Το δικό μου κανάλι

Το δικό μου κανάλι
You tube

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2021

1821-2021 -200 χρόνια από το 1821: Εθνική Πινακοθήκη -

Εθνική Πινακοθήκη - Εγκαίνια: Κυριάκος Μητσοτάκης και πρίγκιπας Κάρολος 

© ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ

Κυριάκος Μητσοτάκης: «Είναι η Κιβωτός της Τέχνης»

200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης - Έγιναν τα επίσημα εγκαίνια στην ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη.

Με υψηλούς προσκεκλημένους πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021 η έναρξη των εορτασμών της επετείου για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση στην Εθνική Πινακοθήκη.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχτηκε τους προσκεκλημένους στο νέο συγκρότημα της Εθνικής Πινακοθήκης, το οποίο αποδόθηκε συμβολικά σήμερα, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών ανακαίνισης. Ανάμεσά τους και ο διάδοχος του βρετανικού θρόνου πρίγκιπας Κάρολος, ο οποίος βρίσκεται στην Αθήνα και συνοδεύεται από τη σύζυγό του, Καμίλα.

Οι προσκεκλημένοι αποτελούν τους πρώτους επισκέπτες που έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά την πλήρως ανακαινισμένη και εκσυγχρονισμένη Εθνική Πινακοθήκη και να θαυμάσουν τα έργα της. Η έναρξη λειτουργίας του πλήρως αποκατεστημένου κτιριακού συγκροτήματος έγινε με ομιλίες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνας Λαμπράκη - Πλάκα. Ακολούθησε ξενάγηση στους χώρους της σε διαφορετικές ομάδες με όλα τα μέτρα κατά της διασποράς κορωνοϊού.

Στην ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε την Εθνική Πινακοθήκη ως κόσμημα και εμβληματικό πολιτιστικό τοπόσημο που συναντά ένα ανεπανάληπτο ιστορικό ορόσημο. «Το σημερινό γεγονός στέλνει ανανεωμένο μήνυμα δυναμισμού» πρόσθεσε, επισημαίνοντας ότι αισθάνεται μεγάλη τιμή που 12 χρόνια μετά την εκκίνηση των εργασιών η Εθνική Πινακοθήκη ανοίγει τις πόρτες της μια ημέρα πριν από την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση.

Όπως είπε, το χρονοδιάγραμμα των εργασιών επέκτασης ήταν ασφυκτικό και εξήγησε ότι τα έργα τέχνης θα απλωθούν σε μια έκταση 21.000 τ.μ.

Kυριάκος Μητσοτάκης, Μαρέβα Μητσοτάκη, 

Πρίγκιπας Κάρολος, Δούκισσα της Κορνουάλης © EUROKINISSI

Για να τιμήσουν τα 200 χρόνια από την επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης, στην πρωτεύουσα βρίσκονται ήδη για διήμερη επίσκεψη ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, συνοδευόμενος από τη σύζυγό του Άντρη Αναστασιάδη, ο πρίγκιπας της Ουαλίας Κάρολος και η Δούκισσα της Κορνουάλης και ο πρωθυπουργός της Ρωσικής Ομοσπονδίας Μιχαήλ Μισούστιν.

Στα εγκαίνια ήταν παρόντες επίσης η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου ο πρέσβης της Γαλλικής Δημοκρατίας Πάτρικ Μεζοναβ, η πρέσβης του Ηνωμένου Βασιλείου Κέιτ Σμιθ, η πρόεδρος της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» Γιάννα Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη με τον σύζυγό της Θεόδωρο Αγγελόπουλο και ο πρόεδρος του Μουσείου του Λούβρου Ζαν-Λουκ Μαρτίνεζ.

Κυριάκος Μητσοτάκης για Εθνική Πινακοθήκη: «Ένα θησαυροφυλάκιο 20.000 έργων»

«Με μεγάλη περηφάνια και συγκίνηση σας καλωσορίζω στην Αθήνα. Στην 200η επέτειο της ανεξαρτησίας της Ελλάδας αλλά και στα εγκαίνια ενός κοσμήματος της πρωτεύουσας αλλά και ολόκληρης της χώρας, της νέας Εθνικής Πινακοθήκης», τόνισε ο πρωθυπουργός ξεκινώντας την τοποθέτησή του.

Έκανε λόγο για «ένα εμβληματικό πολιτιστικό τοπόσημο που συναντά ένα ανεπανάληπτο ιστορικό ορόσημο» και αναφέρθηκε σε ιστορικά στοιχεία για την Εθνική Πινακοθήκη.

Ο πρωθυπουργός είπε επίσης ότι το σημερινό γεγονός στέλνει ένα ανανεωμένο μήνυμα δυναμισμού στην αυγή του τρίτου αιώνα της ελευθερίας της Ελλάδος. Ανέφερε ότι η εθνική πινακοθήκη ήταν ένας ζωντανός οργανισμός που συμβάδισε με την πρόοδο του έθνους και η ίδια η ιστορία της συμβάδισε με την ιστορία της χώρας, ξεκινώντας από την Αίγινα το 1829 και τον κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια να συγκεντρώνει τα πρώτα έργα που αποτέλεσαν τον πρώτο πυρήνα για ένα μελλοντικό μουσείο.

