επαφή με τον ανακριτή και να μεταφέρει την άποψη ότι οι
ελληνοαμερικανικές σχέσεις ειναι πλέον φιλικές και ότι η έρευνα πρέπει
να σταματήσει διότι εμποδίζει την περετερω ανάπτυξη τους."
Ουρές σχηματίστηκαν μπροστά από τα ΑΤΜ των Τραπεζών σε όλη τη χώρα,
μόλις έγινε γνωστή η απόφαση Τσίπρα για δημοψήφισμα της ερχόμενη
Κυριακή. Ανθρωποι
όλων των ηλικιών, ακόμη και με ό,τι πιό πρόχειρο μπορούσαν να φορέσουν,
έσπευσαν να κάνουν ανάληψη, προφανώς υπό το φόβο έλλειψης ρευστών τις
επόμενες ημέρες, ίσως και ώρες.
Αιφνιδιασμός, στα διεθνή ΜΜΕ από την απόφαση του Ελληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα να ανακοινώσει τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος στις 5 Ιουλίου.
Στο πρώτο θέμα του οι Financial Times, έχουν τον τίτλο «Ο Τσίπρας ανακοινώνει δημοψήφισμα». «Ο Τσίπρας ανακοινώνει δημοψήφισμα για την Ελληνική διαπραγμάτευση του χρέους, στις 5 Ιουλίου», αναφέρει το Bloomberg στον
τίτλο του και στο άρθρο επισημαίνει ότι ενώ η Άνγκελα Μέρκελ αποκαλεί
«πολύ γενναιόδωρη» την πρόταση, ο Αλέξης Τσίπρας την χαρακτηρίζει
«τελεσίγραφο» και «εκβιασμό». Η είδηση αποτελεί πρώτο θέμα στα διεθνή μέσα, με τους Financial Times να λένε ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός καταγγέλλει την πρόταση των Θεσμών ως εκβιασμό, αλλά δεσμεύεται να σεβαστεί την ψήφο.
Οι New York Times,
σημειώνουν το αιφνιδιαστικό της απόφασης του Ελληνα πρωθυπουργού που
«τραντάζει τις ήδη δύσκολες διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλάδας και
πιστωτών, οι οποίες είχαν περιέλθει σε αδιέξοδο έπειτα από εβδομάδες
διαπραγματεύσεων στην Ευρώπη». Στο γερμανικό Spiegel,
το δημοψήφισμα είναι πρώτο θέμα, ενώ γίνεται αναφορά στις δηλώσεις των
υπουργών χθες το βράδυ κατά την έξοδό τους από το Μαξίμου, οι οποίοι
-όπως αναφέρει το δημοσίευμα- καλούν τον λαό να πει «όχι» στη συμφωνία
με τους δανειστές. Η είδηση είναι κεντρικό θέμα στον γερμανικό Τύπο.
Σε άλλους τόνους είναι το επιθετικό δημοσίευμα της γερμανικής Bild που
αναφέρει ότι η Ελλάδα εκβιάζει την Ευρώπη. Σημειώνει ότι με αυτό το
δημοψήφισμα προσπαθεί να επιτύχει επιπλέον υποχωρήσεις και το
χρησιμοποιεί ως μέσο πίεσης καθώς δεν περίμενε ότι οι δανειστές θα
συμφωνούσαν σε κούρεμα του χρέους. «Εκρηκτικό: το δημοψήφισμα θα γίνει
μόλις το επόμενο Σαββατοκύριακο, στις 5 Ιουλίου. Αυτό σημαίνει, μόνο
μετά την εκπνοή του β' πακέτου βοήθειας για την διάσωση της Ελλάδας! Με
αυτό ο Τσίπρας κάνει άνω-κάτω όλο το έως τώρα χρονοδιάγραμμα. Διότι ήδη
στην 1η Ιουλίου απειλείται η χώρα πολύ συγκεκριμένα με χρεοκοπία»,
αναφέρει χαρακτηριστικά. Η Sueddeutsche Zeitung, από την πλευρά της αναφέρεται στην τηλεφωνική επικοινωνία του Αλέξη Τσίπρα με την Γερμανίδα καγκελάριο και η Welt, αναφέρει ότι «χωρίς επιπλέον βοήθεια η Ελλάδα αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο χρεοκοπίας».
Η είδηση του δημοψηφίσματος μεταδίδεται και από τον γαλλικό Τύπο με τη γαλλική Le Monde
να αναφέρει ότι ο κ. Τσίπρας χαρακτήρισε «τελεσίγραφο» τις προτάσεις
των δανειστών. Στη φράση «να αποφασίσει ο ελληνικός λαός ελεύθερος από
κάθε εκβιασμό», επικεντρώνεται το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Ως «δραματική τροπή στην ελληνική κρίση» αναφέρει η ιταλική εφημερίδα La Repubblica την ανακοίνωση του δημοψηφίσματος, και η ισπανική εφημερίδα El Pais σημειώνει
ότι ο Ελληνας πρωθυπουργός έπαιξε το τελευταίο του χαρτί, με
χαρακτηριστική φράση: «η αποψινή πιρουέτα της ελληνικής κυβέρνησης» και
σημειώνοντας ότι η παράταση του τρέχοντος προγράμματος λήγει την Τρίτη,
την ίδια ημέρα που η Ελλάδα θα πρέπει να επιστρέψει 1,6 δισεκατομμύρια
ευρώ στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. http://www.thetoc.gr/politiki/article/ksanaginame-prwtoselido-sta-diethni-mme
Το δημοψήφισμα στην Ελλάδα σημαίνει πως το πακέτο διάσωσης των 245 δισ.
ευρώ προς την χώρα θα λήξει την Τρίτη, αναφέρει σε δημοσίευμά του το Dow
Jones Newswires.
