Το δικό μου κανάλι

Το δικό μου κανάλι
You tube

Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2015

Ντοκουμέντο για τη Σμύρνη! Κινηματογραφικό υλικό της εποχής


Image 
Οι συγκλονιστικές αυτές εικόνες παρέμειναν επί 60 και πλέον χρόνια στο διαμέρισμα του κινηματογραφιστή.



 Ο George Magarian, γεννημένος το 1895 σπούδασε στο "Αμερικανικό Κολλέγιο" στο Ικόνιο της Τουρκίας.
Αργότερα, διατέλεσε διευθυντής της ΧΕΝ (Χριστιανική Ενωση Νέων, ΧΑΝΘ για τη Θεσσαλονίκη, ή αλλιώς γνωστή ως YMCA), στο παράρτημα του Ικονίου.
Αν και η ΧΑΝΘ δεν είναι φιλανθρωπική οργάνωση, την περίοδο των γεγονότων στη Μικρά Ασία, το 1922, οργάνωσε δομές ανακούφισης των θυμάτων της τραγωδίας αυτής.
Ο George Magarian, την ίδια στιγμή που συμμετείχε στα γεγονότα αυτά, την ίδια στιγμή, με μια μηχανή 35 mm, κινηματογράφησε πολλές σκηνές της ανθρωπιστικής καταστροφής, στη Σμύρνη, στην Αθήνα και στον Πειραιά.


Οι απίστευτες εικόνες παρέμειναν επί 60 και πλέον χρόνια στο διαμέρισμα της συζύγου του, στη Νέα Υόρκη. Ολοι αγνοούσαν την ύπαρξή τους, έως ότου το 2008 ο εγγονός του βρήκε το μοναδικό αυτό ντοκουμέντο, το έσωσε από τη φθορά του χρόνου, και έτσι, είμαστε τώρα σε θέση να δούμε αυτά τα μοναδικά σπαράγματα της μνήμης 

Ντοκουμέντο - Σμύρνη 2 Σεπτεμβρίου 1922 - Τι έγραφαν οι εφημερίδες για τη καταστροφή

02.09.2015 | 00:03
Image
Με αφορμή την επέτειο για την  Μικρασιατική Καταστροφή το Onalert δημοσιεύει πρωτοσέλιδο της εφημερίδας ΑΘΗΝΑΙ, 2 Σεπτεμβρίου 1922 "Αντί Αίματος Χυμός Λαχάνων".

Στο πρωτοσέλιδο η εφημερίδα περιγράφει τα φρικαλέα επεισόδια που υπέστησαν οι Ελληνες απο τους Κεμαλιστές (όπως τους αποκαλεί η εφημερίδα) "... οι δε Ελληνες και Αρμένιοι ελογχίζοντο και ετυφεκίζοντο εις τους δρόμους." Περιγράφει οτι έγιναν έκτακτα στρατοδικεία στα οποία καταδικάζονταν μόνο Ελληνες  ή μόνο όσοι υπηρετούσαν στον ελληνικό στρατό. "Δια την είς θάνατον καταδίκη αρκεί μόνον το γεγονός οτι οι δικαζόμενοι υπηρέτησαν είς τον Ελληνικόν στρατόν.
Το δημοσίευμα της εφημερίδας συνεχίζει να δημιουργει θλιβερες εικόνες, περιγράφοντας την καταστροφή της Σμύρνης "... η πόλης της Σμύρνης εκαλύπτετο απο τεράστιας φλόγας". Βλέπουμε  μεσω του δημοσιεύματος τη τραγικη στιγμη στο λιμάνι, των γυκαικοπαιδων που προσπαθούν να σωθούν.
Και τέλος το άρθρο αναλύει τη φυγη του ελληνικού στρατού που όπως δηλώνει ' Η ανιστόρητος ατιμία της δημιουργίας φυγής διακοσίων χιλίάδων ενδόξου στρατού ενοπίον τετράκις μικρότερου τον αριθμόν εχθρου ήρχισε να αποδίδει συνεπείας σφαγής..." και αναρωτιέται εάν στις φλέβες της ελληνική κυβέρνησης υπάρχει ελληνικό αίμα αφού όπως φαίνεται αποδίδει τις ευθύνες στην Ελλάδα για την καταστροφή της Σμύρνης. 




 




ΠΗΓΗ- ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Σμύρνη: οι εκτοπισμοί και οι πορείες θανάτου.Τουρκική αγριότητα

01.09.2014 | 00:28
Image

Οι Τούρκοι την έχουν ονομάσει "ημέρα της νίκης". Στην πραγματικότητα ήταν ημέρα σφαγής. Και δεν κράτησε 24 ώρες.

Συνέχεια των εξαιρετικών και διαφωτιστικών ανταποκρίσεων του Γάλλου δημοσιογράφου Rene Puaux από τη Σμύρνη. Οι περιγραφές του για τους εκτοπισμούς και τις πορείες θανάτου των Ελλήνων είναι ανατριχιαστικές.


"Όταν οι Τούρκοι έφθασαν στη Σμύρνη, καθιέρωσαν αυστηρό έλεγχο για τους Έλληνες και τους Αρμένιους που ήθελαν να φύγουν από την πόλη. Τίποτα πιο φυσικό και λογικό. Μεταξύ αυτών των πολιτών μπορεί να κρύβονταν στρατιώτες του ελληνικού στρατού, που είχαν πετάξει βιαστικά τις στολές τους. Ήταν νόμιμα αιχμάλωτοι των νικητών. Αυτή, εξάλλου, την εξήγηση έδωσαν οι Τούρ κοι, όταν επικρίθηκε η μαζική εκτόπιση του ανδρικού πληθυσμού της Σμύρνης προς την ενδοχώρα. Στην παρατήρηση πως ήταν ελάχιστα αληθοφανές το γεγονός ότι αυτές οι δεκάδες χιλιάδες αν θρώπων ήταν όλοι στρατιώτες μεταμφιεσμένοι, οι Τούρκοι πρόβαλαν το επιχείρημα ότι, αν αυτοί οι άνδρες δεν ήταν στρατιώτες, θα μπορούσαν όμως να γίνουν, και ότι έπρεπε να προφυλαχθούν από μια ενδεχόμενη επιστράτευση των προσφύγων, την οποία θα επιχειρούσε ίσως η Ελληνική κυβέρνηση.

Την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου κυκλοφόρησε η διαταγή του στρατηγού Νουρεντίν να συλλάβουν όλο τον ανδρικό πληθυσμό από δεκαοκτώ μέχρι σαράντα πέντε ετών. Αντίθετα με την εξήγηση που έδωσαν εκ των υστέρων οι Τούρκοι, δεν επρόκειτο παρά για άνδρες που υπετίθετο ότι είχαν αγωνιστεί στο πλευρό του ελληνικού στρατού. Στην πράξη συνέλαβαν όλους τους άνδρες με ρωμαλέο παρουσιαστικό από δεκαπέντε μέχρι πενήντα πέντε ετών. Γι' αυτές τις συλλήψεις ένας μάρτυρας αφηγείται τα ακόλουθα:

«Δεν μπορούσε να υπάρξει πιο σπαρακτικό θέαμα- οι γυναίκες είχαν χωριστεί από τους άνδρες τους, οι μανάδες από τους γιους τους, οι αδελφές από τους αδελφούς τους. Όλοι όσοι είχαν συλλη-
φθεί με τον τρόπο αυτό, είχαν σταλεί σε στρατόπεδα συγκέντρωσης ad hoc και, όταν συγκεντρώθηκαν όλοι εκεί, έπεσαν θύματα ληστείας των Τούρκων στρατιωτών. Δεν τους έκλεψαν μόνο τα χρήματα που είχαν, αλλά και τα ρούχα και τα παπούτσια τους. Για να γλιτώσουν την τέλεια απογύμνωση, πολλοί απ' αυτούς έσκιζαν οι ίδιοι τα ρούχα τους, γιατί οι Τούρκοι βλέποντας κουρέλια και μόνο, δεν τους τα έβγαζαν καθόλου».

Από αυτά τα στρατόπεδα συγκέντρωσης οι Τούρκοι έστελναν καθημερινά προς την ενδοχώρα περίπου χίλιους Χριστιανούς, κατά φάλαγγες, αποσπώντας τους από τον αριθμό εκείνων που είχαν συλληφθεί με αυτό τον τρόπο.

Σύμφωνα με αφηγήσεις όσων κατάφεραν να διαφύγουν κατά τη διάρκεια των πρώτων ημερών αυτών των εκτοπίσεων προς την ενδοχώρα, τρεις χιλιάδες περίπου από τους αιχμαλώτους φονεύθη καν έξω από το χωριό Μπουνάρμπασι, σε απόσταση δέκα χιλιομέτρων από τη Σμύρνη. Οι τελευταίες φάλαγγες οδηγήθηκαν στην ενδοχώρα χωρίς ρούχα και παπούτσια, γιατί τους είχαν κλέ ψει τα πάντα. Πολλοί από αυτούς έπεσαν καθοδόν και επειδή ήταν αδύνατο να υπακούσουν στις διαταγές των Τούρκων ιππέων και να προχωρήσουν, φονεύθηκαν επί τόπου. Ο αριθμός αυτών των κατοίκων της Σμύρνης και της ενδοχώρας (ηλικίας από δεκαοχτώ μέχρι σαράντα πέντε ετών), που συνελήφθησαν έτσι και οδηγήθη καν από τους Τούρκους προς την ενδοχώρα, θα πρέπει να υπολογι στεί στις 150.000.
Οι Χριστιανοί που προορίζονταν για εκτόπιση, συγκεντρώνονταν στο Διοικητήριο. Όταν συγκεντρωνόταν ένας ικανοποιητικός αριθμός, άρχιζε η μετακίνηση τους. Μεταξύ αυτών υπήρχε και ένα σημαντικό ποσοστό ιερέων. Τους οδηγούσαν Τούρκοι στρατιώτες, πολλοί των οποίων ήταν εφοδιασμένοι με ρόπαλα. Κατά την πορεία ο όχλος τους λιθοβολούσε, πετώντας τους μαζί με τις | πέτρες και ακαθαρσίες.

Τους ανάγκαζαν να φωνάζουν Yiaschahin Moustafa Kemal pacha.

Για την τύχη των αιχμαλώτων που οδηγήθηκαν προς την ενδοχώρα, έχουμε τρομακτικές μαρτυρίες.
Ο Νικόλαος Χατζόπουλος του 32ου Συντάγματος Πεζικού, από τη Νάξο, που κατόρθωσε να δραπετεύσει, καταθέτει:
«Αιχμαλωτιστήκαμε στις 9 Σεπτεμβρίου στην Πούντα (βόρεια συνοικία της Σμύρνης) και την ίδια μέρα μας έκλεισαν στις αποθήκες του λιμανιού, μας έκλεψαν ό, τι είχαμε στην κατοχή μας, και στη συνέχεια, την επομένη, μας οδήγησαν στο Νύμφαιον . Το τουρκικό πλήθος που είχε μαζευτεί κατά μήκος του δρόμου, μας χτυπούσε και μας πετούσε πέτρες αναγκάζοντας μας να φωνάζουμε: ζήτω ο Μουσταφά Κεμάλ πασάς. Εκείνοι που αρνούνταν, δέχονταν μαχαιριές.

