Το δικό μου κανάλι

Το δικό μου κανάλι
You tube

Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2013

Σ Α Ρ Α Κ Α Τ Σ Α Ν Ο Ι, η πορεία τους στο χρόνο



Γράφει ο Νίκος Ζυγογιάννης



Σαρακατσάνα Μ.

Οι Σαρακατσιαναίοι είναι ένα αρχαιοελληνικό φύλο. Νομάδες  κτηνοτρόφοι, ζούσαν στα βουνά το καλοκαίρι και το χειμώνα στα  χειμαδιά (βνά-στράτα-χειμαδιά) διασκορπισμένοι σ' ολόκληρη την ηπειρωτική Ελλάδα.

 

Κοιτίδα των Σαρακατσαναίων ήταν η οροσειρά της κεντρικής και νότιας Πίνδου και  η Ρούμελη με επίκεντρο τα ΑΓΡΑΦΑ, χώρος που λόγω της γεωφυσικής του  κατάστασης ήταν απάτητος, δεν ήταν γραμμένος πουθενά και γι' αυτό  κατοικούνταν από αυτόνομους και ελεύθερους ανθρώπους. Ο  διασκορπισμός τους από την αρχική κοιτίδα τους προς την υπόλοιπη  ηπειρωτική Ελλάδα έγινε επί Τουρκοκρατίας και κυρίως τον 18ο αιώνα,  στα χρόνια του Αλή Πασά.

 Ως προς το όνομά τους υπάρχουν πολλές και διάφορες ετυμολογίες.
 Σύμφωνα με τη Σαρακατσάνικη παράδοση πήραν το όνομά τους από τους Τούρκους.
 Όταν έγινε η άλωση της Κων/πολης, οι Σαρακατσαναίοι φόρεσαν μαύρα ρούχα, ως  ένδειξη πένθους, και δεν υποτάχθηκαν στον κατακτητή. Οι Τούρκοι  τους έβλεπαν στα μαύρα και ανυπότακτους να μετακινούνται συνεχώς(σκηνίτες).

ΣΑΡΑΚΑΤΣ .ΚΟΝΑΚΙΑ

 Γι' αυτό τους ονόμασαν «Καρακατσάν» (καρά =μαύρος και κατσ(ι)άν=φυγάς,  ανυπότακτος ), δηλ. «μαύροι φυγάδες». Από το Καρακατσάν με  παραφθορά προήλθε η λέξη «Σαρακατσάνος».Μια άλλη πιθανή ετυμολογία  είναι από την τουρκική λέξη σαράν που σημαίνει «φορτώνειν» ή
 σαράι(=κατοικία,κονάκι) και την τουρκική μετοχή κατσιάν=φυγάς,ανυπότακτος,  (σαράν + κατσάν = Σαρακατσάνος) γιατί από καιρό σε καιρό φόρτωναν  τα πράγματά τους και μετακινούνταν με τα κοπάδια τους και γι' αυτό  τους έδωσαν αυτό το όνομα (παρατσούκλι) οι Τούρκοι.

  -< Κατοικούμε εδώ από τότε που ο Θεός έφτιαξε αυτόν τον ευλογημένο τόπο με τα βνά και τα ποτάμια,τον ήλιο και το φεγγάρι.Από τότε κρατάει η γενιά μας,έλεγαν οι γερόντοι Σαρακατσάνοι.>-.
 Ανεξάρτητα από τις μετακινήσεις τους και τον εναλλασσόμενο τόπο  διαμονής τους έχουν τα ίδια ήθη και έθιμα και κυρίως μιλούν την  ίδια γλώσσα, την Ελληνική, απαλλαγμένη από ξένα στοιχεία,  αναλλοίωτη, που φέρει τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της δωρικής  διαλέκτου. Το ίδιο αναλλοίωτοι και αμόλυντοι από αλλόφυλες  επιμειξίες παρέμειναν και οι Σαρακατσιάνοι, οι «καταλαγαρώτεροι Έλληνες» όπως  έγραψε ο Στέφανος Γρανίτσας. Διατήρησαν τα έθιμα, τις συνήθειες και  τους κανόνες συμπεριφοράς και διαβίωσης κατά τρόπο πιστό και  αυθεντικό. Στηρίχθηκαν στα παραδοσιακά τους έθιμα και στην ελληνική  τους ταυτότητα και δεν επέτρεψαν στην περιβάλλουσα αλλοεθνή και  ξενόγλωσση κοινωνία να εισβάλλει στη δική τους. Η οικονομική τους  ευρωστία και αυτονομία και η διαβίωσή τους σε καλλίτερες υλικές  συνθήκες τους οδήγησε, σε μια ουσιαστικά και τυπικά, εσωτερίκευση,  τήρηση και εφαρμογή των εθιμικών κανόνων διαβίωσης και κοινωνικής  συμπεριφοράς.