Όπως σημειώνει το πρακτορείο επικαλούμενο
αξιωματούχους της ΕΕ, οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης θα
συζητήσουν στο Eurogroup του Σαββάτου εναλλακτικές για περισσότερη
βοήθεια διάσωσης προς την Ελλάδα περιλαμβανομένης και της επιβολής
capital controls.
«Οι Έλληνες θα ψηφίσουν επί μιας συμφωνίας
που δεν είναι πια πάνω στο τραπέζι», δήλωσε χαρακτηριστικά ένας
αξιωματούχος για να προσθέσει «Είναι ώρα για το Plan B».
Από την πλευρά τους δύο άλλοι αξιωματούχοι τόνισαν πως η πρώτη αντίδραση στο δημοψήφισμα θα είναι τα capital controls.
Το σχέδιο παράτασης του τρέχοντος προγράμματος κατά πέντε μήνες που
προτείνουν οι Θεσμοί στην ελληνική κυβέρνηση προβλέπει χρηματοδότηση
ύψους 16 δισ ευρώ και καταβολή των χρημάτων σε 4 δόσεις με σκληρές
ρήτρες και προαπαιτούμενα.
Αναλυτικά η πρόταση των Θεσμών
Το
σχετικό έγγραφο που ετοιμάστηκε για λογαριασμό των υπουργών Οικονομικών
και αποκαλύπτει το Reuters αναφέρεται σε διαθέσιμα κεφάλαια 16,3 δισ. ευρώ, στα οποία περιλαμβάνονται 10,9 δισ. ευρώ του ΤΧΣ, 1,8 δισ. ευρώ από την δόση που απομένει να καταβληθεί από το EFSF και 3,6 δισ. ευρώ από τα κέρδη που έχουν οι κεντρικές τράπεζες
το 2014 και το 2015 από τα ελληνικά ομόλογα που αγόρασαν μέσω του
προγράμματος SMP. Προϋπόθεση για την ύπαρξη αυτής της χρηματοδότησης
είναι να υπάρξει συμφωνία και να αίτηση παράτασης από την Αθήνα.
Το έγγραφο προβλέπει συμμετοχή στη χρηματοδότηση και από το ΔΝΤ,
το οποίο θα κληθεί να συνεισφέρει κεφάλαια τον Οκτώβριο κάτι που -όπως
αναφέρεται στο σημείωμα- σημαίνει ότι θα πρέπει να κριθεί βιώσιμο το
χρέος, να έχει προχωρήσει η Ελλάδα τις μεταρρυθμίσεις και να έχει
δεσμευτεί η Ευρώπη για χρηματοδότηση το επόμενο 12μηνο.
«Η
πεντάμηνη παράταση (μέχρι τα τέλη) είναι εφικτή κατά τη διάρκεια της
οποίας ένα ποσό 12 δισ. ευρώ οικονομικής βοήθειας μπορεί να δοθεί από
τον EFSF και την μεταφορά των κερδών από τα SMP/AMFA, συμπληρούμενα από
μια αναμενόμενη πληρωμή του ΔΝΤ ύψους 3,5 δισ. ευρώ», αναφέρεται στο
έγγραφο.
«Σε αυτή την περίοδο αυτές οι εξωτερικές πηγές
χρηματοδότησης συμπληρωμένες από το ελληνικό πρωτογενές πλεόνασμα θα
επιτρέψουν την κάλυψη των πληρωμών για το χρέος σε ποσό 14,3 δισ. ευρώ
και να εξυπηρετήσουν τόσο για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών όσο και
για τη ανασύσταση κάποιων κυβερνητικών μαξιλαριών».
Τα χρήματα
ωστόσο θα διατεθούν σε τέσσερις δόσεις η κάθε μια από τις οποίες
εξαρτάται από την ολοκλήρωση συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων από την Αθήνα. Η πρώτη δόση, ύψους 1,8 δισ. ευρώ
από τα κέρδη που είχαν οι κεντρικές τράπεζες θα διατεθεί άμεσα σε
ειδικό λογαριασμό που αφορά αποκλειστικά την εξυπηρέτηση χρέους και θα
επιτρέψει στην Αθήνα να μην πτωχεύσει έναντι της πληρωμής του 1,6 δισ.
ευρώ προς το ΔΝΤ που λήγει στις 30 Ιουνίου.
Τα χρήματα όμως θα
δοθούν μόνο αν το ελληνικό κοινοβούλιο αποδεχτεί τη συμφωνία με τους
εταίρους και περάσει το πρώτο κύμα μεταρρυθμίσεων. Τα χρήματα θα
απελευθερωθούν όταν τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια αποδεχτούν την αρχή της
διάθεσης των κερδών. Μια δεύτερη δόση 4 δισ. ευρώ θα
πληρωθεί στα μέσα Ιουλίου όταν η Ελλάδα υλοποιήσει περισσότερες
μεταρρυθμίσεις (prior actions) αρχές Ιουλίου. Από αυτά τα 3,5 δισ. ευρώ
θα μπουν κατ' ευθείαν στον λογαριασμό εξυπηρέτησης χρέους. Επιπλέον 4,7 δισ. ευρώ θα δοθούν αρχές Αυγούστου
με την προϋπόθεση υλοποίησης prior actions στα τέλη Ιουλίου ξανά στον
λογαριασμό για το χρέος, όπως και η τελευταία δόση 1,5 δισ. ευρώ τον
Οκτώβρη μετά την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων. Το ΔΝΤ μπορεί να συνεισφέρει 3,5 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο,
υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα περάσει όλες τις συμφωνημένες
μεταρρυθμίσεις και η ευρωζώνη θα διαβεβαιώσει ότι θα καλύψει τις
χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για τους επόμενους 12 μήνες και ότι
βλέπει το χρέος της χώρας βιώσιμο.