Καθώς αφήναμε τη Σμύρνη, συναντήσαμε πέντε δίτροχα καροτσάκια, γεμάτα με πτώματα Ελλήνων πολιτών, που τα πήγαιναν να τα πετάξουν σε μια χαράδρα.

Μετά από δύο ώρες πεζοπορίας από τη Σμύρνη, η φάλαγγα μας σταμάτησε.
Εκεί οι Τούρκοι διέταξαν τους Έλληνες στρατιώτες που κατάγονταν από τη Μικρά Ασία να αποχωριστούν από τους Έλληνες οι οποίοι ήταν από την Παλαιά Ελλάδα. Τους ανακοίνωσαν την πρόθεση τους να απολύσουν τους πρώτους και να τους δώσουν την άδεια να επιστρέψουν στα σπίτια τους. 800 περίπου άνδρες βγήκαν από τις σειρές τους συμπεριλαμβανομένων και αξιωματικών της χωροφυλακής. Τους συγκέντρωσαν σ' ένα μόνο τάγμα, τους οδήγησαν στην ξερή κοίτη ενός γειτονικού χειμάρρου και τους σκότωσαν όλους με ριπές οπλοπολυβόλων».
Η σφαγή αυτή επιβεβαιώθηκε από το δεκανέα Αντώνη Βιτζηλαίο του 26ου Συντάγματος Πεζικού, από τους στρατιώτες Νικόλαο Κορρέ του 25ου Συντάγματος Πεζικού, Νικηφόρο Βιτζηλαίο
του 44ου Συντάγματος Πεζικού και από τον Κωνσταντίνο Χωριανόπουλο του 32ου Συντάγματος
Πεζικού, οι οποίοι ήταν παρόντες.Η σφαγή πρέπει να έγινε λίγο ανατολικότερα του Μπουρνόβα.

Οι πέντε καταθέσεις συμφωνούν επακριβώς. Η φάλαγγα που είχε δύναμη περίπου 5.000 ανδρών και μειώθηκε έτσι σε λίγο περισσό τερους από 4.000, ξανάρχισε τότε την πορεία της προς το Νύμφαιο. Σ' αυτή τη μικρή πόλη των 3.000 ψυχών το τουρκικό πλήθος χτύπησε τους αιχμαλώτους. Το ίδιο συνέβη στη Μαγνησία όπου έμειναν πέντε μέρες κλεισμένοι σ' έναν περίβολο. Εκεί οι Τούρκοι προσκάλεσαν το πλήθος να υποδείξει εκείνους από τους Έλληνες στρατιώτες που μπορούσε να αναγνωρίσει ως ενόχους για κάποια αδικήματα τον καιρό της Κατοχής. Χίλιοι από αυτούς «αναγνωρίστηκαν» με -τον τρόπο αυτό και τουφεκίστηκαν πάραυτα.
Οι επιζήσαντες χωρίστηκαν σε τρία «τάγματα εργασίας», που κατανεμήθηκαν ανάμεσα στη Μαγνησία, τον Κασαμπά και τη Φιλαδέλφεια.
Ένας από τους δραπέτες του τάγματος της Φιλαδέλφειας μας πληροφορεί ότι στις 26 Οκτωβρίου από τους χίλιους άνδρες δεν απέμειναν παρά 480. Οι υπόλοιποι υπέκυψαν από τη σκληρή δουλειά, την πείνα και το κρύο.
Τα ίδια γεγονότα επιβεβαιώνονται από τρεις Ιταλούς και έναν |Γάλλο προστατευόμενο, οι οποίοι, αφού οδηγήθηκαν με τη βία
μαζί με τους άλλους εκτοπισθέντες, κατάφεραν κατά την πορεία να γνωστοποιήσουν την ταυτότητα τους και να αφεθούν ελεύθεροι.
Σύμφωνα με διάφορες πληροφορίες από την ενδοχώρα της Μικράς Ασίας, μπορούμε να ελπίζουμε πως θα δούμε με την ανταλλαγή των αιχμαλώτων την επανεμφάνιση, μόλις και μετά βίας, των μισών από τους 150.000 άνδρες που οι Τούρκοι έσυραν αιχμά λωτους, και ένας Θεός ξέρει σε τι κατάσταση.

Ένας άλλος αιχμάλωτος που διέφυγε από τη Σμύρνη, ο Δημήτριος Δήμας από τις Κουκουβάουνες της Αττικής, στρατιώτης στο 22ο Σύνταγμα Πεζικού, που δούλευε μαζί με άλλους πενήντα στο καθάρισμα των ερειπίων από την πυρκαγιά, φέρει στο σώμα του σημάδια από σοβαρά εγκαύματα εξαιτίας ενός διαβρωτικού υγρού που έρριξαν στους συντρόφους του και στον ίδιο στο στενό περίβολο όπου ήταν κλεισμένοι. Οι άλλοι υπέκυψαν με αφόρητους πόνους. Εγκαταλελειμμένος για να πεθάνει, κατάφερε μέσα στο σκοτάδι να ξεφύγει. Δηλώνει πως ο υποσιτισμός, η κακομεταχείριση και η εξουθένωση από τη σκληρή δουλειά έκαναν τους αιχμα λώτους να μοιάζουν με φαντάσματα".

ΣΜΥΡΝΗ 1922: Η φρικιαστική δολοφονία του Χρυσόστομου,από τον όχλο

30.08.2015 | 00:18
Image
Τα όσα διέπραξαν οι Τούρκοι με την είσοδό τους στη Σμύρνη ήταν απάνθρωπα. Δεν σεβάστηκαν τίποτα και κανέναν.Η βαρβαρότητά τους δεν χωράει στον ανθρώπινο νου. Ένας Γάλλος δημοσιογράφος ο Rene Puaux περιέγραψε με ανταποκρίσεις του τα όσα απίστευτα έγιναν μπροστά στα μάτια του. Όπως η δολοφονία του Χρυσόστομου.


Διαβάστε πως την περιγράφει:

