Το δικό μου κανάλι

Το δικό μου κανάλι
You tube

Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

Ο προκλητικός πάπυρος–πορνό των αρχαίων Αιγυπτίων που σόκαρε τους ερευνητές...

turin8 

Το πρώτο ερωτικό περιοδικό για άνδρες ανακαλύφθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα στην πόλη Ντέιρ ελ-Μεντίνα της Αιγύπτου και φιλοξενείται στο αιγυπτιακό μουσείο στο Τορίνο της Ιταλίας. Πρόκειται για έναν πάπυρο που ξεπερνά τα 2,5 μέτρα σε μήκος και αποδίδει με έναν άκρως χιουμοριστικό τρόπο τις «ιδιαίτερες σεξουαλικές στιγμές» των Αιγυπτίων, γύρω στα 1150 π.Χ. Ο πάπυρος αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο, εμφανώς σατυρικό, εμφανίζονται ζώα να λειτουργούν σαν άνθρωποι, να παίζουν μουσικά όργανα και να οδηγούν άρματα. Στο δεύτερο μέρος, ο δημιουργός μπαίνει κατευθείαν στο ψητό. Σεξουαλικές περιπτύξεις μεταξύ ενός γενειοφόρου άντρα και μίας καλλίγραμμης γυναίκας, σε διαφόρων ειδών στάσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον και ερεθίζουν τον αναγνώστη της φαραωνικής Αιγύπτου. Οι ρίζες του ερωτικού παπύρου δεν έχουν εξακριβωθεί. Αυτό δεν μειώνει τη σημασία του για τους σύγχρονους Αιγυπτιολόγους, καθώς δίνει πληροφορίες για την καθημερινότητα των αρχαίων Αιγυπτίων που μέχρι σήμερα αγνοοούσαμε. «Εικόνα τερατώδους χυδαιότητας» Οι σκηνές που απεικονίζονται είναι τόσο προκλητικές που οδήγησαν τον Γάλλο μελετητή, Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν, στο εξής σχόλιο: «Προκειται για μια εικόνα τερατώδους χυδαιότητας που μου δημιούργησε περίεργες εντυπώσεις για τη σοφία και την ψυχραιμία των Αιγυπτίων». Ο Σαμπολιόν ήταν γέννημα θρέμμα, μίας περιόδου που φημίζεται για τα πουριτανικά της ιδεώδη. Ίσως θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την αντίδρασή του υπερβολική. turin7 Ψηφιακή αναγέννηση Το πέρασμα του χρόνου έφθειρε τον πάπυρο. Για χρόνια έλειπαν πολλά κομμάτια, τα οποία «γέμισαν» ψηφιακά το 2009. Ο πάπυρος εμφανίζεται ολοκληρωμένος στο ντοκυμαντέρ του History Channel με τίτλο, «Σεξ στον αρχαίο κόσμο – Αιγυπτιακός ερωτισμός» («Sex in the Ancient World – Egyptian Erotica»). turin6 ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/o-papiros-porno-ton-egiption-pou-so/

Το πρώτο ερωτικό περιοδικό για άνδρες ανακαλύφθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα στην πόλη Ντέιρ ελ-Μεντίνα της Αιγύπτου και φιλοξενείται στο αιγυπτιακό μουσείο στο Τορίνο της Ιταλίας. Πρόκειται για έναν πάπυρο που ξεπερνά τα 2,5 μέτρα σε μήκος και αποδίδει με έναν άκρως χιουμοριστικό τρόπο τις «ιδιαίτερες σεξουαλικές στιγμές» των Αιγυπτίων, γύρω στα 1150 π.Χ. Ο πάπυρος αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο, εμφανώς σατυρικό, εμφανίζονται ζώα να λειτουργούν σαν άνθρωποι, να παίζουν μουσικά όργανα και να οδηγούν άρματα. Στο δεύτερο μέρος, ο δημιουργός μπαίνει κατευθείαν στο ψητό. Σεξουαλικές περιπτύξεις μεταξύ ενός γενειοφόρου άντρα και μίας καλλίγραμμης γυναίκας, σε διαφόρων ειδών στάσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον και ερεθίζουν τον αναγνώστη της φαραωνικής Αιγύπτου. Οι ρίζες του ερωτικού παπύρου δεν έχουν εξακριβωθεί. Αυτό δεν μειώνει τη σημασία του για τους σύγχρονους Αιγυπτιολόγους, καθώς δίνει πληροφορίες για την καθημερινότητα των αρχαίων Αιγυπτίων που μέχρι σήμερα αγνοοούσαμε. «Εικόνα τερατώδους χυδαιότητας» Οι σκηνές που απεικονίζονται είναι τόσο προκλητικές που οδήγησαν τον Γάλλο μελετητή, Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν, στο εξής σχόλιο: «Προκειται για μια εικόνα τερατώδους χυδαιότητας που μου δημιούργησε περίεργες εντυπώσεις για τη σοφία και την ψυχραιμία των Αιγυπτίων». Ο Σαμπολιόν ήταν γέννημα θρέμμα, μίας περιόδου που φημίζεται για τα πουριτανικά της ιδεώδη. Ίσως θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την αντίδρασή του υπερβολική
 turin7
Ψηφιακή αναγέννηση 
Το πέρασμα του χρόνου έφθειρε τον πάπυρο. Για χρόνια έλειπαν πολλά κομμάτια, τα οποία «γέμισαν» ψηφιακά το 2009. Ο πάπυρος εμφανίζεται ολοκληρωμένος στο ντοκυμαντέρ του History Channel με τίτλο, «Σεξ στον αρχαίο κόσμο – Αιγυπτιακός ερωτισμός» («Sex in the Ancient World – Egyptian Erotica»). .

turin6



Η ιστορία της πορνογραφίας


O πάπυρος του Τορίνου Νο 55001


Τι είναι πορνό;
Σε όλες τις εποχές τόσο οι οπαδοί της πορνογραφίας όσο και οι πολέμιοί της έχουν δυσκολευτεί να την εντάξουν σε ένα πολύ συγκεκριμένο θεωρητικό πλαίσιο.
Τα τελευταία χρόνια η επιστήμη αναζητά τους λόγους της διαχρονικής παρουσίας αλλά και της διαχρονικής λογοκρισίας της πορνογραφίας στην ανθρώπινη ιστορία. Η πρώτη δυσκολία αυτού του εγχειρήματος; Να δώσει, κατ’ αρχάς, ένα σαφή ορισμό για το τι είναι πορνογραφία.
Το 1964 ο Αμερικανός δικαστής Πότερ Στιούαρτ είχε δηλώσει:
«Δεν μπορώ να ορίσω την πορνογραφία, μπορώ όμως να την αναγνωρίσω».
Αυτή η δυσχέρεια έχει γίνει αληθινός πονοκέφαλος για τους ερευνητές που ασχολούνται με το ζήτημα. Για να χαρακτηριστεί πορνογραφική μια εικόνα, πρέπει να παρουσιάζει σεξουαλικές δραστηριότητες με σαφή τρόπο. Αλλά αυτή η συνθήκη, παρ’ όλο που είναι αναγκαία, δεν είναι και επαρκής. Η υποκειμενικότητα του χαρακτηρισμού «πορνογραφικός» ξεσκεπάζεται σε ένα σλόγκαν που χρησιμοποιείται σε δράσεις όπου εκτίθεται ερωτικό υλικό: «Αν καταγράψουμε ό,τι συμβαίνει στο κρεβάτι σου, θα είναι πορνογραφία;».
Η λέξη πορνογραφία δημιουργήθηκε το 1803, σαν δάνειο από το αρχαιοελληνικό πορνογράφος (αυτός που γράφει για πόρνες) στα γαλλικά, από όπου πέρασε στις υπόλοιπες γλώσσες. Ωστόσο τη σημερινή της έννοια την απέκτησε κατά τη βικτωριανή εποχή και συγκεκριμένα τη δεκαετία του 1860. Μέχρι τότε η λέξη σήμαινε  κείμενα που σχετίζονται με πόρνες.H σύγχρονη έννοια της λέξης ξεκίνησε το 1864 όπως και αναφέρεται στο λεξικό Webster’s: «έκλυτη ζωγραφική που χρησιμοποιούνταν για τη διακόσμηση τοίχων σε αίθουσες βακχικών οργίων, παραδείγματα των οποίων υπάρχουν στην Πομπηία»:
Παλαιολιθικό πορνό
Οι ρίζες της πορνογραφίας χάνονται στα βάθη του παρελθόντος. Οι πρώτες αναπαραστάσεις σεξουαλικής επαφής ανάγονται στην παλαιολιθική εποχή. Τα σχέδια αιδοίων που ανακαλύφτηκαν στη Δορδόνη της Γαλλίας χρονολογούνται πριν από 35.000 χρόνια, ενώ πριν από περίπου 20.000 χρόνια φαίνεται πως είχαν την τιμητική τους οι... κύριοι, καθώς σπηλαιογραφίες φαλλών που βρέθηκαν στο Πριγκιπάτο των Αστούριας (Ισπανία) ανάγονται σε εκείνη την εποχή. Τα δείγματα πορνογραφίας δε λείπουν ούτε από τους πρώτους ιστορικούς χρόνους. Όπως ο πάπυρος του Τορίνου Νο 55001, από την περίοδο του Ραμσή Β΄ (πριν από 3.200 χρόνια), όπου απεικονίζονται γυναίκες να ικανοποιούν τα ερωτικά γούστα του Φαραώ. Με ένα ρεαλισμό που κάποιοι θα χαρακτήριζαν πρόστυχο, δείχνει εικόνες στριπτίζ και άμαξες που μεταφέρουν γυναίκες οι οποίες επιδίδονται σε διάφορες ερωτικές πράξεις. Πηγή: Απόσπασμα από το Focus (επεξεργασία).
Και στην αρχαία Ελλάδα;
 
 


Εντυπωσιακή η παρέλαση για την 25η Μαρτίου με άρματα και drones

Ολοκληρώθηκε η μεγαλειώδης στρατιωτική παρέλαση στο κέντρο της Αθήνας χωρίς ιδιαίτερα μέτρα ασφαλείας και με σχετικά καλό καιρό. Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε φέτος στην πλατεία Συντάγματος. Δείτε φωτογραφίες (Pics)
Με τη μεγαλειώδη στρατιωτική παρέλαση ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, κορυφώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις για την επέτειο της εθνικής παλιγγενεσίας της 25ης Μαρτίου 1821 και του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου.
AdTech Ad

Παρόντες ήταν επίσης ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης, ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων Βασίλης Λεβέντης, εκπρόσωποι κομμάτων, η ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας.
Για πρώτη φορά, το κοινό είχε την ευκαιρία να δει από κοντά δύο μη επανδρωμένα αεροχήματα με τα κέντρα ελέγχου τους επί οχημάτων ΜΑΝ που συνόδευαν τη μηχανοκίνητη φάλαγγα των Διαβιβάσεων.

 
Την παρέλαση άνοιξαν οι ανάπηροι πολέμου και οι αδελφές νοσοκόμοι του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και η διμοιρία οχημάτων και μοτοσικλετών της Ελληνικής Αστυνομίας και των Ενόπλων Δυνάμεων.
Ακολούθησε η επιβλητική μηχανοκίνητη φάλαγγα.
Τα αντιαρματικά κατευθυνομένων βλημάτων MILAN, KORNET, TOW και τη διμοιρία όλμων των 4,2'' ακολούθησαν οι δύο Ίλες μέσων αρμάτων μάχης ΛΕΟΠΑΡΝΤ (LEO 2 HEL και LEO 1 Α5), η αυτοκινούμενη πυροβολαρχία και 155 χιλιοστών, μία πυροβολαρχία PΖH 2000 GR, μία πυροβολαρχία πολλαπλών εκτοξευτών MLRS, μία πυροβολαρχία κατευθυνόμενων βλημάτων ΧΩΚ και μία πυροβολαρχία STINGER ASRAD.


