Το δικό μου κανάλι

Το δικό μου κανάλι
You tube

Σάββατο 5 Μαρτίου 2016

Ατελείωτη...προσφυγούπολη 13 χιλ. ψυχών η Ειδομένη:νέες αεροφωτογραφίες

ateleiwtiprosfugoupoli-13-xil-psuxwn-i-eidomeninees-aerofwtografies

Δυο επιβατηγά πλοία κατέπλευσαν το πρωί στο λιμάνι του Πειραιά μεταφέροντας 975 μετανάστες και πρόσφυγες από Χίο και Μυτιλήνη.
Μια ατελείωτη...προσφυγούπολη  στην οποία μαζεύτηκαν πάνω από 13.000 ψυχές έγινε η Ειδομένη ενώ στο νομό Κιλκίς σύμφωνα με τα στοιχεία ο αριθμός προσφύγων και μεταναστών φτάνει τους 20.000.
«Δεν μπορούμε να σηκώσουμε το βάρος μόνοι μας», δηλώνει ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας που ζητεί να κηρυχθεί ο νομός σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Τα περιστατικά παιδιών και ενηλίκων που με κρούσματα γρίπης ή άλλων ασθενειών αυξάνονται, λόγω της κακουχίας, και παρά τις προσπάθειες μη κυβερνητικών οργανώσεων υπάρχει κίνδυνος επιδημιών στους καταυλισμούς.
Οι συνθήκες υγιεινής είναι κακές, καθώς οι υποδομές στο κέντρο φιλοξενίας στην Ειδομένη είχαν σχεδιαστεί για την υποδοχή λιγότερων από 2.000 ανθρώπων.
Ο κ. Τζιτζικώστας ανέφερε ότι με την κήρυξη της κατάστασης έκτακτης ανάγκης θα είναι δυνατό να επιταχυνθούν οι διαδικασίες τροφοδοσίας της Ειδομένης με αντίσκηνα, τρόφιμα και άλλα είδη ανάγκης.
 

Βουλιάζει ξανά το λιμάνι του Πειραιά 

Στο λιμάνι του Πειραιά κατέπλευσαν το πρωί δύο επιβατηγά πλοία μεταφέροντας 975 μετανάστες και πρόσφυγες από Χίο και Μυτιλήνη.
Συγκεκριμένα το ναυλωμένο καταμαράν «Tera Jet» κατέπλευσε στις 6 το πρωί με 400 άτομα από τη Χίο, ενώ στις 7 το πρωί το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «blue star 1» με 445 άτομα από τη Μυτιλήνη και 130 από τη Χίο.
Στο λιμάνι του Πειραιά αναμένεται αργότερα και το επιβατηγό πλοίο «Διαγόρας» που μέχρι στιγμής έχει παραλάβει 54 μετανάστες και πρόσφυγες από την Κω.
Ο ΟΛΠ έχει διαθέσει 5 στεγασμένους χώρους για τη φιλοξενία των μεταναστών και των προσφύγων στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ και σήμερα οι εθελοντικές οργανώσεις αναμένεται να διανέμουν πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό στους ανθρώπους που έχουν καταλύσει προσωρινά.
Στην πύλη Ε-2 αναμένεται σήμερα με πρωτοβουλία της αντιπεριφέρειας Πειραιά να στηθεί προκάτ οικισμός, από όπου θα γίνεται ο συντονισμός και η διαχείριση των αναγκών στους σταθμούς όπου φιλοξενούνται οι πρόσφυγες.
Επίσης η περιφέρεια Αττικής μετά από επικοινωνία με Γενική Γραμματεία Εμπορίου προχωράει στη δημιουργία μεγάλου αποθευτικού χώρου κοντά στο Ταεκβοντό όπου θα συγκεντρώνονται όλες οι προμήθειες της ανθρωπιστικής βοήθειας που αποστέλλονται από ιδιωτικές εταιρείες, δήμους και φορείς, προκειμένου να γίνει ορθολογική διαχείριση και κατανομή όπου χρειάζεται.
Στο συγκεκριμένο κέντρο θα γίνεται καταγραφή και αποθήκευση των προϊόντων που δίνονται για τους πρόσφυγες.
Στο μεταξύ στο πλαίσιο των αποφάσεων που ελήφθησαν από την Αντιπεριφέρεια Πειραιά και τους Δήμους της περιοχής, ο Δήμος Κορυδαλλού σε συνεργασία με τα Εργαστήρια Τέχνης του Δήμου θα επισκεφθούν σήμερα το Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων Σχιστού για να προσφέρουν στιγμές χαράς στα παιδιά.
Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει δημιουργική απασχόληση με εικαστικά, μουσική, φουσκωτά παιχνίδια και ανιματέρ, ενώ θα παραδοθούν στο Κέντρο παιχνίδια.
Στην αντιπροσωπεία θα συμμετέχουν ο Δήμαρχος Σταύρος Κασιμάτης, η Αντιδήμαρχος Κοινωνικών Υπηρεσιών Λαμπρινή Μάνου και ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιώργος Μακρυνός.
Παράλληλα, ο Δήμος Κορυδαλλού συγκεντρώνει παιδικά παιχνίδια, τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης στο Κέντρο Κοινωνικών Υπηρεσιών, Ξενοφώντος και Πελοπίδα, πλ. Μέμου, από τις 8.00 έως τις 15.00 και στο Δημαρχείο, Γρ. Λαμπράκη 240, από τις 7.00 έως τις 20.00. 
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ 
http://www.thetoc.gr/koinwnia 

Περιστέρη: Επιμένει στη σχέση Αμφίπολης με Ηφαιστίωνα παρά τις επιφυλάξεις

peristeri-epimenei-sti-sxesi-amfipolis-me-ifaistiwna-para-tis-epifulakseis

Νέα στοιχεία που συνηγορούν σε συσχέτιση Αμφίπολη με Ηφαιστίωνα παρουσίασε η Κ. Περιστέρη.Της καταλογίζεται ότι προσπαθεί να αποδοθούν όλα στους βασιλείς Μακεδόνων.
Επιμένει στη θέση της για χρονολόγησή του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης το τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα η επικεφαλής της ανασκαφικής ομάδας του τύμβου Καστά, που απασχόλησε έντονα την επιστημονική κοινότητα και τα media το 2014, Κατερίνα Περιστέρη.
Η θέση της αυτή επιτρέπει στην ίδια και στους συνεργάτες της να συνδέουν το ταφικό μνημείο με «βαριά» ιστορικά ονόματα όπως της Ολυμπιάδας και του Ηφαιστίωνα.
Για την ακρίβεια με τα στοιχεία που παρουσίασαν, η κυρία Περιστέρη, ο υπεύθυνος αρχιτέκτονας της ανασκαφής, Μιχάλης Λεμφατζής, και ο ειδικός στη γλυπτική, Αντόνιο Κόρσο, επέμειναν στην ερμηνεία τους πως το ταφικό μνημείο στον λόφο Καστά αποτέλεσε ηρώον του Ηφαιστίωνα.
 Προφανής η προσπάθεια να αποδοθούν τα πάντα στον 4ο αιώνα π.Χ. και μάλιστα στο τελευταίο τέταρτο, έτσι ώστε οι νεκροί να είναι επώνυμοι και να έχουν σχέση με τη βασιλική οικογένεια των Μακεδόνων, σημειώνουν οι αμφισβητίες, ωστόσο. 

