Το δικό μου κανάλι

Το δικό μου κανάλι
You tube

Κυριακή 2 Μαρτίου 2014

Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός 0-3


Μεσοβδόμαδα όλος ο κόσμος περίμενε να δει την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ να εμφανίζεται στο Καραϊσκάκη, όμως, αυτή δεν... φάνηκε και ο Ολυμπιακός προερχόταν από τον ευρω-θρίαμβο του Champions League. Και εκεί που ετοιμαζόταν για φιέστα τίτλου, ήρθε ο Παναθηναϊκός να φορέσει ένα παλιό ευρωπαϊκό κοστούμι... ξεχασμένο στην ντουλάπα και να κάνει «πάρτι» με νίκη 3-0, καταστρέφοντας τη φιέστα και το αήττητο των Πειραιωτών.


Πράνιτς (45’), Μπεργκ (67’) και Αμπέιντ (89’) οι σκόρερ του τριφυλλιού με τον Τσόρι Ντομίνγκες να αστοχεί και σε πέναλτι στο 82’. Επεισόδια και τραυματισμός του τεχνικού των «πράσινων», Γιάννη Αναστασίου, ο οποίος δέχτηκε ένα ποτήρι στο πρόσωπο.


Σχόλιο:Τα όποια επεισόδια έγιναν προς την λήξη του αγώνα από μερίδα γνωστών και ανεγκέφαλων οπαδών εναντίον του προπονητή του  Παναθηναϊκού δεν τιμούν την ομάδα και προ πάντων δεν μειώνει την πανάξια και καταπληκτική νίκη του .
Συγχαρητήρια για τις δηλώσεις και
των δύο προπονητών πριν και μετά τον αγώνα

Η Καθαρά Δευτέρα και τα έθιμά της στην Ελλάδα


To τριώδιο ολοκληρώνεται την Καθαρά Δευτέρα και ξεκινά η Σαρακοστή για την Ορθόδοξη εκκλησία. Η ημέρα αυτή ονομάστηκε έτσι γιατί οι Χριστιανοί «καθαρίζονταν» πνευματικά και σωματικά και αποτελεί ημέρα νηστείας αλλά και αργίας.

Η καθαροδευτεριάτικη έξοδος στην εξοχή, ονομάζεται «κούλουμα» και περιλαμβάνει το πέταγμα του χαρταετού. Καιρού επιτρέποντος, όλοι βγαίνουν στην εξοχή, παίρνοντας μαζί τους νηστίσιμα φαγητά, διασκεδάζουν και χορεύουν.
Τα κούλουμα από τόπο σε τόπο γιορτάζονται διαφορετικά, με ιδιαίτερες και παραδοσιακές εκδηλώσεις, αλλά και διάφορα έθιμα. Παντού όμως επικρατεί κέφι, χορός και τραγούδι.

Ας δούμε μερικά από τα έθιμα που γιορτάζονται την Καθαρά Δευτέρα ανά την Ελλάδα…

Το έθιμο του Αγά στα Μεστά και σε άλλα χωριά της Χίου

Σε πολλά χωριά (Μεστά, Πυργί, Λιθί, Ολύμποι, Λαγκάδα), τηρείται κάθε χρόνο την Καθαρά Δευτέρα το παραδοσιακό έθιμο του Αγά, που ξεκίνησε από τον καιρό της Τουρκοκρατίας και σατιρίζει τις τότε δίκες των Τούρκων.
Ο αγάς , ο αυστηρός Τούρκος δικαστής, ορίζεται από τους κατοίκους. Η προετοιμασία για το έθιμο ξεκινάει από το πρωί και στη συνέχεια εισέρχεται στην κεντρική πλατεία πάνω σε ένα γαϊδουράκι ο αγάς και ο εισαγγελέας ρίχνοντας κομφετί.
Με βάση τις ποινές ο καθένας «υποχρεούται» να δώσει χρήματα, που προορίζονται για τον πολιτιστικό σύλλογο, ενώ καμιά φορά συμπεριλαμβάνεται και ο «ακάβαλος», χτυπήματα με ένα πλαστικό ρόπαλο!|

Το «Λαϊκό Δικαστήριο των Ανήθικων Πράξεων» στην Κάρπαθο


Την Καθαρά Δευτέρα στήνεται στην Κάρπαθο το «Λαϊκό Δικαστήριο των Ανήθικων Πράξεων», που αποτελεί μια ευκαιρία, κάθαρσης και απονομής της δικαιοσύνης στο ξεκίνημα της Σαρακοστής.

Κατηγορούμενοι είναι όσοι «ασχημονούν» ή προκαλούν με τις χειρονομίες τους, κάποιους άλλους. 


Οι «κατηγορούμενοι» οδηγούνται από τους «Τζαφιέδες», ένα είδος τοπικών χωροφυλάκων, που έχουν επιφορτιστεί με τη σύλληψη των «δραστών», ενώπιον της δικαιοσύνης. Οι γέροντες του νησιού, αναλαμβάνουν να δικάσουν τους «ασεβείς» και κάπως έτσι ξεκινούν αυτοσχέδιοι αστεϊσμοί και πειράγματα, σαν προπομπός της γιορτής που θα ακολουθήσει.

Οι «φουστανελάτοι» στη Νάξο

Στη Νάξο αναβιώνουν στοιχεία της διονυσιακής λατρείας, όπως οι «Κουδουνάτοι» και οι «Φουστανελάτοι». Την Καθαρά Δευτέρα, ξεχύνονται στους δρόμους οι «φουστανελάτοι», φορώντας φουστανέλες και σχηματίζοντας ομάδες, τα μπαϊράκια, με αρχηγό τον μπαϊραχτάρη, αυτόν δηλαδή που κρατάει το μπαϊράκι της ομάδας, ένα χοντρό καλάμι με χρωματιστό μαντήλι στην άκρη.
Οι ομάδες αυτές, τιμούν με την επίσκεψη τους τις γυναίκες των διπλανών χωριών, χορεύοντας μαζί τους στην κεντρική πλατεία με τη συνοδεία βιολιών και λαούτων. Με τη σειρά τους οι γυναίκες κάθε χωριού, τους περιποιούνται με φαγητά γλυκά και κρασί.

Το «Μπουρανί» στον Τύρναβο



Στον Τύρναβο της Λάρισας, οι ντόπιοι τιμούν τον θεό της βλάστησης και της γονιμότητας πίνοντας, τραγουδώντας, χορεύοντας, κρατώντας ψεύτικους φαλλούς και τρώγοντας το κατάλληλο έδεσμα (μπουρανί).

Το «μπουρανί» είναι τούρκικη λέξη και σημαίνει λαχανόρυζο (ή σπανακόρυζο) και σήμερα αποτελεί έδεσμα σε μορφή σούπας, από σπανάκι, τσουκνίδα, και ξύδι, που… σηματοδοτεί την έναρξη του χορού, των τραγουδιών και των άσεμνων εκφράσεων και των πειραγμάτων.

Ο «Βλάχικος γάμος» στη Θήβα

Στη περιοχή της Θήβας, την Καθαρά Δευτέρα, γίνεται η αναπαράσταση του «Βλάχικου γάμου». Είναι μια πολύχρωμη γαμήλια πομπή με παραδοσιακά όργανα, που αποτελεί παρωδία ενός ποιμενικού γάμου, με μια μεταμφιεσμένη ψευτονύφη.
Το έθιμο έχει τις ρίζες του στο 1830, τότε που οι τσοπάνηδες (Βλάχοι) από τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη, εγκατέλειψαν την άγονη γη τους και αναζήτησαν γονιμότερο έδαφος κάπου νοτιότερα.

Η… εκτέλεση της γριάς Συκούς στη Μεσσήνη



Στη θέση Κρεμάλα στη Μεσσήνη, γίνεται η αναπαράσταση της εκτέλεσης της γριάς Συκούς, μιας γερόντισσας που κρεμάστηκε στην τοποθεσία αυτή με εντολή του Ιμπραήμ Πασά. Μετά την αναπαράσταση, μπορεί κάθε επισκέπτης να «κρεμαστεί» από τους ψευτοδήμιους της κρεμάλας.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, πραγματοποιείται παρέλαση με άρματα, μεταμφιεσμένους μικρούς και μεγάλους και χορευτικά συγκροτήματα.