Μέχρι τώρα δεν υπήρχε αμφιβολία ως προς την ακριβή ημερομηνία της δολοφονίας του επισκόπου της Σμύρνης, του σεβασμιότατου Χρυσοστόμου. Σήμερα φαίνεται επιβεβαιωμένο ότι η δολοφονία έγινε την Κυριακή, 10 Σεπτεμβρίου, μεταξύ 4-5 μ.μ. Στις λεπτομέρειες που ένας αυτόπτης Γάλλος μάρτυρας μου είχε ήδη δώσει, μπορώ να προσθέσω τα εξής: Όταν ο μητροπολίτης παρουσιάστηκε μπροστά στο στρατηγό Νουρεντίν πασά, που είχε στείλει να τον φέρουν με γυμνές ξιφολόγχες, ο σεβάσμιος ιεράρχης του έτεινε το χέρι. Ο Νουρεντίν φώναξε: «Δε θα μολύνω το χέρι μου με την επαφή του μιαρού χεριού σου. Ιδού οι αποδείξεις της ατιμίας σου», και του έδειξε έναν φάκελο με έγγραφα που περιεί χαν κατηγορίες εναντίον του μητροπολίτη. «Φύγε! Το πλήθος σε περιμένει και θα σε τιμωρήσει, όπως σου ταιριάζει».
Και τον έδιωξε. Μόλις κατέβηκε ο μητροπολίτης στο δρόμο, ο όχλος που τον περίμενε παραληρώντας, ρίχτηκε πάνω του. Τον άρπαξαν, τον έσυραν από τη γενειάδα, του έβγαλαν τα μάτια μ' ένα μαχαίρι, του έσκισαν τα ράσα, ποδοπάτησαν το καλυμμαύχι του και χτυπούσαν ανελέητα με γροθιές και κλωτσιές το πρόσωπο του, το καταματωμένο, από το αίμα που έτρεχε από τα βγαλμένα του μάτια- τον οδήγησαν, τέλος στην κυρίως Τουρκική συνοικία, στο Τσεσμενλί, όπως είναι το όνομα της.
Εκεί υπέστη τα χειρότερα βασανιστήρια. Τον λιθοβόλησαν φωνάζοντας “Kiopein Paralassi” (ξεσκίστε τον το σκύλο) και οι δήμιοι του, μεταξύ των οποίων ήταν και παιδιά, πήραν από ένα τμή μα του διαμελισμένου σώματος του και το περιέφεραν σε διάφορες συνοικίες ουρλιάζοντας. Στη συνέχεια λεηλάτησαν αλύπητα τη μητρόπολη. Πολλούς από τους ιερείς που τους έσερναν απ' τις γενειάδες, τους βασάνισαν εκεί. Αυτή η απόπειρα εναντίον τού κλήρου των Ορθοδόξων είναι ενδεικτική. Δεν επρόκειτο πλέον για αντίποινα εναντίον προσώπων, αλλά για μια καθαρή έκρηξη μου σουλμανικού φανατισμού. Την ίδια μέρα δύο διευθυντές εφημερί δων της Σμύρνης, οι κύριοι Τσουρουκτσόγλου και Κλημάνογλου, θανατώθηκαν με βάναυσο τρόπο, καθώς σέρνονταν από αυ τοκίνητο, στο πίσω μέρος του οποίου ήταν δεμένοι από τα πόδια.
Έχω τις μαρτυρίες δύο Ευρωπαίων εκ των οποίων ο ένας μέ τρησε εκείνη την ημέρα πτώματα, διασχίζοντας την Αρμενική συνοικία υπό τη συνοδεία Ιταλών αξιωματικών και ό άλλος είδε με τα ίδια του τα μάτια Τούρκους στρατιώτες να βασανίζουν στη συνοικία του Γκιόστεπε, τον Έλληνα χασάπη Παναγιώτη Γουρού να από τον οποίο εψώνιζε ο μάρτυρας. Ο δύστυχος αυτός απ' τον οποίο άρπαξαν 5.000 τουρκικές λίρες, σώθηκε από ένα Γάλλο ιερέα, τον πατέρα Ines.
Ο αιδεσιμότατος Dobson δηλώνει πως αντίκρισε πολλά πτώμα τα το πρωινό της Κυριακής. Αισθάνθηκε όμως μια ιδιαίτερη φρίκη μπροστά σε μια ομάδα γυναικών και νηπίων, στο μέσο των οποί ων βρισκόταν το σχεδόν ολόγυμνο πτώμα ενός νεαρού κοριτσιού που είχε χτυπηθεί με μια σφαίρα στο στήθος δεν υπάρχει αμφιβολία ποια ήταν η προηγούμενη τύχη του κοριτσιού.
Ένας από τους άμεσους ανταποκριτές μου μου έγραψε ότι μετά από τις σφαγές, τους βιασμούς και τις ληστείες του σαββατόβραδου και της Κυριακής, ο ελληνικός πληθυσμός τρομοκρατημένος οχυρώθηκε μέσα στα σπίτια και δε βγήκε ουσιαστικά έξω μέχρι την Τετάρτη, την ημέρα της πυρκαγιάς. Κάποια θαρραλέα άτομα ή Ιταλοί προστατευόμενοι ή Γάλλοι πήγαιναν για προμήθειες και μετέφεραν τα νέα στις έγκλειστες και τρομοκρατημένες οικογέ νειες.
Αυτό εξηγεί γιατί είχαμε ελάχιστες πληροφορίες για το τι συνέβη τη Δευτέρα 11 και την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τον ήδη προαναφερθέντα επιθεωρητή της Εταιρείας των βελγικών τραμ, τη Δευτέρα στις 21.30, λεηλάτησαν την εκκλησία της Παρθένου Μαρίας και έκλεψαν το θησαυρό της. Την ίδια μέρα παρόμοια τύχη είχε η εκκλησία των Αγίων Αναργύρων στο Μποζ-Γιακά. Και στους δύο ναούς σφαγιάστηκαν Χριστιανοί που είχαν βρει καταφύγιο εκεί. Ένα μέρος του ελληνικού και του αρμενικού πληθυσμού βρήκε καταφύγιο στο Νοσοκομείο των Καθολικών «Άγιος Αντώνιος», καθώς και στο Αγγλικό και στο Ολλανδικό Νοσοκομείο.
Οι οικογένειες μαζεύονται στα ίδια κτίρια, όπως στριμώχνονται τα κοπάδια ενστικτωδώς στο πλησίασμα της καταιγίδας. Ο μάρ τυρας του οποίου η αφήγηση δημοσιεύτηκε στη Review de Paris, διηγείται:
«Τη Δευτέρα 11 του μηνός, η κατάσταση της πόλης ήταν δραματική. Ο στόλος έπρεπε να φύγει από τη Σμύρνη από τη μια στιγμή στη άλλη. Επειδή φοβόμασταν αποκλεισμό του κόλπου, επιβιβαστήκαμε αποφασισμένοι να φύγουμε, μόλις θα αναχωρούσε ο αγγλικός στόλος.
Οι δύο νύχτες που περάσαμε στο πλοίο ήταν τρομακτικές- ωστόσο υπήρχε ένα θαυμάσιο φεγγαρόφωτο. Ο κόλπος έμοιαζε με λίμνη και ο παραμικρός θόρυβος από την παραλία έφθανε μέχρι ε μάς πολύ καθαρά. Απ' όλες τις πλευρές έβλεπε κανείς μεγάλες πυρκαγιές. Ο Κουκλουτζάς, ένα ελληνικό χωριό, καιγόταν ολόκλη ρο μέσα σε λάμψεις, καθώς κι ένα μέρος του Μπουρνόβα, και με μονωμένες εστίες φώτιζαν τα περίχωρα του όρμου. Οι Τούρκοι είχαν λεηλατήσει και κάψει όλα τα χωριά γύρω από τη Σμύρνη. Από την παραλία μάς έφταναν φωνές από ανθρώπους που τους στραγγάλιζαν, και τα πτώματα των πνιγμένων επέπλεαν γύρω από το πλοίο μας. Κατά τη διάρκεια αυτών των φρικαλεοτήτων ακούγαμε τη μουσική που έπαιζαν στα πολεμικά πλοία, για να διασκεδάσουν. Περνάγαμε τις μέρες μας στο Κορδελιό που ζούσε μέσα στη φρίκη. Οι Τούρκοι δε σέβονταν πια τα ευρωπαϊκά σπίτια και τα λεηλατούσαν, όπως έκαναν και με τα σπίτια των Ελλήνων και των Αρμενίων. Ωστόσο, το γόητρο της στολής υπήρχε ακόμα. Ένας Γάλλος στο Κορδελιό ξαναφόρεσε την παλιά του στολή του επιλοχία και μπόρεσε έτσι να κάνει καλό. Όταν τον έβλεπαν οι Τούρκοι, υποχωρούσαν λέγοντας: "Είναι Γάλλος". Εκείνος μόνος του μπόρεσε να σώσει από τη λεηλασία ένα μεγάλο αριθμό σπιτι ών και να γλιτώσει τη ζωή πολλών δυστυχισμένων ανθρώπων».
Ο ανταποκριτής της Daily Telegraph, που διέτρεξε το Αρμένικο παζάρι το απόγευμα της Δευτέρας 11 του μηνός, δηλώνει πως το πλιάτσικο που είχε αρχίσει στις 9 του μηνός, είχε αδειάσει στην κυριολεξία το Αρμένικο εμπορικό κέντρο. Τούρκοι στρατιώτες με στολή έπαιρναν μέρος στη λεηλασία. Τους συναντούσε κανείς με όλων των ειδών τα εμπορεύματα. Μισοσκεπασμένες άμαξες και γάιδαροι μετέφεραν τα λάφυρα. Δεν υπήρχαν πια παρά λίγα ορατά πτώματα. Ο ανταποκριτής που την προηγουμένη είχε μετρήσει δεκαπέντε, τη Δευτέρα δεν είδε παρά μόνο πέντε. Ο Αμερικανός αξιωματικός που ήταν επικεφαλής μιας περιπολίας, υπολόγιζε το σύνολο αυτών που είχε δει, σε καμιά εκατοστή.
Ο ίδιος ανταποκριτής τηλεγραφούσε την επομένη πως η σφαγή είχε πάρει διαστάσεις πολύ σοβαρές. Τούρκοι στρατιώτες είχαν επιτεθεί στο Αρμένικο κολλέγιο όπου βρίσκονταν χίλιοι πρόσφυ γες. Κάπου σαράντα πτώματα κείτονταν στους δρόμους.
Ο Μουσταφά Κεμάλ τον οποίο ο ανταποκριτής είχε ρωτήσει λίγες ώρες πριν την πυρκαγιά, του δήλωνε: «Όπως βλέπετε, δε γίνονται σφαγές ή κάτι παραπλήσιο στη Σμύρνη. Οι λεηλασίες και οι θάνατοι που έγιναν ήταν αναπόφευκτοι». Για έναν Τούρκο στρα τηγό σαράντα πτώματα στους δρόμους δεν ήταν προφανώς κάτι το υπολογίσιμο. Μια σφαγή άξια του ονόματος της δεν αριθμεί παρά χιλιάδες νεκρούς. Η ιστορία της οθωμανικής κυριαρχίας έχει τις παραδόσεις της.
Κατά τη διάρκεια της ημέρας της 12ης του μηνός, ένας Άγγλος μάρτυρας, ο κ.Wallace, επιστρέφοντας στο κτήμα που είχε στο Μπαϊρακλί (κοντά στο Κορδελιό), διαπίστωσε ότι το υπηρετικό του προσωπικό είχε πέσει βορά της φρίκης. Τα πτώματα τριών γυναικών επέπλεαν στον κολπίσκο μπροστά στο σπίτι. Ήταν των τριών υπηρετριών από το διπλανό ορφανοτροφείο θηλέων. Μια ομάδα Τούρκων είχε παρουσιαστεί στο ορφανοτροφείο, απαιτώ ντας την άμεση παράδοση τριών γυναικών. Αφού τις βίασαν, τις στραγγάλισαν και τις πέταξαν στη θάλασσα.
Στη διάρκεια της ίδιας μέρας, της 12ης του μηνός, η έρευνα για Έλληνες στρατιώτες και αξιωματικούς, που οι τουρκικές αρχές ισχυρίζονταν πως κρύβονταν στα σπίτια των Ορθοδόξων, έδωσε αφορμή στις πιο απεχθείς ακρότητες εκ των οποίων η λεηλασία δεν ήταν το χειρότερο κακό. Στη συνοικία του Πάνω Καρατάς, μια νιόπαντρη βιάστηκε διαδοχικά από εννέα κτήνη του είδους αυτού. Σ' ένα διπλανό σπίτι, της κυρίας Marian Boudou, επτά στρατιώτες χύμηξαν πάνω στην κόρη της Paratsem και στις νεαρές κοπέλες που βρίσκονταν μαζί της. Η κακόμοιρη μητέρα που έχασε αμέσως τα λογικά της μπροστά σ' αυτό το θέαμα, άρχισε να χο ρεύει «για το γάμο της κόρης της»! Το απόγευμα της ίδιας μέρας εκδόθηκε προκήρυξη του Νουρεντίν πασά που απαγόρευε στους Μουσουλμάνους επί ποινή θανάτου να δώσουν άσυλο σε Έλληνες και Αρμένιους στρατιώτες.

ΣΜΥΡΝΗ-ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Η πυρπόληση,όπως την περιέγραψαν αυτόπτες μάρτυρες

29.08.2015 | 00:04
Image
Ο Γάλλος δημοσιογράφος Rene Puaux,περιγράφει στο βιβλίο του “Οι τελευταίες μέρες της Σμύρνης”, την πυρπόληση της πόλης. Σαν σήμερα το 1922.


"Φτάνουμε έτσι στην τραγική μέρα της πυρκαγιάς. Εδώ πρέπει να καταθέσουμε πριν απ' όλα τη μαρτυρία ενός Ευρωπαίου (που επιθυμεί να μη δημοσιευθεί το όνομα του), ο οποίος δέχθηκε εκείνο το πρωί από το στόμα των γιων του Τούρκου δημάρχου της Σμύρνης, με τους οποίους είχε σχέσεις, τη διαβεβαίωση πως δεν υπήρχε φόβος για τίποτα, διότι η φωτιά, όπως του είπαν, δε θα έκαιγε παρά μόνο την Αρμενική συνοικία.

Τη φωτιά την έβαλαν πράγματι μετά από ώριμη σκέψη και προμελέτη στην Αρμενική συνοικία την Τετάρτη, λίγο μετά το μεσημέρι.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των κ.κ. Γ. Αποσπέρη και Δ. Πετρόχειλου, αλλά και της κυρίας Μαργαρίτας Γκαβανά, τη φωτιά την έβαλαν διαδοχικά (ανά τέταρτο της ώρας) πρώτα στην Αρμενική περιοχή, μετά στη συνοικία του Αγίου Κωνσταντίνου, μετά στην Αρμενική εκκλησία, στη συνοικία των Μεγάλων Ταβερνών, στη συνοικία της Αγοράς, στις συνοικίες Άγιος Νικόλαος, Ελ-μάς σοκάκ, Άγιος Δημήτριος. Εκπυρσοκροτήσεις συνόδευαν το άναμμα κάθε εστίας της πυρκαγιάς.

Οι κύριοι Γρηγόρης Αποσπέρης και Δημήτρης Πετρόχειλος και η κυρία Μαργαρίτα Γκαβανά δηλώνουν πως τις τρεις ημέρες πριν την πυρκαγιά υπήρξε μια συνεχής παρέλαση αυτοκινήτων που μετέφεραν στην Τουρκική συνοικία και στους στρατώνες εμπορεύμα τα τα οποία είχαν κλαπεί από την Αρμενική συνοικία.