Ως σημαντικό σταθμό της ιστορίας της ανέφερε το 1896 όταν ο λόγιος και νομικός Αλέξανδρος Σούτσος κληροδότησε στο δημόσιο την προσωπική του περιουσία αλλά και την προσωπική του συλλογή για τη δημιουργία της Εθνικής Πινακοθήκης. «Έτσι το 1900 ανατέλλει το νέο Ίδρυμα με πρώτο διευθυντή τον ζωγράφο Γιώργο Ιακωβίδη».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε στο σημείο αυτό ότι είναι πραγματικά μεγάλη του τιμή που «δώδεκα χρόνια μετά την εκκίνηση των εργασιών για τη Νέα Πινακοθήκη αυτή να ανοίγει τις πόρτες της για πρώτη φορά μία μέρα πριν την επέτειο των 200 ετών από την Εθνική Παλιγγενεσία». Επεσήμανε ότι είχε τεθεί ένα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που επετεύχθη χάρη στην υπομονή του υπουργείου Πολιτισμού, την επιστράτευση της εργατικότητας όλων των στελεχών του Υπουργείου, των εξωτερικών συνεργατών και χάρη στο ελληνικό φιλότιμο.

«Σχεδόν δύο αιώνες από τα πρώτα της αποκτήματα η Εθνική Πινακοθήκη αποτελεί ένα θησαυροφυλάκιο 20.000 έργων», είπε ο πρωθυπουργός τονίζοντας ότι η μόνιμη συλλογή της εκτίθεται για πρώτη φορά με τέτοια λαμπρότητα. «Σε αυτήν αποτυπώνεται ο δρόμος μέσα από τον οποίο η ζωγραφική της νέας Ελλάδος επηρεάστηκε από όλα τα ρεύματα του μοντερνισμού χωρίς όμως να απωλέσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της παράδοσής της. Έτσι ο Κόντογλου συνυπάρχει αρμονικά με τον Μόραλη και ο Λύτρας με τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα. Αυτός ο πλούτος της Ελλάδος, αυτός ο πλούτος του κόσμου θα απλώνεται στο εξής σε 21.000 τ.μ. με χώρους έκθεσης και φύλαξης των πολύτιμων συλλογών, με αμφιθέατρο, με βιβλιοθήκη, με υπερσύγχρονα εργαστήρια συντήρησης». Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι μέρος του κόστους καλύφθηκε από σημαντικές ιδιωτικές προσφορές με μεγαλύτερη αυτή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

«Η νέα Πινακοθήκη επιβεβαιώνει τον ρόλο της ως κιβωτού της ελληνικής τέχνης με διεθνή ακτινοβολία, αναδεικνύοντας παράλληλα και το μερίδιό της στον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Όμως η επέτειος έναρξης του αγώνα για την ελευθερία και την ανεξαρτησία στρέφει το ενδιαφέρον μας ειδικά σε 35 έργα φορτισμένα με ιστορία», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός αναφερόμενος σε έργα Ελλήνων δημιουργών ανάμεσα στο 1858 και το 1898 αλλά και στο Επεισόδιο του Ελληνικού Αγώνα του Ευγένιου Ντελακρουά, την τελευταία του προσφορά στο φιλελληνικό κίνημα και μία ακόμη κατάθεση υπέρ της επανάστασης δίπλα στην Πυρπόληση της Τουρκικής Ναυαρχίδας του Ιβάν Αϊβαζόφσκι.

Υπογράμμισε ότι η Ελλάδα της ελληνικής επανάστασης είχε τότε δίπλα της Βρετανούς, Γάλλους και Ρώσους φίλους, λαούς που οδήγησαν τελικά τις κυβερνήσεις τους στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου και στις συνθήκες του Λονδίνου, αυτές που τελικά κατοχύρωσαν την εθνική ανεξαρτησία. «Και εκείνοι οι δεσμοί μαζί με την αδελφική μας σχέση με την Κύπρο δεν λύθηκαν φυσικά στο πέρασμα του χρόνου», είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.

Κλείνοντας ο κ. Μητσοτάκης έκανε μια ιστορική αναδρομή με αναφορά στους δεσμούς με τις χώρες που εκπροσωπούνται στην εκδήλωση αυτή και τη συνεργασία τους καθώς όπως είπε: «μαζί νικήσαμε το τέρας του Ναζισμού πληρώνοντας βαρύ φόρο αίματος κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ιστορία μας θέλει σταθερούς συμπολεμιστές στις μεγάλες μάχες της ανθρωπότητας και σήμερα μας βρίσκει δίπλα δίπλα μπροστά στη ‘Λαϊκή Αγορά' του Τέτση, αυτό το εμβληματικό έργο που κοσμεί την είσοδο της νέας Πινακοθήκης. Είναι ένα έργο αφιερωμένο στην καθημερινή επικοινωνία των απλών ανθρώπων γιατί απλοί άνθρωποι έχτισαν τη σύγχρονη Ελλάδα, με κόπο, δάκρυα, ιδρώτα και συχνά αίμα αλλά πάντα με ελπίδα».