Οι ανακοινώσεις 

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έγιναν στο πλαίσιο 29ης Επιστημονικής Συνάντησης για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη, που πραγματοποιείται από την Πέμπτη (03/03) στην αίθουσα τελετών του παλαιού κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κομμάτι ξυλάνθρακα στην επίχωση του τάφου, εξωτερικά ψηλά δίπλα στη θολωτή στέγη, το οποίο εξέτασαν με τη μέθοδο του άνθρακα 14 οι επιστήμονες (Γ. Συρίδης, Σ. Παυλίδης, Α. Χατζηπέτρος, Γρ. Τσόκας) χρονολογεί την κατασκευή στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα.

Πορτρέτο του Μέγα Αλέξανδρου;

Επίσης, σύμφωνα με τον υπεύθυνο αρχιτέκτονα της ανασκαφής κ. Μιχάλη Λεφαντζή, υπήρχε μαρμάρινη ανάγλυφη ζωφόρος στη βάση του βάθρου επί του οποίου ήταν ο λέοντας στην κορυφή του τύμβου. Σε αυτή αποτυπωνόταν παράσταση χαρακτηριστική μακεδονικής εικονογραφίας με μακεδόνες στρατιώτες, σάρισες, ασπίδες, μακεδονικό κράνος. Μάλιστα, κατά την εκτίμηση του  Αντόνιο Κόρσο ότι ο άνδρας που οδηγεί την πορεία των στρατιωτών αποτυπώνει πορτρέτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου... Στήλη η οποία αποτυπώνει ένα φίδι που σκαρφαλώνει σε δέντρο βρέθηκε εκτός του ταφικού μνημείου, αλλά σε κοντινό σημείο στον Τύμβο Καστά της Αμφίπολης. Σύμφωνα με υποθέσεις της ανασκαφικής ομάδας, ενδεχομένως να ήταν τοποθετημένο στον χώρο όπου βρισκόταν η κιβωτιόσχημη θήκη.
Κατά τους ανασκαφείς, το μνημείο με την κιβωτιόσχημη θήκη κατασκευάστηκε με αφορμή τον θάνατο του Ηφαιστίωνα. Ο περίβολος ενοποίησε το σύνολο του χώρου, ο οποίος είχε την ιερότητα προγενέστερων ηρωικών ταφών, και γίνεται η επιστέγαση -και με τον λέοντα στην κορυφή- της νέας λατρείας του αφηρωισμένου στρατηγού.
Από την κεραμική η οποία, σύμφωνα με την κυρία Περιστέρη, εκτείνεται χρονικά από τον 4ο π.Χ. ως τα ρωμαϊκά χρόνια, προκύπτει, ότι γίνονταν τελετές για αφηρωισμό.

Η αμφισβήτηση

  Οι θέσεις της Κατερίνας Περιστέρη και των συνεργατών της, ωστόσο, αμφισβητήθηκαν από επιστήμονες που διαφωνούν ως προς τη χρονολόγηση του μνημείου.
   Αρχαιολόγοι, όμως, όπως οι Χάιδω Κουκούλη- Χρυσανθάκη που  δούλεψε επί χρόνια στην Καβάλα και στην περιοχή της Αμφίπολης, σε αγαστή συνεργασία με τον Δημήτρη Λαζαρίδη, η Αγγελική Κοτταρίδη, η Πολυξένη Βελένη, ο Γ. Βελένης, ο Στ. Ανδρέου, ο Ι. Ακαμάτης, αμφισβήτησαν τις ερμηνείες αυτές πιστεύοντας ότι γίνεται προσπάθεια να «βαφτιστούν» νεκροί που βρέθηκαν στις ανασκαφές με «βαριά» ιστορικά ονόματα. «΄Εκαναν σοβαρές ερωτήσεις και παρατηρήσεις, αλλά απάντηση δεν πήραν», σημειώνει η βετεράνος του αρχαιολογικού ρεπορτάζ, Αγγελική Κώττη, στο fragilemag.gr σε άρθρο με το δηλωτικό τίτλο: «Καημένε Μεγαλέξανδρε τι σου 'μελε να πάθεις»...
http://www.thetoc.gr/politismos/article/peristeri-epimenei-sti-sxesi 

Στο φως εικόνες κοσμημάτων σπουδαίου τάφου γεωμετρικής εποχής σε Λέσβο

sto-fws-eikones-kosmimatwn-spoudaiou-tafou-gewmetrikis-epoxis-se-lesbo

Δείτε τα πανέμορφα κοσμήματα σπάνιου ταφικού συνόλου της γεωμετρικής περιόδου που δόθηκαν στο φως μετά την πρόσφατη αποκάλυψή του.
Υπέροχα κοσμήματα της γεωμετρικής περιόδου στο φως...  Φωτογραφίες που δόθηκε σήμερα, Παρασκευή 4 Μαρτίου, στη δημοσιότητα εικονίζουν κοσμήματα και άλλα αντικείμενα που βρέθηκαν σε τάφο της γεωμετρικής περιόδου του ύστερου 8ου π. Χ. αιώνα. Ο τάφος εντοπίστηκε στο πλαίσιο εκσκαφικών εργασιών του δικτύου αποχέτευσης και των εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων που υλοποιούνται από το Δήμο Λέσβου στο Δημοτικό Διαμέρισμα Ευεργέτουλα στην περιφέρεια του Ιππείου του νησιού, την Πέμπτη 3 Μαρτίου 2016. 

Σε βάθος 1.50 μέτρου από την επιφάνεια του οδοστρώματος

  Ο τάφος της γεωμετρικής περιόδου αποκαλύφθηκε κοντά στον κεντρικό τομέα του χωριού και σε βάθος 1.50 μέτρου από την επιφάνεια του οδοστρώματος και πρόκειται σύμφωνα με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου για ένα μοναδικό και σπάνιο ταφικό σύνολο.



Φωτογραφίες:   ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΛΕΣΒΟΥ/STR

http://www.thetoc.gr/politismos/article/sto-fws-eikones 

Ενας θησαυρός από τη «Θαλασσα των Ελλήνων» στο Λονδίνο


enas-thisauros-apo-ti-thalassa-twn-ellinwn-sto-londino 
Μοναδικά ευρήματα από δύο πόλεις της ελληνιστικής Αιγύπτου που εδώ και εκατοντάδες χρόνια έχουν βυθιστεί, θα φιλοξενήσει σύντομα το Βρετανικό μουσείο.