Ο Γάλλος μάρτυρας που, όπως αναφέρθηκε από τη Revue de Paris αποβιβάστηκε στο Κορδελιό το πρωινό της 13ης του μηνός, είχε σημειώσει πως οι στρατιώτες που περνούσαν, γίνονταν όλο και πιο αλαζόνες. Δεν ήταν πια οι γενναίοι Τούρκοι της Σμύρνης που ξέραμε, αλλά ορεσίβιοι απ' την ενδοχώρα, που ο Κεμάλ είχε προσελκύσει με υποσχέσεις για λεηλασίες. Δεν έβλεπαν καμιά διαφορά μεταξύ Ελλήνων, Αρμενίων ή Ευρωπαίων. Γι΄ αυτούς όλοι ήταν «γκιαούρηδες» ή χριστιανοί. Χτυπούσαν ή σκότωναν όσους δύστυχους συναντούσαν στο δρόμο και απήγαν όλες τις γυναίκες.

«Το πρωί της ημέρας που ξέσπασε η πυρκαγιά», λέει ο αιδεσιμότατος Dobson, «η κατάσταση είχε επιδεινωθεί σε τέτοιο σημείο, που υπήρξε γενική επιβίβαση στα πλοία και αναχώρηση των Ευ ρωπαίων. Ο γενικός πρόξενος σερ Harry Lamb ήρθε αυτοπροσώπως στο βρετανικό μαιευτήριο να μας πει ότι έπρεπε επειγόντως να φύγουμε. Με παρακάλεσε να μεταδώσω το μήνυμα σε ορισμένα άλλα πρόσωπα τα οποία είχα καταχωρίσει σε κατάλογο για ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Αυτό μου πήρε όλη τη μέρα. Επειδή κάποιοι μου επεσήμαναν την απουσία ορισμένων ονομάτων από τη λίστα μου, χρειάστηκε να εισχωρήσω πιο βαθιά στην πόλη, απ' όσο υπολόγιζα σύμφωνα με το αρχικό μου σχέδιο. Στους δρόμους των κάτω συνοικιών παραβρέθηκα στο απεγνωσμένο φευγιό ενός πανικό βλητου πληθυσμού που ήταν φορτωμένος με παιδιά, κλινοσκεπάσματα και κάθε λογής αντικείμενα. Υπήρχαν τραυματίες. Βλέπω ακόμα έναν άνδρα με το στόμα γεμάτο αίματα. Ακούγονταν εκ πυρσοκροτήσεις πυροβόλων, ουρλιαχτά τρόμου. Ένας άνδρας με τους δύο του μηρούς διατρυπημένους και τη μία γάμπα σπασμένη φώναζε "βοήθεια", αλλά ο κόσμος έφευγε χωρίς να σταματά. Όσο για τους Τούρκους, εκείνοι λεηλατούσαν απροκάλυπτα τα σπίτια. Η ατμόσφαιρα ήταν σε τέτοιο βαθμό βαριά, που άρχισα να φοβάμαι πως η διαταγή για επιβίβαση θα έφτανε πολύ αργά». Και ο αιδεσιμότατος Dobson προσθέτει:

«Έμεινα εμβρόντητος βλέποντας —τόσο στην Ιταλία, όσο και| στη Γαλλία— ορισμένους κύκλους να μην πιστεύουν πως τα τουρκικά στρατεύματα ήταν υπεύθυνα για την πυρπόληση της Σμύρνης. Μέχρι τώρα δεν έχω συναντήσει κανέναν από εκείνους που ήταν σε θέση να ξέρουν, που να μην έχει διαψεύσει κατηγορηματικά τον ισχυρισμό ο οποίος επιδιώκει να ρίξει στους Αρμένιους την ευθύνη για την πυρκαγιά. Στη διάρκεια του μήνα που πέρασα στο | λοιμοκαθαρτήριο της Μάλτας, όσοι ανήκαμε στην προσφυγική μας ομάδα, διασταυρώσαμε τις μαρτυρίες μας και τις εμπειρίες μας και, όταν συνειδητοποιήσαμε ότι προσπαθούσαμε να απαλλάξουμε τους Τούρκους από τις ευθύνες τους, ζητήσαμε από τον επίσκοπο του Γιβραλτάρ, που μας έκανε επίσκεψη, να ευαρεστηθεί να δεχθεί τις καταγγελίες μας. Συγκεντρωθήκαμε στο σπίτι του υποδιοικη τή. Ήταν εκεί οι κύριοι Herbert Whittalο πρεσβύτερος, Robert Hadkinson και ο γιος του, I.Epstein και οι τρεις αγγλικανοί ιερείς της Σμύρνης, του Μπουρνόβα και του Μπουτζά. Η έκθεση | των καταθέσεων μας βρίσκεται στην Gibraltar Diocese Gazette (αρ. 2, τόμ. VI, Νοέμβριος 1922). Η εμπεριστατωμένη γνώμη των | επτά μαρτύρων αξίζει κάθε σεβασμού. Γνώμονας τους ήταν η αλή θεια και μόνο. Όλοι διέθεταν εξαιρετικά μέσα, ώστε να σχηματίσουν προσωπική γνώμη είτε εξ αυτοψίας είτε από πληροφορίες. Αποκλείοντας κάθε υστερία, κάθε αδυναμία, οφειλόμενη σε προ σωπικές απώλειες, κάθε ανθρώπινη τάση για υπερβολή, μέσα από τις μαρτυρίες προβάλλει ένα επίσημο κατηγορητήριο εναντίον των Τούρκων που δεν μπόρεσαν να διατηρήσουν την πειθαρχία. Έτσι τα φανατικά στοιχεία, σ' ένα παραλήρημα ξενοφοβίας που συντηρή θηκε από την άδεια να πλιατσικολογούν επί τρεις μέρες, έβαλαν φωτιά στην πόλη, με σκοπό να ξεριζώσουν όλους τους μη μουσουλ μάνους.

Οι φρικαλεότητες που διαπράχθηκαν από τους Τούρκους, όσον αφορά τους Χριστιανούς, δεν είναι ένα απροσδόκητο φαινόμενο, αλλά το αποτέλεσμα συνεπούς πολιτικής. Το μίσος πήρε όλες τις μορφές. Πυροβόλησαν παιδιά, βίασαν και δολοφόνησαν γυναίκες. Ό αδελφός του προξένου της Ρουμανίας στη Σμύρνη είδε με τα ίδια του τα μάτια τον Έλληνα ιερέα του Μπουτζά σταυρωμένο στην πόρτα του κ. Gordon. Οι Τούρκοι του είχαν καρφώσει πέταλα στα χέρια και στα πόδια. Ήταν νεκρός, όταν ο αδελφός τοy προαναφερθέντος προξένου του φίλησε το χέρι, εκφράζοντας για τε λευταία φορά το σεβασμό του».

Ο κ.Joubert Γάλλος πολίτης, υπεύθυνος ενός τμήματος στο υποκατάστημα της Credit Foncier στη Σμύρνη, διηγήθηκε ενώπιον πολλών ατόμων, όταν έφθασε στη Μασσαλία, τα εξής:

«Το βράδυ της μέρας που ξέσπασε η πυρκαγιά, είχα βγει από το σπίτι μου, που βρισκόταν σ' ένα δρόμο κάθετο στην οδό Χατζηστάμου πήγα στην οδό αυτή, για να πληροφορηθώ τι συνέβαινε. Πρέπει να σημειωθεί πως η πυρκαγιά δεν είχε ακόμα εξαπλωθεί σ' αυτή τη συνοικία. Εκεί συνάντησα μια ομάδα διακοσίων-τριακοσίων οπλισμένων Τούρκων. Αφού τους είπα ότι ήμουν Γάλ λος, τους ρώτησα τι έψαχναν. Μου απάντησαν απαθέστατα πως είχαν οδηγίες να ανατινάξουν και να κάψουν τα σπίτια της συνοικίας. Προσπάθησα τότε να τους μεταπείσω, αλλά μου απάντησαν: "Είναι ανώφελο, φύγετε, φύγετε!" Και πράγματι, λίγο χρόνο αφότου εγκατέλειψα το σπίτι μου, οι εμπρηστικές βόμβες άρχισαν να πέφτουν βροχή επάνω του».


Η Αρμενική συνοικία είχε περικυκλωθεί πριν από την πυρκαγιά, για να εμποδιστούν οι κάτοικοι να διαφύγουν. Όσο για τη χρήση πετρελαίου, εμπρηστικών υλών και βομβών, δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία. Ο Τσεχοσλοβάκος μάρτυρας τον οποίο έχω ήδη αναφέρει, βεβαιώνει πως είδε με τα ίδια του τα μάτια Τούρκους στρατιώτες και πολίτες να βάζουν φωτιά με τη βοήθεια βενζίνης, πετρελαίου και δυναμίτη. Είδε μάλιστα τα αυτοκίνητα στα οποία ήταν φορτωμένες αυτές οι εύφλεκτες και εκρηκτικές ύλες.

Την ίδια καταγγελία κάνει και ένας άνθρωπος που ασχολείτο με το γαλλικό εμπόριο (του οποίου έχω το όνομα και τη διεύθυνση στη Γαλλία):

«Είδα Τούρκους στρατιώτες να περιβρέχουν με πετρέλαιο σπίτια Χριστιανών και να βάζουν εμπρηστικές βόμβες. Τα μαγαζιά που βρίσκονταν στην οδό Χατζηστάμου και ανήκαν σε Ευρω-παίους διαφόρων εθνικοτήτων, κάηκαν από τους Τούρκους. Μπορώ επίσης να σας διαβεβαιώσω ότι ο πρώην αρχηγός της τουρκικής αστυνομίας στο Κορδελιό, που είχε γυρίσει στη Σμύρνη μαζί με τα κεμαλικά στρατεύματα, οδηγούσε τους Τούρκους στρατιώτες». Έχω μπροστά μου την έκθεση του ηγουμένου, του επιτρόπου-οικονόμου και των άλλων μελών της Θρησκευτικής Ένωσης των Μεχιταριστών της Σμύρνης, των οποίων η έδρα είναι στη Βιέννη της Αυστρίας.

Αυτή η Θρησκευτική Ένωση των Καθολικών έχασε στην πυρκαγιά το μοναστήρι της, την εκκλησία της και τα κτίρια. Τώρα είναι τελείως κατεστραμμένη.