Ο πρωθυπουργός ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του με μια έκκληση στους υψηλούς φίλους της Ελλάδας: «Ας απαντήσουμε λοιπόν με τη σειρά μας και εμείς στην ιστορία μένοντας συνεργάτες και στην ειρήνη και στις νέες προκλήσεις που φέρνει για όλους μας το μέλλον»

Λίνα Μενδώνη για νέα Εθνική Πινακοθήκη: «Το θησαυροφυλάκιο της ελληνικής τέχνης»

«Η ολοκλήρωση του έργου της επέκτασης και επανέκθεσης των συλλογών της Εθνικής Πινακοθήκης στις 24 Μαρτίου 2021 σηματοδοτεί την έναρξη των εορτασμών της Επανάστασης του 1821. Ήταν το ορόσημο που έθεσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τον Αύγουστο του 2019 και στο οποίο οφείλαμε να είμαστε απολύτως συνεπείς» ανέφερε στον χαιρετισμό της η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Και πρόσθεσε: «Η συγκεκριμένη ημερομηνία δεν ορίστηκε τυχαία. Δηλώνει έναν σημαντικό σταθμό της σύγχρονης δυναμικής Ελλάδας, της Ελλάδας του πολιτισμού, της καινοτομίας, της ανάπτυξης, της εξωστρέφειας. Η Εθνική Πινακοθήκη είναι το θησαυροφυλάκιο της ελληνικής τέχνης του 19ου και του 20ου αιώνα, άρρηκτα δεμένες με την εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας και τις προσδοκίες του ελληνικού κράτους από το 1830».

«Στα έργα των μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων αναγνωρίζουμε την επίδραση των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών ρευμάτων της εποχής τους, τα οποία, οι Έλληνες ζωγράφοι τα αφομοίωσαν και εν τέλει τα απέδωσαν με τον δικό τους αμαγαλματικό τρόπο, με εμφανείς τις ρίζες τής ελληνικότητας τους» τόνισε η κ. Μενδώνη, χαρακτηρίζοντας τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης «δίαυλο πολιτιστικού διαλόγου και πολύτιμη παρακαταθήκη της ιστορικής συνέχειας του έθνους μας».

Η απόδοση του εμβληματικού αυτού έργου, συνέχισε «αποτελεί επίτευγμα για το υπουργείο Πολιτισμού και τους εξωτερικούς συνεργάτες μας. Τους ευχαριστώ από καρδιάς όλους».

Και πρόσθεσε: «Όταν ορίστηκε η ημερομηνία της 24ης Μαρτίου, το χρονοδιάγραμμα για την αποπεράτωση του έργου ήταν ήδη εξαιρετικά σφιχτό. Κανείς μας δεν μπορούσε να διανοηθεί τι θα ακολουθούσε. Το γεγονός ότι στις δυσχερείς συνθήκες της πανδημίας ολοκληρώθηκε το έργο αποδεικνύει ότι με σκληρή δουλειά, ένταση για την έγκαιρη επίλυση των προβλημάτων με απόλυτη αφοσίωση στο στόχο με βαθιά αγάπη στο αντικείμενο μπορούμε να υλοποιήσουμε έργα που αναδεικνύουν τη σύγχρονη ταυτότητα μας. Έργα που μας κάνουν υπερήφανους.

» Η απρόσκοπτη χρηματοδότηση εξασφαλίστηκε από ευρωπαϊκά κονδύλια, από ιδιωτικούς πόρους και από ιδιωτικές χορηγίες με προεξάρχουσα αυτή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Σε όλους είμαστε βαθύτατα ευγνώμονες. Το παλιό κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης, κηρυγμένο μνημείο από το υπουργείο Πολιτισμού, σήμερα είναι ένα υπερσύγχρονο μουσείο. Ο διάλογος του με την Αθήνα, με το αττικό φως, με τα χρώματα του τοπίου παραδίδουν μια νέα άποψη για το πώς αντιλαμβανόμαστε την Εθνική Πινακοθήκη στον αττικό ιστό της πρωτεύουσας. Έργα πολιτισμού σαν κι αυτό συμπορεύονται με την ανάπτυξη των κοινωνιών στις οποίες ανήκουν» κατέληξε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η νέα Εθνική Πινακοθήκη - Το χρονικό της ανακαίνισης