ΣΑΡΑΚΑΤΣ .ΚΟΝΑΚΙΑ


    Η χρήση μιας και μόνο γλώσσας, της Ελληνικής, αποδεικνύει ότι οι
 Σαρακατσιαναίοι είναι διαφορετικοί   από τους Βλάχους,( Οι Βλάχοι ή Αρμάνοι,ή Αρωμάνοι,ή Αρμούνοι,ή Αρωμούνοι
 της Ελλάδας  γνωστοί και με άλλα ονόματα κατά περιοχές:
 Κουτσόβλαχοι, Αρβανιτόβλαχοι, κ.λ .ενώ οι ίδιοι αυτοαποκαλούνται  Βλαχόφωνοι Έλληνες)  που  μιλούσαν εκτός από τα Ελληνικά και τα  Βλάχικα. Επειδή η λέξη βλάχος(με β μικρό) χρησιμοποιήθηκε για να δηλώσει τον  άνθρωπο που έχει πρόβατα, τον κτηνοτρόφο, τον βοσκό και επειδή η  κτηνοτροφική ζωή ήταν κοινό τους στοιχείο, επήλθε σύγχυση πότε ένας  βλάχος (=αυτός που έχει πρόβατα, ο κτηνοτρόφος, ο βοσκός) είναι  Σαρακατσιάνος και πότε Βλάχος (=Βλαχόφωνο ). Με τη διαφορά όμως ότι  οι Σαρακατσαναιοι ήταν καθαροί νομάδες και δεν είχαν πουθενά χωριό, ενώ οι  Βλάχοι ζούσαν  νομαδικά και ημινομαδικά, ήταν πριν αιώνες  εγκαταστημένοι σε χωριά και ασχολήθηκαν και με το εμπόριο, τις  τέχνες και τα γράμματα, ενώ οι Σαρακατσάνοι στα μέσα του προηγούμενου αιώνα  εγκατέλειψαν το νομαδισμό. Αλλά και στην ενδυμασία, στα ήθη και  έθιμα, στον τρόπο ζωής ξεχωρίζουν οι Σαρακατσαναίοι από τους  Βλάχους, που δεν έρχονταν σε επιμειξία μεταξύ τους αλλά ούτε και  επαγγελματικό αλισβερίσι είχαν..

 Ο τρόπος ζωής τους ήταν οργανωμένος με ένα είδος ποιμενικής  συνεργασίας, το «Τσελιγκάτο». Είτε βρίσκονταν στα βουνά για  ξεκαλοκαιριό, είτε το χειμώνα στα χειμαδιά, αδέρφια, πρωτοξαδέρφια  και δεύτερα ξαδέρφια έσμιγαν τα κοπάδια τους σε ένα είδος  συνεταιρισμού, για την καλλίτερη παραγωγική συνεργασία και διάθεση των κτηνοτροφικών τους προϊόντων. Αρχηγός του «Τσελιγκάτου» ήταν ο  τσέλιγκας ( αρχιποιμένας ), πλούσιος κτηνοτρόφος, με πολλά πρόβατα,  που ξεχώριζε για τις ικανότητές του: έξυπνος, δυναμικός,  κοινωνικός, ευέλικτος,τολμηρός, έντιμος και δίκαιος...
 Αυτός κανόνιζε σχεδόν τα πάντα που είχαν σχέση με το τσελιγκάτο (  ενοικίαση βοσκοτόπων, πώληση γάλακτος και τυροκομικών προϊόντων,  αρνιών, μαλλιών κ.τ.λ.). Είχε όμως και κοινωνικό ρόλο στη στάνη:
 συμβούλευε- μαζί με τους γεροντότερους- και έλυνε διαφορές. Όλοι οι  σμίχτες είχαν συμμετοχή στα κέρδη και τις ζημιές του κοπαδιού. Του  Αγίου Δημητρίου για το καλοκαίρι και του Αγίου Γεωργίου για το  χειμώνα έκαναν λογαριασμό και απολογισμό των εσόδων και εξόδων του  τσελιγκάτου και πάντα κρατούσαν παραστατικά ( τεφτέρια ). Οι  Τσοπαναραίοι ήταν αυτοί που είχαν λίγα ή καθόλου πρόβατα και δεν  είχαν δικό τους τσελιγκάτο. Με τα πρόβατα αλλά και τα άλλα ζώα τους  έδενε στενή σχέση. Τα φρόντιζαν και τα πρόσεχαν ιδιαίτερα, αφού  ήταν γι' αυτούς όλη τους η περιουσία.

 Το σπίτι των Σαρακατσαναίων ( το κονάκι ), που το κατασκεύαζαν μόνοι τους, ήταν  ένα καλύβι με σάλωμα και ήταν δυο τύπων: α) το ορθό κονάκι (  κωνοειδής καλύβα ), που κατέληγε στην κορυφή του σε σταυρό και είχε  στο κέντρο την εστία ( φωτογώνι ) και γύρω-γύρω διασκευασμένους  χώρους όπου τοποθετούσαν ρούχα, είδη μαγειρικής κ.τ.λ., ενώ υπήρχε  σταθερή θέση για το εικόνισμα β) ο πλάγιος τύπος με δίρριχτη στέγη  που κατασκευαζόταν από κορμούς δέντρων, ξύλα ( πελεκούδια ) και  κλαδιά ελάτων ( μπάτσες ). Τα «κονάκια», ο οικισμός δηλ. το σύνολο  των νομαδικών οικογενειών αποτελούσε τη Στάνη. Στάνη και τσελιγκάτο  δεν ταυτίζονταν. Μπορεί μια στάνη να είχε δυο ή περισσότερα  τσελιγκάτα. Το αντίστροφο όχι.