Ανοικτά κατα της συμφωνίας με τους
θεσμούς ο πρωθυπουργός. Δημοψήφισμα την ερχόμενη Κυριακή. Τι είπε ο
Τσίπρας στο διάγγελμά του.
Δημοψήφισμα την άλλη Κυριακή αποφάσισε το Μαξίμου.
Μάλιστα
ο υπουργός Εσωτερικών, Νίκος Βούτσης επικοινώνησε ήδη με τον αρχηγό της
αξιωματικής αντιπολίτευσης, για να τον ενημερώσει σχετικά.
Η
πληροφορία έσκασε σαν βόμβα στις Βρυξέλλες, όπως μεταδίδουν τα διεθνή
ειδησεογραφικά πρακτορεία, με δεδομένο ότι σήμερα το απόγευμα
συνεδριάζει το Eurogroup.
Σε διάγγελμά του αμέσως μετά το τέλος της σύσκεψης, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είπε μεταξύ άλλων:
«Μας
ζήτησαν να εφαρμόσουμε όσα απέρριψε ο ελληνικός λαός με τις εκλογές.
Δυστυχώς οι εταίροι κατέληξαν σε τελεσίγραφο προς τον ελληνικό λαό και
ζητήθηκε από την κυβέρνηση να υπογράψει συμφωνία που θα διογκώσει
περισσότερο τις κοινωνικές ανισότητες, που οδηγεί στην απορρύθμιση της
αγοράς εργασίας, νέες μειώσεις στους μισθούς και αύξηση του ΦΠΑ.
Οι
προτάσεις αυτές αποδεικνύουν οτι στόχος κάποιων είναι ισως και η
ταπείνωση ενός ολόκληρου λαού. Αποδεικνύουν την εμμονή κυρίως του ΔΝΤ
στη λιτότητα. Απαιτείται απο τους ηγέτες της Ευρώπης να ορθώσουν
ανάστημα. Η ευθύνη μας υποχρεώνει να απαντήσουμε με δημοψήφισμα στο
τελεσίγραφο των θεσμών.
Ενημέρωσα τους ηγέτες της ΕΕ και αύριο
θα ζητήσω επισήμως ολιγοήμερη παράταση του προγράμματος, ώστε ο λαός να
αποφασίσει ψύχραιμα. Σας καλώ να αποφασίσετε ήρεμα και περήφανα. Να
απαντήσουμε με δημοκρατία στον αυταρχισμό και στη λιτότητα. Δεσμεύομαι
προσωπικά οτι θα σεβαστώ το αποτέλεσμα όποιο κι αν είναι αυτό.
Η
Ευρώπη είναι το σπίτι μας, η Ελλάδα είναι και θα παραμείνει στην
Ευρώπη. Οπως και η Ευρωπη θα παραμείνει στην Ελλάδα. Για την κυριαρχία
και την αξιοπρέπεια του λαού μας».
Απόλυτα
ταυτισμένες με την «γραμμή» του πρωθυπουργού, ήταν οι δηλώσεις υπουργών
αμέσως μετά το τέλος της συνεδρίασης του υπουργικού Συμβουλίου.
Ενδεικτικά: Κουρουμπλής: Παραμένουμε στο ευρώ, παραμένουμε στην Ευρώπη. Αν θέλουμε κάτι άλλο ας αποφασίσει ο λαός Λαφαζάνης: Ο λαός δημοκρατικά θα ψηφίσει. Το ερώτημα είναι σαφές «Ναι ή όχι» στις βάρβαρες πολιτικές. Ολοι θα ψηφίσουμε «όχι» Κατρούγκαλος: Το να μιλήσει ο λαός είναι ένα μήνυμα δημοκρατίας. Οι εκλογές σημαίνουν κάτι. Είναι σεβασμός στο λαό, σεβασμός στη δημοκρατία. Παππάς:
Είναι μια καλή νύχτα, θα ξυπνήσει μια όμορφη μέρα για να αποφασίσει ο
λαός αν αυτή η συμφωνία θα γίνει αποδεκτή. Θα ξημερώσει μία πολύ όμορφη
μέρα. Καλώ τους ακραίους κύκλους να μην παίξουν με τη σταθερότητα του
κοινού νομίσματος. Όποιος παίζει με ακραία σενάρια έχει ιστορική ευθύνη.
Να μην παίζουν με τις καταθέσεις και την ψυχραιμία των πολιτών. Η
πρόταση είναι ασύμβατη με τη λαϊκή εντολή και το μέλλον της ανάπτυξης
της Ελλάδας. Η Ευρώπη μπορεί να βρει τη λύση χωρίς το ΔΝΤ.
Τα μηνύματα της ελληνικής πλευράς παραμένουν αντιφατικά
Ο πρωθυπουργός αφήνοντας τις Βρυξέλλες απέρριψε τους «εκβιασμούς» και τα «τελεσίγραφα» και υποσχέθηκε να αγωνιστεί για τις αρχές της Ευρωπαϊκής Ενωσης
ενώ πληροφορίες τον εμφάνιζαν να εκμυστηρεύεται σε ευρωπαίο ηγέτη πως
αν δεν πάρει τη συμφωνία που θέλει οι κάλπες μπορεί να είναι μια άμεση
επιλογή.
Την ίδια ώρα η ελληνική αντιπροσωπεία που έμεινε πίσω στη Βελγική πρωτεύουσα διαβεβαίωνε πως δεν επιδιώκεται ρήξη και πως «ο χρόνος είναι πολύς ως το αυριανό Eurogroup για συμφωνία.»