Αλευρομουτζουρώματα στο Γαλαξίδι



Το Γαλαξίδι, το απόγευμα της Kαθαράς Δευτέρας, θυμίζει… εμπόλεμη ζώνη. Ομάδες ντόπιων, χωρισμένοι σε ομάδες, «μάχονται» μεταξύ τους στοχεύοντας, ο ένας τον άλλον, με αλεύρι και χρωματιστή σκόνη. Η συνήθεια έμεινε στην ιστορία ως «αλευροπόλεμος» ή «αλευρομουτζουρώματα» και γιορτάζεται από την «εποχή των καραβιών», γύρω στο 1840.
Οι συμμετέχοντες συγκεντρώνονται στο λιμάνι όπου αρχίζει ο αλευρομουτζουροπόλεμος με αλεύρι ή φούμο, γι’ αυτό και τα παλιά ρούχα ή κάποια ειδική στολή από νάιλον είναι απαραίτητα!

Και ο κατάλογος με τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας σε όλη την Ελλάδα, είναι μακρύς: οι «μουτζούρηδες» και το έθιμο της καμήλας στην Ξάνθη, ο «καλόγερος» στο Καλαμπάκι Δράμας, η Κηδεία της Μάσκας στη Ζάκυνθο

"JACOBS" καφές φίλτρου


Φωτογραφία: Πρωινό ξύπνημα σημαίνει το σπίτι να γεμίζει άρωμα καφέ!
Γι’ αυτό με κάθε συσκευασία JACOBS Εκλεκτού 250γρ., σου κάνουμε δώρο 40 φίλτρα καφέ για αξεπέραστο άρωμα!




JACOBS Flavours: Βρες τη γεύση σου   


Οδηγίες Παρασκευής 


Για το ιδανικό φλυτζάνι καφέ φίλτρου εκτός από το καλύτερο χαρμάνι
 σημασία έχει και η σωστή προετοιμασία. 


1. Παίρνετε ένα φίλτρο και το βρέχετε με κρύο νερό.

2. Τοποθετήστε το φίλτρο στην ειδική υποδοχή της καφετιέρας.

3. Για κάθε φλυτζάνι (200ml) υπολογίστε 2 κουταλιές του καφέ ή 1 κουταλιά τηs σούπας.

4. Σερβίρετε τον καφέ σας και απολαύστε τον!


Tips:

- Μην αφήνετε τον καφέ στην καφετιέρα περισσότερο από 20 λεπτά
γιατί αλλοιώνεται το άρωμα και η γεύση του.

- Μετά το άνοιγμα του πακέτου, διατηρήστε τον στο ψυγείο σας
αεροστεγώς κλεισμένο.

- Μην σερβίρετε ποτέ ξαναζεσταμένο καφέ.


http://www.jacobs.gr/jacobs4/page?siteid=jacobs4-prd&locale=grgr1&PagecRef=636

https://www.facebook.com/JACOBS.Greece

Τέχνη ενάντια στον φασισμό και τον ρατσισμό


Τέχνη ενάντια στον φασισμό και τον ρατσισμό
Φωτογραφία: Αγγελική Παναγιώτου/ FosPhotos
Το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός καλεί σε ένα δεκαήμερο Αντιφασιστικό Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών, από τις 13 έως τις 23 Μαρτίου, στο πλαίσιο του οποίου θα πραγματοποιηθούν θεατρικές παραστάσεις και εργαστήρια για ενήλικες και παιδιά, συναυλίες, performances, προβολές, δρώμενα και οργανωμένες συζητήσεις.


Το Αντιφασιστικό Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνώνδιοργανώνεται στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός και σε άλλους δημόσιους χώρους της Αθήνας. Η διοργάνωση είναι μια πρωτοβουλία καλλιτεχνών, οι οποίοι ορμώμενοι από την επιθυμία να δράσουν ενάντια στον εκφασισμό της κοινωνίας, καλούν σε συμμετοχή άτομα και ομάδες, προκειμένου να συν-δημιουργήσουν μια συλλογική αντιφασιστική γιορτή- δράση. Το κάλεσμα απευθύνεται σε κάθε άνθρωπο ή ομάδες που βιώνουν τον ρατσισμό, σε κάθε ελεύθερα σκεπτόμενο άνθρωπο της τέχνης, θεατρικές ομάδες, καλλιτεχνικές συλλογικότητες, κοινότητες μεταναστών και προσφύγων, εκπολιτιστικούς συλλόγους, μαζικούς κοινωνικούς φορείς, εργατικά συνδικάτα, αντιφασιστικές και αντιρατσιστικές κινήσεις, οργανώσεις και πρωτοβουλίες.

Ήδη τη συμμετοχή τους έχουν ανακοινώσει καλλιτέχνες όπως ο Φοίβος Δεληβοριάς, Σπύρος Γραμμένος & «ΑΓΑΠΗ ΡΕ +», Ματούλα Ζαμάνη, Stacy (Μάρθα Φριντζήλα), Θάνος Ανεστόπουλος & Κώστας Παρίσης, Ψαραντώνης, Μιχάλης Δέλτα, Lyrical Punishment, Χνάρια, (Τοτέμ), Radio Sol + Muchatrela Band, Martha Moreleon, Doros , Neda, Τάνια Τσανακλίδου, Λόλεκ, Ομάδα κρουστών Quilombo -  κ.ά.

Θεατρικές παραστάσεις: Γράμματα Αγάπης στον Στάλιν («Εν Δράσει»), Αύξηση (4frontal), Interview («Εμείς»), Χαλασοχώρηδες, Iraq-9 τόποι επιθυμίας, Αδέσποτες Σκύλες στο Βάλς των βρώμικων δρόμων, Πατριδογνωσία (Γεράσιμος Γεννατάς), Βρώμικες Λέξεις (Difunta Correa), Η χαμένη Τιμή της Καταρίνα Μπλούμ (Ubuntu), Τζέλα, Λέλα, Κόρνας και ο Κλεομένης. Το μαγικό ταξίδι της Ευγενίας (ΑΜΚΕ Φρέον), Το μάθημα (Ιονέσκο), Ας θυμηθούμε χωρίς νοσταλγία (Μάνια Παπαδημητρίου), Horos Theatre Company, Στροβιλισμοί (Βίκος Ναχμίας), Το μοιρολόι της φώκιας (Όλια Λαζαρίδου), «Μαμά φρικιό» (Theatre de Votanique), Η μέθοδος της κας Μαργαρίτας (Συντεταγμένοι), Μαύρο φως (Ανέμη), Μίλα μήλα Μαγικά (Αστροναύτες), Φευγάδα: Εμείς και οι Έλληνες (Θέρος), Διαγώνισμα Ευρωπαικής Υστερίας (Μπουφόνοι), Στη Σκοινί (Ζ. Σεβαστιανού), Πατατατί (Ντούθ), Κάρβουνο (Θέατρο Κωφών Ελλάδος), Χοροθέατρο Δαγίπολη, Εκτός δρόμου (ομάδα Θε.αμ.α), Χωρίς πατρίδα (ομάδα Άκρον), Mandela Galls (Αφρικανικοί χοροί), Asante, Ένωση Φιλιππινέζων Μεταναστών Ελλάδο (Kasapi Hellas), Αφγανική κοινότητα, Καλλιτεχνικό σχολείο Γέρακα (ομάδα νοσταλγία), Μικρές σκηνές καθημερινής βίας (θέατρο του καταπιεσμένου), Mr and Miss Bubble, Οπλισμένες λέξεις (κενό δίκτυο), Φασουλής (Στάθης Μαρκόπουλος), Κοινότητα Μπαγκλαντες, Τα σκουπίδια στο ψυγείο (Λίλια Καλίτση), Σεβαστιανού (Στη σκοινί), Το σιδερένιο μάγουλο του σκύλου, Το κάτι άλλο και το κάτι τι, Κοινότητα Κούρδων, Κοινότητα Αφγανών, Σκορδίλης & Έλενα Χριστοδουλίδου - κ.ά.
Όλοι οι καλλιτέχνες θα συμμετάσχουν αφιλοκερδώς ενώ η είσοδος στις παραστάσεις και τις συναυλίες θα είναι ελεύθερη. Το αναλυτικό πρόγραμμα δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί και αναμένεται τις επόμενες ημέρες.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός «με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά του φασισμού και του ρατσισμού (Σάββατο 22/3), καλούμε σε δράση και συμμετοχή στο δεκαήμερο Αντιφασιστικό Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών που θα διοργανωθεί στο θέατρο Εμπρός αλλά και στον δημόσιο χώρο της πόλης. Με αντίστοιχες δράσεις θα είναι και η συμμετοχή μας στην αντιφασιστική πορεία το Σάββατο 22/3 ενώ κατόπιν θα παρακολουθήσουμε τη συναυλία που έχει προγραμματιστεί στην πλατεία Συντάγματος».