Η νέα δεκαετία βρίσκει την Εθνική Πινακοθήκη, με 120 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας, κτηριακά και μουσειογραφικά ανανεωμένη. Ως σύγχρονο μουσείο Τέχνης αναδεικνύει τη φυσιογνωμία του Πολιτισμού της Ελλάδας αλλά και τη θέση  που επάξια κατέχει στον παγκόσμιο πολιτισμό.  Η μόνιμη  έκθεση της Πινακοθήκης τώρα ξεδιπλώνεται σε 1000 πίνακες- από τους 20.000 που φυλάσσονται στις αποθήκες- αποδεικνύοντας τη μεγάλη αξία των  πλούσιων συλλογών της. Το πρώτο μνημειώδες έργο  που υποδέχεται τους επισκέπτες, μπαίνοντας από την κεντρική είσοδο, είναι η «Λαϊκή Αγορά» (1979-1982) του Παναγιώτη Τέτση, ένα εμβληματικό έργο, που αναβλύζει τη χαρά της ζωής και της δημιουργίας, σε μια έκρηξη χρωμάτων, υπογραμμίζοντας τον οικουμενικό χαρακτήρα της σύνθεσης.

Το μεγάλο έργο επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης ξεκίνησε το 2011 και ολοκληρώθηκε το 2021, δέκα χρόνια μετά. Το 2014 το έργο παραδόθηκε χωρίς προβλήματα και με εγγυημένη τη χρηματοδότησή του.  Θα μπορούσε να παραδοθεί το 2018, αν δεν είχαν μεσολαβήσει  τέσσερα χρόνια,  κατά τα οποία δεν υπήρξαν συντονισμός των εμπλεκομένων φορέων, χρονοδιάγραμμα  και  προγραμματισμός των  εργασιών, οπότε το εργοτάξιο σχόλαζε. Η ανακαίνιση της Πινακοθήκης αποδείχτηκε έργο πολυσύνθετο το οποίο  χρειαζόταν συνεχή επίβλεψη  του ΥΠΠΟΑ και επίλυση επί τόπου των προβλημάτων που ανέκυπταν.

https://www.athensvoice.gr/greece/707270_200-hronia-apo-1821-egkainia-ethnikis-pinakothikis-live

Δευτέρα 15 Μαρτίου 2021

Θεσσαλονίκη : «Ποτοποιία Μπουρλά»: Ένα μπουκάλι ούζο από τη μεταπολεμική Θεσσαλονίκη

Ο Λεόν Σαλτιέν αφηγείται την ξεχωριστή ιστορία του μπουκαλιού που προέρχεται από ένα εβραϊκό αποστακτήριο στη Θεσσαλονίκη - Ο Μωύς Μπουρλά, μέλος της οικογενείας, είναι ο πατέρας του γνωστού σε όλους CEO της Phizer, Άλμπερτ Μπουρλά

Ήταν χρόνια πριν, στη Γενεύη, όταν η πρόσκληση σε δείπνο από
 τη θεία του και η διάθεσή της να τον κάνει να αισθανθεί ...σαν 
στο σπίτι του, προσφέροντάς του ούζο, έμελλε να οδηγήσει τον 
Θεσσαλονικιό ιστορικό Λεόν Σαλτιέλ σε μια ενδιαφέρουσα 
αποκάλυψη και να τον βοηθήσει να ξετυλίξει το «κουβάρι» 
της ιστορίας της ποτοποιίας Μπουρλά, που λειτουργούσε 
δεκαετίες πριν στη Θεσσαλονίκη.

«Σ' ένα από τα ταξίδια μου, έλαβα μια πρόσκληση σε δείπνο από
 μια μακρινή θεία μου. Για να μ' ευχαριστήσει, καθώς είμαι από 
την Ελλάδα, με ρώτησε αν θα ήθελα λίγο ούζο. Προκειμένου να 
μην φανώ αγενής, συμφώνησα και βρέθηκα μπροστά στο πιο 
περίεργο μπουκάλι ούζο που είχα δει ποτέ!», αφηγείται στο 
Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Λεόν Σαλτιέλ.

Το ασίγαστο πάθος του για την ανασύνθεση της ιστορίας παλαιών αντικειμένων σε συνδυασμό με τη βαθιά επιστημονική του γνώση και το έμπειρο μάτι του ανθρώπου που αναζητεί τέτοιου είδους αντικείμενα σε παλαιοπωλεία ανά τον κόσμο, τον έκανε να περιεργαστεί με λεπτομέρεια το μπουκάλι. «Η ετικέτα ήταν γραμμένη στα ελληνικά, κολλημένη σ' ένα παλιό γυάλινο μπουκάλι. Έγραφε: "Εξαιρετικό ούζο INTO- Διπλής αποστάξεως- Ποτοποιία Αδελφών A. Μπουρλά, Βίκτωρ Ουγκώ 3, Θεσσαλονίκη". Η πάνω ετικέτα μού προκάλεσε ακόμη μεγαλύτερη έκπληξη. Γραμμένη στα εβραϊκά, ανέφερε ότι το προϊόν αυτό ήταν "κασσέρ (kosher) για το Πέσαχ", δηλαδή πληρούσε τους διατροφικούς κανόνες της εβραϊκής αυτής γιορτής. Υπήρχε επίσης μια φούντα που κρεμόταν από την κορυφή, με το αστέρι του Δαβίδ να σφραγίζεται σ΄ έναν κύκλο μολύβδου. Δεν είχα ξαναδεί κάτι τέτοιο!», αναφέρει ο Λεόν Σαλτιέλ. Μάλιστα, όπως λέει, το μπουκάλι αυτό ήταν μάλλον δώρο από τον παππού του στον πατέρα της θείας του, όταν τους επισκέφτηκε πριν από δεκαετίες. 