Η μία είναι το Ηράκλειον (ή Θώνις κατά τους αρχαίους Αιγύπτιους), ήταν μια παραθαλάσσια πόλη με λιμάνι δυτικά της Αλεξάνδρειας άνθισε για δύο αιώνες, από το 550 π.Χ. ως το 331 π.Χ. Η πόλη ήταν κτισμένη επάνω σε νησιά που συνδέονταν με γέφυρες. Οι Αιγύπτιοι την ονομάζαν και «λιμάνι στην θάλασσα των Ελλήνων». Καταστράφηκε πολλές φορές και τελικά εξαφανίστηκε τον 8ο αιώνα μ.Χ.
Λίγο δυτικότερα βρισκόταν η Κάνωπος μια πόλη στη Φαραωνική Αίγυπτο και σημαντικό κέντρο λατρείας των Αιγύπτιων θεών. Η ανακάλυψη αυτών των δύο «Ατλαντίδων» βοήθησε τους σύγχρονους μελετητές να κατανοήσουν την βαθιά σχέση ανάμεσα στους δύο κορυφαίος πολιτισμούς της αρχαιότητας, του Ελληνικού και του Αιγυπτιακού.
Οι δύο πόλεις, για εκατοντάδες χρόνια έμειναν θαμμένες στην λάσπη από τις εκβολές του Νείλου. Τα τελευταία 20 χρόνια η υποβρύχια αρχαιολογία υπό την καθοδήγηση του παγκοσμίου φήμης γάλλου αρχαιολόγου Φρανκ Γκοντιό έχει φέρει στο φως εκπληκτικά ευρήματα τα οποία σε μερικές εβδομάδες θα εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο.
Τίτλος της έκθεσης, «Βυθισμένες πόλεις: χαμένοι κόσμοι της Αιγύπτου». Οι διοργανωτές δηλώνουν ότι θέλουν να καταδείξουν την ομορφιά και τη δύναμη της ύστερης φαραωνικής κουλτούρας και τον κοσμοπολιτισμό της αρχαίας αιγυπτιακής κοινωνίας. Ομως αυτές οι πόλεις ξεχωρίζουν ως ελληνικές.
Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 19 Μαϊου έως τις 27 Νοεμβρίου 2016.





Πέμπτη 3 Μαρτίου 2016

Το φιλμ της ντροπής Ένας ημιτελικός που μύριζε… μπαρούτι από πολύ νωρίς

Το φιλμ της ντροπής (videos-pics)
Διαβάστε ακόμα:
Το επεισοδιακό ντέρμπι της Τούμπας (video)
Ντου, χάος και οριστική διακοπή στην Τούμπα (photos-vids)
Σαββίδης: «Δεν θα κατέβουμε στη ρεβάνς»
Ολυμπιακός: «Δεν ασχολούμαστε με το παραλήρημα Σαββίδη»
Καραπαπάς: «Δεν περνάνε αλητείες στον Ολυμπιακό»
Ρομπέρτο: «Προσβολή για τους ηλίθιους»
«ΠΑΟΚάρα τους εκθέτεις» (pic)
ΠΑΟΚ: «Σε 70 λεπτά οι διαιτητές τίναξαν το ματς στον αέρα»
Τούντορ: «Κάποιος μας κάνει πλάκα...»
Βαριές ποινές απειλούν τον ΠΑΟΚ για τη διακοπή
Ένας ημιτελικός που μύριζε… μπαρούτι από πολύ νωρίς και τελικά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Από πολύ νωρίς φάνηκε πως τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά. Επιεσαόδια έξω από το γήπεδο πριν από την έναρξη του αγώνα ΠΑΟΚ – Ολυμπιακός, ένταση και φανατισμός στη διάρκειά του, ένα ποτήρι που δέχθηκε ο τεχνικός των ερυθρόλευκων Μάρκο Σίλβα και πολλά άλλα.
Κι όμως και υπό αυτές τις συνθήκες το ματς έδειχνε ότι θα τελειώσει. Για να φτάσουμε στη φάση του 86ου λεπτού. Ο Μακ έφυγε απέναντι από τον Καπίνο, έπεσε εντός περιοχής όμως ο Ανδρέας Παππάς έδειξε να συνεχιστεί το ματς. Ακολούθησαν έντονες διαμαρτυρίες από τους γηπεδούχους, οι οποίες κορυφώθηκαν με την αποβολή του Ρόμπερτ Μακ με απευθείας κόκκινη κάρτα λόγω του έντονου διαλόγου που είχε με τον Μήτσιο.
Βροχή από αντικείμενα και φωτοβολίδες ακολούθησαν ενώ οι παίκτες και οι διαιτητές έσπευσαν στα αποδυτήρια όταν από τη Θύρα4 εισέβαλαν οι πρώτοι οπαδοί του ΠΑΟΚ. Δυνάμεις των ΜΑΤ αναπτύχθηκαν εντός του αγωνιστικού χώρου, προκειμένου να εμποδίσει μαζική είσοδο οπαδών εντός του γηπέδου.
Οι διαιτητές και οι παίκτες βγήκαν στο γήπεδο προκειμένου να ολοκληρωθεί ο αγώνας μετά από περίπου δεκαπέντε λεπτά και ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι ουσιαστικά συμφώνησαν σε αυτό όλοι οι εμπλεκόμενοι.
Με την επιστροφή των δύο ομάδων στον αγωνιστικό χώρο και για όση ώρα οι ποδοσφαιριστές περίμεναν τον Ανδρέα Παππά να επιστρέψει, οι οπαδοί του «δικεφάλου» φώναζαν εν χορώ από τις εξέδρες: «Φύγετε, φύγετε...».
Τελικά, το ματς δεν τελείωσε ποτέ. Διότι ακολούθησε νέα εισβολή οπαδών και σοβαρά επεισόδια εντός αγωνιστικού χώρου. ΟΙ διαιτητές έκλεισαν το φύλο αγώνα και αποχώρησαν από το γήπεδο τουλάχιστον δύο ώρες μετά το τέλος της αναμέτρησης και μάλιστα από κρυφή πόρτα.
Κατά την διάρκεια των επεισοδίων στην Τούμπα οπαδοί του ΠΑΟΚ έβαλαν φωτιά στην θύρα 4, η οποία επεκτάθηκε γρήγορα, γεγονός που ανάγκασε όχημα της πυροσβεστικής να σπεύσει στο σημείο προκειμένου να «σβήσει» την εστία.
Μικροεπεισόδια έγιναν και εκτός Τούμπας ενώ η Συνέντευξη Τύπου του Μάρκο Σίλβα δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Όλα όσα συνέβησαν στο επεισοδιακό ντέρμπι της Τούμπας σε ένα video.

Ντου, χάος και οριστική διακοπή στην Τούμπα 

Ντου, χάος και οριστική διακοπή στην Τούμπα (photos-vids) 

Μια φάση στην οποία ο ΠΑΟΚ ζήτησε πέναλτι (στο 86'), μετά από πτώση του Μακ μέσα στην περιοχή από μαρκάρισμα του Καπίνο, προκάλεσε αναστάτωση και διαμαρτυρίες από πλευράς γηπεδούχων. Ο διαιτητής Ανδρέας Παππάς άρχισε να μοιράζει κίτρινες κάρτες σε ποδοσφαιριστές και των δύο ομάδων, ενώ ο Μακ είδε κόκκινη επειδή διαμαρτυρήθηκε έντονα στον βοηθό διαιτητή. Η απόφαση αυτή έκανε έξαλλο τον ποδοσφαιριστή του "δικεφάλου", ενώ φωτοβολίδες άρχισαν να πέφτουν εντός του αγωνιστικού χώρου από την εξέδρα. Στο σημείο αυτό ο διαιτητής Ανδρέας Παππάς διέταξε την αποχώρηση των δύο ομάδων από τον αγωνιστικό χώρο. Δυνάμεις των ΜΑΤ αναπτύχθηκαν εντός του αγωνιστικού χώρου, προκειμένου να εμποδίσει μαζική είσοδο οπαδών εντός του γηπέδου.
Την ώρα της διακοπής το σκορ ήταν 2-1 υπέρ του Ολυμπιακού.
Μετά από ένα τέταρτο ο διαιτητής παρά τις δυο διακοπές επιχείρησε να αρχίσει εκ νέου το ματς, αλλά με την είσοδό του άρχισαν και πάλι φωτοβολίδες, εισβολή οπαδών στον αγωνιστικό χώρο και παρέμβαση των ΜΑΤ.
Ο ΠΑΟΚ είναι δυο φορές υπότροπος με δυο υποθέσεις του να εκκρεμούν , λόγω της απεργίας των δικηγόρων.



