 

Στη συνέχεια παρήλασαν τα ειδικά οχήματα του Μηχανικού για την άρση πάσης φύσεως κωλυμμάτων στην ξηρά και τη θάλασσα και την εκκαθάριση ναρκοπεδίων, των Διαβιβάσεων με τα κινητά συστήματα επικοινωνιών (κλωβός και κινητοί ανταποκριτές του σύγχρονου ψηφιακού συστήματος Επικοινωνιών Ζώνης Μάχης ΕΡΜΗΣ- δύο μη επανδρωμένα αεροχήματα με τα κέντρα ελέγχου τους), η διμοιρία πυρηνικής βιολογικής χημικής άμυνας και το Υγειονομικό.
Τη σκυτάλη πήρε η Πολεμική Αεροπορία με ένα σμήνος κατευθυνόμενων βλημάτων PATRIOT, ένα σμήνος βλημάτων CROTALLE, ένα σμήνος ΒΕΛΟΣ και το σμήνος RHIEMENTAL που έκλεισε τη μηχανοκίνητη φάλαγγα.

 



Τη φάλαγγα των πεζοπόρων τμημάτων άνοιξαν οι Εύζωνοι και ακολούθησαν το τμήμα πολεμικών σημαιών του Στρατού, και ο λόχος απόδοσης τιμών.
Παρήλασαν επίσης τα τμήματα των παραγωγικών σχολών των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ευελπίδων, Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών, Ναυτικών Δοκίμων Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού, Ικάρων, Σχολή Τεχνικών Υπαξιωματικών Αεροπορίας, Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής) και το τμήμα υποψηφίων εφέδρων αξιωματικών της Σχολής Τεθωρακισμένων και της Σχολής Πυροβολικού.




Το ιδιαίτερο χειροκρότημα του κοινού απέσπασαν για άλλη μία χρονιά τα στελέχη των ειδικών δυνάμεων -πεζοναύτες, καταδρομείς, υποβρύχιοι καταστροφείς αλεξιπτωτιστές- και της 71ης αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας με το εντυπωσιακό παράστημά τους.
Πάνω από τον χώρο της παρέλασης πέταξαν σε άψογους σχηματισμούς αεροσκάφη F-16, MIRAGE-2000 και F-4 της Πολεμικής Αεροπορίας, ελικόπτερα Απάτσι, Σινούκ ΝΗ-90 της Αεροπορίας Στρατού, ελικόπτερα Σικόρσκι και ΑΒ-212 του Πολεμικού Ναυτικού, δύο ελικόπτερα Σούπερ Πούμα του Πυροσβεστικού Σώματος και δύο ελικόπτερα (EC-135 και BO-105) της Ελληνικής Αστυνομίας.


 
 
 
Η Ελληνική Αστυνομία συμμετείχε με τους δικυκλιστές των ειδικών ομάδων «ΔΙΑΣ» και «Ζ», διάφορα περιπολικά της Άμεσης Δράσης και με δύο ουλαμούς Δοκίμων Υπαστυνόμων της Σχολής Αξιωματικών της ΕΛΑΣ.
Το Πυροσβεστικό Σώμα συμμετείχε με μοτοσικλετιστές, ερπυστριοφόρα παντοδαπούς εδάφους, υδροφόρα πυροσβεστικά οχήματα, έναν ουλαμό Δοκίμων Ανθυποπυραγών και ένα τμήμα της ειδικής μονάδας αντιμετώπισης καταστροφών που αποτελείτο από ορειβάτες, διασώστες και αυτοδύτες.
Το Λιμενικό Σώμα- Ελληνική Ακτοφυλακή συμμετείχε με μικτό τμήμα ανδρών γυναικών, και τμήματα του Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών, της Υπηρεσίας Διασωστών και της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών.







Νωρίτερα ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας είχε εκφράσει το δικό του μύνημα για την επέτειο της 25ης Μαρτίου μέσα από το Twitter, γράφοντας "Η Ελληνική Επανάσταση, καρπός του Διαφωτισμού, φορέας σύγχρονων αξιών ελευθερίας & δικαιοσύνης, μας εμπνέει πάντοτε".
http://news247.gr/eidiseis/koinonia/entypwsiakh-h-fetinh-parelash-gia-thn-25h-martioy.3974328.html 

Πότε και που γιορτάστηκε για πρώτη φορά η 25η Μαρτίου με…διάταγμα!

ag_eirini01.jpg

Έχουν περάσει 178 χρόνια από τότε που γιορτάστηκε με διάταγμα για πρώτη φορά επίσημα η 25η Μαρτίου για την επανάσταση του 1821 στην τότε Μητρόπολη της Αθήνας, την Αγία Ειρήνη που βρίσκεται μεταξύ των οδών Αιόλου και Αθηνάς. Στην ίδια εκκλησία κηδεύτηκε το 1843 ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης.

Το 1838 γιορτάστηκε για πρώτη φορά η 25 Μαρτίου, ως μέρα μνήμης των Ελλήνων Αγωνιστών του 1821, και από τότε ο εορτασμός καθιερώθηκε σε όλο το πανελλήνιο.
Η καθιέρωση της εορτής της 25ης Μαρτίου οφείλεται σε δύο ανθρώπους. Ο ένας ήταν ο αγωνιστής του 1821 και τότε Δήμαρχος της Αθήνας Δημήτρης Καλλιφρονάς.
Ο δεύτερος ήταν ο Γεώργιος Γλαράκης, γραμματέας της Επικρατείας επί των Εκκλησιαστικών, Δημοσίας Εκπαιδεύσεως και Εσωτερικών, ο οποίος είχε προτείνει στον βασιλιά Όθωνα την έκδοση διατάγματος το οποίο θα καθόριζε την 25η Μαρτίου ως ημέρα εθνικής εορτής.
Ο εορτασμός άρχισε την παραμονή το βράδυ με 21 κανονιοβολισμούς. Και την άλλη μέρα, Παρασκευή πρωί, ανήμερα του Ευαγγελισμού, η Αθήνα ξύπνησε 21 νέους κανονιοβολισμούς, αριθμός συμβολικός.
Το πρωί της 25ης Μαρτίου 1838 εψάλη δοξολογία στον, τότε, Μητροπολιτικό Ναό της Αγίας Ειρήνης που βρίσκεται μεταξύ των οδών Αιόλου και Αθηνάς. Στη δοξολογία παραβρέθηκε και ο Όθων ντυμένος με την παραδοσιακή φουστανέλα.
Το απόγευμα οργανώθηκε από το Δήμο χορός στην πλατεία των παλαιών Ανακτόρων στον οποίο συμμετείχαν όλοι οι νέοι της πόλης ανεξάρτητα από την κοινωνική τους τάξη και τους παρακολούθησαν πολλοί από τους Αγωνιστές του 1821. Τη νύχτα ο Δήμαρχος φωταγώγησε με λαδοφάναρα τους κεντρικούς δρόμους και την Ακρόπολη.
Λέγεται πως οι Αθηναίοι έμειναν με το στόμα ανοιχτό όταν αντίκρισαν στο Λυκαβηττό φαναράκια που τα κρατούσαν νεολαίοι της εποχής και σχημάτιζαν ένα τεράστιο φωτεινό σταυρό με τις λέξεις «Εν τούτω Νίκα».
Η πρώτη Μητρόπολη της Αθήνας, ο ναός της Αγίας Ειρήνης λέγεται πως χτίστηκε από τα ερείπια εβδομήντα βυζαντινών εκκλησιών που γκρεμίστηκαν επί Βαυαροκρατίας.
Με τη μεταφορά της έδρας του ελληνικού κράτους από το Ναύπλιο στην Αθήνα, η Αγία Ειρήνη έγινε ο επίσημος καθεδρικός της πρωτεύουσας. Την ανακαίνιση και την επισκευή του ναού ανέλαβε το 1845 ο διάσημος αρχιτέκτονας Λύσανδρος Καυτατζόγλου. Το έργο αποπερατώθηκε το 1850.
Το 1835, εκεί έγινε η τελετή ενηλικίωσης του βασιλιά Οθωνα ενώ το 1843 κηδεύτηκε ο ήρωας του 1821 Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, γι’ αυτό και υπάρχει δίπλα η οδός Κολοκοτρώνη. Υπάρχουν και ιστορικές περιγραφές για την ημέρα εκείνη. Κατέβηκαν οι υπουργοί, οι άνθρωποι του πνεύματος από την Ερμία οδό (σημερινή Ερμού) κι έφτασαν έξω από την Αγία Ειρήνη. Ακολουθούσε η σορός του Κολοκοτρώνη και το άλογό του ντυμένο στα μαύρα.
Στην ίδια εκκλησία έγινε το 1877 η κηδεία του Κωνσταντίνου Κανάρη, του μπουρλοτιέρη αγωνιστή της επανάστασης του 1821. Στον ιερό ναό της Αγίας Ειρήνης έκανε τις εξομολογήσεις της και η βασίλισσα Αμαλία. Επίσης, σε αυτή την εκκλησία έγινε η δοξολογία για το Ελληνικό Σύνταγμα, με πρωτοστάτη τον διδάσκαλο του Γένους Νεόφυτο Βάμβα.
http://www.dogma.gr/diafora/pote-kai-pou-giortastike-gia-proti-fora-i-25i-martiou-me-diatagma/9760/ 

Η μέρα ήδη έχει αρχίσει να μεγαλώνει και ετοιμαζόμαστε σιγά - σιγά όλοι να γυρίσουμε τα ρολόγια μας μία ώρα μπροστά. Πότε θα βάλουμε τους δείκτες του ρολογιού μας μια ώρα μπροστά;

Αλλαγή ώρας 2016: Πότε και γιατί αλλάζει η ώρα σε θερινή

Στις 03:00 τα ξημερώματα της Κυριακής 27 Μαρτίου θα γυρίσουμε το ρολόι μας μία ώρα μπροστά (δηλαδή η ώρα θα δείχνει 04:00). Η ώρα αλλάζει πάντα την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου (μία ώρα μπροστά) και την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου (μία ώρα πίσω). Στην Ελλάδα η θερινή ώρα εφαρμόστηκε για πρώτη φορά, δοκιμαστικά, το 1932 και συγκεκριμένα από τις 6 Ιουλίου μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου όπου τα ρολόγια είχαν τεθεί μία ώρα μπροστά. Στη συνέχεια όμως εγκαταλείφθηκε αυτό επειδή από τις 15 Ιουλίου (π.ημερ.)/28 Ιουλίου (ν.ημερ.) στις 04:00 ώρα, του 1916, τα ρολόγια στην Ελλάδα είχαν τεθεί 25 λεπτά μπροστά στην εισδοχή της ώρας ζώνης. Έτσι η διαφορά σε σχέση με το φως του Ήλιου που καθορίζει και τον πραγματικό χρόνο γινόταν πολύ μεγάλη κυρίως στα δυτικά τμήματα της χώρας και περισσότερο στη Κέρκυρα. Τούτο είχε ως συνέπεια να εγκαταλειφθεί.
Στα επόμενα χρόνια είχε υιοθετηθεί η μετατόπιση της ώρας έναρξης λειτουργίας πολλών δημόσιων υπηρεσιών και καταστημάτων κατά μισή ώρα, στη χειμερινή περίοδο. Στη δεκαετία όμως του 1970, μόλις δύο χρόνια μετά την ενεργειακή κρίση που ξέσπασε στην Ευρώπη το 1973 αποφασίστηκε η υιοθέτηση του μέτρου της [θερινής ώρας από μεγάλο μέρος των κρατών της Ευρώπης συμπεριλαμβανομένης τότε και της Ελλάδας με έναρξη το 1975.
Η αλλαγή της ώρας, σύμφωνα με την οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υποχρεώνει όλα τα κράτη μέλη να τηρήσουν με νόμο, γίνεται, πλέον, την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου στη 1 π.μ. ώρα Γκρίνουϊτς (GMT) και τελειώνει την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου του ίδιου έτους πάλι στη 1 π.μ. ώρα Γκρίνουϊτς. Επομένως η αλλαγή είναι ταυτόχρονη για όλα τα κράτη μέλη τα οποία έχουν υιοθετήσει το μέτρο.
Γενικά η θερινή ώρα δεν χρησιμοποιείται σε χώρες κοντά στον Ισημερινό αφού ανατολή και η δύση του Ήλιου δεν έχουν μεγάλη διαφορά στο διάστημα του χρόνου. Στη Βραζιλία η θερινή ώρα χρησιμοποιείται μόνο στο Νότιο τμήμα της. Το βασικό πλεονέκτημα της χρήσης του μέτρου της θερινής ώρας είναι η εξοικονόμηση ενέργειας. Συνολικά κατά τους επτά μήνες της θερινής ώρας εξοικονομούμε 210 ώρες ηλεκτρικής ενέργειας εκμεταλλευόμενοι τον ήλιο.
http://www.newsit.gr/ellada/Allagi-oras-2016-Pote-kai-giati-allazei-i-ora-se-therini/595808 