Η έκπληξή του ήταν μεγάλη καθώς επρόκειτο για ένα μπουκάλι ούζο από εβραϊκό αποστακτήριο στη Θεσσαλονίκη και καθώς δεν γνώριζε κάποια εβραϊκή εταιρεία στην πόλη που να παρήγαγε ούζο μετά τον πόλεμο αποφάσισε να αποταθεί στη γιαγιά του, η οποία και έριξε φως στο μυστήριο του εγγονού της. Γνωρίζοντας καλά την εμπορική ετικέτα πάνω στο πολυκαιρισμένο μπουκάλι που επί δεκαετίες φύλαγε η θεία του στο ντουλάπι του σπιτιού της, στη Γενεύη, τον οδήγησε στην κόρη ενός εκ των αδελφών Μπουρλά, η οποία και επιβεβαίωσε πως επρόκειτο για προϊόν του καταστήματος του πατέρα της. «Συγκινήθηκε πάρα πολύ καθώς δεν είχε δει ένα τέτοιο μπουκάλι για πολύ καιρό»,

θυμάται ο Λεόν Σαλτιέλ, ο οποίος έδωσε έκτοτε το ξεχωριστό αυτό μπουκάλι στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης (www.jmth.gr) προκειμένου όλοι οι επισκέπτες του να μάθουν την ιστορία του.


Ένα μπουκάλι ούζο με ...επίκαιρο ονοματεπώνυμο

Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Λεόν Σαλτιέλ, η ιστορία αυτής της εταιρείας ξεκινά από την προπολεμική Θεσσαλονίκη, όπου ο Ίντο Μπουρλά λειτουργούσε κατάστημα οινοπνευματωδών ποτών με το όνομά του (ΙΝΤΟ) στην πλατεία Άθωνος, στο κέντρο της πόλης, μαζί με τον συνεργάτη του Σιμόν Μορντώχ.

«Οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης ήταν μεγάλοι παραγωγοί κι επίσης καταναλωτές ούζου ή ρακιού, που ήταν γνωστά για την υψηλή τους ποιότητα και καταναλώνονταν από όλες τις κοινωνικές τάξεις. Μια σπάνια φωτογραφία που έφερε στο φως η εγγονή του Μπούρλα, μας ενημερώνει ότι το κατάστημα πουλούσε ούζο, κονιάκ, λικέρ, διαφορετικούς τύπους κρασιών, όπως ρετσίνα, Σάμου, Μοσχάτο και κοκκινέλι, αλλά και ...ξύδι», επισημαίνει ο Λεόν Σαλτιέλ.

Εξηγεί πως κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής στη Θεσσαλονίκη, η οικογένεια του Ίντο -ο πατέρας του Αβραάμ Μπούρλα, η μητέρα του Ρέιτσελ, η αδερφή του Γκρατσιέλα, και ο μικρότερος αδελφός του Δαυίδ απελάθηκαν και χάθηκαν στο στρατόπεδο θανάτου Άουσβιτς-Μπίρκεναου, μαζί με 50.000 Εβραίους της πόλης. Ο Ίντο και ο μεγαλύτερος αδερφός του, ο Μωύς κατάφεραν να επιβιώσουν από τον πόλεμο. Έφυγαν από τη Θεσσαλονίκη και κρύφτηκαν στην Αθήνα, που ήταν τότε υπό ιταλικό έλεγχο. Μετά το τέλος του πολέμου, όπως εξηγεί ο κ. Σαλτιέλ, τα δύο αδέλφια επέστρεψαν στη Θεσσαλονίκη, όπου διαπίστωσαν ότι είχαν χάσει τα περισσότερα μέλη της οικογένειάς τους και ότι όλα τα αγαθά και τα υπάρχοντά τους είχαν κλαπεί ή πωληθεί. «Ξεκίνησαν -λέει- από το μηδέν και άνοιξαν ξανά το ποτοποιείο ως συνεργάτες με το ίδιο όνομα, σε μια νέα τοποθεσία και διηύθυναν την επιτυχημένη επιχείρηση μαζί έως ότου αποχώρησαν και οι δύο».