Μπουκάλι στον Σίλβα και προσωρινή διακοπή 

Μπουκάλι στον Σίλβα και προσωρινή διακοπή (photos) 

Ένα μπουκάλι με νερό που χτύπησε στην πλάτη τον προπονητή του Ολυμπιακού, Μάρκο Σίλβα, ήταν η αιτία που ανάγκασε το διαιτητή, Ανδρέα Παππά να διακόψει προσωρινά το παιχνίδι.
Μετά από αυστηρές συστάσεις που έγιναν με εντολή του διαιτητή, το παιχνίδι άρχισε ξανά. Σημειώνεται πως ο Μάρκο Σίλβα ήταν έξαλλος μετά το περιστατικό, καθώς το μπουκάλι τον χτύπησε με δύναμη.






«Κάηκε» η Τούμπα στην είσοδο των ομάδων (photos)

Συντάκτης : 
«Κάηκε» η Τούμπα στην είσοδο των ομάδων (photos) Δείτε εικόνες από την... καυτή Τούμπα, πριν από την έναρξη του ντέρμπι ΠΑΟΚ-Ολυμπιακού για το κύπελλο.











http://www.pamesports.gr/368692/dekatreis-syllhpseis-opadwn 

ΠΑΟΚ - Ολυμπιακός: Σκηνικά τρόμου στην Τούμπα

Τα χθεσινά (2/3) επεισόδια στην Τούμπα δεν ήταν τα πρώτα σε ντέρμπι ΠΑΟΚ - Ολυμπιακός, αφού από την εποχή Κούδα και μετά τα ματς αυτά χαρακτηρίζονται από στιγμές μεγάλης έντασης και σκηνικών βίας. 

Για μια ακόμη φορά γίναμε μάρτυρες θλιβερών επεισοδίων σε ελληνικό ντέρμπι. Οι χούλιγκαν πήραν το... νόμο στα χέρια τους και μετέτρεψαν σε εμπόλεμη ζώνη το γήπεδο της Τούμπας, με αποτέλεσμα να διακοπεί ο πρώτος ημιτελικός του Κυπέλλου ανάμεσα στον ΠΑΟΚ και τον Ολυμπιακό, αν και έγιναν δυο φορές τα στραβά μάτια από τον διαιτητή Παππά, ώστε να τελειώσει όπως όπως το παιχνίδι.
Το θέμα είναι πως πλέον δε μας κάνει καμία εντύπωση το να βλέπουμε τέτοια γεγονότα. Έχει... συνηθίσει το μάτι μας, φαντάζει ως κάτι φυσιολογικό και νορμάλ, διότι είναι ένα φαινόμενο διαχρονικό που αντί να λύνεται, αυτό χρόνο με το χρόνο διογκώνεται. Με πασαλίματα και με αποφάσεις-φωτοβολίδες, τίποτα δεν πρόκειται να επιλυθεί και μονίμως θα κρύβουμε το πρόβλημα κάτω από το χαλάκι.
Ειδικά, δε, στα ματς των δυο ομάδων έχουν συμβεί πολλά περιστατικά στο παρελθόν, δεν ήταν η πρώτη φορά που τα είδαμε να γίνονται. Αν και δεν θεωρείται το ελληνικό Clasico, παρόλα αυτά πάντα τα ντέρμπι αυτά έχουν τις ιδιαιτερότητές τους και οι στιγμές έντασης, βίας και τρόμου έχουν εμφανιστεί από παλιά. Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια...
Κάτι το γεγονός πως πρόκειται για δυο παραδοσιακούς αντιπάλους, κάτι οι κόντρες σε διοικητικό επίπεδο, έχουν δημιουργήσει μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα αρκετά "βαριά", με αποτέλεσμα να υπάρχει πάντα ο φόβος ακραίων σκηνικών, όπως αυτά που έλαβαν χώρα το βράδυ της Τετάρτης (2/3).
Το Sport24.gr γυρίζει την κλεψύδρα ανάποδα και θυμίζει περιστατικά βίας σε ΠΑΟΚ - Ολυμπιακός στο γήπεδο της Τούμπας. Μάχες σώμα με σώμα, πετροπόλεμος, φωτοβολίδες, τραυματισμοί, βανδαλισμοί. Έχουν γίνει αρκετά σκηνικά και με γηπεδούχους τους Πειραιώτες, δεν είναι ότι αυτά γίνονται μόνο στην έδρα του "Δικεφάλου", όμως δεν είναι και λίγα όσα έχουν δει τα μάτια μας εδώ και δεκαετίες.

Η υπόθεση Κούδα και η επιστροφή

Η αρχή της κόντρας προέρχεται από την υπόθεση του Γιώργου Κούδα, ο οποίος τον Ιούλιο του 1966 είχε δεχτεί πρόταση από τον Ολυμπιακό, κατέβηκε στον Πειραιά και για δυο χρόνια δεν αγωνίστηκε καθόλου, μιας και η μετεγγραφή αυτή δεν έγινε ποτέ. Ο κόσμος του ΠΑΟΚ αντέδρασε πολύ έντονα, δεν μπορούσε να δεχτεί ότι το αστέρι της ομάδας θα φορούσε τα ερυθρόλευκα και κάθε ματς εκείνη την περίοδο μύριζε "μπαρούτι". Δυο χρόνια μετά, ο γγΑ, Κωνσταντίνος Ασλανίδης, δήλωσε πως αν ο Κούδας δεν αγωνιστεί στον ΠΑΟΚ, θα αποκλειστεί από τις εθνικές ομάδες. Τελικά, επέστρεψε στην Θεσσαλονίκη και τον Αύγουστο του ’68 είχε βγει από τα γραφεία της ομάδας: δηλώνοντας: "Επέστρεψα, γιατί ήθελα και γιατί έπρεπε. Δε ζητάω τίποτα". Στις 20/4/1969 έγινε το πρώτο ματς με τον Κούδα να παίζει για τον ΠΑΟΚ, παρών και ο Ασλανίδης, με τους γηπεδούχους να επικρατούν με 2-1 χάρη σε δυο δικά του γκολ και ένα του Σιδέρη, ο οποίος μείωσε απλά το σκορ. Η κόντρα είχε ξεκινήσει...