«Χρυσός» ο Πετρούνιας στο Παγκόσμιο

«Χρυσός» ο Πετρούνιας στο Παγκόσμιο

Ακόμη μια μεγάλη διάκριση για τον Λευτέρη Πετρούνια, ο οποίος κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο στους κρίκους, στο παγκόσμιο κύπελλο ενόργανης του Κατάρ.
Ο Έλληνας γυμναστής συγκέντρωσε 15.875 βαθμούς στον τελικό των κρίκων στο Παγκόσμιο Κύπελλο που διεξάγεται στην Ντόχα και ανέβηκε στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου για ακόμη μια φορά.

Ο Πετρούνιας άφησε στη 2η θέση τον Αρμένια Νταβτιάν που συγκέντρωσε 15.800 βαθμούς και στην τρίτη θέση τον επίσης Αρμένιο, Τοβμασιάν με 15.775. Επόμενος σταθμός για τον Έλληνα πρωταθλητή το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα και το Ρίο.

Αναλυτικά η κατάταξη:

1. Πετρούνιας (Ελλάδα) 15.875
2. Νταβτιάν (Αρμενία) 15.800
3. Τοβμασιάν (Αρμενία) 15.775
4. Λαρντό (Κούβα) 15.600
5. Κολάκ (Τουρκία) 15.425
6. Μεντίνα Φλόρες (Βραζιλία) 15.325
7. Λιάο (Κίνα) 15.225
8. Κουντρατουλάγιεβ (Καζακστάν) 14.975

http://www.pamesports.gr/371370/xrysos-o-petroynias-sto-pagkosmio 

Τα σενάρια πρόκρισης (πανόραμα) νίκη επί της Ρεάλ με 99-84

Τα σενάρια πρόκρισης (πανόραμα)
Τα πράγματα για τον Ολυπιακό μετά τη νίκη επί της Ρεάλ και την κάλυψη του +12, φαίνεται να απλοποιούνται, καθώς με δύο νίκες στα ματς που απομένουν με Χίμκι εκτός και ΤΣΣΚΑ εντός, θα πάρει την πρόκριση στην επόμενη φάση.

Υπό προϋποθέσεις ο Ολυμπιακός μπορεί να πάρει ακόμη και την πρώτη θέση, αν κάνει δύο νίκες, και ταυτόχρονα να κάνουν από δύο ήττες οι ΤΣΣΚΑ και Λαμποράλ, καλύπτοντας τη διαφορά με τους Ρώσους στο τελευταίο ματς.

Σημειώνεται πως οι ερυθρόλευκοι υπερτερούν στις ισοβαθμίες με Λαμποράλ, Ρεάλ κι αν κερδίσουν τη Χίμκι θα έχουν το "πάνω χέρι" και μ' αυτή.

Η βαθμολογία (6ος όμιλος)

ΤΣΣΚΑ 8-4
Λαμποράλ 8-4
Μπαρτσελόνα 6-6
Ρεάλ 6-6
Μπάμπεργκ 6-6
Ολυμπιακός 6-6
Χίμκι 6-6
Ζαλγκίρις 2-10

Το πρόγραμμα μέχρι το τέλος

12η αγωνιστική

Μπασκόνια-Μπαρτσελόνα 75-71
Μπάμπεργκ-ΤΣΣΚΑ 91-83
Ζαλγκίρις-Χίμκι 71-76
Ολυμπιακός-Ρεάλ 99-84

13η αγωνιστική

31 Μαρτίου: Χίμκι-Ολυμπιακός
31 Μαρτίου: Μπαρτσελόνα-Μπάμπεργκ
1 Απριλίου: ΤΣΣΚΑ-Ζαλγκίρις
1 Απριλίου: Λαμποράλ-Ρεάλ

14η αγωνιστική

7 Απριλίου: Ζαλγκίρις-Μπαρτσελόνα
7 Απριλίου: Μπάμπεργκ-Λαμποράλ
7 Απριλίου: Χίμκι-Ρεάλ
8 Απριλίου: Ολυμπιακός-ΤΣΣΚΑ

Η βαθμολογία (5ος όμιλος)

Φενέρμπαχτσε 10-2
Λοκομοτίβ 8-4
Παναθηναϊκός 8-4
Ερυθρός Αστέρας 7-5
Εφές 6-6
Νταρουσάφακα 4-8
Μάλαγα 3-9
Τσεντεβίτα 3-9

12η αγωνιστική

Νταρουσάφακα-Παναθηναϊκός 84-86
Λοκομοτίβ Κουμπάν-Ερυθρός Αστέρας 86-62
Τσεντεβίτα -Φενερμπαχτσέ 89-59
Αναντολού Εφές -Μάλαγα 87-67

13η αγωνιστική

31 Μαρτίου: Λοκομοτίβ Κουμπάν  -Μάλαγα
31 Μαρτίου: Ερυθρός Αστέρας - Νταρουσάφακα
1 Απριλίου: Φενέρμπαχτσε - Εφές Αναντόλου
1 Απριλίου: Παναθηναϊκός - Τσεντεβίτα

Σε περίπτωση ισοβαθμίας ισχύουν τα εξής κριτήρια:

1. Νίκες στα παιχνίδια μεταξύ των ομάδων που ισοβαθμούν
2. Διαφορά πόντων στα παιχνίδια μεταξύ των ομάδων που ισοβαθμούν
3. Διαφορά πόντων συνολικά στον όμιλο του top 16 των ομάδων που ισοβαθμούν
4. Καλύτερη επίθεση συνολικά στον όμιλο του top 16 των ομάδων που ισοβαθμούν
5. Καλύτερο άθροισμα πηλίκων από κάθε παιχνίδι του top 16 των ομάδων που ισοβαθμούν


Ο Βαγγέλης έκανε δώρα την νίκη και την διαφορά!

Ανήμερα του Ευαγγελισμού ο Βαγγέλης Μάντζαρης έκανε δώρα στον Ολυμπιακό την νίκη και την διαφορά στο ΣΕΦ επί της Ρεάλ (99-84). Ο 26χρονος γκαρντ των «ερυθρόλευκων» με 6/6 τρίποντα και πολύ δουλειά στους υπόλοιπους τομείς του παιχνιδιού έκανε την διαφορά στον αγώνα χωρίς… αύριο του Ολυμπιακού, ο οποίος πήρε την νίκη που χρειαζόταν για να συνεχίσει να ελπίζει για πρόκριση στα πλέι οφ της Ευρωλίγκας και παράλληλα κάλυψε την διαφορά των 12 πόντων που είχε ηττηθεί στην Μαδρίτη.
Οι «ερυθρόλευκοι» βασίστηκαν στην δυνατή άμυνα τους, στα 11 παραπάνω επιθετικά ριμπάουντ που πήραν και στην ευστοχία τους έξω από τα 6,75 μέτρα (11/23). Σε πολύ καλή βραδιά ήταν εκτός από τον Μάντζαρη και οι άλλοι δύο παλιοί του Ολυμπιακού, ο Βασίλης Σπανούλης (18 πόντοι με 12/16 βολές), Γιώργος Πρίντεζης (17 πόντοι με 7/12 δίποντα και 8 ριμπάουντ). Πολύ καλή δουλειά και ενέργεια από τον Κώστα Παπανικολάου, που είχε 5 αμυντικά και 4 επιθετικά ριμπάουντ.
«Εκρηκτικό ξεκίνημα»
Ο Ολυμπιακός άρχισε τον αγώνα με πολύ ενέργεια και στις δύο πλευρές του γηπέδου. Με δύο τρίποντα του Βαγγέλη Μάντζαρη και τρία παραπάνω επιθετικά ριμπάουντ από την Ρεάλ, προηγήθηκε με διψήφια διαφορά (14-4) 5’ και 33’’ πριν την λήξη της πρώτης περιόδου. Στην συνέχεια, όμως, παρότι έπαιζε καλή άμυνα, ήταν πολύ άστοχος στις βολές (4/11 στο πρώτο δεκάλεπτο) και στα σουτ και με την πρωταθλήτρια Ευρώπης να μην διασπάσει την άμυνα του έχασε την ευκαιρία να αυξήσει την διαφορά.
Η Ρεάλ εκμεταλλεύτηκε την κούραση της πρώτης πεντάδας των «ερυθρολεύκων» και με πέντε πόντους με ένα τρίποντο Τζέσι Κάρολ και άλλους πέντε με ένα τρίποντο του Σέρχιο Γιουλ μείωσε στο καλάθι (19-17) σχεδόν ένα λεπτό πριν την λήξη του πρώτου δεκάλεπτου. Με τρίποντο του Βασίλη Σπανούλη και μια βολή του Οθέλο Χάντερ ο Ολυμπιακός τελείωσε την πρώτη περίοδο στο +6 (23-17).
Στους 20 το πρώτο ημίχρονο
Οι «ερυθρόλευκοι» συνέχισαν να παίζουν δυνατή άμυνα και να κάνουν δεύτερες επιθέσεις από επιθετικά ριμπάουντ και με σερί 9-0 με τρίποντο του Ιωάννη Παπαπέτρου και δύο καλάθια του Χακίμ Γουόρικ, ξέφυγαν με διαφορά 15 πόντων (34-19) με 6’ και 7’’ να απομένουν για το τέλος του πρώτου ημιχρόνου. Με το τρίτο σε ισάριθμες προσπάθειες τρίποντο του Μάντζαρη η διαφορά ανέβηκε στους 17 (48-31) 1’ και 5’’ πριν την λήξη του πρώτου μέρους το οποίο ολοκληρώθηκε με την διαφορά στους 20 (53-33) μετά από τρίποντο του Σπανούλη σχεδόν με την εκπνοή του δεύτερου δεκάλεπτου.
Τα τρίποντα του Μάντζαρη και το μεγάλο καλάθι του Πρίντεζη
Ο Ολυμπιακός μπήκε με ενέργεια και στο δεύτερο ημίχρονο και μετά από τρεις τεχνικές ποινές στην Ρεάλ για διαμαρτυρίες στους διαιτητές (Ροντρίγκεζ, Ρέγιες και Λάσο), η διαφορά αυξήθηκε στους 23 (64-41) 5’ και 28’’ πριν την λήξη της τρίτης περιόδου. Με καλάθι του Χάντερ και δύο βολές του Σπανούλη, οι «ερυθρόλευκοι» προηγήθηκαν με 25 (68-43) λίγο μετά το 27’. Με δύο τρίποντα του Νοτσιόνι και ένα του Ρίβερς η πρωταθλήτρια Ευρώπης κατέβασε την διαφορά στους 16 (70-54) με 18’’ να απομένουν για το τέλος του τρίτου δεκάλεπτου. Και αυτή η περίοδος, ωστόσο, τελείωσε με τρίποντο για τον Ολυμπιακό, αυτή την φορά από τον Μάντζαρη που πέτυχε το πέμπτο τρίποντο του σε ισάριθμες προσπάθειες (73-54).
Με 8’ και 41’’ να απομένουν για το τέλος της συνάντησης ο Παπαπέτρου έκανε το 75-58 με λέι απ, αλλά έπεσε άσχημα στο παρκέ και αποσύρθηκε στον πάγκο. Η ομάδα του Πειραιά συνέχισε να έχει εύστοχη έξω από τα 6,75 μέτρα και με δύο τρίποντα των Τζόνσον – Όντομ, Στρόμπερι προηγήθηκε με 18 (81-63) λίγο μετά το 33’. Με το έκτο τρίποντο του Μάντζαρη η διαφορά αυξήθηκε στους 19 (84-65) λίγο πριν το 35’.
Η Ρεάλ… κυνήγησε στην διαφορά και μείωσε στους 14 2’ και 13’’ πριν την λήξη της αναμέτρησης (90-76) και με 1’ και 39’’ να απομένουν για το τέλος του αγώνα (92-78), όμως, ο Ολυμπιακός ήταν εύστοχος στις βολές και με καθοριστικό καλάθι μετά από διείσδυση του Γιώργου Πρίντεζη (96-80) 31’’ πριν την λήξη της συνάντησης, κατάφερε να καλύψει την διαφορά της ήττας του στην Μαδρίτη στον αγώνα του πρώτου γύρου.
Τα δεκάλεπτα: 23-17, 53-33, 73-54, 99-84.
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ (Σφαιρόπουλος): Τζόνσον-Όντομ 3 (1), Χάντερ 5, Παπαπέτρου 7 (1), Σπανούλης 18 (2), Στρόμπερι 5 (1), Μιλουτίνοφ 4, Πρίντεζης 17, Μάντζαρης 19 (6), Γουόρικ 8, Χάκετ 5, Παπανικολάου 8.
ΡΕΑΛ ΜΑΔΡΙΤΗΣ (Λάσο): Ρίβερς 17 (3), Φερνάντεθ, Νοτσιόνι 9 (2), Ματσιούλις 6 (2), Ρέγες 6, Ροντρίγκεθ 11 (1), Αγιόν 7, Κάρολ 11 (1), Λίμα, Γιουλ 17 (3), Τέιλορ.