Το
Μέγαρο Μαξίμου απέρριψε την πρόταση των Θεσμών για πεντάμηνη παράταση
με χρηματοδότηση ύψους 16 δισ και σκληρές ρήτρες, ως χειρότερη και από
μνημόνιο. «Η κυβέρνηση δεν έχει λαϊκή εντολή ούτε και ηθικό δικαίωμα να
προσυπογράψει ένα νέο μνημόνιο» κατέληξε το non paper του Μέγαρου
Μαξίμου στο οποίο εξηγεί τους επτά λόγους για τους οποίους απορρίπτει την πεντάμηνη παράταση που προτείνουν οι Θεσμοί.
Αλλά
ο Γιάνης Βαρουφάκης δήλωνε πως «Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην
συμφωνήσουμε το Σάββατο...Δεν υπάρχει κανένας λόγος να υπάρξουν κάλπες,
δημοψήφισμα ή μη συμφωνία».
Στην κυβέρνηση φαίνεται πως
αντιμετωπίζουν ως «επικοινωνιακό παιχνίδι» τα τελεσίγραφα που πέφτουν
σαν βροχή για συμφωνία μέχρι την Τρίτη και επιστρέφουν στον επικεφαλής
του ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τούσκ τη φράση « το επικοινωνιακό game is over».
Εκτιμούν μάλιστα πως «όσο η Ελλάδα δεν υποχωρεί οι απειλές υποχωρούν και κερδίζει η λογική».
Δώστε μας τη λύση για το χρέος
Ο
ακρογωνιαίος λίθος για να μπορέσει ο Τσίπρας να εισηγηθεί συμφωνία και
να αποτρέψει έναν πολιτικό ακρωτηριασμό στο κόμμα του είναι να
αποσπάσει μια καθαρή δέσμευση για το χρέος.
Ευρωπαίος αξιωματούχος δήλωσε την Παρασκευή πως η εταίροι είναι έτοιμοι να επιβεβαιώσουν τη δέσμευση του Νοεμβρίου του 2012.
Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό.
Στα
χέρια των Θεσμών αλλά και στα χέρια των γερμανών βουλευτών
βρίσκεται ανάλυση που προετοιμάστηκε για τους ευρωπαίους υπουργούς
Οικονομικών και η οποία δείχνει ότι το χρέος θα είναι βιώσιμο χωρίς
διαγραφή, εάν η Ελλάδα λάβει τρίτο πακέτο.
Σύμφωνα με την
ανάλυση -που επικαλείται το Reuters- ακόμη και στο χειρότερο σενάριο για
την ελληνική οικονομία, οι δανειστές θα έπρεπε δεν θα έπρεπε να
διαγράψουν δάνεια.
Σύμφωνα με την ανάλυση βιωσιμότητας του
ελληνικού χρέους που παρουσιάζει το Reuters, ακόμα και με το πιο
αισιόδοξο σενάριο το ελληνικό χρέος θα διαμορφωθεί σε υψηλότερα επίπεδα
από εκείνα που προβλέπονταν το 2012.
Tα τρία σενάρια:
1. Αισιόδοξο:
Το χρέος θα υποχωρήσει από το 172,8% του ΑΕΠ το 2015 θα υποχωρήσει στο
124% του ΑΕΠ το 2022, εάν εφαρμοστούν όλες οι μεταρρυθμίσεις που
προτείνουν οι πιστωτές. Το 2012 προβλέπονταν ότι θα πέσει στο 124% του
ΑΕΠ το 2020 και χαμηλότερα του 120% του ΑΕΠ το 2022. 2. Μεσαίο: Με μερική εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, το χρέος θα υποχωρήσει στο 135% του ΑΕΠ από 174,3% του ΑΕΠ φέτος. 3. Αρνητικό: Είναι το βασικό σενάριο του ΔΝΤ και το χρέος υποχωρεί στο 142,2% του ΑΕΠ από 176,7% του ΑΕΠ φέτος.
Σύμφωνα
με τα παραπάνω -αναφέρει η ανάλυση- η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα
βιωσιμότητας του χρέους σε κανένα σενάριο, θα χρειαζόταν ωστόσο βοήθεια
για τη βελτίωση της βιωσιμότητας, μέσα από μια παράταση των maturities,
στην τρίτη περίπτωση.
'Ολα ακόμη και το θέμα του χρέους
αναμένεται να κριθεί στο τραπέζι του Eurogroup του Σαββάτου όπου ο Β.
Σόιμπλε έχει την πολιτική επικυριαρχία. Ο γερμανός υπουργός Οικονομικών
δεν δίστασε την Παρασκευή να στηλιτεύσει - χωρίς να κατονομάσει- τον
τρόπο με τον οποίο ο Μ. Ντράγκι αντιμετωπίζει την Ελλάδα.
Ο κ.
Σόιμπλε δήλωσε επίσης πως δεν μπορείς να επιτρέπεις σε χώρες μέλη μιας
νομισματικής ένωσης να ξοδεύουν σε βάρος άλλων κρατών μελών.
Η
ελληνική οικονομία δεν μπορεί να αναπτυχθεί χωρίς βιώσιμα δημόσια
οικονομικά και αν κλωτσήσουμε κι άλλο το τενεκεδάκι παρακάτω στον δρόμο,
η κατάσταση θα γίνει πολύ χειρότερη, όπως πρόσθεσε. Εκτίμησε πως οι πιθανότητες επιτυχίας στις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα είναι 50-50.
- Η ιστορική απόφαση του Αλέξη Τσίπρα να ανακοινώσει δημοψήφισμα στις 5 Ιουλίου
- Άμεσες και... "φαρμακερές" οι αντιδράσεις από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης
- "Δειλό" χαρακτηρίζουν τον Έλληνα πρωθυπουργό γερμανικά μέσα
- Στις 12:00 συνεδριάζει η Βουλή, στις 19:00 η ψηφορορία!