 
 

Χάος στην Τούμπα με 56 τραυματίες και πολλές συλλήψεις

Το 1990, για τον θεσμό του Κυπέλλου Ελλάδας και συγκεκριμένα για την φάση των "16", ο ΠΑΟΚ υποδέχτηκε τον Ολυμπιακό στην Τούμπα και επικράτησε με 1-0 χάρη σε γκολ του Λαγωνίδη στο 13ο λεπτό. Το αγωνιστικό όμως πέρασε σε δεύτερη μοίρα, καθώς έγιναν απίστευτα σκηνικά στις εξέδρες, με την κατάσταση να φεύγει πέρα από κάθε έλεγχο. Επεισόδια μεταξύ των οπαδών, 56 τραυματίες και πολλές συλλήψεις από την αστυνομία, που αδυνατούσε να επιβάλει την τάξη. Πολύ άγρια σκηνικά στο γήπεδο του "Δικεφάλου".

Μπαράζ άγριων σκηνικών την επόμενη διετία (1991 και 1992)

Τα επόμενα χρόνια, ήταν στην ημερίσια διάταξη τα σκηνικά πολέμου στις εξέδρες είτε του Καραϊσκάκη είτε της Τούμπας. Βανδαλισμοί, πέτρες, τρέξιμο με αστυνομικούς, μολότοφ, κλωτσιές, μπουνιές, τραυματισμοί συλλήψεις. Κάτι σαν... τελετουργικό στις αναμετρήσεις των δυο ομάδων είτε αφορούσε το πρωτάθλημα είτε το Κύπελλο Ελλάδας. Στον πρώτο τελικό της δεύτερης τη τάξει διασυλλογικής διοργάνωσης την σεζόν 1991-92 στην Τούμπα έγιναν άσχημα σκηνικά στο 1-1 ανάμεσα στις δυο ομάδες.


Το ακυρωθέν γκολ του Τάκολα έφερε την διακοπή

Στις 30 Οκτωβρίου 1998, οι δυο ομάδες έπαιξαν στην Τούμπα με οπαδούς και των δυο και ο Ολυμπιακός επιβλήθηκε με 1-2, σε ένα ματς όμως που δεν τελείωσε ποτέ, καθώς διακόπηκε από τον διαιτητή Παπαδάκο. Ο Οφορίκουε είχε κάνει το 0-1, ο Φρατζέσκος ισοφάρισε στο 72', ενώ στη συνέχεια οι Πειραιώτες πήραν πέναλτι, αλλά υπήρξαν διαμαρτυρίες πως ο Γκόγκιτς ήταν στο ξεκίνημα σε θέση οφσάιντ. Ο Γεωργάτος έκανε το 1-2 από την άσπρη βούλα στο 80ό λεπτό, αλλά δύο λεπτά αργότερα ο Τάκολα ισοφάρισε, με τον βοηθό Βλάχο να υποδεικνύει χέρι και τον διαιτητή να το ακυρώνει. Το τι ακολούθησε, δεν περιγράφεται εύκολα με λόγια, ο κόσμος πήρε στο κυνήγι τους διαιτητές, ο βοηθός Φεσόπουλος έπεσε θύμα ξυλοδαρμού, αν και δεν είχε κάποια συμμετοχή, το ματς διακόπηκε και ο ΠΑΟΚ τιμωρήθηκε με αφαίρεση τριών βαθμών και ποινή τιμωρίας της Τούμπας για τρεις αγωνιστικές.



 
 

Ο αιμόφυρτος Κασναφέρης και η σπασμένη προτομή του Κούδα

Στις 27 Νοεμβρίου 2000, ο Ολυμπιακός πέρασε από την Τούμπα με 4-2, αλλά το ματς στιγματίστηκε από μεγάλης έκτασης επεισόδια. Ο ΠΑΟΚ ζήτησε πέναλτι σε μαρκάρισμα του Γ.Χ. Γεωργιάδη από τον Τζόρτζεβιτς στο 10' και του Ναλιτζή από τον Αμανατίδη στο 14', ενώ στο 39' ο Γ.Χ. ζήτησε νέο πέναλτι και δέχτηκε δεύτερη κίτρινη κάρτα για θέατρο από τον διαιτητή Κασναφέρη. Οι γηπεδούχοι διαμαρτυρήθηκαν και για κάποιες περιπτώσεις οφσάιντ και το ματς ολοκληρώθηκε μέσα σε χάος. Ο διαιτητής τραυματίστηκε και αποχώρησε αιμόφυρτος, ενώ η προτομή του Γιώργου Κούδα καταστράφηκε κατά την διάρκεια των επεισοδίων. Στο γήπεδο ήταν και οπαδοί του Ολυμπιακού, με την αγριότητα να είναι μεγάλη στο παιχνίδι αυτό.


"Πεδίο μάχης" έξω από το γήπεδο της Τούμπας

Το Νοέμβριο του 2002, ο ΠΑΟΚ φιλοξένησε τον Ολυμπιακό στην Τούμπα και το ματς έληξε ισόπαλο με σκορ 1-1. Πάντως, πέρα από τα πεπραγμένα στο χορτάρι, υπήρξαν μάχες έξω από το γήπεδο, στο οποίο βρέθηκαν και οπαδοί των Πειραιωτών. Η... υποδοχή δεν ήταν και η πλέον φιλόξενη, υπήρξαν οδομαχίες και βανδαλισμοί και έπεσαν μολότοφ και δακρυγόνα.

Ο Αναστασιάδης κοουτσάρισε από τον... αγωνιστικό χώρο

Στις 26 Φλεβάρη 2003, οι δυο ομάδες έπαιξαν για το Κύπελλο και στον πρώτο αγώνα στην Τούμπα ο ΠΑΟΚ επιβλήθηκε με 3-1, ενώ με το 1-2 στη Ριζούπολη πέρασε πανηγυρικά στην επόμενη φάση. Διαιτητής ήταν ο Τσαγκαράκης και σε εκείνο τον αγώνα το πρώτο γκολ ξεκίνησε από φάουλ που αμφισβητήθηκε από φιλοξενούμενους, το τρίτο γκολ ήταν οφσάιντ, ενώ το πέναλτι των Πειραιωτών ήταν αμφισβητούμενο. Πολλά τα λάθη της διαιτησίας, ενώ σε όλο το δεύτερο ημίχρονο και μετά τους τραυματισμούς από αντικείμενα των Γιαννακόπουλου και Μάρκου, ο Άγγελος Αναστασιάδης μεταφέρθηκε προς την πλευρά των φανατικών της "Θύρας 4" και κοοουτσάρισε από 'κει, ώστε να ηρεμήσουν τα πνεύματα.