Κλείνοντας, ο Λεόν Σαλτιέλ αναφέρει «μια μικρή αλλά σημαντική λεπτομέρεια», όπως χαρακτηριστικά λέει: Ο Μωύς Μπουρλά, είναι ο πατέρας του 'Αλμπερτ Μπουρλά, συμβούλου της Pfizer, της πρώτης εταιρείας που κυκλοφόρησε εμβόλιο κατά της Covid-19.

Ένα μπουκάλι ούζο, λοιπόν, με ...επίκαιρο ονοματεπώνυμο έρχεται ν' αφηγηθεί ακόμη μια ιστορία της πολυσχιδούς δράσης της άλλοτε ακμάζουσας εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης, που τόσο βάναυσα διέλυσε το ναζιστικό μένος και το Ολοκαύτωμα.


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

https://www.protothema.gr/culture/article/1104409/potopoiia-bourla-ena-boukali-ouzo-apo-ti-metapolemiki-thessaloniki/?fbclid=IwAR3Tv4tqbgz3pKUGwgeFKPu11LGpj7lwh_0ev7jBtXMMtCGDKEb_xzN9n9c#.YE4XtrbSyy0.facebook

Καθαρά Δευτέρα με κορωνοϊό: Πού μπορείτε να πετάξετε χαρταετό - Τι ισχύει για τις μετακινήσεις

Το έθιμο του χαρταετού μπορεί να τηρηθεί με τους περιορισμούς των μετακινήσεων εντός του οικείου δήμου ή σε απόσταση δύο χιλιομέτρων από τον τόπο κατοικίας και λαμβάνοντας όλα τα μέτρα αποστάσεων και αποφυγής συνωστισμού στους υπαίθριους χώρους.

Διαφορετικό από κάθε άλλη χρονιά είναι το φετινό τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας μιας και το σκληρό lockdown στην μισή σχεδόν χώρα δεν επιτρέπει τον εορτασμό με τον πλέον παραδοσιακό τρόπο. Τα πάρκα -όπως έχει διευκρινιστεί εδώ και μέρες- θα είναι κανονικά ανοιχτά, ενώ κανονικά θα λειτουργούν οι φούρνοι, τα μίνι μάρκετ οι λαϊκές αγορές και τα ιχθυοπωλεία.

Το έθιμο του χαρταετού μπορεί να τηρηθεί με τους περιορισμούς των μετακινήσεων εντός του οικείου δήμου ή σε απόσταση δύο χιλιομέτρων από τον τόπο κατοικίας και λαμβάνοντας όλα τα μέτρα αποστάσεων και αποφυγής συνωστισμού στους υπαίθριους χώρους.

Σε διευκρινίσεις σχετικά με τα μέτρα που τίθενται σε ισχύ για τον εορτασμό της Καθαράς Δευτέρας προχώρησε την Παρασκευή ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκος Χαρδαλιάς.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε, εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ η απαγόρευση για «υπερτοπικές μετακινήσεις
», δηλαδή από νομό σε νομό.

Σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις με την αποστολή SMS στο 13033 και την Καθαρά Δευτέρα ισχύει ό,τι έχει τεθεί σε εφαρμογή την τελευταία εβδομάδα.

Συγκεκριμένα:

  • Δεν επιτρέπονται υπερτοπικές μετακινήσεις, πλην των γνωστών εξαιρέσεων που ήδη εφαρμόζονται, παραδείγματος χάριν, για μετακίνηση για λόγους εργασίας, επιστροφής σε μόνιμη κατοικία.

  • Οι μετακινήσεις για σωματική άσκηση και οι βόλτες με κατοικίδιο (sms 6) επιτρέπονται μόνο πεζή ή με ποδήλατο και με όχι με αυτοκίνητο, ενώ στις μετακινήσεις που αφορούν παροχή βοήθειας, οι αστυνομικοί πλέον ζητούν πρόσθετες διευκρινίσεις.

  • Η απαγόρευση κυκλοφορίας ισχύει κανονικά όπως κάθε Δευτέρα, δηλαδή από τις 9 το βράδυ ως τις 5 το πρωί της επόμενης ημέρας, για τις περιοχές που βρίσκονται στα επίπεδα αυξημένου κινδύνου, καθώς και την Αττική και τη Θεσσαλονίκη.

Οι εξαιρέσεις για μετακίνηση εκτός νομού

Ο Νίκος Χαρδαλιάς εξήγησε πως δεν υπάρχει πρόβλεψη για μετακινήσεις από τη μια περιφερειακή ενότητα στην άλλη λόγω της Καθαράς Δευτέρας.

Οι εξαιρέσεις αυτές αφορούν σε:

  • Μετακίνηση εκτός νομού για πολίτες που εργάζονται σε διαφορετικό νομό από αυτόν στον οποίο διαμένει η οικογένειά τους και θέλουν να την επισκεφθούν, με απαραίτητη την επίδειξη Ε1 και Ε9 σε περίπτωση αστυνομικού ελέγχου.

  • Μετακίνηση εκτός νομού για λόγους υγείας, με επίδειξη της σχετικής ιατρικής βεβαίωσης.