 Η Σαρακατσάνικη οικογένεια ήταν πατριαρχική. Αυστηρή πειθαρχία και άγραφοι  απαρασάλευτοι νόμοι όριζαν τη συμπεριφορά του κάθε μέλους της.
 Αρχηγός της οικογένειας ήταν ο άνδρας, ο πατέρας. Στον πατέρα και  τη μάνα υπήρχε απόλυτος σεβασμός. Το κορίτσι το χαρακτήριζε η  ντροπαλοσύνη, η καλή ανατροφή και ο καλός ψυχικός κόσμος. Το αγόρι  έπρεπε να ήταν σεμνό, συγκρατημένο στις πράξεις, τα λόγια και τους  τρόπους του. Ο στυλοβάτης όμως της οικογένειας ήταν η γυναίκα, που  σήκωνε όλο το βάρος των ευθυνών. Αυτή είχε καθημερινά αναλάβει όλες  τις δουλειές του νοικοκυριού ( να φέρει ξύλα, ν' ανάψει φωτιά, να  φέρει νερό από τη βρύση με τη βαρέλα, να περιποιηθεί τα παιδιά, να  κάμει το νοικοκυριό του κονακιού κ.τ.λ. ), αλλά και τις εξωτερικές  δουλειές των προβάτων ( παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων,  κατασκευή, στρώσιμο, ξέστρωμα μαντριών κ.τ.λ. ).Η ρόκα, για το  γνέσιμο του μαλλιού, ήταν η αχώριστη συντροφιά της. Όπου κι αν  πήγαινε την είχε μαζί της. Το γνέσιμο του μαλλιού ήταν για τη Σαρακατσάνα  ευχαρίστηση και «σκόλη». Εκείνο όμως που την κρατούσε «σκλαβωμένη»  ήταν ο αργαλειός.  Η Σ. ήταν μια αφανής ηρωίδα της καθημερινής  ζωής. Έπρεπε να υπηρετεί την οικογένεια με θρησκευτική ευλάβεια και  προσήλωση. Ενέπνεε όμως σεβασμό και έχαιρε εκτίμηση, ιδιαίτερα όταν  γίνονταν μητέρα.

 Η παιδεία των Σαρακατσάνων ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Οι σκληρές συνθήκες ζωής  και οι συνεχείς μετακινήσεις τους στις ορεινές περιοχές δεν  επέτρεπαν τη μόρφωση των παιδιών τους σε σχολεία. Κάποια  τσελιγκάτα, το καλοκαίρι, με δικά τους έξοδα μίσθωναν δάσκαλο,  συνήθως συνταξιούχο, για να δώσει κάποιες γνώσεις στα παιδιά. Τα  παιδιά παρακολουθούσαν τα μαθήματα σε μια ειδικά διαμορφωμένη  καλύβα, το «δασκαλοκάλυβο». Είχαν όμως μια βαθιά αίσθηση του  ελληνικού γλωσσικού οργάνου. Από τις αφηγήσεις τους διαπιστώνει  κανείς μια λιτότητα και παραστατικότητα στην έκφραση, ενώ στα  τραγούδια τους φαίνεται μια βαθιά αίσθηση του ρυθμού και του μέτρου.

To Antamoma Pertouli


 Οι Σαρακατσάνοι ήταν πιστοί χριστιανοί, χωρίς μεγάλη θεωρητική κατάρτιση.
 Τελούσαν όμως τα θρησκευτικά τους καθήκοντα και ένιωθαν δέος για τα  μυστήρια, ειδικά του γάμου και της βάπτισης. Τις μεγάλες γιορτές  της Χριστιανοσύνης και τις ονομαστικές γιορτές τις γιόρταζαν με  μεγαλοπρέπεια, όπου κι αν βρίσκονταν. Γλεντούσαν συχνά με  χορό και  τραγούδια. Τα τραγούδια, προϊόν ιστορικής και συναισθηματικής  εσωτερίκευσης γεγονότων και καταστάσεων, κατατάσσονται σε
 ενότητες: στα κλέφτικα, στα ποιμενικά, της Χαράς  ( γάμου ) της αγάπης, του χωρισμού και της ξενητειάς. Οι  χοροί τους λεβέντικοι, έχουν την καταγωγή τους στον αρχαίο ελληνικό  ρυθμό. Το παίξιμο της φλογέρας - το κατεξοχήν μουσικό όργανο - για  το Σαρακατσάνο τσοπάνη ήταν μια ιεροτελεστία. Ιδιαίτερα γλεντούσαν, όταν  γίνονταν κάποιος γάμος στο τσελιγκάτο. Ο γάμος μαζί με τη γέννηση  των παιδιών αποτελούσε τους δυο κύριους πόλους της Σαρακατσάνικης κοινωνίας. Ο  γάμος ήταν ένα κοινωνικό φαινόμενο πολυδιάστατο, με ένα κύκλο  πράξεων, στάσεων, συμβόλων και συμπεριφορών. Χαρακτηριστικό του  ήταν η ενδογαμία. Κοινωνικός σκοπός του γάμου ήταν η αναπαραγωγή (  γέννηση και ανατροφή παιδιών ) και η κοινωνική κατανομή της  εργασίας. Αλλά, και το θάνατο περιβάλουν με ένα κύκλο εκδηλώσεων  και πράξεων που φανερώνει ότι ήταν προετοιμασμένοι για το  αναπόφευκτο αυτό γεγονός. Στις μετακινήσεις τους, στο ξεκαλοκαιριό  ή το χειμαδιό, είχαν πάντα μαζί τους τη νεκροαλλαξιά. Τα τσελιγκάτα  συνέβαλαν αποφασιστικά στους αγώνες της ανεξαρτησίας. Στην  επανάσταση του 1821 οι Σαρακατσιαναίοι ήταν τα στηρίγματα της κλεφτουριάς - όπως  και όλοι οι άνθρωποι του βουνού - και της εξασφάλιζαν τα  απαραίτητα. Κάθε οικογένεια είχε δώσει κι από έναν κλέφτη. Πολλοί  ήταν και οι επώνυμοι Σαρακατσάνοι αγωνιστές ( αρματολοί και κλέφτες ) της  προεπαναστατικής και της επαναστατικής περιόδου, όπως οι αρματολοί  του Καρπενησίου Συκάδες, ο Β. Δίπλας, ο Χασιώτης και ο Λεπενιώτης (  αδέλφια του Κατσαντώνη ), ο Φαρμάκης, ο Γ. Τσόγκας, ο Αραπογιάννης,  ο Λιάκος και κυρίως τα καμάρια των Σαρακατσαναίων, ο Κατσαντώνης και ο Καραϊσκάκης πολεμιστές  και καπετάνιοι των Αγράφων, Τζουμέρκων και Ρούμελης. Στον Μακεδονικό  Αγώνα βοήθησαν τα ελληνικά αντάρτικα σώματα ως οδηγοί,  αγγελιοφόροι, τροφοδότες και σύνδεσμοι. Περιέθαλψαν τραυματίες στις  στάνες τους, διέθεσαν τρόφιμα, ιματισμό, μετέφεραν όπλα και  συμμετείχαν οι ίδιοι στα αντάρτικα σώματα, όπως ο οπλαρχηγός Κ.
 Γαρέφης κ. α. Ο Παύλος Μελάς συνεργάστηκε στενά με τους Σ. Ανώνυμοι  αγωνιστές επίσης αντιστάθηκαν σ' όλους τους κατακτητές...