Στα χέρια οι Νικοπολίδης - Κονσεϊσάο και η... καρατιά

Στις 23 Φεβρουαρίου 2008, ΠΑΟΚ και Ολυμπιακός ήρθαν ισόπαλοι με σκορ 1-1, αλλά το σκηνικό που... σημάδεψε το ματς δεν ήταν άλλο από τον άσχημο τσακωμό του Αντώνη Νικοπολίδη με τον Σέρτζιο Κονσεϊσάο. Όλα ξεκίνησαν από ένα πέναλτι του Πορτογάλου που έπιασε ο γκολκίπερ του Ολυμπιακού και μετά του είπε κάτι στο αυτί, μάλλον σε απάντηση για κάτι που είχε προηγηθεί πριν την εκτέλεση. Οι δυο τους δεν το ξέχασαν και στο ημίχρονο ήρθαν στα χέρια κατά την είσοδο στη φυσούνα, όπου επικράτησε χάος. Ο Νικοπολίδης είχε πρωταγωνιστήσει και την σεζόν 2009-10 σε σκηνικό μετά το τέλος του αγώνα με τον ΠΑΟΚ στην Τούμπα για το πρωτάθλημα (0-0), όταν έγινε εισβολή φίλων του ΠΑΟΚ μετά το τελευταίο σφύριγμα του Κάκου και ο Έλληνας γκολκίπερ με καρατιά αλά Ντάνιελ Λαρούσο προσπάθησε να προστατευτεί από το μαινόμενο πλήθος. Μάλιστα, τον προστάτευσε και ο Κώστας Χαλκιάς μέχρι να μπει στη φυσούνα και να γλιτώσει το... πέσιμο των οπαδών των γηπεδούχων. Σε εκείνο το ματς, είχε τραυματιστεί και ο Πρέντραγκ Τζόρτζεβιτς από αντικείμενα, ενώ είχε καρφωθεί και ένα μπουκάλι στο χορτάρι.



Απερίγραπτα σκηνικά στη ρεβάνς Κυπέλλου στην Τούμπα

Ως... κερασάκι στην τούρτα σε όλα τα σκηνικά που προηγήθηκαν, είναι ο προπέρσινος δεύτερος ημιτελικός του Κυπέλλου ανάμεσα σε ΠΑΟΚ και Ολυμπιακό στην Τούμπα (16/4/20014). Οι Πειραιώτες είχαν νικήσει με 2-1 στο Φάληρο, υπήρξαν παράπονα για τις διαιτητικές αποφάσεις, το κλίμα έγινε πολύ εχθρικό ενόψει της ρεβάνς και εκεί συνέβησαν πολλά άσχημα σκηνικά. Κατ' αρχάς, ο αγώνας ξεκίνησε με καθυστέρηση μεγαλύτερη της μιας ώρας. Οι φίλοι του ΠΑΟΚ είχαν αφήσει πέντε κιλά γαύρο στον "ερυθρόλευκο" πάγκο, κάνοντας αδύνατη την όποια προσπάθεια για ανάσα σε ακτίνα πολλών μέτρων, μετά έπεσαν πάρα πολλά καπνογόνα που τρομοκράτησαν μέχρι και τον Μίτσελ (έπιασε φωτιά ο πάγκος του Ολυμπιακού), ο οποίος δεν είχε ζήσει κάτι ανάλογο στο παρελθόν, αλλά αυτά ήταν μόνο η αρχή. Πολύ ξύλο στη φυσούνα πριν τελειώσει το πρώτο μέρος και μετά τη λήξη της αναμέτρησης (1-0 υπέρ του ΠΑΟΚ), πεδίο μάχης το γήπεδο με ανθρώπους των δυο ομάδων να έρχονται στα χέρια, ο ιστορικός καυγάς του Μανιάτη με τον Κατσουράνη που... σύρθηκε μέχρι και το Μουντιάλ, αποτέλεσαν τα πιο βαρβάτα σκηνικά της ντροπής σε εκείνο το ματς.



 
 

 
 

  http://www.sport24.gr/

Τσικνοπέμπτη: ήθη και έθιμα


Τσικνοπέμπτη: ήθη και έθιμα
Ακριβώς στη μέση των τριών εβδομάδων των Αποκριών, έχει καθιερωθεί ο εορτασμός της Τσικνοπέμπτης. Οι τρεις εβδομάδες των Αποκριών έχουν τις ονομασίες Προφωνή, Κρεατινή και της Τυροφάγου. Η τέταρτη μέρα της Κρεατινής είναι η Τσικνοπέμπτη. Το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις «τσίκνα» (η μυρωδιά του κρέατος που ψήνεται) και «Πέμπτη», καθώς παραδοσιακά αυτή τη μέρα ψήνουμε και καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες κρέατος. Το έθιμο της Τσικνοπέμπτης χρονολογείται πολλών αιώνων, παραμένει απροσδιόριστη όμως η ακριβής προέλευση του. Η πιο πιθανή εκδοχή είναι ότι προέρχεται από τις βακχικές γιορτές των αρχαίων ελλήνων και είναι μια από τις ελάχιστες που κατάφεραν να διατηρηθούν. Η ημέρα της Τσικνοπέμπτης είναι κατεξοχήν μέρα χαράς, καθώς είναι η μέρα που ξεκινούν οι εκδηλώσεις της αποκριάς. Τη μέρα αυτή, επιβάλλεται το ψήσιμο κρέατος στα κάρβουνα. Παρόμοιες γιορτές έχουν και άλλες χώρες, όπως το Weiberfastnacht στη Γερμανία και τη MardiGras ("Λιπαρή Τρίτη") στη Γαλλία, που όμως αντιστοιχεί στην Ορθόδοξη Καθαρά Δευτέρα. Στην ελληνική επαρχεία, ακόμα και σήμερα, οι άνθρωποι μοιράζονται πιατέλες με τσικνισμένο κρέας έτσι ώστε να μπορέσει η μυρωδιά του ψημένου κρέατος να φτάσει σε κάθε σπίτι του χωριού. Έθιμα της Τσικνοπέμπτης Παραδοσιακά, σε πολλά μέρη της Ελλάδας, αυτή τη μέρα συνηθιζόταν να φτιάχνουν «παστό». Προετοίμαζαν το κρέας, το τσίκνιζαν, το έβραζαν και το αποθήκευαν σε πήλινα δοχεία. Στις μέρες μας, αυτό το έθιμο έχει αρχίσει να εκλείπει καθώς απαιτεί αρκετό χρόνο για την προετοιμασία του χοιρινού, καθώς και την απαραίτητη γνώση. Στη Θήβα, την ημέρας της Τσικνοπέμπτης αρχίζει ο «βλάχικος γάμος», που ξεκινάει με το προξενιό δύο νέων. Οι εκδηλώσεις και οι γιορτές συνεχίζονται έως την Καθαρά Δευτέρα. Στην Πάτρα, υπάρχει το έθιμο της «Γιαννούλας της Κουλουρούς». Η εύπιστη Γιαννούλα αναμένει τον πρίγκιπα Ουίλσον στο λιμάνι, νομίζοντας πως θα τον παντρευτεί. Ο κόσμος που μαζεύετε εκεί διασκεδάζει με τα καμώματά της. Στις Σέρρες, ανάβουν μεγάλες φωτιές σε αλάνες και αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν πάνω από τις φωτιές. Έπειτα κάποιος από την παρέα αρχίζει να κάνει «προξενιά» ανακατεύοντας τη φωτιά. Στην παλιά πόλη της Κέρκυρας, λαμβάνουν χώρα τα Κορφιάτικα Πετεγολέτσια ή Πέτεγόλια ή Πετεγουλιό. Αυτό δεν είναι κάτι διαφορετικό από το γνωστό μας κουτσομπολιό. Στην Ξάνθη πραγματοποιείται βραδιά με Παραδοσιακά εδέσματα και πολύ χορό. Στην Κομοτηνή, την Τσικνοπέμπτη καψαλίζουν μια κότα που θα την φάνε την επόμενη Κυριακή. Επιπλέον, τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσουν φαγώσιμα δώρα. Στο Ηράκλειο της Κρήτης μεταμφιέζονται και βγαίνουν βόλτα στους δρόμους και στις πλατείες της πόλης, τραγουδώντας και χορεύοντας.