- Κανονικά το Eurogroup στις 15:00, που όμως ενδέχεται να περιέχει... plan B στην ατζέντα
- Κρίσιμη συνάντηση των κ.κ. Δραγασάκη - Τσακαλώτου με τον επικεφαλής της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι
- Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το τι σημαίνει το ΝΑΙ και το ΟΧΙ στο δημοψήφισμα
Αν μη τι άλλο, ζούμε ημέρες τις οποίες μπορούμε να χαρακτηρίσουμε με
αμέτρητους τρόπους, εκτός από έναν: βαρετές. Δεν μας... αφήνουν οι
εξελίξεις στο πολιτικό σκηνικό να πλήξουμε ούτε στο... ελάχιστο.
Το σαββατοκύριακο που διανύουμε, γνωρίζαμε πως θα είναι κρίσιμο. Ένα
(ακόμη) Eurogroup είχε προγραμματιστεί, με το ημερολόγιο ήδη να "γράφει"
27 Ιουνίου και την 30ή Ιουνίου να απέχει "μία ανάσα".
Μία ημερομηνία "κλειδί", αφού στις 30 Ιουνίου η χώρα πρέπει να πληρώσει (μαζεμένες) όλες τις δόσεις στο ΔΝΤ για τον μήνα.
Όλα αυτά όμως, ανατράπηκαν την στιγμή που η λέξη "δημοψήφισμα" βγήκε από
τα χείλη του Έλληνα πρωθυπουργού, λίγο πριν τη 01:00 τα ξημερώματα του
Σαββάτου.
Ο Αλέξης Τσίπρας με διάγγελμά του προς τον ελληνικό λαό, πυροδότησε την
"βόμβα", παίζοντας -κατά πολλούς- το τελευταίο του διαπραγματευτικό
χαρτί. Η απόφασή του είναι αναμφισβήτητα ιστορική, ωστόσο το πρόσημο
(θετικό ή αρνητικό) θα μπει εκ του αποτελέσματος.
Όπως κρίνονται τα πάντα.
Στο... διά ταύτα
Ας ξεκινήσουμε όμως από τα βασικά και τα πρακτικά.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Βουλής σχετικά με την ονομαστική
ψηφοφορία που θα γίνει σήμερα, για την έγκριση ή μη της πρότασης της
κυβέρνησης για δημοψήφισμα, το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής:
"Ο ελληνικός λαός καλείται να αποφασίσει με την ψήφο του εάν
πρέπει να γίνει αποδεκτό το σχέδιο συμφωνίας το οποίο κατέθεσαν η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές
Νομισματικό Ταμείο στο Eurogroup της 25/6/2015 και αποτελείται
από 2 έγγραφα, τα οποία συγκροτούν την πρόταση επί της οποίας
προτείνεται το δημοψήφισμα: το πρώτο έγγραφο τιτλοφορείται «Reforms for
the completion of the Current Program and Beyond» (Μεταρρυθμίσεις για
την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και πέραν αυτού) και το
δεύτερο «Preliminary Debt sustainability analysis» (προκαταρκτική
ανάλυση βιωσιμότητας χρέους).
Όσοι πολίτες απορρίπτουν την πρόταση των τριών θεσμών ψηφίζουν ΔΕΝ ΕΓΚΡΙΝΕΤΑΙ/ΟΧΙ
Όσοι πολίτες συμφωνούν με την πρόταση των τριών θεσμών ψηφίζουν ΕΓΚΡΙΝΕΤΑΙ/ΝΑΙ
Αντιδράσεις μέσα και... έξω
Στο άκουσμα της ανακοίνωσης του δημοψηφίσματος από τον πρωθυπουργό, οι αντιδράσεις στο εσωτερικό της χώρας ήταν ποικίλες. Όπως είναι λογικό, από το στρατόπεδο του ΣΥΡΙΖΑ, μία λέξη αντηχεί ομόφωνα κι αυτή είναι η εξής: ΟΧΙ.
Αυτό φάνηκε δευτερόλεπτα μετά το διάγγελμα του Αλέξη Τσίπρα, όταν οι
υπουργοί της κυβέρνησης, βγαίνοντας από το Μέγαρο Μαξίμου, προχώρησαν σε
δηλώσεις και τόνισαν την ανάγκη να μην υπερψηφιστεί η πρόταση των
δανειστών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτά πρωτοκλασσάτων στελεχών της
κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ, όπως οι Νίκος Φίλης, Ζωή Κωνσταντοπούλου,
Γιάνης Βαρουφάκης και άλλοι.
Για δίλημμα... "Σκύλλας και Χάρυβδης" έκανε λόγο ο εκπρόσωπος Τύπου του
ΚΚΕ, Γιάννης Γκιόκας, ενώ ακόμη πολλοί ήταν οι βουλευτές της
αντιπολίτευσης που μίλησαν και καθαρά προσωπικά, φανερώνοντας την
δυσφορία τους για το δημοψήφισμα (για παράδειγμα οι Αντρέας Λοβέρδος,
Κυριάκος Μητσοτάκης, Ευάγγελος Βενιζέλος και άλλοι).
Για τις 12:00 έχει προγραμματιστεί η συνεδρίαση της Βουλής, με την ψηφοφορία να ξεκινά στις 19:00!
Παράλληλα, αξιωματούχος της ευρωζώνης τον οποίο επικαλείται το Γαλλικό
Πρακτορείο επιβεβαίωσε ότι "το Eurogroup θα διεξαχθεί" σήμερα, χωρίς
ωστόσο να αποκλείσει το ενδεχόμενο η συζήτηση να επικεντρωθεί πλέον σε
ένα "σχέδιο Β", κάτι που φέρεται να επιθυμεί "ένας ορισμένος αριθμός
χωρών", σύμφωνα με τον ίδιο.
Η συζήτηση περί εναλλακτικών σχεδιασμών αφορά το ενδεχόμενο να μην
υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και τους πιστωτές της, εξήγησε.