  • Μετακίνηση εκτός νομού για τελετή (π.χ. κηδεία συγγενούς πρώτου ή δεύτερου βαθμού), η οποία πιστοποιείται με έγγραφη δήλωση του πολίτη.

  • Μετακίνηση εκτός νομού για επικοινωνία γονέων με τα παιδιά τους και αφορά στους διαζευγμένους ή στους εν διαστάσει γονείς.

  • Μετακίνηση εκτός νομού για μετάβαση στον τόπο μόνιμης κατοικίας, με τη βεβαίωση κατοικίας ειδικής χρήσης από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ή με το Ε1.

  • Μετακίνηση εκτός νομού για φοιτητές, για την οποία απαιτείται επίδειξη αποδεικτικού κύριας κατοικίας και έγγραφο της Σχολής για την επιστροφή σε αυτήν.

Ποια καταστήματα θα είναι ανοιχτά

Κλειστά θα είναι τα σούπερ μάρκετ σε όλη τη χώρα την Καθαρά Δευτέρα αλλά, όπως και πέρυσι, ανοιχτά θα είναι τα ιχθυοπωλεία
και οι φούρνοι. Θα λειτουργούν κανονικά, επίσης, και οι λαϊκές αγορές.

Συνεπώς, Παρασκευή και Σάββατο, στέλνοντας τον κωδικό 2 στο 13033, οι πολίτες θα μπορούν να μετακινηθούν και να προχωρήσουν στις αγορές τους σε σούπερ μάρκετ του δήμου τους ή εντός δύο χιλιομέτρων από την οικία τους.

 https://www.protothema.gr/greece/article/1104555/kathara-deutera-me-koronoio-pou-boreite-na-petaxete-hartaeto-ti-ishuei-gia-tis-metakiniseis/


Βαθμολογία Super League 1: Μόνος δεύτερος ο Άρης, στο -2 από ΠΑΟΚ και -3 από ΑΕΚ ο Παναθηναϊκός



H κανονική περίοδος του πρωταθλήματος ολοκληρώθηκε με την 26η αγωνιστική και ξεκαθάρισε οριστικά το τοπίο όσο αφορά από ποια θέση θα μπει η κάθε ομάδα στο έξτρα πρωτάθλημα των play off και των play out της Super League 1

Αλλωστε η δράση συνεχίζεται καθώς από το επόμενο Σαββατοκύριακο μπαίνουμε στην... εποχή των play off και των play out.

Εκεί όπου θα κριθούν οριστικά τα ευρωπαϊκά εισιτήρια, αλλά και ποια ομάδα την επόμενη σεζόν θα αποχωρήσει από την Σούπερ Λίγκα για το πρωτάθλημα της Superleague 2 και ποια θα έχει μια δεύτερη ευκαιρία παραμονής μέσω του μπαράζ. Το απόγευμα της Καθαράς Δευτέρας θα γίνει στα γραφεία της Λίγκας η ηλεκτρονική κλήρωση τόσο για τα play off (6.30μμ) και των play out (7.15μμ).

TEΛΕΥΤΑΙΑ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ - 26η

ΑΕΛ - Ολυμπιακός 1-3 

Απόλλων Σμύρνης - Παναιτωλικός 1-0

Άρης - ΟΦΗ 1-0

Αστέρας Τρίπολης - ΠΑΣ Γιάννινα 0-1

Βόλος - ΑΕΚ 1-0

Παναθηναϊκός - ΠΑΟΚ 2-1

Λαμία - Ατρόμητος 0-0

---------------------------------------------------

Η ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

1. Ολυμπιακός 67
2. Αρης 51
3. ΑΕΚ 48
4. ΠΑΟΚ 47
5. Παναθηναϊκός 45
6. Αστέρας Τρίπολης 42
----------------------------------------------
7. Βόλος 33
8. ΠΑΣ Γιάννινα Car.gr 31
9. Ατρόμητος 28
10. Απόλλων Σμύρνης 28
11. Λαμία 23
12. Παναιτωλικός 20
13. ΟΦΗ 19
14. Α.Ε.Λ. 16


Πηγή:www.gazzetta.gr

https://www.protothema.gr/sports/article/1104544/vathmologia-super-league-1-monos-deuteros-o-aris-sto-2-apo-paok-kai-3-apo-aek-o-panathinaikos/

Κορωνοϊός: Ασφυκτικά γεμάτες οι εντατικές – Ελάχιστα τα κενά κρεβάτια στην Αττική



«Πονοκέφαλος» για τους ειδικούς η ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων – «Μαύρο» ρεκόρ Κυριακής όπου καταγράφηκαν 1.626 κρούσματα σε 18.823 τεστ -«Να ανοίξουν εστίαση έξω, λιανεμπόρια και σχολεία» ζητά ο Μανώλης Δερμιτζάκης

 Έντονο προβληματισμό στους επιστήμονες προκαλεί η αύξηση των κρουσμάτων, αλλά και η έντονη πίεση που υφίστανται τα νοσοκομεία, ιδιαίτερα στην Αττική. Την ίδια ώρα, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο έως και 3.000 κρουσμάτων ημερησίως, με τον αριθμό των εισαγωγών να αυξάνεται καθημερινά. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση εξετάζει όλα τα σενάρια για το άνοιγμα της αγοράς υπό όρους, όταν το επιστρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα.