 Αυτό που άφησαν πίσω τους ως κληρονομιά οι Σαρακατσιαναίοι δεν είναι μαρμάρινα  αγάλματα, πίνακες ζωγραφικής, βιβλία προγονικά, αλλά μας  κληροδότησαν υπέροχα ξυλόγλυπτα και όμορφα υφαντά, αντικείμενα που  φιλοτέχνησαν για να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη. Η γυναίκα  έφτιαχνε μόνη της τις αντρικές και γυναικείες φορεσιές. Μετά τον  κούρο, το ξάσιμο του μαλλιού, το γνέσιμο, η ύφανση, το ράψιμο ήταν  δικιά της δουλειά. Οι Σαρακατσαναίοι δε φόρεσαν ποτέ άλλο ξενικό ύφασμα, παρά  μονάχα υφάσματα δικής τους κατασκευής. Η χαρακτηριστική σοβαρότητα  των σκούρων χρωμάτων στις φορεσιές, τα υπέροχα χρώματα και σχέδια  στις «παναούλες», τις μικρές ποδιές από χοντρό μάλλινο ύφασμα, ο  ολοκέντητος κόκκινος φλάμπουρας του γάμου με θέματα αυστηρής  συμμετρίας ανάμεσα και γύρω από τις τέσσερις γωνίες του σταυρού  είναι μερικά από τα στοιχεία της Σαρακ. τέχνης.

 Σήμερα η ποιοτική μεταβολή και ο κοινωνικός μετασχηματισμός των Σαρακατσαναίων  είναι πραγματικότητα. Η κάθοδός τους από τα βουνά στις πεδιάδες, η  εγκατάλειψη του πλάνητα βίου, η αγροτική διαβίωση ( ένα μικρό  ποσοστό ασχολείται με την κτηνοτροφία ) αλλά και η ενασχόληση με  ελεύθερα επαγγέλματα, η συμμετοχή τους στις μισθωτές υπηρεσίες,  ιδιωτικές και δημόσιες, η ανάδειξή τους στην επιστήμη, τις τέχνες,  τα γράμματα και την πολιτική διαμόρφωσαν μια Σαρακ. κοινωνία που  συνδυάζει την παράδοση με τον εκσυγχρονισμό. Ιδιαίτερα διέπρεψαν  στις επιστήμες, αλλά δεν υπάρχει τομέας στον επαγγελματικό χώρο,  στον οποίο να μην έχουν συμμετοχή οι Σ. Όμως οι αρχές τους και οι  αξίες της ζωής δεν άλλαξαν. Φιλήσυχοι και φιλόξενοι,  νομοταγείς,  αξιοπρεπείς, εργατικοί και αξιόπιστοι διακρίνονται για το μαχητικό  τους πνεύμα, το σφρίγος και την αγωνιστικότητά τους...