«Με την πρόθεση η πρωτοβουλία αυτή να συνεχιστεί, ώστε να δημιουργηθεί μια ανοιχτή συλλογικότητα από ανθρώπους του χώρου των παραστατικών τεχνών, που θα έχει ενεργή παρουσία στο αντιφασιστικό και αντιρατσιστικό κίνημα, καλούμε άτομα και ομάδες που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν αλλά και να συνεισφέρουν στη διοργάνωση του φεστιβάλ, να έρθουν την Κυριακή 26/1 στις 16:00 στο θέατρο Εμπρός (Ρήγα Παλαμήδου 2, Ψυρρή)».


Το ΚάλεσμαΚαλούμε σε δράση και συμμετοχή στο δεκαήμερο Αντιφασιστικό Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών, που θα διοργανωθεί από τις 13 έως 23 Μαρτίου στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός  και σε άλλους δημόσιους χώρους της Αθήνας. Το αντιφασιστικό φεστιβάλ παραστατικών τεχνών οργανώνεται από μια πρωτοβουλία καλλιτεχνών που βρεθήκαμε ορμώμενοι από την επιθυμία μας να δράσουμε ενάντια στον βίαιο εκφασισμό της κοινωνίας. Η ανάπτυξη φασιστικών και νεοναζιστικών μορφωμάτων, οι επιθέσεις σε μετανάστες, ΛΟΑΤ, κόσμο του κινήματος αλλά και της τέχνης, ο ρατσισμός των θεσμών, η γενικότερη έλλειψη σεβασμού στην ανθρώπινη ποικιλομορφία και η εκδήλωση μορφών βίας σ ολόκληρη την κοινωνία, ακόμα και μέσα στα σχολεία, μας ενεργοποιεί στο να πάρουμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες αντιμετώπισής τους.
Υπάρχουν σήμερα πολλές ομάδες και θεάματα που διεκδικούν με τη δουλειά τους μια κοινωνική συμμετοχή  και ένα πεδίο πολιτικού διαλόγου. Στοχεύουμε στο να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα συντονισμού και δράσης ανθρώπων των παραστατικών τεχνών που θα μπορεί να ενεργοποιήσει μια συλλογική αντιφασιστική συζήτηση αλλά και συνείδηση στον χώρο μας. Σαν πρώτο βήμα, με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα κατά του φασισμού και του ρατσισμού (Σάββατο 22/3) αλλά και τον μήνα δράσης κατά του φασισμού, καλούμε στη διοργάνωση ενός μεγάλου αντιφασιστικού φεστιβάλ στο Θέατρο Εμπρός και απευθυνόμαστε σε κάθε άνθρωπο ή ομάδες που βιώνουν τον ρατσισμό, σε κάθε ελεύθερα σκεπτόμενο άνθρωπο της τέχνης, θεατρικές ομάδες, καλλιτεχνικές συλλογικότητες, κοινότητες μεταναστών και προσφύγων με τα σχολεία και τις δημιουργικές τους ομάδες, εκπολιτιστικούς συλλόγους, μαζικούς κοινωνικούς φορείς, εργατικά συνδικάτα, αντιφασιστικές και αντιρατσιστικές κινήσεις, οργανώσεις και πρωτοβουλίες να συμμετάσχουν και να μας στηρίξουν.
Καλούμε κάθε πολίτη ανεξαρτήτως θρησκείας, εθνικότητας, χρώματος, φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού να συσπειρωθεί ενάντια στους φασίστες και την τρομοκρατία τους. Πρέπει να υπερασπίσουμε τον πλούτο της πολυπολιτισμικής κοινωνίας. Να κάνουμε τις γειτονιές μας, τους χώρους πολιτισμού και τις πόλεις μας γέφυρες φιλίας, αλληλεγγύης και αντίστασης μακριά από τις λογικές του διχασμού.

Το φεστιβάλ θα περιλαμβάνει θεατρικές παραστάσεις και εργαστήρια για παιδιά κι ενήλικες, χορό, συναυλίες, performances, προβολές, δρώμενα και οργανωμένες συζητήσεις. Ο φασισμός δεν ξέρει να χορεύει, δεν έχει χρώματα και δεν τραγουδάει. Ο φασισμός δεν είναι εγγενές στοιχείο του ανθρώπου αλλά  γεννάται κάτω από συγκεκριμένες κοινωνικές συνθήκες και για συγκεκριμένους σκοπούς. Οι λέξεις, οι νότες και τα χρώματα είναι τα δικά μας όπλα. Ας τα ενώσουμε ενάντια στον φόβο και την απάθεια.. Ας τα ενώσουμε ενάντια στη βαρβαρότητα και τον φασισμό.

http://tvxs.gr/news/politismos/texni-enantia-ston-fasismo-kai-ton-ratsismo

Σάββατο 1 Μαρτίου 2014

2014 Carnival in Rio de Janeiro

  






ΚΑΥΤΕΣ Αραπίνες λάγνες, ερωτιάρες ΣΕ ΤΡΕΛΟ ΡΥΘΜΟ ... ΣΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΟΥ ΡΙΟ ΝΤΕ ΤΖΑΝΕΪΡΟ. BEST OF RIO DE JANEIRO CARNAVAL

Αραπίνες λάγνες, ερωτιάρες με ουίσκι, με γλυκιές κιθάρες, γλέντι και πιοτό Αραπίνες, μάτια φλογισμένα και κορμιά φιδίσια, καμωμένα σαν εξωτικά ...























http://kikiri-kou.blogspot.gr/2014/02/best-of-rio-de-janeiro-carnaval.html

Καρναβάλια στην Ελλάδα






Διασκέδαση και ξεφάντωμα είναι οι λέξεις που πρωταγωνιστούν τις ημέρες της αποκριάς στην Πάτρα. Ένα από τα γνωστότερα καρναβάλια παγκοσμίως ντύνει την πόλη κάθε χρόνο με ζωηρά χρώματα και την φέρνει κοντά σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας. Χρονολογείται από τον 19ο αιώνα και ξεκίνησε από έναν απλό αποκριάτικο χορό.

Με γέφυρα τα Επτάνησα περνούσαν στην Πάτρα, ο τρόπος ζωής και οι συνήθειες των αναπτυγμένων κοινωνιών κι έτσι οι κάτοικοι υιοθέτησαν δυτικοευρωπαϊκά έθιμα και διασκεδάσεις. Χαρακτηριστικά στοιχεία του αποκριάτικου ξεφαντώματος άλλωστε είναι η μάσκα, το ντόμινο, η πολυτελής μεταμφίεση, το κάψιμο του Καρνάβαλου κλπ. Παράλληλα όμως ανακάλυψαν και καθιέρωσαν τα "μπουρμπούλια" και το σοκολατοπόλεμο που συναντά κανείς μόνο εκεί.

Η συμμετοχή είναι τεράστια αφού όπως προαναφέραμε υπάρχει συμμετοχή από όλη την Ελλάδα και το κλίμα γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακό γιατί λαμβάνουν μέρος όσοι θέλουν, νέοι και γέροι, άνδρες και γυναίκες, πλούσιοι και φτωχοί, μαθητές, φοιτητές, επιστήμονες, εργάτες κλπ.
Τα τελευταία χρόνια έχει καταγράψει εντυπωσιακή πορεία και υπερισχύει από τα άλλα καρναβάλια ως προς τη μεγάλη μαζική συμμετοχή του.












Καρναβάλι στο Ρέθυμνο, Εικόνες από την μεγάλη παρέλαση

Καρναβάλι στο Ρέθυμνο, Εικόνες από την μεγάλη παρέλαση

Καρναβάλι στο Ρέθυμνο, Εικόνες από την μεγάλη παρέλαση

Καρναβάλι στο Ρέθυμνο, Εικόνες από την μεγάλη παρέλαση
Ίσως ένα από τα σημαντικότερα καρναβάλια της Ελλάδας, το καρναβάλι του Ρεθύμνου διοργανώνεται κάθε χρόνο με πολύ μεράκι και φαντασία. Οι κεντρικοί δρόμοι του Ρεθύμνου αυτές τις μέρες βάζουν τα γιορτινά τους και μας υποδέχονται σε ένα ατελείωτο πάρτι. Στην κεντρική πλατεία δίνεται το σύνθημα και αυτόματα ο ουρανός γεμίζει μπαλόνια και πυροτεχνήματα. Άρματα, άμαξες, χιουμοριστικές μεταμφιέσεις και κάθε λογής πρωτότυπες ιδέες παρελαύνουν μπροστά στους χιλιάδες επισκέπτες. Το βράδυ γίνεται η κορυφαία συγκέντρωση όλων των αρμάτων και ακολουθεί ξέφρενο πάρτι.