Περίπου ένα μήνα περίπου με πρωτοβουλία μου και αγάπη προς το
χωριό που
Γεννήθηκα την πρώτη Σερρών, δημιούργησα μία ΟΜΑΔΑ στο FBμε τίτλο "ΠΡΩΤΗ
ΣΕΡΡΩΝ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ" ΠΡΩΤΗ ΣΕΡΡΩΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ στόχος η διατήρηση στην παράδοση και
τα πολιτιστικά δρώμενα του χωριού μας μέσω των ασπρόμαυρων φωτογραφιών ,που
καταγράφουν την οικογένεια, τις εκδηλώσεις, τα μαθητικά χρόνια, τα γλέντια, τους
γάμους, την εργασία (την δύσκολη δουλειά της καπνοπαραγωγής).
Έτσι λογικό να κάνουμε και αφιερώματα σε επίλεκτα πρόσωπα
και αγαπημένα του
Χωριού που μέσα από διάφορες ιδιότητες ,επαγγελματικές και
επιστημονικές τιμούν
το χωριό μας την πατρίδα μας και βέβαια με μεγάλη σταδιοδρομία και αποδοχή στο εξωτερικό
και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στις ΗΠΑ
–Βοστόνη-Tόπος διαμονής το Σιάτλ.
Αυτός είναι ο Χρήστος Γοβέτας Christos Govetas άξιο τέκνο της Πρώτης Σερρών, τον
γνώρισα μέσα από τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης FBκαι μετέπειτα
με ανταλλαγή και συζήτηση
προσωπικών e-mailένας άνδρας χωρίς έπαρση, που εκπέμπει ζεστασιά στον συνομιλητή
15 Φεβρουαρίου 2015 Zournades kai Daoulia — μαζί με Rumen Sali Shopov, Rumen Sali Shopov, Christos Govetas και Giannis Dramalis
Siblings 1968 Maria Ling — μαζί με Christos Govetas
Ελευθεροτυπια
Απριλιου 1̄̄̄8 2007 «...για να αισθανθούν λίγο Ελλάδα...»
Σε ήχο ελληνικό
ΓΙΩΡΓΟΣ Ε. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
**PASATEMPO REBETIKA WITH CHRISTOS GOVETAS (ΠΑΡΑΓΩΓΗ: CH. GOVETAS & DISC
MAKERS PENNSAUKEN Nj. USA)

Ποικιλοτρόπως αξιοσημείωτος ο δίσκος αυτός. Ελληνας της διασποράς ο Χρήστος
Γοβέτας, παίζει και τραγουδά, μεταξύ άλλων, και ρεμπέτικα κι αν κρίνουμε από
την εργασία του αυτή «Πασατέμπος» θα τον τοποθετούσαμε μεταξύ των
καλύτερων, από άποψη ουσίας, μελετητών της ερμηνείας των παλιών λαϊκών
τραγουδιών (ρεμπέτικων και «ρεμπέτικων»).
Τραγούδια των Τσιτσάνη, Μητσάκη, Βαμβακάρη, Σκαρβέλη, Χιώτη και άλλων, που
συνθέτουν μια ποικιλία ως προς το ύφος και τις ερμηνευτικές απαιτήσεις,
αποδίδονται με έναν τρόπο που ξαφνιάζει για την ατμόσφαιρα που δημιουργεί.
Αμεσότητα, λιτότητα, απλότης και ωραιότης, χωρίς φτιασιδώματα και άλλες
ωραιοποιημένες ψευτιές με τις οποίες έχουμε κατά κόρον βομβαρδιστεί στα πολλά
χρόνια της «αναβίωσης» του ρεμπέτικου. Πολλές από αυτές τις επανεκτελέσεις
θα τοποθετούσα αμέσως μετά και δίπλα στις πρώτες, των πρώτων διδαξάντων: «Σαν
απόκληρος γυρίζω», «Κάηκε ένα σχολείο», «Οσο βαριά είν' τα σίδερα», «Ο
Μπουφετζής», πράγμα που (ως φυσική συνέπεια) στρέφει το ενδιαφέρον μας
προς αυτόν το συμπατριώτη μας μετανάστη στη χώρα του Κολόμβου.
Οπως πληροφορούμεθα, λοιπόν, από το Διαδίκτυο και από αλλού, ο Χρήστος Γοβέτας
γεννήθηκε στην Πρώτη Σερρών και μετανάστευσε στη Βοστόνη το έτος 1978, όπου
σπούδασε αρχιτεκτονική. «Το 1983», γράφει ο ίδιος, «δούλευα στο Aegean
Fair, ένα μεγάλο ελληνικό restaurant στη Βοστόνη. Φοιτητής το πρωί, γκαρσόνι τα
βράδια και τα Σαββατοκύριακα που έπαιζε η ορχήστρα του φίλου μου Νίκου Σουβατζή
προς το τέλος της βραδιάς μ' έγνεφε ο Νίκος ν' ανέβω στο πάλκο και να πω
κανένα ρεμπέτικο...». Ετσι άρχισε η μουσική του σταδιοδρομία. Το 1984 έγινε
μέλος της ορχήστρας «Ταξίμι» που έπαιζε στο restaurant «Middle-East» στο
Cambridge όπου πήγαιναν «...φοιτητόκοσμος, τυχόν ναυτικοί, πιτσαδόροι και
διάφοροι άλλοι της νύχτας για να αισθανθούν λίγο Ελλάδα και γινόταν πολλές
φορές γλέντι μερακλίδικο...». Εκεί ουσιαστικά είχε την ευκαιρία να εμβαθύνει,
όπως λέει, στο συναίσθημα του ρεμπέτικου. Ωστόσο καθώς περνούσαν τα χρόνια
άρχισε να τον ενδιαφέρει περισσότερο η δημοτική μουσική. «Ετσι, ασχολήθηκα στη
συνέχεια με το κλαρίνο, το λαούτο, το ούτι κι αργότερα με το ζουρνά. Τα
τελευταία δέκα χρόνια, όπου και να παίζαμε, όλο και περισσότερο μας
ζητούσαν να πούμε ρεμπέτικα, ιδιαίτερα με τη γυναίκα μου τη Ruth που παίζει
φίνο ακορντεόν και τραγουδάει. (...) Φαίνεται πως μέσα μας ωρίμασε το ιδίωμα
και η γνώση του κι ήταν φανερό πως έπρεπε να καταγραφεί ένα στιγμιότυπο
αυτής της εμπειρίας. Ετσι έγινε αυτή η ηχογράφηση το Νοέμβριο και Δεκέμβριο του
2005 κι ακολούθησε η έκδοση του "Πασατέμπου" τον Ιούνιο του 2006».