http://www.pamesports.gr/371390/nikhse-kai-synexizei-na-elpizei-h-efes 

Ακόμη ένα ντου σε βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, αυτή τη φορά στη Βέροια

Παρασκευή, 25 Μαρτίου 2016

 
Καταφύγιο στην κλούβα των ΜΑΤ βρήκε ο βουλευτές Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Ουρσουνίδης που ήρθε αντιμέτωπος με αγανακτισμένους κατοίκους της Βέροιας που διαμαρτύρονταν για τους πρόσφυγες που έφτασαν από την Ειδομένη.

Ολα ξεκίνησαν λίγα λεπτά μετά την έλευση του πρώτου λεωφορείου με τους Σύρους πρόσφυγες στο Στρατόπεδο «Αρματολού Κόκκινου». Τότε, εξαγριωμένοι πολίτες όρμηξαν λεκτικά εναντίον του Γιώργου Ουρσουζίδη.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ βρισκόταν από νωρίς στο σημείο όπου είχαν συγκεντρωθεί οι κάτοικοι της Αγ. Βαρβάρας, όμως μόλις το λεωφορείο με τους πρώτους πρόσφυγες πέρασε τις πύλες του στρατοπέδου, κάποιοι από τους διαμαρτυρόμενους, τον εντόπισαν μέσα στην κλούβα των ΜΑΤ και κινήθηκαν προς το μέρος του.

Ο βουλευτής βγήκε αρχικά για να τους μιλήσει αλλά λίγο πιο θερμόαιμοι επιχείρησαν να τον λιντσάρουν. Άμεσα επενέβησαν οι αστυνομικές δυνάμεις και ο ίδιος, εμφανώς ξαφνιασμένος, βρήκε αμέσως καταφύγιο πίσω στην κλούβα. Και ενώ οι ψυχραιμότεροι προσπαθούσαν να εξομαλύνουν την κατάσταση, κάποιος πέταξε μια γουρουνοκεφαλή στην κλούβα, δημιουργώντας εκ νέου μια μικρή αναστάτωση.

Πηγή: veriotis.gr



 
http://thessbomb.blogspot.gr/2016/03/blog-post_428.html 

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016

Θεοτόκε Παρθένε Χαίρε -Αve Maria Music from Paradise-Ζητω η 25η μαρτιου 1821


 


Επιμέλεια : Παύλος Π.Νούνης
 

Η Εορτή του Ευαγγελισμού




Από Οι Θεομητορικές Εορτές στη Λατρεία της Εκκλησίας,
Εκδ. ΓΡΗΓΟΡΗ, Αθήνα 2002

Γ. Ν. Φίλιας
 
1. Η δημιουργία της εορτής

Η εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στις 25 Μαρτίου είναι η μόνη θεομητορική, τα γεγονότα της οποίας μαρτυρούνται από βιβλικό κείμενο, το Λκ. A', 26-38(1), συγχρόνως δε από την απόκρυφη πηγή του Πρωτευαγγελίου του Ιακώβου(2). Δύο παραμέτρους της εορτής θα προσπαθήσουμε αρχικώς να διερευνήσουμε: την εποχή συστάσεώς της και την αιτία καθορισμού της στις 25 Μαρτίου.


(i) Η εποχή συστάσεως

Ο Ευαγγελισμός(3) αποτελεί το σωτηριώδες γεγονός της αναγγελίας και συλλήψεως του Κυρίου. Είναι σφάλμα να ταυτίζουμε το γεγονός αυτό με την εορτή. Η διήγηση του κατά Λουκάν είναι παρούσα στα αρχαιότερα Σύμβολα της πίστεως (ήδη από το 2ο αι.), καθώς και στις παλαιοχριστιανικές παραδόσεις, σε εποχή όμως κατά την οποία δεν υφίσταται εορτή του Ευαγγελισμού(4). Αποτελεί, άλλωστε, κανόνα της ιστορίας των εορτών η ύπαρξη ενός ιερού γεγονότος στη συνείδηση της Εκκλησίας χωρίς να συνοδεύεται εξ αρχής από την εορτολογική θεσμοθέτηση.


Σύνηθες, επίσης, φαινόμενο στην εορτολογία αποτελεί το γεγονός προελεύσεως μιας εορτής από την ύπαρξη ναού σχετικού με τα γεγονότα της εορτής. Γνωρίζουμε ότι η αγ. Ελένη είχε ανεγείρει βασιλική στη Ναζαρέτ, εκεί όπου κατά την παράδοση βρισκόταν ο οίκος στον οποίο πραγματοποιήθηκε ο Ευαγγελισμός(5). Είναι προφανές ότι περί το ναό αυτό θα είχε διαμορφωθεί κάποια τιμή προς τη Θεοτόκο και το γεγονός του Ευαγγελισμού, η οποία όμως δε θα συνιστούσε θεσμοθετημένη ημερολογιακώς εορτή, οπωσδήποτε δε η ύπαρξή της θα εξαντλείτο στα όρια της πόλεως. Αν όχι για τον συγκεκριμένο τόπο, φαίνεται πάντως ότι στη Ναζαρέτ υφίστατο τιμή της Θεοτόκου, όπως απέδειξαν οι ανασκαφές στα θεμέλια της βυζαντινής βασιλικής, όπου ανακαλύφθηκε στήλη επί της οποίας ήσαν χαραγμένες οι λέξεις «χαίρε Μαρία»(6) .

Εφόσον οι εξελίξεις αυτές επισυμβαίνουν διαρκούντος του 4ου αι., το ενδιαφέρον μας στρέφεται προς τη μοναδική πηγή του τέλους του 4ου αι, στην οποία καταγράφονται εορτές των Ιεροσολύμων και, ευρύτερον, της χριστιανικής Παλαιστίνης: το «Οδοιπορικό της Αιθερίας».Η προσκυνήτρια Αιθερία καταγράφει αναλυτικότατα εορτές και ακολουθίες. Εάν η περί τη βασιλική της Ναζαρέτ τιμή της Θεοτόκου είχε θεσμοθετηθεί ημερολογιακώς, η Αιθερία θα αναφερόταν οπωσδήποτε. Όπως, όμως, προαναφέρθηκε στα πλαίσια μελέτης προηγούμενων θεομητορικών εορτών, από τη διήγηση της Αιθερίας ελλείπει το τμήμα της προ των Χριστουγέννων περιόδου. Θα μπορούσε να υπάρχει κατά το εν λόγω τμήμα κάποια εορτή τιμής της συλλήψεως του Κυρίου; Σε παρόμοια υποψία μας εισάγει ο Θεόδωρος Πέτρας, ο οποίος βιογραφώντας περί το 530 Θεοδόσιο τον Κοινοβιάρχη αναφέρει ότι, κατά περίοδον, άπαξ του ενιαυτού, της Θεοτόκου μνήμην επιτελούμεν’(7), αναφερόμενος εμμέσως σε Κυριακή προ των Χριστουγέννων(8). Η μαρτυρία αυτή οδήγησε κάποιους να υποστηρίξουν -όχι χωρίς ερείσματα- ότι η εορτή του Ευαγγελισμού, ως τιμή του γεγονότος της συλλήψεως του Χριστού, ήταν συνυφασμένη με τη Γέννησή του, προφανώς δε η από του 4ου αι και εκ της βασιλικής της Ναζαρέτ προελθούσα τιμή της Θεοτόκου θα πρέπει να συνυφαίνεται με την εορτή των Χριστουγέννων(9), χωρίς όμως να γνωρίζουμε την ακριβή επιτέλεσή της (εάν δηλαδή ετελείτο προ ή μετά τα Χριστούγεννα). Μελετώντας τις εορτές στην Εκκλησία της Αντιοχείας μετά τον 4ο αι., ο A. Baumstark αποδεικνύει ότι εκεί υφίστατο εορτή του Ευαγγελισμού προ των Χριστουγέννων(10). Η Αντιόχεια εδέχετο την άμεση επίδραση από τα Ιεροσόλυμα ως προς τη Λατρεία. Θα ήταν, επομένως, απολύτως νόμιμο να συμπεράνουμε ότι ο παλαιότερος εορτασμός του Ευαγγελισμού στο περιβάλλον της Παλαιστίνης τοποθετείται κατά την προ των Χριστουγέννων περίοδο. Ο Μ. Jugie απέδειξε ότι το ίδιο ίσχυε στις αρχές του 5ου αι. στην Κωνσταντινούπολη(11), ενώ το ίδιο διαπιστώνουμε σε μεταγενέστερα εορτολόγια της Δύσεως (όπως το Μοζαραβικό και το Αμβροσιανό), σύμφωνα με τα οποία η εορτή του Ευαγγελισμού τοποθετείται στις 18 Δεκεμβρίου(12).