Το παιδικό Κυνήγι του Κρυμμένου Θησαυρού.
Το παιδικό κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού ξεκινάει στις 9 το πρωί με ομάδες μικρών παιδιών δημοτικού σχολείου και διοργανώνεται από τους νικητές της προηγούμενης χρονιάς. Το παιχνίδι αυτό σηματοδοτεί την έναρξη του καρναβαλιού και είναι από τις αγαπημένες εκδηλώσεις των μικρών φίλων!

Το κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού.
Άκρως διασκεδαστικό το κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού, αποτελείται περίπου από 70 ομάδες και η προετοιμασία του διαρκεί όλο το χρόνο. Η οργανώτρια ομάδα έχει ετοιμάσει τους γρίφους και τα εμπόδια που θα κάνουν δύσκολη τη ζωή των κυνηγών.

Τσικνοπέμπτη στο Ρέθυμνο.
Η Τσικνοπέμπτη εδώ γιορτάζεται με χορό και άφθονο φαγοπότι στο κέντρο της Παλιάς Πόλης. Όλοι γίνονται μια παρέα και αφήνονται στους ρυθμούς της μουσικής ενώ από τα Ρεθυμνιώτικα σπίτια ξεπροβάλει η μυρωδιά του τσικνισμένου κρέατος.

Χορός των Ομάδων την Κυριακή της Απόκρεω
Από τις κυριώτερες εκδηλώσεις του Ρεθυμνιώτικου καρναβαλιού που οφείλει την επιτυχία του στο πρωτότυπο και διασκεδαστικό σόου με τη σάτιρα και γενικά την υπέροχη χαρούμενη ατμόσφαιρα στην πρώτη θέση.
Οι συμμετέχοντες δίνουν τα πάντα ξεπερνώντας και τον εαυτό τους, ανεβάζοντας στα ύψη τη διάθεσή τους αλλά και τη διασκέδαση των επισκεπτών.

Αποκριάτικοι χοροί και πάρτυ
Κάθε βράδυ κατά τη διάρκεια των Απόκρεων, ομάδες των καρναβαλιστών διοργανώνουν εκπληκτικά πάρτυ, προσκαλώντας τους κατοίκους του Ρεθύμνου και τους επισκέπτες, καθώς και τα μέλη διάφορων ομάδων του καρναβαλιού να πιουν και να χορέψουν μέχρι το πρωί, με τη διάθεση να έχει φτάσει στο ψηλότερο σκαλί.

Νυχτερινή Παρέλαση
Το βράδυ της παραμονής της Μεγάλης Παρέλασης η κεντρική λεωφόρος αλλάζει όψη σε μία μεγάλη πίστα χορού.
Οι καρναβαλιστές μαζί με τους επισκέπτες γίνονται μια μεγάλη παρέα που το πρώτο λόγο έχει το κέφι, δίνοντας το στίγμα της επόμενης μέρας.
Τα τραγούδια, οι χαρούμενες φωνές, η μουσική, τα μοναδικά πάρτυ, ο αυθορμητισμός και η καταπληκτική διάθεση έχουν πάρει τη θέση τους στη υπέροχη αυτή μουσική βραδιά.

Η Μεγάλη Παρέλαση
Αποτελεί την κορυφαία εκδήλωση του Ρεθυμνιώτικου Καρναβαλιού, στην οποία συμμετέχουν πάνω από 5000 άτομα σε διάφορες ομάδες πολλές από τις οποίες διαθέτουν και άρματα.
Οι χιλιάδες επισκέπτες παρακολουθούν και διασκεδάζουν με την ευρυματικότητα, το ρυθμό, το κέφι και το μοναδικό παλμό του εντυπωσιακού και συνάμα εξαιρετικού καρναβαλιού του Ρεθύμνου, που δεν έχει πάρει θέση άδικα, σαν ένα από τα καλύτερα καρναβάλια της χώρας μας.

Το Ρεθυμνιώτικο Καρναβάλι οφείλει την επιτυχία του στη μεγάλη συμμετοχή του κόσμου, στον εθελοντισμό, στη μοναδική ατμόσφαιρα που επικρατεί καθ' όλη τη διάρκεια των Απόκρεων και φυσικά στη μεγάλη προσπάθεια της Δημοτικής Αρχής για την συνεχή ενίσχυση και εμπλουτισμό του.

Καρναβάλι στο Ρέθυμνο, Εικόνες από την μεγάλη παρέλαση
Καρναβάλι στο Ρέθυμνο, Εικόνες από την μεγάλη παρέλαση Καρναβάλι στο Ρέθυμνο, Εικόνες από την μεγάλη παρέλαση Καρναβάλι στο Ρέθυμνο, Εικόνες από την μεγάλη παρέλαση


ΔΗΜΟΣ ΑΝΔΑΝΙΑΣ
Δημοτικό Διαμέρισμα Διαβολιτσίου
Κυριακή Απόκρεων

Θα γίνει παρέλαση αρμάτων σατιρίζοντας την καθημερινότητα, την πολιτική, κοινωνικά θέματα, Ακόμη η παρέλαση θα συνεχιστεί με μασκοφόρους κλόουν, ξυλοπόδαρους κ.λ.π., δίνοντας μια άλλη διάσταση σε επίκαιρα θέματα που θα σας διασκεδάσουν με το δικό τους τρόπο.

Στη συνέχεια θα ακολουθήσει το άναμα της φωτιάς και το κάψιμο του καρνάβαλου στην κεντρική πλατεία.
Σειρά μετά έχει το πέταγμα αερόστατων που ειδικά για τη φετινή χρονιά θα παραστεί και ο δήμαρχος ο οποίος αχολείται με το αερόστατο πολλά χρόνια και έχει σαν αποτέλεσμα την καλύτερη κατασκευή, μαζί με πολλούς ιδιώτες και επισκέπτες που θα διασκεδάσουν με την όλη διαδικασία.
Ακόμη θα μοιραστεί δωρεάν άφθονη γουρουνοπούλα και κρασί συντροφιά με μουσική και χορό γύρω από τη μεγάλη φωτιά μέχρι το πρωί.
Η διασκέδαση έχει τον πρώτο λόγο στην όλη εκδήλωση, που αποτελεί και έναν από τους κυριώτερους λόγους της μεγάλης προσέλευσης επισκεπτών αλλά και της ενεργής συμμετοχής του κόσμου.

Η πρόσβαση των επισκεπτών από την Καλαμάτα και τις γύρω περιοχές, για όσους δεν διαθέτουν δικό τους μεταφορικό μέσον, για την παρακολούθηση των εκδηλώσεων και την συμμετοχή τους στα γλέντια και τη διασκέδαση, είναι πολύ εύκολη και φτηνή (1,5 €), με το τρένο που εκτελεί πολλά δρομολόγια.


Αερόστατα

Τα αερόστατα είναι χειροποίητες κατασκευές φτιαγμένα κυρίως με υλικά παρόμοια των χαρταετών (κόλες, καλάμια).
Η κατασκευή του αερόστατου κρατά πολλά χρόνια πριν, φροντίζοντας οι παλαιότεροι να αφήνουν τις γνώσεις τους στους νεώτερους.
Η όλη κατασκευή είναι απλή και αποτελείται από κόλλες ελαφριές ειδικού τύπου ενωμένες μεταξύ τους ανάλογα με το μέγεθος που θέλουμε να έχει.
Το σχήμα τους είναι κωνοειδές όπως ένα μολύβι.
Το κάτω κυκλικό μέρος του να παραμένει ανοικτό με ένα μεταλλικό στεφάνι, στο οποίο στηρίζεται στο κέντρο του στουπί, εμποτισμένο με πετρέλαιο και είναι η κινητήρια δύναμη, αφού βάζοντάς του φωτιά ανεβάζει τα αερόστατα στον μεσσηνιακό ουρανό.
Το πέταγμα ξεκινά βάζοντας φωτιά σε άχυρα για να γεμίσουμε με τον καπνό τους το αερόστατο και στη συνέχεια να κρατηθεί ψηλά από το αναμένο στουπί.
Το έθιμο της ανύψωσης των αερόστατων είναι ιδιαίτερο, πρωτότυπο και κάθε χρόνο έρχεται πολύς κόσμος για να το παρακολουθήσει το θέαμα, με τους συμμετέχοντες συνεχώς να αυξάνονται.


Καθαρά Δευτέρα

Κούλουμα στο Καρνάσι με πολλά γευστικότατα νηστίσιμα, που διαθέτονται δωρεάν και πέταγμα χαρταετών με έπαθλο. Οι όλες εκδηλώσεις ξεχωρίζουν το γλέντι, το χορό και τη μουσική.