 Από το 1960 και μετά, που οι Σαρακατσάνοι διασκορπίστηκαν στις πόλεις και τα  χωριά, σαρανταπέντε πολιτιστικοί σύλλογοι και η Πανελλήνια  Ομοσπονδία Συλλόγων Σαρακατσαναίων ( ΠΟΣΣ ) προσπαθούν να κρατήσουν
  και να συνεχίσουν τη Σ. παράδοση και να αντισταθούν στην  αφομοιωτική και ισοπεδωτική τάση της εποχής μας, με το να  συγκεντρώνουν και να καταγράφουν τα Σ. τραγούδια, να μαθαίνουν τους  χορούς στους νέους, διατηρώντας δικά τους χορευτικά συγκροτήματα.
 Με τα τμήματα γερόντων αναπαράγουν το πλούσιο και ανεξάντλητο  υλικό, αφού οι γέροντες είναι οι μοναδικοί αδιάψευστοι μάρτυρες της  Σαρακ. ιστορίας.  Μεγάλη είναι η προσφορά στη διάδοση του Σαρακ.
 τραγουδιού, των Σ. τραγουδιστών, επαγγελματιών και μη, που έχουν  ηχογραφήσει σε δίσκους και κασέτες τα τραγούδια τους. Το Λαογραφικό  Μουσείο Σαρακατσάνων στις Σέρρες, όπου εκτίθεται αυθεντικό υλικό απ' όλες τις  περιοχές της Ελλάδας που έχει σχέση με τη ζωή και τη λαϊκή τέχνη  των Σαρακατσάνων, έτυχε Ευρωπαϊκής αναγνώρισης και βραβεύτηκε από την  Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μουσείων. Υπάρχουν όμως μουσεία, μικρότερης ίσως  εμβέλειας, και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας με υλικό από τη λαϊκή  τέχνη και τη ζωή των Σαρακατσαναίων. Υπαίθριοι παραδοσιακοί οικισμοί ( Στάνες )  σε διάφορα μέρη της χώρας κατασκευάστηκαν από συλλόγους και  αναβιώνουν σκηνές από την καθημερινή ζωή των Σ. Έντυπο υλικό  κυκλοφορεί για ενημέρωση των απανταχού Σ., όπως η «  Ηχώ των Σαρακατσαναίων» που εκδίδεται από την ΠΟΣΣ, το ετήσιο περιοδικό  «Σαρακατσαναίοι» από την αδελφότητα Σ. Ηπείρου, η εφημερίδα "Σαρακατσ. Χαιρετήματα" από των εν αθήναις Σαρακ. Ηπείρου, το περιοδικό «Τα Δέοντα των Σαρακατσαναίων» από το  Σύνδεσμο Σαρακ. Φθιώτιδας. <Τα Δρώμενα των Σαρακατσ.Φοιτητών> κ.ά. Σε συνέδρια πανελλήνια και ημερίδες  με εισηγητές διάφορους επιστήμονες συζητούνται ποικίλα θέματα  σχετικά με τους Σαρακατσαναίους.  Το Πανελλήνιο Αντάμωμα στο  Περτούλι Τρικάλων την τελευταία Κυριακή του Ιουνίου και άλλα  τοπικά, σε θέσεις που συνήθως ξεκαλοκαίριαζαν οι Σαρακατσαναίοι., που γίνονται  κάθε χρόνο καθώς επίσης, συνεστιάσεις, συνάξεις και χοροεσπερίδες  βοηθούν στη διατήρηση της παράδοσης αλλά και στη σύσφιξη των  σχέσεων μεταξύ των Σαρακατσαναίων. Τέτοια τοπικά ανταμώματα οργανώνονται στο  Βελούχι ( θέση Άγιοι Απόστολοι Μερκάδας ) την δεύτερη  Κυριακή του  Ιουλίου από το Σύνδεσμο Σ. Φθιώτιδας, στην Πάρνηθα ( στη θέση Μόλα
 ) του Αγίου Πνεύματος από τους Συλλόγους Σαρακ. Αττικής, στο Γυφτόκαμπο  ( κεντρικό Ζαγόρι Ηπείρου ) την πρώτη Κυριακή του Αυγούστου από την  Αδελφότητα Σαρακ. Ηπείρου, στην Ελατειά Δράμας ( θέση Μπουζάλα ) στις  20 Ιουλίου από τους Συλλόγους Σ.Αν. Μακεδονίας και Θράκης,στο όρος Βόρας(Καϊμακτσαλάν) στις 22 Αυγούστου από τους Συλλ. Σαρακ.κεντρικής Μακεδονίας,καθώς και Βοιωτίας,Αιτωλοκαρνανίας,Πρέβεζας,Θεσπρωτίας,β.Πελοποννήσου κ. α. Επίσης  στη Βουλγαρία στο όρος Καραντίλα ( Σλίβεν ) από την Ομοσπονδία Συλλ. Σαρακ., που έχουν μείνει  εκεί μετά το κλείσιμο των συνόρων, αλλά διατηρούν τη γλώσσα, τα ήθη  και τα έθιμα της Σαρακ. παράδοσης...

 Πολλοί είναι εκείνοι, Έλληνες και ξένοι, ερευνητές, λαογράφοι,  κοινωνιολόγοι, ιστορικοί,ανθρωπολόγοι που ασχολήθηκαν και ασχολούνται με τη ζωή  και τον πολιτισμό των Σαρακαταναίων, όπως η λαογράφος Αγγελική Χατζημιχάλη  που μελέτησε τον ποιμενικό βίο των Σαρακατσαναίων,.Π.Αραβαντινός,Δ. Γεωργακάς, Ν. Βέης, Ν.Μάτσας,Ε.Φιλιππίδη, οι Ε.Μακρής,Ι.Μποτός,Ν.Κατσαρός,Θ.Γιαννακός.Γ.Αγραφιώτης,Δ.Γαρούφας, Μ.Πολυμεροπούλου,Θ. Καλοδήμος,Γ.Τσουμάνης, κ.α. Ο ανθρωπολόγος διδάκτωρ Άρης Πουλιανός που έδωσε νέα διάσταση στο  θέμα της προέλευσης των Σαρακατσαναίων(οι Σαρακατσάνοι είναι ο αρχαιότερος λαός της Ευρώπης), οι καθηγητές κοινωνιολογίας
Γ. Καββαδίας, Δ. Μαυρόγιαννης,και οι Garsten Hoeg,J.K.Campbell,Patrick leigh fermor, Glaube Fauriel. κ.α.