Δεν πρέπει, πάντως, να παραλείψουμε και τα λοιπά ενδιαφέροντα βιογραφικά του
Χρήστου Γοβέτα: Το 1986, άρχισε τη μελέτη της κλασικής οθωμανικής μουσικής,
παίζοντας ούτι και μπεντίρ με το συγκρότημα «Eurasia Ensemble». Ελληνική
και αραβική παραδοσιακή μουσική με την ορχήστρα «Karavani» και μουσική των
βαλκανικών χωρών με τους «Tito's Revenge» και τους «Akshambela» στην περιοχή
της Βοστόνης. Εχει δώσει πλήθος συναυλιών σε όλη την Αμερική και στον
Καναδά και τα τελευταία 16 χρόνια διδάσκει και παρουσιάζει ελληνική μουσική σε
σεμινάρια βαλκανικής μουσικής της ανατολικής και της δυτικής ακτής των ΗΠΑ.
Είναι μέλος της παναμερικανικής ορχήστρας ΖΙΥΙΑ (ζυγιά) και του PANGEO (Παγγαίο)
στο Σιάτλ. Το 1999 τιμήθηκε με το βραβείο Art Fellowship της Πολιτείας της
Ουάσιγκτον για τη συνεισφορά του στην αμερικανική και την ελληνοαμερικανική
κοινωνία. Τα τελευταία χρόνια ο Χρήστος Γοβέτας συνεργάζεται με τον
διεθνούς φήμης avant garde τζαζίστα Bill Frisel, συνεργασία που βραβεύτηκε με
Grammy nomination για το άλμπουμ «The Intercontinentals».
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά όχι μόνο με το δίσκο αυτόν (που όπως
μάθαμε προσεχώς θα κυκλοφορήσει και στην ελληνική αγορά) αλλά και με άλλες
εκδόσεις και δραστηριότητες του Χρήστου Γοβέτα, το ένθετο του δίσκου
παραπέμπει στο kyklosmusic.com
"Εκπληξη.
Για μια ακόμα φορά (η πρώτη ήταν το 2006) με το νέο του δίσκο, ο πολυτάλαντος
Ελληνας της διασποράς Χρήστος Γοβέτας μάς εντυπωσιάζει. Πιστεύω ότι όποιος
ακούσει τα τραγούδια αυτά, δεν θα μπορέσει να μη θαυμάσει όχι ένα, αλλά
πολλά και διάφορα στοιχεία στις εκτελέσεις αυτές.
Δεκατέσσερα παλιά ρεμπέτικα των Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Βαμβακάρη κ.ά.
Τραγούδια με ιδιαίτερες ερμηνευτικές απαιτήσεις, δύσκολα θα έλεγα, για όποιον
θέλει να μην προδώσει το πνεύμα και το γράμμα τους. Τι όμως είναι το πιο
εντυπωσιακό απ' όλα (εννοείται κατ' εμέ);
Ακούγεται μια ρεμπέτικη κομπανία με υψηλή τεχνική και με έντονη και πετυχημένη
προσπάθεια απόδοσης του ιδιαίτερου χρώματος του ύφους, του ιδιώματος των
παλαιών μαστόρων που πρωτοτραγούδησαν αυτά τα τραγούδια σε δίσκους. Ποιοι
όμως τα εκτελούν; Εκτός από τον Χρήστο Γοβέτα, όλοι οι άλλοι είναι Αμερικανοί
μουσικοί: Dave Bartley κιθάρα, Steve Ramsey μπαγλαμάς-τζουράς-φωνή, Bill
Lamphier μπάσο, Hank Bradley μπουζούκι - ghost, Ruth Hunter ακορντεόν και
τραγούδι. Ιδίως η τελευταία (που είναι και σύζυγος του Γοβέτα) νομίζω πως είναι
αδύνατον να καταλάβει κανείς ότι είναι Αμερικανίδα. Οχι μόνο η προφορά, αλλά
κυρίως οι λεπτομέρειες του τρόπου ερμηνείας είναι βαθύτατα εντυπωσιακές
για το πόσο «εντός» της ψυχής των τραγουδιών βρίσκεται.
Υποθέτω πως όλα αυτά είναι αποτέλεσμα κόπων όλων των μουσικών, μα και του
Χρήστου Γοβέτα, για τον οποίο πιστεύω οφείλουμε να ξαναπούμε λίγα βιογραφικά:
γεννήθηκε στην Πρώτη Σερρών και μετανάστευσε στη Βοστόνη το έτος 1978,
όπου σπούδασε αρχιτεκτονική. Φοιτητής το πρωί, γκαρσόνι τα βράδια σε ελληνικό
restaurant στη Βοστόνη. Προς το τέλος της βραδιάς τραγουδούσε και κανένα
ρεμπέτικο με την ορχήστρα του κέντρου. Το 1984 έγινε μέλος της ορχήστρας
«Ταξίμι» που έπαιζε στο restaurant Middle-East στο Cambridge. Εκεί ουσιαστικά
είχε την ευκαιρία να εμβαθύνει, όπως λέει, στο συναίσθημα του ρεμπέτικου.