Επίσης την ίδια μέρα το βράδυ διοργανώνονται εκδηλώσεις με χορό και μουσική, στην Άνω Μέλπεια και στο Δασοχώρι, με τη φροντίδα του Δήμου και των συλλόγων, στα πολιτιστικά κέντρα των χωριών.                              














Το καρναβάλι της Ξάνθης
[ Περιοχή: Θράκη, Δήμος Ξάνθης]
  Εξαιρετικά φαντασμαγορικό είναι το καρναβάλι της Ξάνθης όπου διεξάγεται σε Latin ρυθμούς. Εκτός από την παρέλαση με τα άρματα, γίνονται θεατρικές παραστάσεις που υποδηλώνουν την παράδοση και τον πολιτισμό του τόπου.
Ένα τοπικό έθιμο της Ξάνθης είναι το κάψιμο του "Τζάρου" την τελευταία Κυριακή, στην γέφυρα του ποταμού Κοσύνθου μέσα σε φαντασμαγορική ατμόσφαιρα από πυροτεχνήματα.
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:


  Το καρναβάλι της Ζακύνθου
[ Περιοχή: Επτάνησα, Ζάκυνθος]
  Εξίσου διασκεδαστικό με αυτό της Κεφαλονιάς όπου κυριαρχούν αυτοσχέδιοι χοροί και θεατρικά που παίζονται στις πλατείες από μασκαρεμένους άνδρες. Την Κυριακή γίνεται η περιφορά του Καρνάβαλου και η πολύ χιουμοριστική "κηδεία της Μάσκας", με τους θλιμμένους συγγενείς να την οδηγούν σε απρόοπτες εξελίξεις.
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:


  Το καρναβάλι της Κεφαλονιάς
[ Περιοχή: Επτάνησα, Κεφαλονιά]
  Χαρακτηριστικό γνώρισμα για τα Ιόνια νησιά η παρέλαση της φιλαρμονικής, τα άρματα και τα χορευτικά. Βασίζεται στη λατρεία του θεού Διόνυσου. Στην αρχαιότητα ήταν η μοναδική ευκαιρία των γυναικών να βγουν έξω μεταμφιεσμένες και να γλεντήσουν. Το καρναβάλι της Κεφαλονιάς έχει επηρεαστεί από τα έθιμα όσων καταπατούσαν το νησί π.χ. Άγγλους, Γάλλους, Βενετούς. Για παράδειγμα κάποιους από τους χορούς που συνηθίζονται όπως η "καντρίλια". Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς γίνεται η μεγάλη παρέλαση των αρμάτων στο Αργοστόλι και στο Ληξούρι που ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποια από τις δύο διοργανώσεις είναι η καλύτερη. Η γιορτή ολοκληρώνεται με το κάψιμο του βασιλιά Καρνάβαλου.
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:


  Το καρναβάλι της Νάουσας
[Περιοχή: Περιοχή: Μακεδονία, Νάουσα]
Το καρναβάλι της Νάουσας γιορτάζεται με τις Μπούλες και τους Γενίτσαρους, ένα έθιμο βαθιά ριζωμένο στην ιστορία και την παράδοση. Πρόκειται για την ετοιμασία των χειροποίητων στολών και της διαδρομής που οι καρναβαλιστές θα ακολουθήσουν.
Την τελευταία Κυριακή ακολουθεί μεγάλο φαγοπότι, αφού γεμίζουν οι δρόμοι με γλυκίσματα και παραδοσιακά εδέσματα. Το φαγοπότι συνεχίζεται μέχρι την επομένη.
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:


  Το καρναβάλι της Σκύρου
[ Περιοχή: Σποράδες, Σκύρος]
  Οι Σκυριανές Απόκριες ξεχωρίζουν γιατί αποτελούνται από τρεις διαφορετικές μεταμφιέσεις, του "γέρου", της "κορέλας" και του "φράγκου". Πρόκειται για πολύ παλιό έθιμο όπου οι ενδυμασίες είναι χειροποίητες. Οι τρεις αυτές ομάδες συμμετέχουν σε ένα ξέφρενο χορό υπό τους ήχους κουδουνιών που κρέμονται από τους "γέρους" και τα σφυρίγματα των κοχυλιών που κρατούν οι "φράγκοι". Οι γιορτή κρατάει όλο το βράδυ και ολοκληρώνεται την Καθαρά Δευτέρα.
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:


  Το καρναβάλι της Άμφισσας
[ Περιοχή: Στερεά Ελλάδα, Αμφισσα]
  Η "νύχτα των φαντασμάτων" πρωταγωνιστεί το τελευταίο Σάββατο της Αποκριάς. Ένα φαντασμαγορικό θέαμα όπου οι "κουδουνάδες" προσπαθούν να ξορκίσουν τα πνεύματα που ταλαιπωρούσαν κατά την παράδοση τους βυρσοδέψες της περιοχής. Την επόμενη μέρα το πρωί διοργανώνεται γλέντι στην πλατεία της Ιτέας και στη συνέχεια ακολουθεί η καθιερωμένη παρέλαση των αρμάτων στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:


  Το καρναβάλι στα Ιωάννινα
[ Περιοχή: Ηπειρος, Ιωάννινα]
  Κάθε μέρα της Αποκριάς είναι διασκεδαστική αλλά αυτή που ξεχωρίζει είναι η τελευταία Κυριακή της όπου όλες οι γειτονιές ανάβουν τις "Τζιαμάλες". Πρόκειται για τεράστιες φωτιές όπου γύρω τους στήνεται μεγάλο γλέντι με χορό, φαγητό και τσίπουρο. Μεγάλες εστίες φωτιάς ανάβουν σε κάθε γειτονιά από τους κατοίκους και όσοι θέλουν περιφέρονται από γειτονιά σε γειτονία και το γλέντι με το πέρασμα της ώρας όλο και φουντώνει.
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:


  Το καρναβάλι της Κοζάνης
[ Περιοχή: Μακεδονία, Κοζάνη]
  Αμέσως μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων οι κάτοικοι της Κοζάνης ξεκινούν την προετοιμασία του "Φανού", ένα έθιμο που έχει ρίζες από την τουρκοκρατία.
Οι Φανοί αποτελούσαν τόπο συγκέντρωσης για τους υπόδουλους Έλληνες όπου συνεννοούνταν και έπαιρναν αποφάσεις κατά την επανάσταση του 1821. Έτσι μέχρι σήμερα έχει καθιερωθεί η εκδήλωση αυτή και γίνεται με μεράκι και αγάπη από τους κατοίκους.
Γύρω στις 6 το απόγευμα στην κεντρική πλατεία της πόλης ανάβει ο πρώτος Φανός από το Δήμαρχο. Γύρω του στήνεται μεγάλος χορός και ξέφρενο γλέντι. Στη συνέχεια ακολουθούν οι φανοί άλλων περιοχών και όλοι οι παρευρισκόμενοι μπαίνουν στο κλίμα της Αποκριάς.
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:


  Το καρναβάλι του Μοσχάτου
[ Περιοχή: Αττική, Δήμος Μοσχάτου]
  Χρονολογείται μόλις από το 1987 αλλά παρόλα αυτά έχει καταφέρει να γίνει αρκετά δημοφιλές και να έχει τη μεγαλύτερη προσέλευση επισκεπτών από τα υπόλοιπα καρναβάλια της ευρύτερης περιοχής των Αθηνών.
Κάθε χρόνο φιλοξενεί καλλιτέχνες για όλα τα γούστα και βραζιλιάνες χορεύτριες που μετατρέπουν το καρναβάλι σε Latin Party!
Πολλές φορές συμμετέχουν αντιπροσωπείες καρναβαλιστών από άλλες περιοχές της Ελλάδας αλλά και από τον υπόλοιπο κόσμο!
Η προετοιμασία ξεκινά από το φθινόπωρο και οι εκδηλώσεις διαρκούν 20 μέρες
    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

http://www.hotelsline.gr/root/newhotel/mx/m_Ellas_karnavali.asp

Καλό μήνα: ΜΗΠΩΣ ΞΕΧΑΣΑΤΕ ΝΑ ΦΟΡΕΣΕΤΕ ΜΑΡΤΗ;




Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΜΑΡΤΗ
Από τη 1η ως τις 31 του Μάρτη, συνηθίζεται να φοριέται στον καρπό του χεριού ένα βραχιολάκι, φτιαγμένο από στριμμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή, τον «Μάρτη» ή «Μαρτιά». Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, ο «Μάρτης» φοριέται κυρίως από τα παιδιά για να προστατεύει τα πρόσωπά του από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης, για να μην καούν.
Ο "Μάρτης" φτιάχνεται την τελευταία ημέρα του Φεβρουαρίου και φοριέται είτε σαν δαχτυλίδι στα δάχτυλα, είτε στον καρπό του χεριού σαν βραχιόλι. Καμμιά φορά φοριέται ακόμα και στο μεγάλο δάχτυλο του ποδιού, ώστε να μην σκοντάφτει ο κατοχός του.
"Μάρτη" δεν φορούσαν μόνο οι άνθρωποι. Σε κάποιες περιοχές της χώρας κρεμούσαν την κλωστή όλη τη νύχτα στα κλαδιά μιας τριανταφυλλιάς για να χαρίσουν ανθοφορία, ενώ σε άλλες περιοχές την έβαζαν γύρω από τις στάμνες για να προστατέψουν το νερό από τον ήλιο και να το διατηρήσουν κρύο. Σε άλλες περιοχές το φορούσαν μέχρι να φανούν τα πρώτα χελιδόνια, οπότε και το άφηναν πάνω σε τριανταφυλλιές, ώστε να τον πάρουν τα πουλιά για να χτίσουν τη φωλιά τους. Αλλού πάλι το φορούν ως την Ανάσταση, οπότε και το δένουν στις λαμπάδες της Λαμπρής για να καεί μαζί του.
Ο «Μάρτης» ή «Μαρτιά» είναι ένα παμπάλαιο έθιμο εξαπλωμένο σε όλα τα βαλκάνια, λόγω της υιοθέτησής του από τους Βυζαντινούς, οι οποίοι και το διατήρησαν. Πιστεύεται ότι έχει τις ρίζες του στην Αρχαία Ελλάδα, και συγκεκριμένα στα Ελευσίνια Μυστήρια, επειδή οι μύστες των Ελευσίνιων Μυστηρίων συνήθιζαν να δένουν μια κλωστή, την «Κρόκη», στο δεξί τους χέρι και το αριστερό τους πόδι.

«ΜΑΡΤΗΣ»

Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΜΑΡΤΗΚατά τις ηλιόλουστες ημέρες του Μαρτίου που ακολουθούσαν τα κρύα του χειμώνα, τα παιδιά έβγαιναν από τα σπίτια και έπεζαν έξω στις αυλές. Οι μητέρες, για να τα προφυλάξουν από τις ακτίνες του μαρτιάτικου ήλιου που θεωρούνται επικίνδυνες, έφτιαχναν και φορούσαν στο χέρι ή στο πόδι των παιδιών τον "Μάρτη", ένα κορδόνι από λευκό και κόκκινο νήμα.
Ο ήλιος το μάρτιο συνήθως καίει και μαυρίζει τα πρόσωπα των παιδιών: “Του Μάρτη ο ήλιος βάφει και πέντε δεν ξεβάφει”. Η μαυρίλα όμως σήμαινε και ασχήμια, προπάντων για τα κορίτσια που η παράδοση τα ήθελε άσπρα και ροδομάγουλα:  «Ο πόχει κόρη ακριβή, το Μάρτη ο ήλιος μη την ιδεί». Για να αποτρέψουν την επίδραση του ήλιου λοιπόν, έφτιαχναν και φορούσαν τον «μάρτη», ώστε να προστατεύσει τα πρόσωπα των παιδιών από τον ήλιο και να μην καούν. Όταν τον έβγαζαν τον κρεμούσαν σε τριανταφυλλιές, ώστε να γίνουν τα μάγουλά τους κόκκινα σαν τριαντάφυλλα.
Ο "Μάρτης" ουσιαστικά αποτελείται από δύο κλωστές, άσπρη και μία κόκκινη, στριμένες μεταξύ τους, που συμβόλιζαν την αγνότητα και τα χαρά. Σε κάποιες παραδόσεις αναφέρεται και μία χρυσή κλωστή ώστε να συμβολίζεται και η αφθονία.
Συνηθίζεται να φοριέται μέχρι το τέλος του μήνα. Σε ορισμένες περιοχές το μαρτιάτικο βραχιολάκι θεωρείται ιερό από τη λαϊκή παράδοση που δεν είναι πρέπον να πεταχτεί. Για αυτό το φορούσαν μέχρι το Πάσχα και το έδενα στην Αναστάσιμη λαμπάδα για να καεί. Σε άλλες περιοχές έκαιγαν το  βραχιολάκι στις φωτιές που άναβαν για να κάψουν τον Ιούδα.
Η πιο διαδεδομένη όμως αντίληψη φέρει το "Μάρτη" να φοριέται μέχρι να εμφανιστούν τα πρώτα χελιδόνια. Τότε έβγαζαν το Μάρτη και τον αφήναν σε κλαδιά για να τον πάρουν τα πουλιά και να το χρησιμοποιήσουν στην κατασκευή της φωλιάς τους.
Οι Δρίμες του Μάρτη
Η παράδοση θεωρεί τις Δρίμες ως ημέρες γρουσούζικες και κακότυχες, τις λεγόμενες και ως αποφράδες. Θεωρείται ότι δαιμονικά όντα τριγυρίζουν τον κόσμο αυτές τις ημέρες και έκαναν κακό σε όποιον συναντούσαν. Δρίμες είναι όλο το Δωδεκαήμερο από τα Χριστούγεννα μέχρι και τον Αγιασμό των Φώτων (την περίοδο δηλαδή  που αλωνίζουν οι Καλικάντζαροι), όλα τα Σάββατα του Μαρτίου, όλες οι Δευτέρες του Αυγούστου, οι έξι πρώτες ημέρες τ' Αυγούστου (τις ημέρες που κοιτάνε τα ημερομήνια), οι τρεις πρώτες αλλά και οι τρεις τελευταίες ημέρες του Μαρτίου (που λέγονται και ημέρες της γριάς)
Αυτές τις ημέρες οι άνθρωποι προσπαθούσαν να προφυλαχτούν για να μην πάθουν κανένα κακό, είτε αυτοί οι ίδιοι, είτε η οικογένεια και το βιός τους. Έμεναν λοιπόν στα σπίτια τους, δεν πήγαιναν στα χωράφια, και δεν έκαναν καμιά δουλειά που μπορούσε να γίνει άλλες ημέρες. Όποιος πήγαινε για δουλειά πάθαινε κάποιο ατύχημα. Εάν πήγαινες στα χωράφια, η σοδειά θα καταστρεφόταν. Ό,τι πλύνεις αυτές τις ημέρες θα λειώσει, όσα ξύλα και να κόψεις θα σαπίσουν, αν λουστείς θα πάθεις κακό. Γι' αυτό ή αποφεύγουν ολότελα να πλύνουν τις μέρες αυτές ρούχα ή, αν πλύνουν, ρίχνουν στο νερό πέταλο, γιατί το σίδερο, όπως πιστεύεται, είναι γιατρικό και αποτρέπει τα δαιμόνια.
ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ
Η κατασκευή του "Μάρτη" είναι πολύ απλή. Χρειάζονται μόνο δύο κλωστές κεντήματος, μία κόκκινη και μία άσπρη. Κάνεις από έναν κόμπο στη μία άκρη της καθεμιάς, τη στερεώνεις κάπου με μια καρφίτσα και βάζοντάς την ανάμεσα στις παλάμες σου τη στρίβεις όσο γίνεται περισσότερο. Οταν στριφτεί καλά την κομπιάζεις και απ’ την άλλη άκρη της. Επαναλαμβάνεις με τη δεύτερη κλωστή. Οταν είναι έτοιμες oι στριμμένες τις πιάνεις μαζί -κόκκινη και άσπρη- και τις τεντώνεις. Σε μια στιγμή, τις αφήνεις απ' τη μια άκρη και μπλέκονται από μόνες τους.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Ο Μάρτης πήρε το όνομα του από το λατινικό όνομα του θεού Άρη (Mars = Άρης). Είναι ο πρώτος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου και αντιστοιχεί με τον Ελαφηβολιώνα των Αρχαίων Ελλήνων.
Στο βυζάντιο γιόρταζαν την πρώτη Μαρτίου με σπουδαίες δραστηριότητες. Ο μεγάλος λαογραφος Λουκάτος αναφέρει τα <χελιδονίσματα> που προέρχονται απο την αρχαιότητα. Την Πρώτη Μαρτίου οι μικροί έφτιαχναν ένα ομοίωμα χελιδονιού και τραγουδώντας το ανάλογο τραγούδι πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι για να μαζέψουν αυγά.
Το έθιμο του Μάρτη γιορτάζεται ίδιο και απαράλλαχτο στα Σκόπια με την ονομασία «Μάρτινκα» και στην Αλβανία ως «Βερόρε». Οι κάτοικοι των δυο γειτονικών μας χωρών φορούν βραχιόλια από κόκκινη και άσπρη κλωστή για να μην τους «πιάσει» ο ήλιος, τα οποία και βγάζουν στα τέλη του μήνα ή όταν δουν το πρώτο χελιδόνι. Άλλοι πάλι, δένουν τον «Μάρτη» σε κάποιο καρποφόρο δέντρο, ώστε να του χαρίσουν ανθοφορία, ενώ μερικοί τον τοποθετούν κάτω από μια πέτρα κι αν την επόμενη ημέρα βρουν δίπλα της ένα σκουλήκι, σημαίνει ότι η υπόλοιπη χρονιά θα είναι πολύ καλή.
Τηρώντας παραδόσεις και έθιμα αιώνων, οι Βούλγαροι, την πρώτη ημέρα του Μάρτη, φορούν στο πέτο τους στολίδια φτιαγμένα από άσπρες και κόκκινες κλωστές που αποκαλούνται «Μαρτενίτσα». Σε ορισμένες περιοχές της Βουλγαρίας, οι κάτοικοι τοποθετούν έξω από τα σπίτια τους ένα κομμάτι κόκκινου υφάσματος για να μην τους «κάψει η γιαγιά Μάρτα» (Μπάμπα Μάρτα, στα βουλγαρικά), που είναι η θηλυκή προσωποποίηση του μήνα Μάρτη. Η «Μαρτενίτσα» λειτουργεί στη συνείδηση του βουλγαρικού λαού ως φυλαχτό, το οποίο μάλιστα είθισται να προσφέρεται ως δώρο μεταξύ των μελών της οικογένειας, συνοδευόμενο από ευχές για υγεία και ευημερία.
Το ασπροκόκκινο στολίδι της 1ης του Μάρτη φέρει στα ρουμανικά την ονομασία «Μαρτιζόρ». Η κόκκινη κλωστή συμβολίζει την αγάπη για το ωραίο και η άσπρη την αγνότητα του φυτού χιονόφιλος, που ανθίζει τον Μάρτιο και είναι στενά συνδεδεμένο με αρκετά έθιμα και παραδόσεις της Ρουμανίας. Σύμφωνα με την μυθολογία, ο Θεός - Ήλιος μεταμορφώθηκε σε νεαρό άνδρα και κατέβηκε στη Γη για να πάρει μέρος σε μια γιορτή. Τον απήγαγε, όμως, ένας δράκος, με αποτέλεσμα να χαθεί και να βυθιστεί ο κόσμος στο σκοτάδι. Μια ημέρα ένας νεαρός, μαζί με τους συντρόφους του σκότωσε τον δράκο και απελευθέρωσε τον Ήλιο, φέροντας την άνοιξη. Ο νεαρός έχασε τη ζωή του και το αίμα του -λέει ο μύθος- έβαψε κόκκινο το χιόνι. Από τότε, συνηθίζεται την 1η του Μάρτη όλοι οι νεαροί να πλέκουν το «Μαρτισόρ», με κόκκινη κλωστή που συμβολίζει το αίμα του νεαρού άνδρα και την αγάπη προς τη θυσία και άσπρη που συμβολίζει την αγνότητα.
ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ
Η λαϊκή φαντασία έδωσε στο Μάρτιο ένα σωρό παρατσούκλια, όπως Ανοιξιάτης (γιατί είναι ο πρώτος μήνας της Άνοιξης), Γδάρτης, Παλουκοκάφτης Κλαψομάρτης, Πεντάγνωμος (για το ευμετάβλητο του καιρού), Βαγγελιώτης (λόγω της γιορτής του Ευαγγελισμού), Φυτευτής, και άλλα δηλωτικά της φυσιογνωμίας του, που έχουν σχέση με ιδιότητες ή πράξεις που του αποδίδονται.
Τα πιο πολλά από αυτά βρίσκονται μέσα στις παραδόσεις και τις παροιμίες που έπλασε ο λαός για να εξηγήσει τις απότομες μεταβολές του καιρού ή τις βαρυχειμωνιές που παρατηρούνται μέσα στο Μάρτη και που πάντα είναι επικίνδυνες για τη γεωργία και την κτηνοτροφία.
«Μάρτης γδάρτης και κακός παλουκοκάφτης,
τα παλιά παλούκια καίει, τα καινούργια ξεριζώνει».
στην οποία και χρωστάει τα παρατσούκλια γδάρτης και παλουκοκάφτης.
Για τις μεγάλες του παγωνιές λένε: «Τον Μάρτη χιόνι βούτυρο, μα σαν παγώσει μάρμαρο».
ενώ για την αντιμετώπιση του κρύου άλλες παροιμίες συμβουλεύουν:
«Φύλλα ξύλα για το Μάρτη να μην κάψεις τα παλούκια».
«Το Μάρτη φύλα άχερα μη χάσεις το ζευγάρι».
«Τσοπάνη μου την κάπα σου το Μάρτη φύλαγε την».
«Ο Αύγουστος για τα πανιά κι ο Μάρτης για τα ξύλα».
Η ΚΑΤΕΡΓΑΡΙΑ ΤΟΥ ΜΑΡΤΗ
Στα πολύ παλιά χρόνια ο Μάρτης ήταν ο πρώτος μήνας του έτους. Μια κατεργαριά όμως που έκαμε σε βάρος των άλλων μηνών που ήταν τα αδέλφια του στάθηκε αιτία για να του πάρει την πρωτοκαθεδρία ο Γενάρης.
«Μια φορά κι έναν καιρό αποφασίσανε οι δώδεκα μήνες να φτιάξουνε κρασί σε ένα βαρέλι ώστε να μπορούν να πίνουν όποτε τους ερχόταν η όρεξη.
Έτσι λοιπόν είπε ο Μάρτης:
- Εγώ θα ρίξω πρώτος μούστο στο βαρέλι για να γίνει κρασί και ύστερα ρίχνετε κι εσείς.
- Καλά, ρίξε εσύ πρώτος του είπαν οι άλλοι.
Ετσι και έγινε. Έριξε πρώτα εκείνος στο βαρέλι το μούστο και ύστερα ακολούθησαν και οι άλλοι μήνες.
Όταν λοιπόν ζυμώθηκε ο μούστος και έγινε το κρασί, είπε πάλι ο Μάρτης.
- Εγώ που έριξα πρώτος το μούστο, πρώτος θ' αρχίσω και να πίνω.
-Βέβαια, είπαν οι άλλοι, έτσι είναι το σωστό.
Έτσι λοιπόν τρύπησε το βαρέλι στο κάτω μέρος, και άρχισε να πίνει, ως που ήπιε όλο το κρασί και δεν άφησε ούτε στάλα. Κατόπιν ήρθε η σειρά του Απρίλη να πάει να πιεί κρασί. Πηγαίνει και το βρίσκει άδειο. Θυμώνει, το λέει στους άλλους. Τ' ακούνε εκείνοι θυμώνουνε και σκέφτωνται τι να κάνουν. Συμφωνούν όλοι λοιπόν να τον τιμωρήσει ο Γενάρης που ήταν και ο μεγαλύτερος αδελφός. Τον πιάνει λοιπόν ο Γενάρης και του τραβάει ένα γερό χέρι ξύλο. Του αφαιρεί και το πρωτείο που είχε, να αρχίζει δηλαδή το έτος κάθε Μάρτη, και έγινε να αρχίζει το έτος από το Γενάρη.
Από τότε όταν ο Μάρτης θυμάται το παιχνίδι που έκανε στα αδέλφια του και τους ήπιε όλο το κρασί, γελάει και ο καιρός ξαστερώνει. Όταν πάλι θυμάται το ξύλο που έφαγε κλαίει και βρέχει».
Η παράδοση, που με μικρές παραλλαγές τη συναντάμε και αλλού είναι αιτιολογική και σκοπεύει στην εξήγηση της ακασταστασίας του καιρού που συνήθως χαρακτηρίζει το Μάρτη.
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΜΑΡΤΗ
Το ίδιο φαινόμενο εξηγούν και άλλες παραδόσεις που αναφέρονται στη γυναίκα του Μάρτη.
Κάποτε οι μήνες αποφάσισαν να παντρευτούν. Ο καθένας βρήκε μια γυναίκα που του άρεσε και την παντρεύτηκε. Ο Μάρτης δε φρόντισε το ζήτημα μόνος του και έβαλε προξενητάδες να του βρούνε μια γυναίκα. Εκείνοι του φέρανε μια κοπέλα η οποία ήταν τυλιγμένη με ένα μαντίλι και του είπαν ότι είναι πολύ όμορφη. Ευκολόπιστος όπως ήταν, την παντρεύτηκε.
Όταν όμως έμειναν μόνοι και έβγαλε το μαντίλι της, τι να δει; Δεν υπήρχε πιο άσχημη στον κόσμο!
Από τότε κάθε φορά που τη θυμόταν άστραφτε, βροντούσε, έβρεχε, έριχνε μπόρες, έκανε παγωνιές. Μόνο όταν ξεχνιόταν μερικές φορές, ηρεμούσε, γαλήνευε κι έκανε καλό καιρό!
Στη Μεσσηνία, λόγου χάρη, λένε ότι η γυναίκα που παντρεύτηκε ο Μάρτης, από μπροστά ήταν πολύ άσχημη, ενώ από πίσω ήταν πολύ όμορφη. Όταν ο Μάρτης τη βλέπει καταπρόσωπο κλαίει και ο καιρός χαλάει, όταν όμως την κοιτάζει από τις πλάτες ευχαριστιέται και ο καιρός καλοσυνεύει.
Γι' αυτό λέγεται και η παροιμία: «Ο Μάρτης πότε κλαίει και πότε γελάει».
Σε άλλες περιοχές η παράδοση θέλει το Μάρτη νε έχει δύο γυναίκες, τη μια πολύ όμορφη και φτωχή και την άλλη πολύ άσχημη και πλούσια. Ο Μάρτης κοιμάται στη μέση και όταν γυρίζει κατά την άσχημη, κατσουφιάζει και ο καιρός χαλάει, όταν όμως γυρίζει κατά την όμορφη, χαίρεται και γελάει, και ο καιρός είναι καλός. ζεστός με ήλιο. Τις περισσότερες φορές όμως γυρίζει κατά την άσχημη επειδή αυτή είναι η πλούσια που τρέφει και την φτωχή, την όμορφη.
Έτσι άλλωστε προτιμούν το Μάρτιο και οι χωρικοί, βροχερό, επειδή η σοδειά τους θα είναι καλύτερη. Άλλωστε το βεβαιώνουν και αρκετές παροιμίες.
«Μάρτης έβρεχε, θεριστής χαιρότανε».
«Μάρτης βρέχει; Ποτέ μην πάψει».
«Κάλλιο Μάρτης στις γωνιές παρά Μάρτης στις αυλές».
«Κάλλιο Μάρτης καρβουνιάρης παρά Μάρτης λιοπυριάρης».
«Μάρτης βροχερός θεριστής κουραστικός».
«Μάρτης κλαψής θεριστής χαρούμενος».
«Μάρτης πουκαμισάς δεν σου δίνει να μασάς».
«Σαν ρίξει ο Μάρτης μια βροχή κι Απριλης αλλη μία,
να δεις κουλούρες στρογγυλές και πίττες σαν αλώνι».
και η πασίγνωστη, που είναι παραλλαγή της προηγούμενης:
«Σαν ρίξει ο Μάρτης δυο νερά κι Απρίλης άλλο ένα,
χαράς σ' εκείνο το ζευγά πόχει πολλά σπαρμένα».
Η παράδοση της λιθωμένης γριάς
Τα απρόοπτα της βαρυχειμωνιάς που συνήθως επιφυλάσσουν οι τελευταίες ημέρες του Μάρτη, οι «μέρες της γριάς» όπως λέγονται, θέλει να εξηγήσει η παράδοση της «λιθωμένης γριάς».
"Ητανε μια φορά μια γριά κι είχε κάτι κατσικάκια. Ο Μάρτης τότε είχε εικοσιοχτώ ημέρες και ο Φλεβάρης τριανταμία.
Ήρθε λοιπόν εκείνη την εποχή ο Μάρτης κι επέρασε χωρίς να κάμει χειμώνα και η γριά από τη χαρά της που βγήκανε πέρα καλά τα πράματα της, ξεγελάστηκε και είπε:
«Πρίτσι Μάρτη μου, στην πομπή σου. Μπήκες, βγήκες τίποτα δε μου έκανες. Τα αρνάκια και τα κατσικάκια μου τα ξεχείμασα».
Τότε ο Μάρτης πείσμωσε και δανείστηκε τρεις ημέρες απ' το Φλεβάρη και έριξε χιόνια πολλά.
Ήταν τόσο άσχημος ο καιρός, που η γριά και τα ζωντανά της πέτρωσαν από το κρύο.
Για αυτό που έπαθε εκείνη η γριά, τις τρεις τελευταίες ημέρες του Μάρτη τις λένε ημέρες των γριών.
Σε κάποια χωριά ονοματίζουνε κάθε μία από αυτές τις ημέρες με το όνομα μίας από τις πιο ηλικιωμένες γριές του χωριού. Αν τύχει καλή ημέρα θεωρούν πως η γριά είναι καλή, ενώ αν τύχει κακοκαιρία λένε πως έγινε από την κακία της γριάς.
Από τότε λένε ότι έχει ο Μάρτης τριανταμία ημέρες και ο Φλεβάρης εικοσιοχτώ. Για αυτό άλλωστε το λένε κουτσό και κουτσοφλέβαρο.