Οι Μεχιταριστές πατέρες γράφουν:
«Σ' αυτή τη σύντομη έκθεση θα περιοριστούμε να πούμε αυτά που είδαμε εμείς, οι ιεραπόστολοι, οι εγκατεστημένοι στη Σμύρ νη, με τα ίδια μας τα μάτια:
Στις 9 Σεπτεμβρίου, μόλις οι στρατιώτες του τουρκικού ιππικού έκαναν τη θριαμβευτική είσοδο τους στην Προκυμαία της Σμύρνης, ομάδες τουρκικές, οργανωμένες εκ των προτέρων, βγήκαν από τις κρυψώνες τους και αφού αναμείχθηκαν με τους Τούρκους στρατιώτες, κατευθύνθηκαν αρχικά προς την Αρμενική συνοικία, όπου παραβίασαν τις πόρτες, επιδόθηκαν σε σφαγές κι άρχισαν να λεηλατούν τα σπίτια. Μια άλλη τουρκική ομάδα και ιππείς, σταματημένοι στη γωνία των κυριοτέρων οδών, δολοφονούσαν τους περαστικούς, αφού πρώτα τους λήστευαν. Τότε ήταν που εκατοντάδες Αρμένιοι κατέφυγαν σ' εμάς, όπου βρήκαν στέγη και τροφή μέχρι την τελευταία μέρα. Μόλις άδειασαν τα αρμενικά σπίτια, οι Τούρκοι άρχισαν να κατευθύνονται προς την Ελληνική συνοικία που έτυχε της ίδιας μεταχείρισης με την Αρμενική. Όλοι οι δρόμοι στην Αρμενική και την Ελληνική συνοικία ήταν σπαρμένοι με πτώματα.
Μια άλλη στρατιωτική ομάδα από κοινού με τον τουρκικό όχλο προέβαινε σε συστηματική λεηλασία των χριστιανικών μαγαζιών. Φορτηγά αυτοκίνητα του τουρκικού στρατού, φορτωμένα με λάφυ ρα, πηγαινοέρχονταν συνεχώς από την πόλη στην Τουρκική συνοικία. Πολλοί Τούρκοι στρατιώτες φορτωμένοι με μεγάλα δέματα περιφέρονταν στις Ευρωπαϊκές συνοικίες, για να τα πουλήσουν σ' οποιαδήποτε τιμή.

Ήρθαν και σε μας, αναζητώντας αγοραστές. Μετά από τέσσερις μέρες λεηλασίας και σφαγών έβαλαν φωτιά στην Αρμενική και την Ελληνική συνοικία. Απειλούμενοι απ' όλες τις πλευρές από τη φωτιά, με τις φλόγες πυκνές να γλύφουν ήδη το κτίριο μας, που έγινε πράγματι παρανάλωμα, αναγκαστήκαμε να εγκαταλείψουμε τη μονή μας και να καταφύγουμε μαζί με ό λους τους προσφυγές μας στον κήπο της Alliance Francaise, που είχε οριστεί εκ των προτέρων από το Προξενείο της Γαλλίας ως τόπος καταφυγής. Βγαίνοντας, ένας από τους πατέρες δέχθηκε ε πίθεση από τρεις στρατιώτες που με τα όπλα στραμμένα στο στήθος του απείλησαν να τον σκοτώσουν, αν δεν τους έδινε όλα του τα χρήματα και τη βαλίτσα του. Στο δρόμο που φεύγαμε, είδαμε άδεια μπιτόνια πετρελαίου και βενζίνης πεταμένα εδώ κι εκεί, κι ένα υγρό που κυλούσε στο δρόμο. Ήταν προφανώς πετρέλαιο ή βενζίνη, γιατί είχαμε δει Τούρκους στρατιώτες σ' ένα αυτοκίνητο με τη βοήθεια μιας αντλίας να καταβρέχουν μ' αυτά τα εύφλεκτα υλικά όλα τα σπίτια στο πέρασμα τους.

Πριν καλά καλά αισθανθούν οι πρόσφυγες ασφαλείς από τις τουρκικές φρικαλεότητες στο μεγάλο κήπο της Alliance Francaise, οι φλόγες μας περιστοίχισαν απ' όλες τις πλευρές, απειλώντας να μας κάψουν ζωντανούς. Ένας μεγάλος αριθμός προσφύγων βγήκε από εκεί, για να πάει στην Προκυμαία όπου θα έπρεπε να υπήρχε μεγαλύτερη ασφάλεια- τους θέρισαν, όμως, καθώς έφευγαν τα μυδραλιοβόλα που είχαν τοποθετηθεί από τις τουρκικές στρατιωτι κές αρχές στις γωνίες των παράλληλων δρόμων».
Η δεσποινίς Θάλεια Βαλτζή καταθέτει ότι χάρη στο συνταγματάρχη Giordano, αξιωματικό-σύνδεσμο του Προξενείου της Ιταλίας, μπόρεσε να διασχίσει μαζί με τριάντα πέντε άλλα πρόσω πα, Ιταλούς και Έλληνες, με ένα φορτηγάκι και δυο αυτοκίνητα μάρκας Φορντ, το φράγμα που οι Τούρκοι είχαν στήσει γύρω από τη φλεγόμενη συνοικία του Καραγάτς. Τα αυτοκίνητα τα σταμά τησαν τέσσερις φορές Τούρκοι στρατιώτες, αλλά ο συνταγματάρχης Giordano, που ήταν επικεφαλής του μικρού μας καραβανιού, εξασφάλισε το δικαίωμα διέλευσης, βεβαιώνοντας πως εκείνοι κι εκείνες που τον συνόδευαν, ανήκαν στις οικογένειες του προσωπι κού του Ιταλικού Προξενείου.
"Φθάνοντας στο Μπαϊρακλί», είπε η μάρτυς, «είδαμε πέντε κρεμασμένους, δύο άντρες και τρεις γυναίκες, τελείως γυμνούς». Η μάρτυς επικαλείται επίσης τη μαρτυρία του κ.Frank Dracopoli, Ιταλού, καθολικού το θρήσκευμα, που επιβεβαίωσε, παρουσία του συνταγματάρχη Giordano, πως είχε δει Τούρκους να χύνουν εύφλεκτες ύλες σε διάφορα κτίρια.


Ο Γάλλος μάρτυρας που αναφέρεται από τη Revue de Paris, έγραψε:
«Οι Τούρκοι πυροβολούσαν τους δύστυχους εκείνους ανθρώπους που ήθελαν να σωθούν από τις φλόγες. Το πλήθος συνέρρεε στις αποβάθρες, σκόνταφτε κι έπεφτε μέσα στο νερό. Όσοι τα κατά φερναν, έβρισκαν άσυλο πάνω στα πλοία. Μια μηχανοκίνητη άκατος είχε γεμίσει τόσο, που αναποδογύρισε και πνίγηκαν όλοι όσους μετέφερε. Επιτέλους, τα πολεμικά πλοία έστειλαν βάρκες, για να σώσουν τον κόσμο. Προς τα μεσάνυχτα η φωτιά έφθασε στις απο βάθρες. Οι κραυγές του πλήθους έγιναν φοβερές. Έβλεπε κανείς φλεγόμενα ανθρώπινα σώματα να ρίχνονται στη θάλασσα. Ένο ένα τα σπίτια κατέρρεαν. Οι Τούρκοι κατάβρεχαν με πετρέλαιο το σπίτια που απέμεναν, και έρριχναν εμπρηστικές βόμβες, για νο προκαλέσουν νέες πυρκαγιές. Ήταν ένα θέαμα που θύμιζε την Κό λαση».

Το πλήθος, διωγμένο εξαιτίας της φωτιάς από τα σπίτια, τα σχολεία, τα νοσοκομεία και τα διάφορα άλλα κτίρια όπου ο πληθυσμός έψαχνε να βρει καταφύγιο, είχε ορμήσει προς τις αποβάθρες με απερίγραπτο, χωρίς υπερβολή, πανικό. Η ζώνη που σχημάτιζε ο τουρκικός στρατός είχε καταφέρει να συγκρατήσει ένα μέρος και να το στρέψει και πάλι προς το μέρος της φωτιάς. Αυτή όμως η τεράστια μάζα των αλλοπαρμένων ατόμων έσπασε τα φράγματα και ξεχύθηκε προς το λιμάνι.

Ο μητροπολίτης Εφέσου διηγείται:
«Βρέθηκα κι εγώ μέσα στο πλήθος και κατέβηκα παρασυρμένος από το ρεύμα μέχρι την Προκυμαία. Εκεί παραβρέθηκα στις πιο τραγικές σκηνές. Άνδρες και γυναίκες προσπαθούσαν να φύγουν με τις βάρκες, για να βρουν καταφύγιο πάνω σε κάποιο ατμόπλοιο ή θωρηκτό από αυτά που βρίσκονταν μέσα στον κόλπο. Αλλά το πλάτος της Προκυμαίας ήταν σχετικά στενό, φρακαρισμένη καθώς ήταν από τις αποσκευές και τα ζώα. Έτσι, οι στρατιώτες του Κεμάλ, αφού απώθησαν αρχικά το πλήθος, άρπαξαν έπειτα τα νέα κορίτσια και τις γυναίκες, για να τις ατιμάσουν και τέλος να τις θανατώσουν ανελέητα. Στη συνέχεια έκαψαν τον κόσμο με τη βοήθεια πετρελαίου και βενζίνης που είχαν πετάξει προηγουμένως πά νω σε ανθρώπους και αποσκευές.

Τότε ήταν, όπως είδαμε, που ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων ρίχτηκε στη θάλασσα, για να φτάσει κολυμπώντας στα αγκυ ροβολημένα πλοία. Στις βάρκες εισέβαλλαν μαζικά αυτοί που κα τάφερναν να γραπωθούν. Είδα να σέρνουν από τα μαλλιά γυναίκες, που προσπαθούσαν να τις σώσουν μ' αυτό τον τρόπο, γιατί δεν είχαν καταφέρει να ανέβουν πάνω στις βάρκες, ενώ τα κορμιά τους ακολουθούσαν μισοβυθισμένα στο νερό.

Αιχμαλωτίστηκα από ένα τουρκικό απόσπασμα του οποίου ο αξιωματικός με κράτησε, για να με θανατώσει. Αλλά πεπεισμένος πως ήθελε χρήματα, για να με αφήσει να φύγω, του πρόσφερα το
ρολόι μου και πέντε χρυσές λίρες έτσι με άφησε κι έφυγα. Στη συνέχεια ζήτησα βοήθεια από ένα αγγλικό απόσπασμα που στάθ μευε στην Προκυμαία- με δέχθηκαν από φιλανθρωπία και με επι βίβασαν σ' ένα αγγλικό εμπορικό πλοίο».
Όταν η Προκυμαία πλημμύρισε, σε σημείο που μ' ένα μικρό σπρώξιμο οι άνθρωποι έπεφταν στο νερό, και η πυρκαγιά έφθασε στο ίδιο το λιμάνι, η μάζα των θυμάτων μεταφέρθηκε συμπαγής στην πλευρά του Μερσινλί (στο βόρειο μέρος της πόλης). Ας δούμε, όμως, τι αφηγούνται οι μάρτυρες:
"Πολλοί διείσδυσαν στις σιταποθήκες του Δαραγάτς, άλλοι στο νεκροταφείο, άλλοι στον "Πανιώνιο", στο Ζυθοποιείο του Αϊδινίου, ενώ άλλοι έμεναν στο ύπαιθρο, στο Μερσινλί. Το α λαφιασμένο πλήθος που ξεχυνόταν ορμητικά από τα σπίτια του, το τσαλαπατούσαν οι καμήλες και τα αυτοκίνητα, και οι Τούρκοι στρατιώτες το ξέσχιζαν με ξιφολόγχες, το λήστευαν, το έκλεβαν, το απογύμνωναν. Τη νύχτα οι στρατιώτες ρίχτηκαν πάνω σ' αυ τούς που παρέμεναν στο ύπαιθρο χωρίς κατάλυμα- έκλεβαν τις νέες κοπέλες, τις έγδυναν, τις βίαζαν. Το πλήθος δεν είχε τροφή και έσβηνε τη δίψα του με το νερό από ένα μικρό ποταμάκι του οποίου οι όχθες ήταν στρωμένες με πτώματα».