     ΝΙΚΟΛΑΟΣ Γ. ΖΥΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Καθηγητής


  Σας στέλνω ένα άρθρο (κείμενο) σχετικό με την εξέλιξη του
         τρόπου ζωής των
    Σαρακατσαναίων μέσα στους αιώνες, καθώς και φωτογραφίες  
σχετικές με το θέμα, και του γράφοντος .Σας παρακαλώ Θα ήθελα να τα
 δημοσιεύσετε...
                                                           
Σας ευχαριστώ


Σχόλιο:Λάβαμε το ποιο επάνω e-mail από τον εκλεκτό μας φίλο και αξιόλογο Καθηγητή κύριο
Νίκο Ζυγογιάννη που ασχολείται χρόνια με την παράδοση και της ρίζες μας και με μεγάλη
ευχαρίστηση φιλοξενούμε άρθρα και απόψεις του και το blog είναι πάντα στη διάθεση σας, 
είναι επιτακτική η ανάγκη για επιστροφή στης ρίζες μας όσο ποτέ για την σύσφιξη των
ανθρώπινων σχέσεων μέσω του πολιτισμού μας της λαϊκής παράδοσης της πολιτιστικής
μας κληρονομιάς...
Καλώς ήλθατε

ΠΑΡΑΔΟΣΗ, μια διαχρονική αξία










Γράφει ο Νίκος Ζυγογιάννης

Ένα σύνθημα και μια προτροπή που ακούγεται τα τελευταία χρόνια είναι «επιστροφή στην παράδοση». Το σύνθημα αυτό...
παίρνει νόημα και περιεχόμενο, όχι με την αντιγραφική τήρηση των παραδοσιακών.. αξιών, αλλά με την αναγνώριση και εμπέδωση των καλών τους στοιχείων, που θα μπολιάζονται στο δικό μας πολιτισμό.

Η λέξη παράδοση είναι παράγωγο ουσιαστικό του ρήματος «παραδίδωμι» που σημαίνει δίνω στα χέρια κάποιου, εμπιστεύομαι κάτι σε κάποιον. Είναι δηλαδή η παράδοση μια διαδικασία, μια μεταβίβαση – συνήθως προφορική – με την οποία μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη ήθη, έθιμα, γνώσεις ή δοξασίες και έτσι διαιωνίζονται. Οι πολιτιστικές αξίες του παρελθόντος, που έδωσαν το συ ιδιαίτερο χρώμα, που διαμόρφωσαν τα διακριτικά στοιχεία του ελληνικού λαού αποτελούν την ελληνική παράδοση. Οι αξίες αυτές εξακολουθούν και σήμερα να αρδεύουν τον πολιτιστικό μας χώρο και να προσθέτουν στο παρόν στοιχεία από τις εθνικές μας ρίζες.

Η παράδοση δεν είναι μονοσήμαντη. Έχει πολλούς κλάδους: γλωσσική παράδοση, πνευματική ( ήθη, έθιμα, δημοτικό τραγούδι, παροιμίες, μυθοπλασία κ.τ.λ. ), οικιστική παράδοση ( χωριά και μεμονωμένα κτίσματα ), λαϊκή οικοτεχνία, ενδυματολογία, χοροί, γιορτές, πανηγύρια κ.τ.λ. Το πλάτος της καλύπτει τόσες πτυχές όσες και η ζωή, από τη χαρά ως το θάνατο. Έτσι διασώζει το ύφος με το οποίο ένας λαός ζει την καθημερινότητά του,και τον τρόποπου αντιμετωπίζει τη ζωή και τον κόσμο.
Όμως παράδοση δε σημαίνει οπισθοδρόμηση, ούτε αποσυνδέεται από την πρόοδο, αλλά εξελίσσεται, βιώνοντας τις τρεις διαστάσεις του χρόνου ( παρελθόν – παρόν – μέλλον ) και συνδέεται με την έννοια της συνέχειας των στοιχείων εκείνων που έχουν τη δυνατότητα να επιζήσουν. Γιατί η ζωή του ανθρώπου δεν είναι ποτέ στατική, δεν είναι στάσιμη. Με την παράδοση κρατούμε αυτό που έχουμε και προσθέτουμε αυτό που δημιουργούμε.

Η παράδοση είναι η αλυσίδα που συνδέει τις γενιές μεταξύ τους. Με την παράδοση χάσμα δεν υπάρχει. Η γενιά μας συνδέεται με τις προηγούμενες αλλά και με εκείνες που θα ρθουν. Συνάμα αποτελεί και προϋπόθεση για την ύπαρξη του πολιτισμού. Γιατί ποτέ ο πολιτισμός μιας γενιάς δε δημιουργείται από το μηδέν. Ριζώνεται στο πολιτισμό των γενιών που πέρασαν. Ένας λαός που έχει ξεχάσει την παράδοση είναι σαν τον άνθρωπο που έχει χάσει το μνημονικό του, που έχει πάθει αμνησία. Ιδιαίτερα σήμερα, που ο βιομηχανικός πολιτισμός έχει μια οικουμενικότητα που καταργεί όλες τις διαδικασίες επιλογής, επιβάλλεται η ένταξη στον οικουμενικό πολιτισμό να συνδυάζεται με τη στερεότητα που εξασφαλίζει η παράδοση, ώστε οι κίνδυνοι της εξαφάνισης στο ευρύτερο σύνολο παραμερίζονται. Μας χρειάζεται , λοιπόν, η παραδοσιακή γνώση, για να κρατήσουμε την ιστορική μας φυσιογνωμία.

Όμως τήρηση της παράδοσης σε όλες τις γραμμές της σημαίνει αποστέωση και οδηγεί στη συντήρηση εξωτερικών τύπων, ενώ πρέπει να παίρνουμε το ζωντανό πνεύμα από την παράδοση και όχι τους κενούς τύπους. Γι’ αυτό για κάθε έθνος δύναμη και συστατικό του στοιχείο είναι και η παράδοση και η δημιουργία. Όταν μεταξύ παράδοσης και δημιουργίας, συντηρητικότητας και προοδευτικότητας βρεθεί ισορροπία, τότε το έθνος ζει με σταθερότητα, γιατί τότε το παρελθόν επιδρά δημιουργικά στο παρόν.