Στην Αττική, οι κλίνες ΜΕΘ σχεδόν έχουν εξαντληθεί, ενώ στη Θεσσαλονίκη, όπου επίσης εμφανίζει αύξηση κρουσμάτων, η πληρότητα ξεπέρασε το 60%. Οι διασωληνωμένοι αυξήθηκαν στους 564, ένας αριθμός που είχε εμφανιστεί στα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ ο υψηλότερος αριθμός διασωληνωμένων στην Ελλάδα είχε σημειωθεί στις αρχές Δεκεμβρίου με 622 ασθενείς. .

Προβληματισμό προκαλούν και τα σημερινά στοιχεία, που παραπέμπουν στα μέσα του δεύτερου κύματος τον περασμένο Νοέμβριο, ενώ σε μόλις 18.823 τεστ, διαπιστώθηκαν 1.626 θετικά κρούσματα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις τα κρούσματα ενδέχεται να αυξηθούν στα 3.000 αυτήν την εβδομάδα, με αποκλιμάκωση μετά τις 25 Μαρτίου, αλλά με αργούς ρυθμούς. Ειδικότερα, όπως δήλωσε στο Mega ο καθηγητής Πνευμονολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης Νίκος Τζανάκης, θα υπάρξει οριακή άνοδος των κρουσμάτων, ενδεχομένως να δούμε κάποιες μέρες και πάνω από 3.000 κρούσματα και αυτή την εβδομάδα. Προς το τέλος της εβδομάδας αναμένουμε την απαρχή της επιπέδωσης της καμπύλης. Και μετά τις 25 Μαρτίου θα αρχίσουμε να βλέπουμε δείγματα αργής αποκλιμάκωσης. 

Δερμιτζάκης: Υπό όρους άνοιγμα της εστίασης έξω, του λιανεμπορίου και των σχολείων

Πάντως, το άνοιγμα της αγοράς φαίνεται να διχάζει την επιστημονική κοινότητα. Από την πλευρά του, ο καθηγητής Γενετικής στη Γενεύη, Μανώλης Δερμιτζάκης υποστήριξε στον ΣΚΑΪ ότι πρέπει να υπάρξει σύστημα με συγκεκριμένους όρους, «Όχι κλείνουμε τα πάντα, ανοίγουμε τα πάντα».

Σύμφωνα με τον κ. Δερμιτζάκη, εάν όλα ήταν ανοιχτά, τότε θα υπήρχε πενταπλάσια αύξηση των κρουσμάτων. «Ο σκοπός όμως δεν είναι να ανοίξουμε έτσι. Ο σκοπός είναι να ανοίξουμε προσεκτικά με τέτοιο τρόπο, ώστε οι δραστηριότητες των πολιτών, οι οποίες ούτως ή άλλως γίνονται τώρα και αυξάνονται τα κρούσματα, να τις διοχετεύσουμε σε πιο συντεταγμένο τρόπο όπου τα μέτρα εφαρμόζονται».

Για το λιανεμπόριο, την εστίαση και τα σχολεία σχολίασε ότι «δεν ανοίγουμε γιατί είμαστε καλά, ανοίγουμε για να γίνουμε καλύτερα».
Ο κ. Δερμιτζάκης προτείνει να ανοίξουν περιορισμένα δραστηριότητες, δηλαδή τα μαγαζιά σε μεγάλες πόλεις με ραντεβού, όχι click away, σε μικρές πόλεις ελεύθερα, η εστίαση μέχρι κάποια ώρα να ανοίξει μόνο σε εξωτερικούς χώρους και να ανοίξουν όλα τα σχολεία με αυστηρά μέτρα.

Έκρηξη των κρουσμάτων εφόσον υπάρξει πρόωρη άρση του lockdown προέβλεψε και ο Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου. Σε κάθε περιπτωση, κάλεσε τους πολίτες να αποφεύγουν τον συνωστισμό.

«Αν αρθεί το lockdown θα περιμένουμε τεράστια διασπορά» τόνισε μιλώντας στο STAR, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στον αριθμό των κρουσμάτων, των διασωληνωμένων και των νεκρών. Πάντως, σημείωσε ότι θα υπάρξει αποκλιμάκωση, αν και πιο αργή, καθώς οι μεταλλάξεις δημιουργούν διαφορετικό τοπίο.
Για τις δραστηριότητες, υποστήριξε ότι θα πρέπει να επιλεγεί η λιγότερο επικίνδυνη, που είναι το λιανεμπόριο, κάτι που θα πρέπει να γίνει «με την πρώτη ευκαιρία».