Ένας άλλος μάρτυρας, ο κ.Jacob Milios, πράκτορας μιας ασφαλιστικής εταιρείας, που έψαχνε για καταφύγιο στο ελληνικό νεκροταφείο στο Μερσινλί, υπολογίζει σε 12.000 τον αριθμό εκείνων που είχαν μαζευτεί εκεί. Αναγνώρισε μέσα στο πλήθος τον αρχιδιάκονο Σμυρνης με ρούχα εργάτη. Εκεί έγιναν πράγματα που με μεγάλη δυσκολία τολμάει κανείς να τα διηγηθεί! Κάποιοι δυστυχισμένοι γονείς είχαν κρύψει τις κόρες τους στο εσωτερικό οικογενειακών τάφων και είχαν καθήσει πάνω στην ταφόπετρα. Οι Τούρκοι στρατιώτες ανακάλυψαν αυτές τις κρύπτες, απομάκρυναν τους γονείς με χτυπήματα υποκόπανων και βίασαν τα νεαρά κορί τσια μέσα στους ίδιους τους τάφους, για να τα σφάξουν στη συνέχεια.

Αυτά τα γεγονότα επιβεβαιώνονται και από έναν άλλο μάρτυρα, τον κ. Antoine Ε..., που έγραψε:
«Οι πληγέντες, αναμεμειγμένοι με τους πρόσφυγες από την ενδοχώρα, οι οποίοι όταν έγινε η υποχώρηση του ελληνικού στρατού, είχαν εισρεύσει στην πόλη, είχαν συγκεντρωθεί στο ύπαιθρο, στα πρόθυρα της Σμύρνης, στη ζώνη Δαραγάτς, Χαλκά Μπουνάρ, Μερσινλί, Αγίας Τριάδας. Η έξοδος από τη ζώνη είχε απαγο ρευτεί αυστηρά από τους Τούρκους ιππείς και στρατιώτες που επιτηρούσαν στενά τα περίχωρα. Η ζώνη περικυκλώθηκε τελείως από το Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου.
Οι αξιωματικοί και οι στρατιώτες του τουρκικού στρατού άρχι σαν να εισδύουν στους χριστιανικούς καταυλισμούς που βρίσκονταν στην εν λόγω ζώνη, για να απαγάγουν τις ωραίες γυναίκες και τα όμορφα κορίτσια.
Η φρίκη από τις σκηνές που διαδραματίστηκαν, είναι πέρα από κάθε φαντασία- πολλές από αυτές τις άμοιρες παραμορφώνονταν, για να φαίνονται άσχημες- άλλες που αντιστέκονταν, θανατώθηκαν από αυτά τα τέρατα- άλλες κρύβονταν στους τάφους και στα μαυ σωλεία του νεκροταφείου των Ορθοδόξων άλλες τις πήραν μαζί τους αυτά τα κτήνη. Πολλοί άνδρες που θέλησαν να προστατέψουν τις γυναίκες τους, τις αδελφές ή τις συγγενείς τους από τις επιθέ σεις των Τούρκων, σκοτώθηκαν επί τόπου».

Ο εφημέριος του Μερσινλί καταθέτει:
«Αφού με αιχμαλώτισαν οι Τούρκοι, με οδήγησαν στο Μερσινλί πιστεύοντας πως είχα κρυμμένα τα χρήματα και τα ιερά σκεύη της εκκλησίας. Μέσα στην εκκλησία έγινα μάρτυρας μιας τρομερής σκηνής. Εκεί βρισκόταν ξαπλωμένο το πτώμα μιας νεαρής κοπέ λας που γνώριζα, της Ευλαμπίας από το Μερσινλί- προφανώς την είχαν βιάσει. Έφερε πληγές από ξιφολόγχη στο στήθος. Μπροστά στο εικονοστάσι βρισκόταν το πτώμα μιας άλλης κοπελίτσας, πολύ πιο νέας, μόλις δεκαπέντε ετών, που είχε υποστεί την ίδια κακοποίηση. Δεν μπόρεσα να την αναγνωρίσω, γιατί το κεφάλι της ήταν διογκωμένο. Οι Τούρκοι αντί να συγκινηθούν μπροστά σ' αυ ό το θέαμα, έλεγαν με περιφρόνηση: "Τι κάνουν ο Χριστός σου και η Παναγιά σου; Πού πήγαν οι επικλήσεις που έλεγες στο δρόμο; Πώς και δε βοήθησαν αυτά τα κορίτσια που τα... (εδώ παραλείπω μια λέξη που δε γράφεται) μπροστά τους;"

Η εκκλησία είχε λεηλατηθεί και συληθεί, και οι άγιες εικόνες κείτονταν κομματιασμένες στο πάτωμα».
 
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ

ΣΠΑΝΙΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΜΥΡΝΗ


Ενθουσιασμένος ο Berbatov! "Ο απίστευτος κόσμος και ο επίμονος Σαββίδης"


Ενθουσιασμένος ο Berbatov! `Ο απίστευτος κόσμος και ο επίμονος Σαββίδης` 

Ο Βούλγαρος επιθετικός χαρακτήρισε απίστευτο αυτό που έζησε το απόγευμα της Πέμπτης στην Τούμπα και υποσχέθηκε πως θα κάνει τα πάντα για να καταφέρει να δικαιώσει τον Ιβάν Σαββίδη που επέμενε να τον φέρει στον ΠΑΟΚ! ΔΕΙΤΕ VIDEO

Την πρώτη συνέντευξη ως ποδοσφαιριστής του ΠΑΟΚ παραχώρησε ο Ντίμιταρ Μπερμπάτοφ, ο οποίος εμφανίστηκε ενθουσιασμένος από τις εκδηλώσεις λατρείας των οπαδών!

«Ήταν απίστευτο! Όπως είπα κι έξω, νομίζω πως δεν το αξίζω όλο αυτό αλλά σας ευχαριστώ. Ευχαριστώ τους πάντες για το καλωσόρισμα», είπε αρχικά ο Μπερμπάτοφ, και πρόσθεσε στη συνέχεια: «Ειδικά τον κ. Σαββίδη με την επιμονή του. Ήταν δυο τρελές ημέρες, αλλά τώρα είμαι εδώ. Αυτό που θέλω είναι μπω στο γήπεδο και να προπονηθώ, για να είμαι έτοιμος να παίξει. Μερικές φορές χρειάζεσαι κάποιον να σε πείσει».

Για το πότε υπολογίζει να αγωνιστεί, ανέφερε
: «Θα πρέπει να ρωτήσετε τον προπονητή, είναι δική του απόφαση. Θα περιμένω το πρώτο παιχνίδι μου, ξέρω πως υπάρχει εντυπωσιακή ατμόσφαιρα και το περιμένω πολύ. Πρέπει να αγαπάς το ποδόσφαιρο, για να συνεχίζεις. Όταν μεγαλώνεις, θέλεις να παίζεις όλο και περισσότερο. Θα προσπαθήσω να παίξω όσο περισσότερο μπορώ, για να δώσω στον παίκτη κάτι που θέλει να δει».

Για το τι μπορεί να προσφέρει: «Ελπίζω να έχω καλό αντίκτυπο στην ομάδα, να βοηθήσω με τον τρόπο που παίζω, με γκολ και ασίστ. Προφανώς, θέλουμε κάτι καλό για την ομάδα, να πάρουμε κάτι καλό στα 90 χρόνια του συλλόγου. Δεν έχουν σημασία τα γκολ, αλλά η παρουσία εκτός κι εντός γηπέδου».

Τέλος, για το ότι αποκάλεσε τους οπαδούς αδέρφια του, σχολίασε: «Όπως είπα, ο πατέρας μου γεννήθηκε 50 χιλιόμετρα από τα σύνορα. Εκεί είναι το χωριό μου. Όταν η μια χώρα είναι τόσο κοντά από την άλλη, είμαστε σαν αδέρφια. Πρώτη φορά ήρθα εδώ, αλλά νιώθω ήδη σαν να είμαι στο σπίτι μου».

Βρέθηκε ο 11χρονος Διονύσης: Η... "παράδοση" στην πλατεία Αττικής και ο ρόλος της θείας του

Βρέθηκε ο 11χρονος Διονύσης: Η... `παράδοση` στην πλατεία Αττικής και ο ρόλος της θείας του




- Όλο το χρονικό του εντοπισμού του 11χρονου Διονύση
- Το ανήλιο αγόρι είχε εξαφανιστεί στις 30 Αυγούστου από το νοσοκομείο Παίδων
- Ο μικρός με δάκρυα στα μάτια παρακαλεί να τον αφήσουν να μείνει με τη θεία του
- Στην Ασφάλεια το παιδί και η γυναίκα

Πολλοί φοβήθηκαν για το χειρότερο. Ένα 11χρονο παιδί, ο μικρός Διονύσης είχε εξαφανιστεί χωρίς κανείς να καταλάβει πως από το νοσοκομείο Παίδων Αγία Σοφία. Στο κέντρο φιλοξενίας του νοσοκομείου έμενε τις ημέρες πριν εξαφανιστεί από προσώπου γης.

Όμως, το τέλος ήταν αίσιο. Την Πέμπτη, το παιδί βρέθηκε και είναι ασφαλές. Όλα έγιναν μετά τις συντονισμένες έρευνες των ανδρών του τμήματος αναζητήσεων της Ασφάλειας Αττικής.
Οι αστυνομικοί βρήκαν τα στοιχεία της θείας του 11χρονου, η οποία τον είχε επισκεφτεί το Παίδων λίγη ώρα πριν το παιδί εξαφανιστεί. Είναι η γυναίκα με την οποία ο μικρός Διονύσης φάνηκε να έχει μεγάλη οικειότητα όταν την είδε στο νοσοκομείο.

Η γυναίκα μένει στον καταυλισμό των Ρομά στον Ασπρόπυργο. Μη θέλοντας να προκαλέσουν αναστάτωση και προβλήματα οι αστυνομικοί, τηλεφώνησαν στη γυναίκα και της ζήτησαν να επιστρέψει το παιδί στις αρχές, τονίζοντας της πως υπάρχει εισαγγελική εντολή.

Η γυναίκα συμφώνησε και έτσι το πρωί της Πέμπτης πήρε το λεωφορείο και πήγε στην πλατεία Αττικής, όπου την περίμεναν δυο αστυνομικοί. Παρέλαβαν το παιδί και μαζί με τη γυναίκα το μετέφεραν στο τμήμα Αναζητήσεων.

Η γυναίκα υποστηρίζει ότι δεν απήγαγε το παιδί αλλά το είδε ξαφνικά στην πόρτα της, λίγο αφού το είχε επισκεφτεί στο νοσοκομείο.
Ο μικρός είναι καλά στην υγεία του (θα μεταφερθεί πάντως στο Παίδων για τις απαραίτητες εξετάσεις) και δεν θέλει να αποχωριστεί τη θεία του. Με δάκρυα στα μάτια ζητάει να μείνει μαζί της.