http://edu.klimaka.gr/diafora/557-paradosi-marths-klimaka.html



Ο Μάρτιος ήταν ο πρώτος μήνας των Ρωμαίων επειδή με αυτόν αρχίζει η άνοιξη και η φύση ανασταίνεται. Σύμφωνα με την παράδοση, καθιερώθηκε από το μυθικό Ρωμύλο προς τιμήν του πατέρα του και γενάρχη των Ρωμαίων, θεού του πολέμου Mars, του Άρη.
Ο λαός μας έχει πολλές παροιμίες που συνδέονται με τις ασταθείς καιρικές συνθήκες του...
Μάρτη: “Κάλλιο Μάρτης στις γωνιές, παρά Μάρτης στις αυλές”, “Μάρτης είναι χάδια κάνει, πότε κλαίει, πότε γελάει”. Όμως αυτό τον μήνα αχνοφαίνονται και τα πρώτα σημάδια της Άνοιξης γι αυτό και ονομάζεται Ανοιξιάτης.. “Από Μάρτη καλοκαίρι και από Αύγουστο Χειμώνα”, χωρίς όμως να παύει να είναι και Γδάρτης για το δριμύ ψύχος του: “Μάρτης γδάρτης και κακός παλουκοκάφτης, τα παλιόβοδα γδέρνει και τα δαμάλια τα παιδεύει”λέει ο λαός. Παλουκοκάφτης γιατί οι χωρικοί έχοντας εξαντλήσει τα ξύλα του χειμώνα αναγκάζονται να κάψουν και τα παλούκια από τους φράχτες τους για να ζεσταθούν. “Φύλα ξύλα για το Μάρτη, να μην κάψεις τα παλούκια”, προτρέπει η λαϊκή σοφία. Επίσης λόγω της αστάθειάς του ονομάζεται και Κλαψομάρτης και Πεντάγνωμος: “Ο Μάρτης ο Πεντάγνωμος , πολλές φορές εχιόνισε και πάλι το μετάνοιωσε και δεν εξαναχιόνισε”.

Το πιο γνωστό έθιμο του Μαρτίου είναι η συνήθεια να δένουν οι μητέρες στο χέρι ή στο πόδι των παιδιών τους το λεγόμενο Μάρτη, κορδόνι από λευκό και κόκκινο νήμα για να τα προφυλάξουν από τις ακτίνες του Μαρτιάτικου ήλιου, οι οποίες θεωρούνται επικίνδυνες.

Ένα άλλο γνωστό έθιμο είναι το “χελιδόνισμα”, η υποδοχή των χελιδονιών. Τα παιδιά γυρίζουν από σπίτι σε σπίτι και λένε ένα τραγούδι: “Χελιδόνα έρχεται απ τη μαύρη θάλασσα…”

Ο Μάρτης είναι επίσης άρρηκτα δεμένος με τη Σαρακοστή γι αυτό και “λείπει ο Μάρτης από τη Σαρακοστή”;;αναρωτιέται ο λαός. Για σαράντα μέρες τηρείται αυστηρή νηστεία. Η λέξη νηστεία έχει αρχαιοελληνική ρίζα και προέρχεται από το αρνητικό μόριο νή και το εσθίω=τρώω. Σε μερικά μέρη της Ελλάδας φτιάχνουν την κυρά Σαρακοστή, μια γυναίκα δηλαδή χωρίς στόμα και με 7 πόδια, όσες και οι εβδομάδες μέχρι το Πάσχα. Τη φτιάχνουν από χαρτόνι και την κρεμάνε στο ταβάνι. Κάθε βδομάδα που περνάει κόβουν κι από ένα πόδι μέχρι να φτάσει το Πάσχα.

http://nemeapress.blogspot.gr/2014/03/blog-post.html

Φωτογραφία