Περί του θέματος εορτασμού του Ευαγγελισμού κατά την προ των Χριστουγέννων περίοδο θα πρέπει να αξιολογηθούν δύο από τις αρχαιότερες θεομητορικές Ομιλίες εκκλησιαστικών συγγραφέων, αμφότερες του 5ου αι.: πρόκειται περί της Ομιλίας «Εις την αγίαν Μαρίαν την Θεοτόκον» του ιεροσολυμίτη πρεσβυτέρου Χρυσίππου(13) (+πρώτο ήμισυ 5ου αι.) καθώς και περί της αντιστοίχου «Εις την αγίαν Μαρίαν την Θεοτόκον και εις την αγίαν του Χριστού Γέννησιν» του Θεοδότου Αγκύρας (+438-446)(14) εν λόγω Θεόδοτος υπήρξε εξέχον μέλος της Γ' Οικουμενικής Συνόδου(15), επομένως εκ των Πατέρων οι οποίοι αγωνίσθηκαν για την περί Θεοτόκου ορθόδοξη διδασκαλία. Στην Ομιλία του μας προϊδεάζει ήδη από τον τίτλο περί συνάφειας κάποιων γεγονότων περί την «αγία Μαρία» (επεξηγεί σαφώς ότι πρόκειται περί των γεγονότων του Ευαγγελισμού (16) και του γεγονότος της Γεννήσεως του Χριστού. Χωρίς, επομένως, να παρέχει πληροφορίες για ιδιαίτερη εορτή του Ευαγγελισμού, υποδηλώνει ότι τα δύο γεγονότα (Ευαγγελισμός και Χριστούγεννα) εορτάζονταν με χρονική εγγύτητα.

Αλλά και ο Χρύσιππος συνδέει τον εορτασμό του Ευαγγελισμού με τα Χριστούγεννα, τα οποία θεωρεί ως τον κατάλληλο χρόνο συνάφειας με τα γεγονότα του Ευαγγελισμού(17). Μαζί με το Θεόδοτο Αγκύρας απηχούν την παλαιά παράδοση περί εορτασμού του Ευαγγελισμού σε συνάφεια με την εορτή της Γεννήσεως του Κυρίου. Η σύλληψη του Χριστού (Ευαγγελισμός) και

Η Γέννησή του ευρίσκοντο στο σύνδεσμο δύο αλληλοδιαδόχων γεγονότων. Και ενώ η λογική θα ετοποθετούσε τη σύλληψη εννέα μήνες προ της Γεννήσεως, αυτό φαίνεται ότι δεν ίσχυσε κατά τα πρώτα στάδια επιτελέσεως της εορτής, αλλά απετέλεσε μεταγενέστερη εορτολογική παράμετρο.

Τα συμπεράσματα περί ενός εορτασμού του Ευαγγελισμού κατά την προ των Χριστουγέννων περίοδο διαρκούντος του 4ου και 5ου αι. αμφισβήτησε ο Dom Cabrol. Παρατηρώντας την αναφορά του «Οδοιπορικού της Αιθερίας» (τέλη 4ου αι.) σε τέλεση Λειτουργίας στη Βηθλεέμ -και συγκεκριμένως στο σπήλαιο της Γεννήσεως- κατά τον εορτασμό της Αναλήψεως, διετύπωσε την άποψη ότι πρόκειται περί συνεορτασμού του Ευαγγελισμού, μη μαρτυρούμενου κατά τρόπο άμεσο υπό της Αιθερίας(18). Το συμπέρασμα του Cabrol στερείται τεκμηριώσεως, πολύ περισσότερο εφόσον η Αιθερία δεν συνηθίζει να αποκρύπτει εορτές και ακολουθίες οι οποίες υφίσταντο. Πουθενά, άλλωστε, κατά τους 4ο και 5ο αι. δεν μαρτυρείται εορτασμός του Ευαγγελισμού την περίοδο της ανοίξεως (περίπου τότε τοποθετείται η εορτή της Αναλήψεως), παρά μόνο στην εορτολογική παράδοση της Αρμενικής Εκκλησίας, σύμφωνα με την οποία η εορτή του Ευαγγελισμού ονομάζεται «Αβεδούκ» και τελείται στις 7 Απριλίου, εννέα μήνες δηλαδή προ των Θεοφανίων (ημερομηνίας εορτασμού της Γεννήσεως του Χριστού κατά την αρμενική παράδοση)(19).

Μικρή σύνοψη όλων των παραπάνω: μετά την ανέγερση ναού στη Ναζαρέτ από την αγ.Ελένη ενεργοποιείται η τιμή του γεγονότος του Ευαγγελισμού, χωρίς όμως να υπάρχει ακόμα συγκεκριμένος κατ' έτος εορτασμός. Από τις αρχές του 5ου αι. υπάρχουν ενδείξεις ότι παρόμοιος εορτασμός συνδυάζεται με την εορτή των Χριστουγέννων, χωρίς όμως πάλι να γίνεται λόγος «expressis verbis» περί εορτής του Ευαγγελισμού. Ο 51ος κανόνας της συνόδου της Λαοδικείας (4ος αι.) απαγορεύει την κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή τέλεση θείας Λειτουργίας σε ημέρες εορτών, εκτός Σαββάτου και Κυριακής(20). Στις εορτές αυτές, όμως, δεν γίνεται μνεία του Ευαγγελισμού, γεγονός ευνόητο περί του 4ου αι. Σε αναλόγου περιεχομένου, όμως, κανόνα, τον 52ο της εν Τρούλλω (692) καθορίζεται ότι «κατά την ημέρα του Ευαγγελισμού δεν τελείται Λειτουργία των Προηγιασμένων»(21).

Στο χρονικό διάστημα μεταξύ των δύο Συνόδων (Λαοδικείας και εν Τρούλλω) θεσμοθετείται η εορτή του Ευαγγελισμού, εφόσον τον 4ο αι. δεν αναφέρεται κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ενώ τον 7ο αι. υφίσταται. Η εορτή, επομένως, είναι μεταγενέστερη του 4ου αι., γι’αυτό και θεωρούνται ως μη γνήσιες οι περί Ευαγγελισμού Ομιλίες προγενεστέρων συγγραφέων, όπως Γρηγορίου του Θαυματουργού (3ος αι.) και Μ. Αθανασίου (4ος αι.)(22). Πόσο περισσότερο συγκεκριμένοι μπορούμε να γίνουμε ως προς την εποχή της θεσμοθετήσεως;

Θα θέλαμε να συμμεριστούμε τη βεβαιότητα του Β. Στεφανίδη όταν γράφει ότι, «η εορτή του Ευαγγελισμού απαντά κατά την 6η εκατονταετηρίδα στην Ανατολή, ιδρυθείσα πιθανώς εν Μικρά Ασία, σύμφωνα με το σχετικό εγκώμιο του Αβραάμ Εφέσου»(23). Ο Αβράμιος Εφέσου γράφει περί το 530-550, αφήνοντας να εννοηθεί ότι προ αυτού δεν υπάρχει κάποιος συγγραφέας περί της εορτής του Ευαγγελισμού(24). Ο Αβράμιος, όμως, έζησε στα Ιεροσόλυμα, όπου και εξεφώνησε τη σχετική Ομιλία του στον Ευαγγελισμό (θα αποτελέσει παρακάτω αντικείμενο μελέτης). Η μαρτυρία του είναι από τις πρώτες περί της εορτής(25), χωρίς όμως να αποδεικνύεται ότι «ιδρύθηκε από αυτόν», κατά την έκφραση του Β. Στεφανίδη. Η εορτή του Ευαγγελισμού δεν μπορεί να έχει συγκεκριμένο ιδρυτή σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή, εφόσον κατά τα φαινόμενα υπήρξε αποτέλεσμα «ιστορικών διεργασιών». Ο Αβράμιος Εφέσου, άλλωστε, αναφέρεται σε εορτή του Ευαγγελισμού, αλλά όχι σε συγκεκριμένη ημερομηνία. Μήπως, επομένως, απηχεί ακόμα την παράδοση του 5ου αι. περί εορτασμού του Ευαγγελισμού προ της περιόδου των Χριστουγέννων;

Η σαφής μαρτυρία -και συγχρόνως η πρώτη χρονολογικώς- περί εορτασμού του Ευαγγελισμού την 25η Μαρτίου παρέχεται από το «Πασχάλιο χρονικό» (624), στο οποίο παρέχεται η πληροφορία ότι η εορτή «συνεστήθη την 25η Μαρτίου υπό των αγίων Πατέρων»(26). Είναι αδύνατον να καθορισθεί επακριβώς το ποιοι είναι οι μνημονευόμενοι «άγιοι Πατέρες». Προφανώς η αναφορά δεν γίνεται σε Πατέρες κάποιας Οικουμενικής Συνόδου. Γι' αυτό είναι ορθότερη η παρατήρηση του Δ. Μωραΐτη -σε σχέση με την του Β. Στεφανίδη- ότι υπήρξε σταδιακή διαμόρφωση της εορτής από τα μέσα του 5ου αι.(27), γεγονός το οποίο δικαιολογεί τη μαρτυρία του «Χρονικού» περί συστάσεως της εορτής από ποικίλους εκκλησιαστικούς άνδρες. Εάν στα δεδομένα αυτά προσθέσουμε την παρατήρηση του Καλογήρου, ότι «η εορτή του Ευαγγελισμού σχετίζεται με την εκ του περιεχομένου αυτής προέλευση του Ακάθιστου Ύμνου, διά της αναπτύξεως του σχετικού κοντακίου του Ρωμανού Μελωδού»(28), θέση την οποία επιβεβαιώνει η εξειδικευμένη μελέτη του Fletcher(29), θα πρέπει να δεχθούμε την θεσμοθέτηση της εορτής κατά την 25η Μαρτίου στο μεταίχμιο 6ου-7ου αι.

(ii) Η ημερομηνία της 25ης Μαρτίου

Είναι αξιοσημείωτο ότι, όταν η εορτή του Ευαγγελισμού εμφανίζεται στη Ρώμη περί τον 7ο αι.(30), λαμβάνει τον τίτλο «Annunciatio Domini» («αναγγελία του Κυρίου»)(31). Ο τίτλος αυτός είναι ενδεικτικός του περιεχομένου της εορτής, ότι δηλαδή εορτάζεται η σύλληψη του Κυρίου, η αναγγελία της μετά εννεάμηνο Γεννήσεως του.


Επισημάναμε την παραπάνω διάσταση διότι αποτελεί την αιτία καθορισμού της 25ης Μαρτίου ως ημερομηνίας εορτασμού του Ευαγγελισμού. Εύλογο είναι, επομένως, ένα πρώτο συμπέρασμα ότι, μετά τον κατά τα τέλη του 4ου αι καθορισμό των Χριστουγέννων την 25η Δεκεμβρίου υπολογίσθηκε η κατά εννέα μήνες ενωρίτερον σύλληψις του Κυρίου, δηλαδή ο Ευαγγελισμός. Ουδόλως, επομένως, εκπλησσόμαστε από την μαρτυρία του Αυγουστίνου στις αρχές του 5ου αι. ότι ο εορτασμός του Ευαγγελισμού ετελείτο στις 8 Απριλίου του Ιουλιανού ημερολογίου (25η Μαρτίου του Γρηγοριανού)(32). Αντιλαμβανόμαστε ότι ο ημερολογιακός καθορισμός είχε αρχίσει να παγιώνεται, ενώ ακόμα δεν είχε διαδοθεί ο εορτασμός(33). Φαίνεται ότι υφίστανται, τελικώς, τρία στάδια διαμορφώσεως της εορτής: η παλαιοχριστιανική τιμή προς τη Θεοτόκο και τα γεγονότα της ζωής της (επομένως και προς το γεγονός του Ευαγγελισμού, ιδίως μετά την ανέγερση του ναού στη Ναζαρέτ από την αγ. Ελένη), ο καθορισμός της 25ης Μαρτίου ως ημέρας συλλήψεως του Κυρίου, εννέα μήνες προ της κατά τον 4ο αι. καθορισθείσας στις 25 Δεκεμβρίου Γεννήσεως του Κυρίου και, τέλος, η οριστική θεσμοθέτηση και διάδοση της εορτής στα τέλη του 6ου-αρχές του 7ου αι.