Το τραγικό περιστατικό

Στις αρχές του καλοκαιριού, ένα περιστατικό σημάδεψε το μικρό αγόρι. Ο 11χρονος Διονύσης, είχε μπει σε ένα αγροτικό αυτοκίνητο και κατά λάθος είχε λύσει το χειρόφρενο. Το αυτοκίνητο ακυβέρνητο κύλησε στην κατηφόρα, με αποτέλεσμα να παρασύρει και να σκοτώσει ένα παιδάκι 1,5 έτους, την ξαδελφούλα του, την ώρα μάλιστα που στο τιμόνι του ακυβέρνητου αγροτικού καθόταν ο ίδιος ο Διονύσης.
Το παιδί έπαθε σοκ από το θάνατο του ανήλικου, ενώ ξεσηκώθηκε θύελλα από τους γονείς του θύματος, στο καταυλισμό των Ρομά στην Γαστούνη.

Με την υπόθεση του 11χρονου Διονύση ασχολήθηκε η Πρόνοια, με αποτέλεσμα οι Κοινωνικοί Λειτουργοί που ανέλαβαν να διερευνήσουν την περίπτωση του 11χρονου, να διαπιστώσουν πως το περιβάλλον που μεγαλώνει είναι παντελώς ακατάλληλο για ένα παιδί και μάλιστα στην πιο τρυφερή του ηλικία, παρά το γεγονός ότι τόσο ο παππούς του όσο και η γιαγιά του με τις δυνάμεις που διέθεταν προσπαθούσαν για το καλύτερο. Έτσι, βρέθηκε στο Κέντρο Φιλοξενίας του νοσοκομείου Παίδων.
Τι έγινε τα τελευταία λεπτά πριν εξαφανισθεί


Σύμφωνα με πληροφορίες το πρωί της Κυριακής, επισκέφθηκε τον μικρό Διονύση ένα ζευγάρι που δήλωσαν συγγενείς του μικρού. Δεν είπαν τον βαθμό συγγένειας που είχαν με τον Διονύση, ωστόσο οι υπεύθυνοι τους άφησαν να τον δουν αφού το παιδί έδειξε απίστευτη οικειότητα. Όπως περιγράφουν μάλιστα ο μικρός έτρεξε προς την γυναίκα και έπεσε στην αγκαλιά της.

Το ζευγάρι κάθισε αρκετή ώρα με τον μικρό Διονύση και έφυγε στις 13.30 το μεσημέρι της Κυριακής. Πέντε λεπτά αργότερα, το παιδί ζήτησε να πάει στην τουαλέτα και χάθηκε!
http://www.newsit.gr/ellada/Vrethike-o-11xronos-Dionysis-I-paradosi 

Εύβοια: Ράγισαν και οι πέτρες στην κηδεία της τραγουδίστριας Κωνσταντίνας Τσαλαπάτη!

Εύβοια: Ράγισαν και οι πέτρες στην κηδεία της τραγουδίστριας Κωνσταντίνας Τσαλαπάτη!

Πρώτη δημοσίευση: 03.09.2015 | 20:25

Τραγική φιγούρα ο αρραβωνιαστικός της, που την αποχαιρέτησε με το δικό του ξεχωριστό τρόπο - Παραμένει στο νοσοκομείο η 10χρονη κορούλα της...

Σε κλίμα οδύνης έγινε το μεσημέρι η κηδεία της Κωνσταντίνας Τσαλαπάτη - Παππά, στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου, στην Παραλία Αυλίδας. Τραγικές φιγούρες οι στενοί συγγενείς και ο αρραβωνιαστικός της που δεν μπορούσαν να συνειδητοποιήσουν τον τραγικό χαμό της.

Με λίγα λόγια που προκαλούν συγκίνηση την αποχαιρέτησε ο σύντροφος της και μουσικός στο επάγγελμα, Δ. Παπαθανασίου, γράφοντας τα εξής: "Αποχαιρετώ την μεγαλύτερη αγάπη της ζωής μου το παρεάκι μου, την παντοτινή μου, το κουκουβαγακι μου!!!! ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ δεν μπορώ να ζήσω χωρίς εσένα!!! ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΟΥ ΑΓΓΕΛΕ ΜΟΥ!!!!"


ΦΩΤΟ από eviazoom
ΦΩΤΟ από eviazoom

Η ανείπωτη τραγωδία σημειώθηκε προχθες (01-09-2015) το βράδυ στο Δήλεσι και συκλονίζει όλη την Εύβοια. Η Χαλκιδέα τραγουδίστρια Κωνσταντίνα Τσαλαπάτη έχασε την ζωή της σε φρικτό τροχαίο με το αυτοκίνητο της. Στο ΙΧ επέβαινε και η 10χρονη κόρη της, η οποία μεταφέρθηκε τραυματισμένη στο Νοσοκομείο Χαλκίδας.

ΦΩΤΟ από eviazoom
ΦΩΤΟ από eviazoom

Το τραγικό γεγονός έγινε ακριβώς στις 22:50 το βράδυ της Τρίτης στη Λεωφόρο Δηλεσίου. Κάτω από άγνωστες συνθήκες η άτυχη κοπέλα έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου, το οποίο εξετράπη της πορείας του και στη συνέχεια προσέκρουσε σε δέντρα, με αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό της οδηγού και τον ελαφρύ τραυματισμό της ανήλικης κόρης της.

Στη συνέχεια οδηγήθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Χαλκίδας, ενώ παραγγέλθηκε η διενέργεια νεκροψίας – νεκροτομής. Η είδηση του θανάτου της 34χρονης έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία στη πόλη της Χαλκίδας, αλλά και στην Παραλία Αυλίδας που διέμενε όλα αυτά τα χρόνια.

ΦΩΤΟ από eviazoom
ΦΩΤΟ από eviazoom
ΦΩΤΟ από eviazoom
ΦΩΤΟ από eviazoom

Η Κωνσταντίνια Τσαλαπάτη - Παππά ασχολείτο επαγγελματικά με το τραγούδι και εμφανιζόταν ζωντανά σε μαγαζιά της Χαλκίδας και της Βοιωτίας.

Πηγή: eviazoom

http://www.newsit.gr/topikes-eidhseis/Eyvoia-Ragisan-kai-oi-petres

«Ξύπνησαν» Ολάντ-Μέρκελ για το θέμα των προσφύγων

ksupnisan-olant-merkel-gia-to-thema-twn-prosfugwn

Σχόλιο του blog:
Γιατί ..κυρία μου να μοιραστούν τα βάρη για τους μετανάστες και οι 28;
Να τα μοιραστείτε εσείς οι μεγάλοι με τα εκατοντάδες δίς έσοδα και με
την πολιτική σας αδιαφορία και εμμονή λιτότητας στα κράτη του Νότου 
και ιδίως με την στάση σας στο θέμα της Συρίας κάνατε την Μεσόγειο 
και τα παράλια της χώρας μας υγρό νεκροταφείο αθώων και 
κυνηγημένων Ανθρώπων από την οργή του πολέμου.
"Με το θάρρος της γνώμης"
 

Η Γαλλία και η Γερμανία θα υποβάλουν στις Βρυξέλλες "κοινές προτάσεις" αναφορικά με τη φιλοξενία και την κατανομή των προσφύγων στις ευρωπαϊκές χώρες.

Διεθνή κινητοποίηση έχει προκαλέσει το ζήτημα των προσφύγων και των μεταναστευτικών ροών, μετά και την τραγωδία στις ακτές της Αλικαρνισσού, στα παράλια της Τουρκίας.
Η Γαλλία και η Γερμανία θα υποβάλουν στις Βρυξέλλες "κοινές προτάσεις" αναφορικά με τη φιλοξενία και την κατανομή των προσφύγων στις ευρωπαϊκές χώρες, ανακοίνωσε σήμερα η γαλλική προεδρία.
Την ίδια στιγμή, η καγκελάριος Μέρκελ διαβεβαίωνε ότι το Παρίσι και το Βερολίνο συμφωνούν να υπάρξουν δεσμευτικές ποσοστώσεις ώστε τα βάρη να μοιραστούν εξίσου μεταξύ των "28".
"Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να ενεργήσει αποφασιστικά και σύμφωνα με τις αξίες της" αναφέρεται στην ανακοίνωση που εκδόθηκε από τη γαλλική προεδρία μετά την τηλεφωνική επικοινωνία που είχε ο πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ με την καγκελάριο της Γερμανίας Άγγελα Μέρκελ.
"Αυτοί οι άνδρες και οι γυναίκες, με τις οικογένειές τους, φεύγουν για να γλιτώσουν από πολέμους και διώξεις. Χρειάζονται διεθνή προστασία", συνεχίζει το κείμενο.
Σύμφωνα με το κείμενο, η πρωτοβουλία Γαλλίας και Γερμανίας έχει επίσης ως στόχο "να διασφαλιστεί η επιστροφή των παράνομων μεταναστών στις χώρες προέλευσής τους και να παρασχεθεί η αναγκαία υποστήριξη και συνεργασία" τόσο στις χώρες από τις οποίες προέρχονται οι μετανάστες αυτοί όσο και σ' εκείνες από τις οποίες διέρχονται.

Ολάντ: Χρειάζεται δεσμευτικό σύστημα

Η Γαλλία και η Γερμανία συμφώνησαν την Πέμπτη σε έναν μόνιμο και υποχρεωτικό μηχανισμό υποδοχής προσφύγων και αιτούντων άσυλο, ειδικά σύριων, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανέφερε ο Φ. Ολάντ.
«Προτείναμε με την Α. Μέρκελ, έναν μόνιμο και υποχρεωτικό μηχανισμό. Νομίζω ότι σήμερα αυτό που υπάρχει δεν είναι αρκετό και υπάρχουν χώρες που δεν αναλαμβάνουν τις ηθικές τους υποχρεώσεις οπότε θα πρέπει να προχωρήσουμε παραπέρα», σημείωσε ο Ολάντ.