Πηγή : Paidorama.com [ http://www.paidorama.com/tsiknopempti-ithi-kai-ethima.html ]

Ακριβώς στη μέση των τριών εβδομάδων των Αποκριών, έχει καθιερωθεί ο εορτασμός της Τσικνοπέμπτης. Οι τρεις εβδομάδες των Αποκριών έχουν τις ονομασίες Προφωνή, Κρεατινή και της Τυροφάγου. Η τέταρτη μέρα της Κρεατινής είναι η Τσικνοπέμπτη. Το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις «τσίκνα» (η μυρωδιά του κρέατος που ψήνεται) και «Πέμπτη», καθώς παραδοσιακά αυτή τη μέρα ψήνουμε και καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες κρέατος. Το έθιμο της Τσικνοπέμπτης χρονολογείται πολλών αιώνων, παραμένει απροσδιόριστη όμως η ακριβής προέλευση του. Η πιο πιθανή εκδοχή είναι ότι προέρχεται από τις βακχικές γιορτές των αρχαίων ελλήνων και είναι μια από τις ελάχιστες που κατάφεραν να διατηρηθούν. Η ημέρα της Τσικνοπέμπτης είναι κατεξοχήν μέρα χαράς, καθώς είναι η μέρα που ξεκινούν οι εκδηλώσεις της αποκριάς. Τη μέρα αυτή, επιβάλλεται το ψήσιμο κρέατος στα κάρβουνα. Παρόμοιες γιορτές έχουν και άλλες χώρες, όπως το Weiberfastnacht στη Γερμανία και τη MardiGras ("Λιπαρή Τρίτη") στη Γαλλία, που όμως αντιστοιχεί στην Ορθόδοξη Καθαρά Δευτέρα. Στην ελληνική επαρχεία, ακόμα και σήμερα, οι άνθρωποι μοιράζονται πιατέλες με τσικνισμένο κρέας έτσι ώστε να μπορέσει η μυρωδιά του ψημένου κρέατος να φτάσει σε κάθε σπίτι του χωριού. Έθιμα της Τσικνοπέμπτης Παραδοσιακά, σε πολλά μέρη της Ελλάδας, αυτή τη μέρα συνηθιζόταν να φτιάχνουν «παστό». Προετοίμαζαν το κρέας, το τσίκνιζαν, το έβραζαν και το αποθήκευαν σε πήλινα δοχεία. Στις μέρες μας, αυτό το έθιμο έχει αρχίσει να εκλείπει καθώς απαιτεί αρκετό χρόνο για την προετοιμασία του χοιρινού, καθώς και την απαραίτητη γνώση. Στη Θήβα, την ημέρας της Τσικνοπέμπτης αρχίζει ο «βλάχικος γάμος», που ξεκινάει με το προξενιό δύο νέων. Οι εκδηλώσεις και οι γιορτές συνεχίζονται έως την Καθαρά Δευτέρα. Στην Πάτρα, υπάρχει το έθιμο της «Γιαννούλας της Κουλουρούς». Η εύπιστη Γιαννούλα αναμένει τον πρίγκιπα Ουίλσον στο λιμάνι, νομίζοντας πως θα τον παντρευτεί. Ο κόσμος που μαζεύετε εκεί διασκεδάζει με τα καμώματά της. Στις Σέρρες, ανάβουν μεγάλες φωτιές σε αλάνες και αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν πάνω από τις φωτιές. Έπειτα κάποιος από την παρέα αρχίζει να κάνει «προξενιά» ανακατεύοντας τη φωτιά. Στην παλιά πόλη της Κέρκυρας, λαμβάνουν χώρα τα Κορφιάτικα Πετεγολέτσια ή Πέτεγόλια ή Πετεγουλιό. Αυτό δεν είναι κάτι διαφορετικό από το γνωστό μας κουτσομπολιό. Στην Ξάνθη πραγματοποιείται βραδιά με Παραδοσιακά εδέσματα και πολύ χορό. Στην Κομοτηνή, την Τσικνοπέμπτη καψαλίζουν μια κότα που θα την φάνε την επόμενη Κυριακή. Επιπλέον, τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσουν φαγώσιμα δώρα. Στο Ηράκλειο της Κρήτης μεταμφιέζονται και βγαίνουν βόλτα στους δρόμους και στις πλατείες της πόλης, τραγουδώντας και χορεύοντας.
http://www.paidorama.com/tsiknopempti-ithi-kai-ethima.html 

ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ...ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ


Οι τρεις εβδομάδες πριν την αρχή της Σαρακοστής ονομάζονται Προφωνή, Κρεατινή και της Τυροφάγου.

Στο μέσο της Κρεατινής εβδομάδας βρίσκεται η Τσικνοπέμπτη, κατά την οποία παραδοσιακά καταναλώνεται μεγάλη ποσότητα κρέατος, εν είδει προετοιμασίας για τη νηστεία της Σαρακοστής.

Για την ορθόδοξη παράδοση, οι νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής είναι σημαντικές, οπότε η Πέμπτη θεωρούνταν η καταλληλότερη μέρα για κραιπάλες.

Παρόμοιες γιορτές έχουν και άλλα χριστιανικά έθνη, όπως το Schmutziger Donnerstag στη Γερμανία

και τη Mardi Gras («Λιπαρή Τρίτη») στη Γαλλία που όμως αντιστοιχεί στην Ορθόδοξη Καθαρά Δευτέρα.

ΕΘΙΜΑ

Ίος - Φοινίκη
-Στην Ιο το βράδυ της Τσικνοπέμπτης μασκαράδες ζωσμένοι με κουδούνια προβάτων διασχίζουν με κέφι τη Χώρα, επισκεπτόμενοι σπίτια και καταστήματα. Χάρη στις προσπάθειες του Δήμου Ιητών και του Πολιτιστικού Συλλόγου Ίου «Η Φοινίκη», έχει αναβιώσει στην Ίο και το παραδοσιακό της Καρναβάλι, την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, με ποικίλες εκδηλώσεις.

Καντούνια στην Κέρκυρα

Στην Κέρκυρα οι κοπέλες βγαίνουν στα καντούνια και κοτσομπολεύουν ενώ οι άντρες τους κάνουν καντάδες. Η πετεγολέτσα , το πετεγουλιό όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό. Η πετεγολέτσα πραγματοποιείται το βράδυ τής τελευταίας Τσικνοπέμπτης, στην Πιάτσα κοντά στην τοποθεσία κουκουνάρα, τής πόλης τής Κέρκυρας.
Εδώ στήνεται ολόκληρη παράσταση και συμμετέχουν διάφορες νοικοκυρές από τα κοντινά σπίτια τής παλιάς πόλης, στην πιάτσα. Στήνεται ένα πραγματικό, πετεγουλιό, κουτσομπολιό, στα παράθυρα των σπιτιών από τις νοικοκυρές και με ξεκαρδιστικές ιστορίες βγαίνουν όλα τα άπλυτα εις την φόρα των υποτιθεμένων πού έπεσαν σε διάφορα αμαρτήματα. Παντρεμένες με ερωμένους, ανύπαντρες με νόθους ,παντρεμένοι με σχέση με παντρεμένες όλα τα εν οίκω εν δήμω.