Μία άλλη ερμηνευτική της 25ης Μαρτίου παράδοση είναι το θέμα της συλλήψεως του Προδρόμου. Ο πατέρας του Προδρόμου, ο Ζαχαρίας, εισήλθε στα άγια των αγίων κατά την εορτή της σκηνοπηγίας. Ήταν τότε η μοναδική περίσταση εισόδου στα άδυτα του ναού, τούτο δε συνέβαινε κατά μήνα Οκτώβριο. Εφόσον, επομένως, η σύλληψη του Προδρόμου επισυμβαίνει κατά μήνα Οκτώβριο, ο δε Πρόδρομος είναι έξι μήνες μεγαλύτερος του Χριστού, το γεγονός του Ευαγγελισμού τοποθετείται κατά μήνα Μάρτιο(34). Ο Αβράμιος Εφέσου (6ος αι.) σημειώνει ότι, κατά τα τέλη του Σεπτεμβρίου πραγματοποιείτο στο ναό των Ιεροσολύμων «εναλλαγή εφημερίας», για τον λόγο δε αυτό ο Ζαχαρίας ευρίσκετο στα άγια των αγίων. Ο Αβράμιος σχολιάζει τη φράση του αγγέλου προς τη Θεοτόκο κατά τον Ευαγγελισμό «Και ούτος μην έκτος εστίν αυτή τη καλούμενη στείρα» (αφορά στην Ελισάβετ), καταλήγοντας: «Αρίθμησαν ουν φιλομαθέστατε, εκ του οκτωβρίου μηνός άχρι του Μαρτίου και αυτού, και ευρήσεις των εξ μηνών τον χρόνον συμπεραιούμενον»(35).

Ας σημειωθούν δύο ακόμα ερμηνείες: (α) Σύμφωνα με απόκρυφη παράδοση, ο Κύριος απέθανε την 25η Μαρτίου, επειδή δε υπήρχε η παράδοση περί «τελείου βίου» του Κυρίου (δηλαδή περί του ό,τι απέθανε την ημέρα κατά την οποία συνελήφθη), καθορίσθηκε η 25η Μαρτίου και ως ημερομηνία της συλλήψεως(36). (β) Κάποια άλλη απόκρυφη παράδοση εθεωρούσε την 25η Μαρτίου ως την πρώτη ημέρα του κόσμου. Συνέπεια του γεγονότος αυτού ήταν η θεώρηση της συλλήψεως του Κυρίου ως συμπίπτουσα με την πρώτη αυτή ημέρα ολόκληρης της δημιουργίας(37). Στα τέλη του 6ου αι., ο Αναστάσιος Αντιοχείας σημειώνει ότι, η περίοδος αυτή του τέλους του Μαρτίου είναι χαρακτηριστική της αναγεννήσεως της φύσεως, προσθέτει δε ότι κατά την περίοδο αυτή ο Θεός εδημιούργησε τον κόσμο. Γι' αυτό, καταλήγει ο Αναστάσιος, ο Θεός συλλαμβάνεται στη μήτρα της Θεοτόκου την ημερομηνία αυτή, ως δεύτερος Αδάμ λαμβάνων σάρκα την ίδια εποχή με τον πρώτο Αδάμ(38).


2. Οι περί της εορτής μαρτυρίες εκ των πανηγυρικών ή εγκωμιαστικών Όμιλιών

(i) Το εορτολογικό περιεχόμενο του Ευαγγελισμού

Η βιβλική διήγηση περί του Ευαγγελισμού (Λκ. 1, 26-38) καταγράφει τα γεγονότα με την ακόλουθη σειρά: (α) Ο άγγελος Γαβριήλ εμφανίζεται στην Παρθένο Μαρία στον τόπο διαμονής της ως αρραβωνιασμένης με τον Ιωσήφ (στη Ναζαρέτ της Γαλιλαίας), κατά τον έκτο μήνα εγκυμοσύνης της Ελισάβετ, μητέρας του Προδρόμου, (β) Ο Γαβριήλ απευθύνει χαιρετισμό προς τη Θεοτόκο, η οποία ταράζεται και προσπαθεί να ερμηνεύσει την αιτία του χαιρετισμού, (γ) Ο Γαβριήλ αναγγέλλει τα της Γεννήσεως του Κυρίου, (δ) Στην αμφιβολία της Παρθένου περί των εξαγγελιών, ο Γαβριήλ επισημαίνει ότι η εξαγγελόμενη σύλληψη του Κυρίου θα πραγματοποιηθεί δια της επελεύσεως του Αγίου Πνεύματος. Πληροφορεί, επίσης, τη Θεοτόκο περί της εγκυμοσύνης της συγγενούς της Ελισάβετ, (ε) Η Θεοτόκος συγκατατίθεται στα εξαγγελόμενα.

Η περί Ευαγγελισμού διήγηση του Πρωτευαγγελίου εμφανίζει ορισμένες παραλλαγές σε σχέση με τη βιβλική: (α) Η Θεοτόκος ευρίσκεται εκτός της οικίας για να αντλήσει ύδωρ. Εκεί δέχεται το χαιρετισμό του αγγέλου, τον οποίο όμως δεν βλέπει. Έντρομη από την άγνωστη φωνή, επιστρέφει στην οικία και συνεχίζει το εργόχειρό της. (β) Ο άγγελος εμφανίζεται, την καθησυχάζει και της αναγγέλλει τη σύλληψη του Σωτήρος. (γ) Στην απορία της Θεοτόκου περί της πραγματοποιήσεως των εξαγγελομένων(39), ο άγγελος απαντά ότι όλα θα πραγματοποιηθούν με την επέλευση του αγίου Πνεύματος. (δ) Η Θεοτόκος συγκατατίθεται στις εξαγγελίες.

Ορισμένοι από τους εγκωμιάζοντες το γεγονός του Ευαγγελισμού εκκλησιαστικούς συγγραφείς διασώζουν τη λιτή διήγηση τόσον του κατά Λουκάν, όσον και του «Πρωτευαγγελίου». Ο Βασίλειος Σελευκείας (+458) σε ένα από τα αρχαιότερα κείμενα περί της εορτής του Ευαγγελισμού(40), καταγράφει τα γεγονότα του χαιρετισμού του αγγέλου, της αμφιβολίας της Θεοτόκου και του καθησυχασμού της από τον άγγελο(41). Από τη βιβλική διήγηση παραλλάσσει μόνο η εξαγγελία της σαρκώσεως(42). Την ίδια εποχή ο Αντίπατρος Βόστρων (+460) στην 'Ομιλία του «Εις τον Ευαγγελισμόν της Θεοτόκου»(43) παραθέτει με πιστότητα τη διήγηση του Λουκά, προσθέτοντας περί της ταραχής της Παρθένου όταν άκουσε τον άγγελο, ότι η Παρθένος ταράχθηκε διότι δεν είχε συνηθίσει να δέχεται «ανδρικό ασπασμό»(44). Παρομοίως λιτός ως προς τη διήγηση των γεγονότων είναι ο Αναστάσιος Αντιοχείας στους δύο Λόγους του «Εις τον Ευαγγελισμόν της παναχράντου και Θεοτόκου Μαρίας»(45). Ως προς τη βιβλική και την απόκρυφη διήγηση περί του Ευαγγελισμού, ο Αναστάσιος επιφέρει μία σημαντική προσθήκη: τονίζει ότι «η σάρκωση του Λόγου» επισυμβαίνει κατά τη στιγμή του ασπασμού της Θεοτόκου από τον άγγελο(46). Η επισήμανση αυτή θα επαναληφθεί από μεταγενέστερους συγγραφείς.

Σημαντικότερες είναι οι προσθήκες στη βιβλική διήγηση περί του Ευαγγελισμού, τις οποίες επιφέρει η εκκλησιαστική γραμματεία από του 7ου αι., με πρώτο τον κατά την εποχή εκείνη συγγράψαντα Ησύχιο Ιεροσολύμων(47). Οι καινοτομίες της διηγήσεως του Ησυχίου εστιάζονται στο διάλογο της Θεοτόκου με τον άγγελο: η Παρθένος συγκλονίζεται από τα εξαγγελθέντα και εγκαλεί τον άγγελο διότι εισήλθε στην οικία «μεμνηστευμένης γυναικός», διερωτάται πώς μπορεί να τεκνοποιήσει χωρίς άνδρα και καταλήγει με σαφή αμφισβήτηση (Πώς πιστεύσω σοι προς εμέ κωμωδούντι;)(48). Πρόκειται περί σημαντικής προσθήκης, εφόσον στα λόγια της Παρθένου εκφράζεται η άποψή της ότι ο άγγελος την εμπαίζει. Η αμφισβήτησή της αυτή, βεβαίως, εξαλείφεται στη συνέχεια και μετά από τις διαβεβαιώσεις του αγγέλου περί, δράσεως του Αγίου Πνεύματος.

Ήδη, όμως, οι διηγήσεις περί Ευαγγελισμού έχουν αρχίσει να καινοτομούν ως προς τις αντίστοιχες της Καινής Διαθήκης και του Πρωτευαγγελίου. Ο Ανδρέας Κρήτης (+675) στο λόγο του «Εις τον ευαγγελισμόν της υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου»(49) εμφανίζει τον άγγελο να διερωτάται -προ της εξαγγελίας του στη Θεοτόκο- με ποίο τρόπο θα φέρει εις πέρας την αποστολή του(50). Ο προβληματισμός του αγγέλου έγκειται κυρίως στο περιεχόμενο της εξαγγελίας, καθόσον και ο ίδιος θεωρεί ως δυσερμήνευτο μυστήριο την υπό της Παρθένου σύλληψη του Σωτήρος. Οι καινοτομίες της διηγήσεως του Ανδρέα συνεχίζονται με την παράθεση της απόψεως της Θεοτόκου όταν δέχθηκε το χαιρετισμό του αγγέλου: εθεώρησε το φαινόμενο ως «κληδονισμό» (μαγεία)(51). Οι καινοτομίες της εν λόγω διηγήσεως ολοκληρώνονται με την αυστηρή απάντηση του αγγέλου προς τη Θεοτόκο(52) και με την επισήμανση ότι η Παναγία δέχθηκε το χαρμόσυνο άγγελμα «μάλλον τω του ενοικούντος φωτί διαυγασθείσα τον νουν» ότι, δηλαδή, η αποδοχή των λόγων του αγγέλου υπήρξε συνέπεια του θείου φωτισμού)(53).