Συμφωνούν στην αρχή της υποχρεωτικής ποσόστωσης στην ΕΕ

Νωρίτερα, η Άγγελα Μέρκελ επισήμανε ότι η Γαλλία και η Γερμανία συμφωνούν στην αρχή των "υποχρεωτικών ποσοστώσεων" για τη φιλοξενία των προσφύγων στις χώρες της ΕΕ.
Το βάρος της υποδοχής εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων από τη Συρία και αλλού πρέπει να μοιραστεί πιο δίκαια στην Ευρώπη
"Μίλησα σήμερα το πρωί με τον Γάλλο πρόεδρο. Η γαλλογερμανική θέση την οποία θα μεταφέρουμε στους ευρωπαϊκούς θεσμούς είναι ότι συμφωνούμε ότι θα πρέπει να τηρούμε τις θεμελιώδεις αρχές μας, δηλαδή, αυτοί που χρειάζονται προστασία (...) να τη λαμβάνουν και (συμφωνούμε) ότι χρειαζόμαστε δεσμευτικές ποσοστώσεις στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να μοιραστούμε τα βάρη, αυτή είναι η αρχή της αλληλεγγύης", είπε η Μέρκελ σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε κατά την επίσημη επίσκεψη που πραγματοποιεί στην Ελβετία.
"Η γερμανική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ο κανονισμός του Δουβλίνου δεν λειτουργεί πλέον επειδή φτάνουν τόσοι πολλοί πρόσφυγες στα εξωτερικά σύνορά μας που δεν μπορούμε να αφήσουμε την Ιταλία ή την Ελλάδα να τα βγάλουν πέρα μόνες τους", σημείωσε. "Ταυτόχρονα, αν πούμε ότι η Ιταλία και η Ελλάδα δεν πρέπει να αφεθούν μόνες τους, τότε δεν γίνεται ούτε τρεις άλλες χώρες, όπως η Σουηδία, η Αυστρία και η Γερμανία, να αφεθούν να αναλάβουν μόνες τη μερίδα του λέοντος στο καθήκον αυτό", πρόσθεσε.
Η καγκελάριος ζήτησε επίσης να επιλύσει η Ευρώπη την προσφυγική κρίση με "δικαιοσύνη και αλληλεγγύη" και υπογράμμισε ότι η Γερμανία είναι έτοιμη, δεδομένης της οικονομικής ισχύος της, να αναλάβει τις ευθύνες που της αναλογούν. Όπως είπε, οι χριστιανικές αξίες υπαγορεύουν ότι όλοι οι άνθρωποι που κινδυνεύουν δικαιούνται προστασίας.

Ρέντσι: Η ΕΕ δεν μπορεί απλώς να συγκινείται

Παρέμβαση για το ζήτημα έκανε την Πέμπτη και ο ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι, δηλώνοντας ότι η ΕΕ δεν μπορεί να αρκείται στο να συγκινείται μπροστά σε εικόνες "που σφίγγουν την καρδιά και συγκλονίζουν την ψυχή", όπως αυτή του πνιγμένου μικρού σύρου πρόσφυγα.
"Η Ευρώπη δεν μπορεί απλώς να συγκινείται, πρέπει και να κινηθεί", δήλωσε ο Ρέντσι στη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τον μαλτέζο ομόλογό του Τζόζεφ Μάσκατ στη Φλορεντία.
"Το γεγονός ότι ένας πατέρας προσπαθεί να επιστρέψει στο Κομπάνι για να θάψει την οικογένειά του" δεν οφείλεται "σε λάθος της Ευρώπης", δήλωσε. Όμως "η Ευρώπη έχει καθήκον να δώσει μια ενιαία απάντηση που να βασίζεται στο ευρωπαϊκό δικαίωμα στο άσυλο, σε ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για τη διαχείριση αυτής της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, σε ευρωπαϊκά μέτρα επαναπατρισμού και σε μια συνολική στρατηγική (...) στις χώρες προέλευσης", εξήγησε.
"Πιστεύουμε πως μπροστά σ' αυτή την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, είτε η Ευρώπη θα δώσει μια απάντηση πολιτική με Π κεφαλαίο, είτε θα χάσει το γόητρό της", επέμεινε.
"Δεν είναι ώρα για δημαγωγία, αλλά για σοβαρή πολιτική. Αν ένα παιδί κινδυνεύει να πνιγεί, πρέπει να κάνουμε τα πάντα για να το σώσουμε", τόνισε ο ιταλός πρωθυπουργός εξηγώντας ότι περιμένει τις νέες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα.

http://www.thetoc.gr/diethni/article/ksupnisan-olant-merkel-gia-to-thema-twn-prosfugwn

Η ιστορία του Γκαλίπ και του Αϊλάν που μας συγκλόνισε

i-istoria-tou-gkalip-kai-tou-ailan-pou-mas-sugklonise

Οι φωτογραφίες με τα άψυχα κορμάκια τους, ξεβρασμένα στην ακρογιαλιά μας στοιχειώνουν. Η ιστορία των δύο αδελφών που πνίγηκαν στον δρόμο προς την σωτηρία συγκλονίζει
Οι φωτογραφίες με τα άψυχα κορμάκια τους, ξεβρασμένα στην ακρογιαλιά μας στοιχειώνουν... Η κατάληξη των δύο αδελφών που πνίγηκαν στον δρόμο προς την σωτηρία... συγκλονίζει. Οι συγγενείς των μικρών προσφυγόπουλων μιλούν στη Daily Mail για το ταξίδι, την ελπίδα και την τραγική κατάληξη που προκάλεσε παγκόσμιο σοκ.


Τα ονόματά τους Γκαλίπ και Αϊλάν Κουρντί, δύο αδέλφια που δεν φορούσαν σωσίβια και είχαν προορισμό τον Καναδά. Η οικογένεια των Σύρων προσφύγων είχε δεχθεί πρόσκληση από τη θεία των παιδιών αλλά η Τουρκία δεν εξέδιδε βίζα εξόδου. Η Daily Mail αναφέρει λεπτομέρειες από το χρονικό του ναυαγίου και το ταξίδι της οικογένειας από την Αλικαρνασσό με προορισμό την Κω. Ταξίδευαν με μια σάπια βάρκα στην οποία επέβαιναν συνολικά 17 . Στην εικόνα που κάνει τον γύρο του κόσμου, είναι το άψυχο κορμάκι του μόλις τριών ετών Αϊλάν. Τα δύο παιδιά δεν φορούσαν σωσίβια και η βάρκα αναποδογύρισε νύχτα. Τριάντα λεπτά μετά, τα σώματά τους βρίσκονταν άψυχα στην παραλία του τουριστικού θέρετρου. Παρά το γεγονός ότι η θάλασσα ήταν ήρεμη, τα δύο παιδιά δεν κατάφεραν να αποφύγουν τον πνιγμό.


Οι βαρκάρηδες της περιοχής τα εντόπισαν με το πρώτο φως της ημέρας και αμέσως ενημέρωσαν τις αρχές. Η μητέρα των δύο παιδιών, μαζί με οκτώ άλλους πρόσφυγες, δεν τα κατάφεραν. Επέζησε μόνο ο πατέρας, ονόματι Αμπντουλάχ. Η Τέεμα Κουρντί, αδερφή του Αμπντουλάχ και θεία των δύο παιδιών, πληροφορήθηκε τα τραγικά νέα στις πέντε το πρωί της Τετάρτης.

Ο Αμπντουλάχ είχε ειδοποιήσει τον αδερφό του Μοχάμαντ με την εξής μία φράση: «Η γυναίκα μου και τα δύο αγόρια μου είναι νεκρά». Η Τέεμα Κουρντί ζει μόνιμα εδώ και 20 χρόνια στο Βανκούβερ του Καναδά. Η οικογένεια του Αμπντουλάχ είχε δεχθεί πρόσκληση, αλλά αντιμετώπιζε προβλήματα με τουρκικές αρχές που δεν έδιναν βίζα.

Σύμφωνα με τα τοπικά τουρκικά μέσα, η βάρκα που ταξίδευαν τα δύο αδέλφια ήταν μια από έναν «στόλο» που ταξίδευαν όλες μαζί. Μια ακόμη αναποδογύρισε και μεταξύ των θυμάτων ήταν δύο ακόμα αδέλφια.
 

Πρώτο θέμα σε πολλές εφημερίδες η τραγωδία. 
 
 


http://www.thetoc.gr/diethni/article/i-istoria-tou-gkalip-kai-tou-ailan-pou-mas-sugklonise

«Τον βάλαμε για ύπνο, και τώρα είναι η ώρα να ξυπνήσουμε» λένε καλλιτέχνες συμμετέχοντας στο παγκόσμιο πένθος για τον χαμό του 3χρονου Aylan από τη Συρία.

thrinos-kai-aganaktisi-sto-twitter-i-anthrwpotita-ekbrastike-stin-akrogialia

Θρήνος και αγανάκτηση στο twitter: Η ανθρωπότητα εκβράστηκε στην ακρογιαλιά

«Η ανθρωπότητα εκβράστηκε στην ακρογιαλιά» το βασικό θέμα συζήτησης στο Twitter μετά την αναπαραγωγή των τραγικών φωτογραφιών.
Με το hashtag #KiyiyaVuranInsanlik οι χρήστες του twitter εκφράζουν την αγανάκτησή τους μετά τη νέα τραγωδία με πρόσφυγες και θλιβερές φωτογραφίες του νεαρού προσφυγόπουλου, το άψυχο κορμάκι του οποίου ξεβράστηκε στη στεριά στην Τουρκία.
Το χάσταγκ #KiyiyaVuranInsanlik που σημαίνει «Η ανθρωπότητα εκβράστηκε στην ακρογιαλιά» έγινε το βασικό θέμα συζήτησης στο Twitter αφού οι φωτογραφίες αυτές αναπαρήχθησαν κατά κόρον.

17 σπαρακτικά σχέδια καλλιτεχνών για το νεκρό αγοράκι

«Τον βάλαμε για ύπνο, και τώρα είναι η ώρα να ξυπνήσουμε» λένε καλλιτέχνες συμμετέχοντας στο παγκόσμιο πένθος για τον χαμό του 3χρονου Aylan από τη Συρία.

17-sparaktika-sxedia-kallitexnwn-gia-to-nekro-agoraki
«Τον βάλαμε για ύπνο, και τώρα είναι η ώρα να ξυπνήσουμε» λένε καλλιτέχνες συμμετέχοντας στο παγκόσμιο πένθος για τον χαμό του 3χρονου Aylan από τη Συρία.
Ο Aylan Kurdi και ο 5χρονος αδελφός του, Rihan, φωτογραφήθηκαν νεκρά σε τουρκική ακρογιαλιά χθες και η εικόνες τους συγκλόνισαν ολόκληρο τον κόσμο.
Τα δύο αδέλφια έχασαν τη ζωή τους όταν η βάρκα όπου επέβαιναν ανατράπηκε, ενώ τους μετέφερε στην Κω.
Ο μακρινός προορισμός τους ήταν ο Καναδάς, όπου ζει η θεία τους. Ομως δεν θα φτάσουν ποτέ εκεί γιατί οι ζωές τους τελειωσαν άδικα.

«Το όνομά του ήταν Aylan»

Καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο έχουν δημιουργήσει σκίτσα αφιερωμένα στη φωτογραφία του άψυχου κορμιού του Aylan η οποία έγινε viral με το τουρκικό hashtag #KiyiyaVuranInsanlik, το οποίο σημαίνει «η ανθρωπότητα εκβράστηκε στην ακρογιαλιά» #HumanityWashedAshore.

 http://www.thetoc.gr/koinwnia/article/sugklonistiko

Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2015

Καλημέρα σας καλό Μήνα με υγεία



Ιδιαιτέρως καλημέρα και καλό Μήνα στους
δύο Αγαπημένους μας Φίλους την Καίτη
και τον Πάνο και να ευχηθώ περαστικά
Και όλα να πάνε καλά.
Να θυμάστε σας αγαπάμε
Παύλος & Μαριέτα