Ωστόσο καθώς περνούσαν τα χρόνια άρχισε να τον ενδιαφέρει και η δημοτική
μουσική. Το 1986 άρχισε τη μελέτη της κλασικής οθωμανικής μουσικής, παίζοντας
ούτι και μπεντίρ με το συγκρότημα «Eurasia Ensemble». Ελληνική και αραβική
παραδοσιακή μουσική με την ορχήστρα «Karavani» και μουσική των βαλκανικών
χωρών με τους «Tito's Revenge» και τους «Akshambela» στην περιοχή της Βοστόνης.
Τα τελευταία 20 χρόνια διδάσκει και παρουσιάζει ελληνική μουσική σε σεμινάρια
βαλκανικής μουσικής της ανατολικής και δυτικής ακτής των ΗΠΑ. Είναι μέλος
της παναμερικανικής ορχήστρας ΖΙΥΙΑ (Ζυγιά) και του PANGEO (Παγγαίο) στο Σιάτλ.
Το 1999 τιμήθηκε με το βραβείο Art Fellowship της Πολιτείας της Ουάσιγκτον για
τη συνεισφορά του στην αμερικανική και ελληνοαμερικανική κοινωνία. Τα
τελευταία χρόνια ο Χρήστος Γοβέτας συνεργάζεται με τον διεθνούς φήμης avant
garde τζαζίστα Bill Frisel, συνεργασία που βραβεύτηκε με Grammy nomination
για το άλμπουμ «The Intercontinentals».
Σ' αυτές τις δύσκολες μέρες, και νύχτες, δεν βλάπτει νομίζω ο συνειρμός «Εξω
πάμε καλά» που μας υπενθυμίζει το συγκρότημα αυτό κι ας μην πάμε και τόσο.
Δυστυχώς ο δίσκος αυτός δεν υπάρχει στην ελληνική αγορά, αλλά πιστεύουμε πως,
εν καιρώ, μπορεί να γίνει κι αυτό. Στο μεταξύ, όποιος ενδιαφέρεται, μπορεί να
τον αποκτήσει διά του Διαδικτύου: www.kylosmusic.com”
Christos Govetas is a gifted multi-instrumentalist and brings his authentic voice and
earthy clarinet style from his homeland in Eastern Macedonia. After moving to
this country in his teens, Christos discovered his love of traditional music
and went on to learn regional music from all over Greece, and beyond. In
addition to the clarinet, Christos plays the zourna, bouzouki and outi, bringing
his 30 years of performing experience to the mix. Christos is a beloved teacher
at many music and dance workshops and has performed and toured extensively in
the US, Canada, Europe and Greece. In addition to leading Dromeno, Christos
also plays with Pasatempo Rebetika, and also plays laouto and sings regional Greek music with Ziyia and
collaborates with Kip and Stanley Greenthal. Christos is the 1999 recipient of the prestigious Northwest Folklife Fellowship
Award honoring his cultural contribution to the Greek-American and Folk dance
communities. Christos is also a member of Bill Frisell's Grammy
nominated The Intercontinentals.
Ruth
Hunter began her musical career singing and playing Bulgarian folk music, but
immersed herself in Greek music and culture after marrying Christos in 1995.
She sings and plays accordion and leads the folk-choir at Saint Demetrios Greek
Orthodox Church as well as playing with Dromeno. Ruth has been actively
performing Greek and Balkan music since 1985. In addition to playing with
Dromeno, Ruth also sings and plays rebetika with Pasatempo Rebetika and has taught music and singing at workshops and toured in the US, Canada
and Greece with Dromeno and Pasatempo Rebetika.
Eleni
Govetas, 18, has been immersed in music since day one. She began performing (on
doumberleki) with her parents at the age of nine and has continued to add
instruments to her repertoire. Eleni has mastered the nuances of regional music
on the defi and doumbek, and has added saxophone, zourna and acoustic
bass to her growing list of instruments. Eleni is equally at ease playing folk
music and old-style rebetika and has a love for the music that shows in her
playing. She has performed at dance competitions, concerts, workshops and
parties in the US, Canada and Greece.
Bobby
Govetas, 15, is following in his sister's footsteps and is already an accomplished
percussionist, performing on daouli and drum kit. He is equally at home playing
the subtle rhythms of Macedonia and Thrace as he is rocking out with his
friends. He has performed at dance competitions, concerts, workshops and
parties in the US, Canada and Greece and brings his own special energy and
enthusiasm to the music.
Nikos
Maroussis grew up dancing to the sounds Christos and Ruth as part of the dance
program at Saint Demetrios Greek Orthodox Church in Seattle. He joined the band
in 2008 and has become a masterful laouto player, as well as bringing his
unique guitar sound to the group. Nikos is quickly becoming a sought-after
laouto player and has performed at dance competitions, concerts and parties as
part of Dromeno and also toured with Pasatempo Rebetika in 2012.
Peter
Lippman joins Dromeno on trumpet to complete the Macedonian brass sound. Peter has
been playing regional music of the Balkans since the 1970s and has traveled
widely, developing a deep love and respect for all the peoples of the Balkan
region. He played with ground-breaking Balkan brass band Zlatne Uste in New York
in the early days, and has been active musically ever since. These days, he
plays in the Seattle area with Kafana Republik and The Bucharest Drinking Team, as well as with Dromeno.
An
evening at Sedat's Cafe Paloma. Every last Saturday of the month, at
Cafe Paloma in Pioneer square in Seattle, "Muhabbet" is an event with
delicious food, great company and wonderful music.
Christos Govetas
on clarinet, Ruth Hunter on accordion, Nick Maroussis on electric
guitar, Eleni Govetas on sax, Bobby Govetas on drums, and Peter Lippman
on trumpet.