Οι καινοτομίες της εκκλησιαστικής γραμματείας ως προς την περί Ευαγγελισμού διήγηση σε σχέση με την αντίστοιχη βιβλική και απόκρυφη κορυφώνονται στο Λόγο του Γερμανού Α' Κωνσταντινουπόλεως (+715) «Εις τον Ευαγγελισμόν της υπεραγίας Θεοτόκου»(54). Καταγράφουμε τα στάδια της διηγήσεως του Γερμανού, ώστε να αξιολογηθούν στο σύνολό τους: (α) Ο άγγελος διαμηνύει στη Θεοτόκο την κύηση του Λυτρωτή, προτρέποντάς την να «οπλισθεί με την παρουσία του Χριστού» (δηλαδή να λάβει δύναμη από τον υπ'αυτής κυοφορούμενο)(55), (β) Η Παρθένος, προφανώς αιφνιδιασμένη, τον παρακαλεί να φύγει από το δωμάτιό της και την πόλη της. (γ) Ο άγγελος απαντά ότι ο Θεός «κατά την αρχαία βουλή του» θέλησε να σώσει τον άνθρωπο και καταλήγει με την έκφραση του παραπόνου του (ΤΙ λοιπόν τον εμόν ου προσδέχη ασπασμόν η κεχαριτωμένη;)(56). (δ) Η Θεοτόκος του απαντά ότι φοβήθηκε μήπως την πλανήσει με τo «αξιογράφιστον κάλλος» του και με την «του χαρακτήρος αυγηρόν θεωρίαν»(57). (ε) Ο άγγελος απαντά ότι μάλλον ο ίδιος έχει καταπλαγεί από το «θεογράφιστον κάλλος» της Παρθένου(58), (στ) Η Θεοτόκος απαντά, με τη σειρά της, ότι άκουσε «γλώσσαν ην ουκ έγνω» και ότι θα έπρεπε να εκπλήσσεται η ίδια διότι, ενώ είναι μνηστευμένη, συνομιλεί με κάποιον ξένο(59), (ζ) Ο άγγελος την προτρέπει να δεχθεί «αγγελίας χαράν αξιάκουστον»: ότι το «εξ αυτής τεχθησόμενο» θα είναι «Υιός του Υψίστου»(60), (η) Η Θεοτόκος συνεχίζει να εκφράζει το φόβο της ότι ο άγγελος προσπαθεί να την παραπλανήσει όπως κάποτε ο διάβολος την Εύα. Ερωτά τον άγγελο πώς ασπάζεται «κόρη την οποία δεν γνωρίζει εκ των προτέρων». Ο άγγελος απαντά ότι την ασπάσθηκε επειδή «ευαγγελίζεται χαράς ευαγγέλια» και, προσθέτει, ότι η πορφύρα την οποία ύφαινε η Θεοτόκος κατά τη στιγμή του Ευαγγελισμού «προμηνύει το βασιλικό της αξίωμα»(61), (θ) Η Θεοτόκος συνεχίζει να αμφιβάλλει και κατηγορεί τον άγγελο ότι ήλθε να της «εξουθενώσει το παρθενικό αξίωμα» και να «λυπήσει το μνηστήρα της». Τότε ο άγγελος την προτρέπει να απευθυνθεί στους συγγενείς της, το Ζαχαρία και την Ελισάβετ, ώστε να πληροφορηθεί κάποια πράγματα τα οποία θα την διαφωτίσουν. Η Θεοτόκος επιμένει ότι φοβάται την κακή φήμη της «αταξίας», η οποία θα πλήξει το «ευγενέστατο και άμεπτο ζεύγος» των γονέων της Ιωακείμ και Άννας»(62), (ι) Ο άγγελος της απαντά ότι θα αντιληφθεί τα πάντα όταν πραγματοποιηθούν τα εξαγγελόμενα. Η Θεοτόκος, όμως, εκφράζει και πάλι την απορία της περί του πώς θα υποδεχθεί στη μήτρα της τον «άγιον Ιησοΰ»(63). (ία) Ο άγγελος της απαντά ότι τούτο θα πραγματοποιηθεί διότι η ίδια έχει ήδη επιλεγεί ως «βασιλική καθέδρα»(64), (ιβ) Συνεχίζεται η ένσταση της Θεοτόκου: «Πώς το υπέρ ήλιον φως εκείνο και αψηλάφητον ψηλαφίσει σαρξ πηλίνη; Αμήχανα κηρύττεις, νεανίσκε, ευαγγέλια. Ο άγγελος την επιτιμά για τη δυσπιστία της και δηλώνει ότι δεν είναι εκείνος ο οποίος επλάνησε την Εύα(65) (ιγ) Η Παρθένος δικαιολογείται ότι δεν μπορεί να δεχθεί τον «τοιούτον ευαγγελισμόν» επειδή φοβείται την «πολυσχημάτιστον όψιν» του αγγέλου και δυσπιστεί προς τα «πολυθαύμαστα ρήματα». Ο άγγελος, όμως, της απαντά ότι για τα «ρήματα» αυτά θα μακαρίζεται από ολόκληρη τη γη. Η Θεοτόκος διερωτάται πώς θα πραγματοποιηθούν όλα τα εξαγγελόμενα εφόσον τυγχάνει «παρθένος αθαλάμευτος»(66). (ιδ) Ο άγγελος ανακοινώνει τη γέννηση του Ιωάννη από τη συγγενή της Παρθένου, την Ελισάβετ, η οποία ευρίσκεται σε ηλικία γήρατος. Η Θεοτόκος διερωτάται και πάλι εάν πρόκειται περί αγγέλου ή περί ανθρώπου, ο δε άγγελος της αποκαλύπτει ότι είναι ο Γαβριήλ και ότι τον έχει ξαναδεί στα άγια των αγίων του ναού, όταν της έφερνε τροφή(67). (ιέ) Η Θεοτόκος και πάλι ενίσταται: δεν μπορεί «κατά μόνας» να συνομιλεί με κάποιον άγνωστο εφόσον έχει μνηστήρα «σώφρονα» και «άγιο». Τότε ο άγγελος ανακοινώνει ότι η Παρθένος θα γεννήσει τον «Βασιλέα των Βασιλέων»(68). (ιστ) Η Παρθένος αρχίζει να αποδέχεται την αλήθεια των εξαγγελομένων, εκφράζει όμως το φόβο ότι θα κριθεί «έκδοτος» από τον Ιωσήφ(69), (ιζ) Ο άγγελος διακηρύσσει το σεβασμό του προς τη Θεοτόκο ως μέλλουσα μητέρα του Κυρίου. Η Θεοτόκος, όμως, συνεχίζει να αντιτείνει ότι ο άγγελος την πλησίασε ως «παιδίσκη» και όχι ως βασίλισσα. Τότε ο άγγελος ανακοινώνει το επιτελεσθέν θαύμα: «την ώρα κατά την οποία ομιλούσες», «ο βασιλεύς της δόξης ενώκησε εν τη ση βασιλίδι»(70) (ιη) Εδώ τίθεται υπό του Γερμανού η βιβλική στιχομυθία (Πώς εσται μοι τούτο.../Πνεύμα άγιον επελεύσεται...)(71). (ιθ) Ο άγγελος την προτρέπει να αποβάλει «την άπιστο γνώμη» και επαναλαμβάνει ότι, ήδη κατά τη διάρκεια του διαλόγου των η «κοιλία της βαστάζει όγκο». Η Θεοτόκος εκφράζει φόβο περί ενός «καρπού εκ ρίζης αλλοτρίας» από αυτόν του Δαβίδ, από όπου κατάγεται(72), (κ) Ο άγγελος την διαβεβαιώνει ότι θα γεννήσει το σωτήρα του κόσμου. Η Θεοτόκος απαντά ότι τα ευαγγελιζόμενα είναι παράδοξα ακόμα και για τους ίδιους τους αγγέλους(73) (κα) Ο άγγελος διακηρύσσει ότι όλα θα επιτελεστούν «ουκ εκ θελήματος σαρκός, αλλ' εκ θελήματος Θεού». Η Παρθένος διερωτάται περί του ποιος θα πληροφορήσει περί όλων αυτών τον Ιωσήφ. Ο άγγελος δεν απαντά στο ερώτημα, αλλά συνεχίζει το μακαρισμό της Θεοτόκου(74), (κβ) Η Θεοτόκος συνεχίζει να διερωτάται: «Πώς Χριστόν, το φως του κόσμου εναγκαλίσομαι»; Ο άγγελος συνεχίζει τους μακαρισμούς του, ενώ εκείνη φοβάται την αντίδραση του Ιωσήφ και σκέπτεται να καταφύγει στον οίκο του συγγενούς της Ζαχαρία(75), (κγ) Ο άγγελος συνεχίζει τους μακαρισμούς χωρίς να απαντά στη Θεοτόκο. Εκείνη φαίνεται φοβισμένη ενώπιον των γεγονότων: «Και παρθένος λοιπόν τυγχάνουσα, πώς εγώ μήτηρ ακούσω του παιδός μου»; Ο άγγελος τότε απαντά ότι «ο Ύψιστος δεν βρήκε άλλη για μητέρα»(76), (κδ) Η Θεοτόκος, τότε, μακαρίζει το Θεό, ενώ ο άγγελος την εξυμνεί εκ νέου. Ο διάλογος κατακλείεται με τη γνωστή φράση εκ της βιβλικής διηγήσεως (Ιδού η δούλη Κυρίου...)(77).

Ένα πρώτο αξιοσημείωτο θέμα στη διήγηση του Γερμανού είναι η αμφιβολία της Θεοτόκου απέναντι τόσο στην παρουσία του αγγέλου, όσο και στα υπ' αυτού εξαγγελόμενα. Η Παρθένος, μάλιστα, υποπτεύεται τον άγγελο για τα χειρότερα: ότι ήλθε να απειλήσει την παρθενία της ή να την πλανήσει όπως την Εύα (τον θεωρεί δηλαδή ως δαίμονα, αν και θαυμάζει το «αξιογράφιστο κάλλος» του προσώπου του). Η καχυποψία της Παρθένου σχετίζεται και με τα εξαγγελθέντα, τα οποία η Θεοτόκος χαρακτηρίζει «ανερμήνευτη γλώσσα». Ο φόβος της Παρθένου εκφράζεται σχεδόν καθ' όλη τη διάρκεια του διαλόγου της με τον άγγελο: φοβείται ότι το επιφαινόμενο σκάνδαλο θα αμαυρώσει την καλή φήμη των γονέων της, διερωτάται που θα καταφύγει όταν θα γνωστοποιηθεί η κύησή της και δεν μετριάζει την αμφιβολία της ούτε όταν ο Γαβριήλ της υπενθυμίζει την παλαιότερη «γνωριμία» τους κατά την παραμονή της Θεοτόκου στα άγια των αγίων του ναού. Στους φόβους αυτούς ο άγγελος απαντά διά των εξαγγελιών περί της σαρκώσεως του Σωτήρος αλλά και δια της εξυμνήσεως του προσώπου της Θεοτόκου (είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή η εξύμνηση αποτελεί -σε κάποιες περιπτώσεις- την απάντηση του αγγέλου στα αγωνιώδη ερωτήματα της Θεοτόκου).

Εκ του υπό του Γερμανού καταγραφομένου διαλόγου της Θεοτόκου με τον άγγελο πρέπει να εξαρθούν δύο ακόμα καινοτομίες σε σχέση με την προηγούμενη εκκλησιαστική γραμματεία: ο τονισμός της πραγματοποιήσεως της σαρκώσεως κατά τη διάρκεια του διαλόγου και η διακήρυξη του αγγέλου ότι ο «Ύψιστος» δεν βρήκε άλλη αξιότερη για μητέρα του από τη Μαρία. Όλα αυτά τα στοιχεία εγείρουν το ερώτημα περί των πηγών της διηγήσεως του Γερμανού. Ποια είναι η (άγνωστη) παράδοση, την οποία επεξεργάζεται; Διότι, ακόμα και εάν αποδώσουμε ένα τμήμα της διηγήσεώς του στη συγγραφική του έμπνευση(78), υφίστανται όμως στοιχεία τα οποία πρέπει να έχουν παλαιότερη βάση. Αν και δεν υπάρχει βεβαία απάντηση στο ερώτημα περί των πηγών του Γερμανού, είναι όμως σαφές ότι η διήγησή του δεν αποτελεί μυθοπλασία. Φαίνεται ότι η περί της Θεοτόκου θεολογική παράδοση ήταν πολύ καλά γνωστή στο Γερμανό, ο οποίος την εντάσσει στη στιχομυθία της Παρθένου με τον άγγελο. Εδώ, ακριβώς, έγκειται η ικανότητα του συγγραφέα, στο γεγονός ότι ανακεφαλαιώνει τη Μαριολογία της Εκκλησίας κατά τρόπο λογοτεχνικό και χαρίεντα.