Χοιροσφάγια της Αποκριάς

Μια εβδομάδα πριν από την Τσικνοπέμπτη, με το άνοιγμα του Τριωδίου ξεκινούσε η διαδικασία της σφαγής των γουρουνιών, τα χοιροσφάγια. Γι'αυτό η εβδομάδα αυτή ονομαζόταν και σφαγαριά. Στα παλιά τα χρόνια, κάθε σπίτι έτρεφε για ένα χρόνο το γουρουνόπουλό του.
Ένα καλό γουρούνι για «χοιροσφαγή» έφτανε τα 100 με 150 κιλά. Όλο το χρόνο ταϊζόταν με καλαμπόκι, πίτουρα κουρκούτι, σγόρτσα (άγρια αχλάδια), βελανίδια και αποφάγια του σπιτιού (παμφάγο). Το σφάξιμο του γουρουνιού γινόταν την περίοδο των Απόκρεω, την πρώτη εβδομάδα του Τριωδίου, την σφαγαριά. Ήταν γιορτή για όλο το χωριό. Οι κάτοικοι σχημάτιζαν φιλικές συντροφιές και έσφαζαν «χαλάγαν» με τη σειρά τα χοιρινά τους.

Το παστό της Τσικνοπέμπτης
Τσικνοπέφτη ήταν η μέρα που ετοίμαζαν το "παστό". Έβραζαν το λίπος με λίγο νερό, ραντίζοντάς το συγχρόνως με νερό. Το σούρωναν στη συνέχεια. Αυτή ήταν η "γουρναλοιφή". Φυλαγόταν σε δοχεία (πήλινα). Χρησιμοποιούνταν ως άρτυμα για όλη τη χρονιά. Στον πάτο του λεβετιού (καζανιού) έμεναν οι τσιγαρίδες που νοστιμίζαν τα φαγητά (με χόρτα, αυγά, όσπρια). Σε λεβέτι έβραζαν το κρέας με λίγο κρασί για να βγάλει λίπος, που με αυτό έβραζε. Έριχναν τα μπαχαρικά για νοστιμάδα κα τα λουκάνικα, αφού τα καθάριζαν από την καπνιά. Πρόσεχαν μη τσικνιστούν γιατί θα χάλαγε όλο το παστό. Μετά το βράσιμο καθάριζαν το κρέας από τα κόκαλα, έκοβαν τα λουκάνικα και τα τοποθετούσαν σε λαγήνες (δοχεία πήλινα), και τα περιέχεαν με λίπος για να σκεπαστούν οι μεζέδες. Ήταν το φαγητό για όλο το χρόνο. Μ'αυτό φίλευαν και τους ξένους. Ονομαστό φαγητό από παστό ήταν οι καγιανάδες, οι αλιμοκαγιανάδες με κρεμύδι κι αυγά.

Πόρος – Αερόστατα
Την Τσικνοπέμπτη «τσίκνιζαν» το ψητό κρέας για να μυρίσει στη γειτονιά γιορτάζοντας την «κρεατινή» Αποκριά, και μετά την «Τυρινή», οι νέοι έκλεβαν ένα μακαρόνι και το έβαζαν κάτω από το μαξιλάρι τους για να ονειρευτούν ποια θα πάρουν. Εκείνες τις μέρες οι νέοι έφτιαχναν και αερόστατα. Ένα ελαφρύ στεφάνι μια κόλα λεπτό χρωματιστό χαρτί κι ένα στουπί ποτισμένο με πετρέλαιο μέσα σε ένα τενεκεδάκι και ήταν έτοιμα. Τα άφηναν να πάνε ψηλά, και συναγωνίζονταν ο ένας τον άλλο ποιος θα κάνει το μεγαλύτερο και ποιο θα πάει ψηλότερα.

Τσικνοπέμπτη Σκόπελος
Στο χωριό Κλήμα της Σκοπέλου, οι κάτοικοι, αφού φάνε και τραγουδήσουν στα σπίτια τους, ξεχύνονται στις γειτονιές και χορεύοντας συγκεντρώνονται όλοι στο Πεύκο όπου και συνεχίζουν το γλέντι μέχρι το πρωί.

Τσικνοπέμπτη Πελοπόννησος
Σε όλη την περιφέρεια την Τσικνοπέμπτη σφάζουν χοιρινά από τα οποία φτιάχνονται λογιών λογιών καλούδια. Η πηχτή, οι τσιγαρίδες, τα λουκάνικα, η γουρναλοιφή και το παστό είναι ορισμένα από αυτά.

Τσικνοπέμπτη Πάτρα
Στην Πάτρα υπάρχει έθιμο της Κουλουρούς. Η Γιαννούλα η Κουλουρού πιστεύει λανθασμένα δύο πράγματα. Το πρώτο ότι ο Ναύαρχος Ουίλσον είναι τρελά ερωτευμένος μαζί της και το δεύτερο ότι έρχεται να την παντρευτεί. Έτσι λοιπόν, ντύνεται νύφη και με την συνοδεία των Πατρινών πηγαίνει στο λιμάνι της πόλης για να προϋπαντήσει τον καλό της. Γύρω της ο κόσμος ξεφαντώνει και διασκεδάζει με τα καμώματα της.

Τσικνοπέμπτη Κομοτηνή
Εδώ την Τσικνοπέμπτη καψαλίζουν την κότα που θα φαγωθεί την επόμενη Κυριακή (Κυριακή της Απόκρεω). Επίσης τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσουν αυτήν την ημέρα βρώσιμα δώρα. Ο άντρας στέλνει στην αρραβωνιαστικιά του μια κότα, τον λεγόμενο κούρκο, ενώ εκείνη του στέλνει μπακλαβά και μια κότα γεμιστή. Ο έρωτας εξάλλου περνάει από το στομάχι.

Τσικνοπέμπτη Σέρρες
Στις αλάνες ανάβονται μεγάλες φωτιές στις οποίες αφού ψήσουν κρέας, πηδούν από πάνω τους. Τέλος κάποιος από την παρέα με χιούμορ, αναλαμβάνει να κάνει «προξενιά» ανακατεύοντας ταυτόχρονα την θράκα της φωτιάς με μία βέργα.

Η πετεγολέτσα

Η πετεγολέτσα , το πετεγουλιό όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό. Η πετεγολέτσα πραγματοποιείται το βράδυ τής τελευταίας Τσικνοπέμπτης, στην Πιάτσα κοντά στην τοποθεσία κουκουνάρα, τής πόλης τής Κέρκυρας.
Εδώ στήνεται ολόκληρη παράσταση και συμμετέχουν διάφορες νοικοκυρές από τα κοντινά σπίτια τής παλιάς πόλης, στην πιάτσα. Στήνεται ένα πραγματικό, πετεγουλιό, κουτσομπολιό, στα παράθυρα των σπιτιών από τις νοικοκυρές και με ξεκαρδιστικές ιστορίες βγαίνουν όλα τα άπλυτα εις την φόρα των υποτιθεμένων πού έπεσαν σε διάφορα αμαρτήματα. Παντρεμένες με ερωμένους, ανύπαντρες με νόθους ,παντρεμένοι με σχέση με παντρεμένες όλα τα εν οίκω εν δήμω.

https://www.facebook.com/notes/%