Οι μεταγενέστεροι του Γερμανού εκκλησιαστικοί συγγραφείς επαναλαμβάνουν τη διάσταση του φόβου της Θεοτόκου έναντι των υπό του αγγέλου εξαγγελομένων. Ο Ιωάννης Γεωμέτρης (10ος αι.) σε Λόγο του στον Ευαγγελισμό(79) αναφέρει ότι η Θεοτόκος «έτρεμε τη θεία ομιλία» (τα λόγια του αγγέλου) και αισθανόταν ως «πορνική»(!) και «άτοπη» τη συνομιλία ενός «ανδρός» με μία κόρη(80). Εξαιρετικός μαρτυρείται ο φόβος της Παρθένου και από το Γρηγόριο Παλαμά(81), ενώ το ίδιο μαρτυρείται στη διήγηση του μοναχού Ιακώβου (+1099), η οποία όμως περιέχει και άλλες αξιομνημόνευτες πτυχές(82):

Σύμφωνα με την εν λόγω διήγηση, ο «το απόρρητον οικονομών Δεσπότης» απηύθυνε εντολή προς τον Γαβριήλ να αναγγείλει τα περί σαρκώσεως του Σωτήρος στην «εκλελεγμένη» προς τούτο Παρθένο(83). Στο σημείο αυτό η διήγηση του Ιακώβου εμφανίζει μοναδική καινοτομία σε σχέση με τις υπόλοιπες: εμφανίζει τον Γαβριήλ να προβληματίζεται περί του τρόπου, με τον οποίο θα απευθυνθεί στη Θεοτόκο, μάλιστα δε να «σκέπτεται εν εαυτώ» περί του πρακτέου, καθώς εισήρχετο «ασχημάτιστος» (αόρατος) στην οικία του Ιωσήφ(84). Ο Γαβριήλ εμφανίζεται στην Παρθένο ενώ εκείνη ευρίσκεται εκτός της οικίας της(85). Εκείνη, τότε, καταλαμβάνεται από φόβο και «υποχωρεί προς την οικία της» ενώ «τα μέλη της τρέμουν από φόβο». Ο Γαβριήλ, τότε, λαμβάνει μορφή ανθρώπου και χαιρετίζει τη Θεοτόκο(86). Το κείμενο σημειώνει ότι «ασώματος εξηχείτο φωνή• και ο του Θεού ασχημάτιστος Υιός την σωματικήν υπεδύετο φύσιν»(87). Ο φόβος της Παρθένου κορυφώνεται επειδή βλέπει «μορφή ανθρώπινη» να της εξαγγέλει μηνύματα υπερανθρώπινα(88). Η καινοτομία της διηγήσεως του Ιακώβου κορυφώνεται στην προσωρινή άρνηση της Θεοτόκου να αποδεχθεί τα εξαγγελόμενα, επειδή νομίζει ότι καλείται να ανταλλάξει την παρθενία της με την κυοφορία ενός τέκνου(89). Ακόμα και όταν ο άγγελος την διαβεβαιώνει ότι όλα θα συντελεσθούν δια του Αγίου Πνεύματος, εκείνη επιμένει ότι «της είναι απηγορευμένο να έλθει εις κοινωνία με άνδρα»(90) (όπερ σημαίνει ότι δεν πείθεται ή δεν αντελήφθη τους λόγους του αγγέλου). Φαίνεται, όμως, ότι η αμφιβολία έχει αρχίσει να σχετικοποιείται και να συνοψίζεται στο εκφραζόμενο δίλημμα της Παρθένου: «Και το πιστεύειν επίφοβον, και το διαπιστείν επικίνδυνον»(91). Οι καινοτομίες της διηγήσεως του Ιακώβου ολοκληρώνονται διά της πληροφορίας ότι, μετά την τελική συγκατάθεση της Θεοτόκου στα εξαγγελόμενα, οι «νοερές δυνάμεις», ο «ουρανός», οι «νεφέλες» και «σύμπας ο κόσμος» εχάρησαν «σφόδρα»(92).

Ολίγον προγενέστερη της διηγήσεως του Ιακώβου, μία άλλη διήγηση περί Ευαγγελισμού επιφέρει κάποιες καινοτομίες και περιπλέκει τα γεγονότα: πρόκειται περί της διηγήσεως του μοναχούυ Επιφανίου (+1015). Σύμφωνα με την εν λόγω διήγηση, σε ηλικία δώδεκα ετών η Θεοτόκος, ευρισκόμενη ακόμα στο ναό, είδε κατά την ώρα της προσευχής της «ένα φως λαμπρότερο από τον ήλιο» και «άκουσε φωνή προερχόμενη από το θυσιαστήριο: θα γεννήσεις υιό». Η διήγηση επισημαίνει ότι η Θεοτόκος εκράτησε το δράμα αυτό μυστικό και το απεκάλυψε μετά από την Ανάληψη του Κυρίου(93). Η συγκεκριμένη πληροφορία είναι μοναδική στην περί των θεομητορικών εορτών εκκλησιαστική γραμματεία. Δεν πρόκειται, όμως, περί του γεγονότος του Ευαγγελισμού, διότι ο Επιφάνιος παραθέτει το γεγονός σε επόμενα κεφάλαια του έργου του(94), σε μία διήγηση λιτή, μεν, αλλά πλήρως εναρμονισμένη με τις αντίστοιχες της εκκλησιαστικής γραμματείας περί Ευαγγελισμού.

Το συμπέρασμα από τα παραπάνω προδιαγράφει και το τιθέμενο πρόβλημα: στη διήγησή του περί του «βίου της Θεοτόκου» ο Επιφάνιος καταγράφει δύο περιπτώσεις Ευαγγελισμού: την πρώτη στο ναό του Σολομώντος κατά τη διάρκεια της εκεί παραμονής της Παρθένου και τη δεύτερη στο σπίτι του Ιωσήφ στη Ναζαρέτ. Η πρώτη περίπτωση εμφανίζεται μάλλον εισαγωγική: η φωνή η οποία ακούγεται απλώς αναφέρει το γεγονός της Γεννήσεως του Κυρίου, η Θεοτόκος δε αποδέχεται το περιεχόμενο της εξαγγελίας χωρίς σχολιασμό. Στη δεύτερη, όμως, περίπτωση το γεγονός του Ευαγγελισμού μαρτυρείται στη συνήθη μορφή του (εξαγγελία, αμφιβολία της Θεοτόκου και διαβεβαίωση του αγγέλου περί πραγματοποιήσεως των εξαγγελομένων). Η πρώτη περίπτωση, πάντως, είναι πολλαπλώς ακατανόητη, διότι κατά την περίοδο παραμονής της στο ναό η Θεοτόκος εβίωνε την κατάσταση της αφιερώσεως και της παρθενίας• ως εκ τούτου είναι αδύνατον να μην αντέδρασε σε μία λιτή εξαγγελία περί επικείμενης κυοφορίας της. Φαίνεται ότι πρόκειται περί παραδόσεως εξαιρετικά περιορισμένης, την οποία θέλησε να καταγράψει ο μοναχός Επιφάνιος και η οποία δεν διεσώθη λόγω του αντιφατικού χαρακτήρα της.


(ii) H σημασία του εορτασμού και τα τελετουργικά στοιχεία της πανηγύρεως

Η άποψη του Μιχαήλ Ψελλού περί της σημασίας της εορτής του Ευαγγελισμού θα πρέπει να θεωρηθεί ως η αντιπροσωπευτικότερη σε σχέση με τις αντίστοιχες της εκκλησιαστικής γραμματείας: «Αρχή δε των θείων εορτών τε και πανηγύρεων η του Ευαγγελίου αγγελία προς την παρθένον και μητέρα του Λόγου της του αγγέλου φωνής»(95). Η εορτή του Ευαγγελισμού αποτελεί «αρχή των εορτών» εφόσον η σωτηρία του ανθρώπου ξεκινά από τη Σάρκωση του Κυρίου. Ο Γερμανός Α' Κωνσταντινουπόλεως την ονομάζει «εορτή εορτών» και «πανήγυρη πανηγύρεων» της ελπίδος μας, αποκαλεί δε την ημέρα της εορτής ως «εύσημο»(96). Το γεγονός ότι ο Θεός προσέλαβε το «ημέτερον φύραμα» (έλαβε τη σάρκα μας) συνιστά κατά τον Ανδρέα Κρήτης την αιτία της «φαιδρότητας» (χαράς) κατά τον εορτασμό του Ευαγγελισμού(97).

Ο Αναστάσιος Αντιοχείας αναφέρεται στην διά του Ευαγγελισμού «αναγέννηση των πάντων» και στην υπό του δημιουργού Θεού παροχή «τάξεως» στη διασαλευμένη από την αμαρτία δημιουργία. Η παρεχόμενη «τάξη» προέρχεται από την πρόσληψη της ανθρώπινης σάρκας από το Θεό και από την δια της προσλήψεως αυτής θέωσή της(98). Εφόσον η παρακοή του θελήματος του Θεού από τον άνθρωπο επέφερε τη διάσπαση στις σχέσεις ανθρώπου-Θεού-κτίσεως, ο Καβάσιλας τονίζει ότι το γεγονός του Ευαγγελισμού αποτελεί την επαναφορά της ενότητας «σε ένα σχήμα», δηλαδή στην προπτωτική κατάσταση(99). Πρόκειται, κατ'ουσίαν, περί μιας -παράλληλης με την αρχική- δημιουργίας, περί εορτής «συνδρόμου με τη δημιουργία» κατά τη θέση του Ιωάννου Γεωμέτρη(100).

Η λαμπρότητα κατά την επιτέλεση της εορτής συνδυάζεται με τα αισθήματα χαράς εκ μέρους των εορταζόντων. Η γραφίδα του μοναχού Ιακώβου περιγράφει παρόμοιες πτυχές του εορτασμού: «Χαίρω, της χαράς συνευωχούμενος τη αιτία, ης και προ προσώπου μυστικώτερον χορεύων, χαριστηρίους αυτή τους ύμνους επάδω, επιθαλάμιον την ευφροσύνην κροτώ, νυμφικήν την ευφημίαν πλέκω»(101). Το «υπερβάλλον του μυστηρίου» (το μέγεθος του μυστηρίου) της Σαρκώσεως του Κυρίου αποτελεί, κατά τον Ιωάννη Γεωμέτρη αιτία η οποία καθιστά την εορτή «μεγαλοδωρότατη», «χαριέστατη» αλλά και «φρικωδέστατη»(102)

Η σημασία του εορτασμού του Ευαγγελισμού αιτιολογεί την πληροφορία του Δαμασκηνού ότι «πανδημεί επαθροίζονται» οι πιστοί διά την πανήγυρη(103). Αναφέρει, μάλιστα, Ότι οι πιστοί συνάζονται «δίκην μελισσών» και «πληθαίνουν την υμνολογία» προς το εορταζόμενο γεγονός. Ο Δαμασκηνός είναι παραστατικότατος στη διήγησή του όταν μαρτυρεί ότι οι πιστοί συνάζονται «αγεληδόν» στους ναούς και τιμούν τη Θεοτόκο με λαμπρές φωνές («μεγαλοφώνως»)(104). Γι αυτό και η πανήγυρη του Ευαγγελισμού, καταλήγει ο Δαμασκηνός, είναι «λαμπρότερη από τις χρυσαυγείς ακτίνες του ηλίου» και συνιστά «φωτοφόρο δοξολογία» της Παρθένου στην Εκκλησία(105). Πρόκειται περί δοξολογικής πανηγύρεως αντάξιας της «τιμής της βασίλισσας», όπως επισημαίνει ο αυτοκράτορας Λέων ο ΣΤ(106).

Οι παραπάνω μαρτυρίες αποδεικνύουν ότι υφίστατο λαμπρό τελετουργικό κατά την εορτή του Ευαγγελισμού. Παρόμοιο τελετουργικό μαρτυρεϊται κατά το 10 αι. από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο, ο οποίος εκθέτει το τελετουργικό του Μ. Σαββάτου επισημαίνοντας, παραλλήλως, τα κοινά σημεία με την επιτέλεση της εορτής του Ευαγγελισμού(107). Η συγκεκριμένη μαρτυρία επιβεβαιώνει ότι ήδη τον 10 αι. η εορτή όχι μόνο είχε διαδοθεί, αλλά ετελείτο και με την λαμπρότητα με την οποία καταχωρίζεται αργότερα στα έντυπα Μηναία.