Ο νεοέλληνας έχει χρέος να αποκαταστήσει την επαφή του με τις πηγές της νεοελληνικής πνευματικότητας και τις ηθικές αξίες της νέας ελληνικής ζωής. Έτσι θα έχουμε τα δικά μας θεμέλια, τις δικές μας ρίζες, για να μη μιμούμαστε ανόητα, αλλά από την ξένη εμπειρία να μπορούμε να παίρνουμε αυτό που μας ταιριάζει και αυτό που μπορούμε να αφομοιώνουμε γόνιμα.

Το να καλλιεργήσουμε την εθνική μας προσωπικότητα δε σημαίνει όμως ότι θα αρνηθούμε ή θα περιφρονήσουμε τις προσωπικότητες άλλων εθνών. Όλα τα έθνη έχουν κάτι να προσφέρουν στον πολιτισμό. Αλλά και κανένα δεν μπορεί να υπάρξει κλεισμένο στον εαυτό του. Η αλληλεξάρτηση των λαών εντείνεται κι έτσι αυξάνεται η ανάγκη ειρηνικής συμβίωσης και συνεργασίας τους. Εξάλλου η εθνική μας παράδοση με τα δυο μεγάλα ρεύματά της, τον ανθρωπισμό και το χριστιανισμό, μας κατευθύνει στο ιδανικό της πανανθρώπινης αδελφοσύνης.Θα ήταν ακόμα σωστό να αναφέρουμε ότι μια μεγάλη επιστήμη – η Λαογραφία – ασχολείται με την παράδοση, μια επιστήμη που ίδρυσε ο Νικόλαος Πολίτης και που χαιρέτησαν την παρουσία της μορφές όπως του Κωστή Παλαμά και του Γιάννη Αποστολάκη. Η χώρα μας με τη μακρύτερη πολιτιστική διαδρομή επιβάλλεται να δραστηριοποιηθεί και να διαφυλάξει τον πολιτισμό της αλλά και να τον προβάλλει με ευαισθησία και υπευθυνότητα στους άλλους λαούς. 

Οι πολιτιστικοί σύλλογοι αποτελούν γερά στηρίγματα της ελληνικής παράδοσης. Γιατί διατηρούν και προβάλλουν το λαϊκό μας πολιτισμό αλλά και το μεταβάλουν από μουσειακό είδος σε ζωντανό οργανισμό. Με τις εκδηλώσεις τους κάνουν πιο σαφείς τις ιδέες που αποκρυσταλλώνουν την ελληνική κουλτούρα αλλά και σταθεροποιούν τις πανανθρώπινες αξίες. Ένας άλλος θεσμός που συμβάλλει στη γνώση του παρελθόντος, τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, την καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης αλλά και την ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης και κρίσης είναι τα μουσεία. Αυτά είναι τα θησαυροφυλάκια του παρελθόντος, όπου προβάλλεται η πορεία ενός λαού. 

Το Υπουργείο Πολιτισμού με ευαισθητοποίηση πρέπει να στηρίξει οικονομικά και ηθικά όλες τις προσπάθειες που γίνονται για την αναβίωση των παραδοσιακών αξιών. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι σε θέση να αξιοποιήσει το δυναμικό του λαϊκού μας πολιτισμού δημιουργώντας πολιτιστικούς φορείς και οργανισμούς, όπου θα εκφράζονται όλες οι μορφές του. Το σχολείο μπορεί να βοηθήσει το νέο να αποκτήσει βιωματική σχέση με την εθνική μας κληρονομιά. Αλλά και η οικογένεια πρέπει να προτρέπει τα παιδιά να συμμετέχουν σε ανάλογες εκδηλώσεις και δραστηριότητες. Τέλος δεν είναι λίγα τα άτομα που με τον προσωπικό τους μόχθο, την αγάπη τους και το μεράκι τους προσφέρουν τις ιδέες τους και την ψυχή τους στην υπόθεση του λαϊκού πολιτισμού.
Ελπίζουμε ότι με την ατομική και συλλογική προσπάθεια θα μεταδώσουμε και στις επόμενες γενιές όσα δημιούργησαν οι πρόγονοί μας.
Γιατί πιστεύουμε ότι παράδοση δε σημαίνει οπισθοδρόμηση, αλλά πηγή γνώσεων, αρχών και αξιών από το παρελθόν για μια σωστή πορεία στο μέλλον.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ Γ. ΖΥΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

ΚΑΘΗΓΗΤΉΣ
Πρ. Πρόεδρος Πανελλ.Σ. Σαρακατσαναίων

ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΜΙΑ ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΔΕΚΑ ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΤ


Με αφορμή την απόφαση της κυβέρνησης να κλείσει την ΕΡΤ παρουσιάζουμε μία 
προς μία, παλαιότερες όμορφες στιγμές της "μικρής οθόνης".
Ακολουθείστε τους συνδέσμους:
1. Η σειρά ΛΟΥΝΑ ΠΑΡΚ με τον "κυρ Γιώργη" Διονύση Παπαγιαννόπουλο και παρουσιαστές 
αρχικά τον Βαγγέλη Βουλγαρίδη και στη συνέχεια τη χυμώδη  Ισμήνη
Καλέση http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2013/01/blog-post_12.html
2.Η ιστορική εκπομπή ΡΕΠΟΡΤΕΡΣ με τους Γιάννη Δημαρά, Γιώργο Λιάνη και Κώστα Χαρδαβέλα http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2010/11/2.html
3. Η σειρά ΑΣΤΡΟΦΕΓΓΙΑ με τη Νόρα Βαλσάμη και Κιμούλη- Καφετζόπουλο στα νιάτα τους http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2013/04/blog-post_24.html
4. Η εκπομπή γνώσεων ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ με τον αξέχαστο Χρήστο Οικονόμου http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2011/04/blog-post_3482.html
5. Η σειρά Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΤΙΜΟΘΕΟΥ ΚΩΝΣΤΑ από το ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Μαρή http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2011/05/blog-post_4488.html
6. Την ενημερωτική εκπομπή ΤΡΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ με τους Γιάννη Δημαρά, Σεμίνα Διγενή 
και Γιώργο Παπαδάκη http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2010/11/blog-post_9617.html
7. Τη σειρά Ο ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΟΣ με τον Βασίλη Διαμαντόπουλο και τον Στάθη Ψάλτη 
σε α' εμφάνιση http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2010/10/1978.html
8. Ένα υποδειγματικό νυχτερινό ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ με τον Κώστα Χούντα και τον
 Γιάννη  Συνοδινό
http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2010/07/blog-post_8914.html
9. Τη μεταφορά του μυθιστορήματος του Τάσου Αθανασιάδη ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ με τον
 Άγγελο Αντωνόπουλο και την Κάτια Δανδουλάκη http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2013/03/blog-post_22.html
10. Τους διαγωνισμούς τραγουδιού τηςEUROVISION http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2013/03/blog-post_22.html

ΨΑΡΟΝΕΦΡΙ ΜΕ ΠΑΤΑΤΕΣ



Λίγο ακριβούτσικο το κρέας στη σημερινή συνταγή, όμως θα το ευχαριστηθούν
 μικροί και μεγάλοι. Θα μαγειρέψουμε ψαρονέφρι με πατάτες. Δεν είναι δύσκολο...

Υλικά
  • 500 γραμμ. μικρές φρέσκες πατάτες με τη φλούδα
  • 2 κομμάτια ψαρονέφρι (περίπου 700 γραμμ.) κομμένο σε μενταγιόν (φέτες χοντρές)
  • 2 πράσα (μόνο το άσπρο μέρος) κομμένα σε λεπτές φέτες
  • 4 καρότα κομμένα σε λεπτές φέτες
  • 1 φλ. τσαγιού λευκό ξηρό κρασί
  • 1/2 φλ. τσαγιού κρέμα γάλακτος
  • 2 κ.σ. ψιλοκομμένο σχοινόπρασο (άνηθο ή μαϊντανό)
  • 4 κ.σ. ελαιόλαδο 
  • αλάτι
  • πιπέρι

Εκτέλεση
Πλένουμε πολύ καλά και τρίβουμε τις πατάτες (θα τις χρησιμοποιήσουμε με 
τη φλούδα τους). Τις βράζουμε για 20’-25’ μέχρι να μαλακώσουν. Τις στραγγίζουμε και
 τις κόβουμε στη μέση. Ζεσταίνουμε το ελαιόλαδο σε τηγάνι. Αλατοπιπερώνουμε και 
ροδίζουμε το ψαρονέφρι για περίπου 4’ από κάθε πλευρά. Το βγάζουμε σε πιατέλα, το 
σκεπάζουμε και το διατηρούμε ζεστό.
Προσθέτουμε στο τηγάνι τα πράσα και τα καρότα και τα αφήνουμε να μαραθούν για 4’-5’.
Προσθέτουμε το κρασί. Τρίβουμε το τηγάνι (ντεγκλασάρουμε) με σπάτουλα να διαλυθούν οι στερεοποιημένοι χυμοί του κρέατος. Ξαναβάζουμε το ψαρονέφρι και τις πατάτες κομμένες 
στη μέση. Σκεπάζουμε το τηγάνι και βράζουμε για 15’ σε μέτρια φωτιά.
Σε αυτό το στάδιο πρέπει να έχουν μείνει ελάχιστα υγρά στο τηγάνι. 
Προσθέτουμε τη κρέμα γάλακτος, το σχοινόπρασο και
ελέγχουμε το αλατοπίπερο.

ΤΗΓΑΝΙΑ ΜΕ ΚΡΕΜΜΥΔΙΑ ΚΑΙ ΡΙΓΑΝΙΤΣΑ



Μια σπέσιαλ τηγανιά με φέτες κρεμμυδιού και ρίγανη σας προτείνουμε για 
σήμερα. Ένα εύκολο, γρήγορο και χορταστικό πιάτο 
που δεν θα κοστίσει και ακριβά:

Υλικά
  • 1 κιλό χοιρινή τηγανιά
  • 2 κρεμμύδια σε φέτες
  • 1 κ.σ. ρίγανη
  • 2 κ.σ. μουστάρδα
  • ¾ φλιτζ. έξτρα παρθένο ελαιόλαδο
  • 1 ποτήρι κρασί λευκό ξερό
  • αλάτι, πιπέρι
Εκτέλεση
Σοτάρουμε στο ελαιόλαδο το κρεμμύδι.
Προσθέτουμε το κρέας και σοτάρουμε για 10 λεπτά περίπου, μέχρι να πάρει 
χρώμα απ” όλες τις πλευρές.
Σβήνουμε με το κρασί.
Αφήνουμε μερικά λεπτά να εξατμιστεί το αλκοόλ.
Προσθέτουμε αλάτι και πιπέρι και 1 ½ φλιτζ. καυτό νερό με τη 
μουστάρδα αραιωμένη μέσα σε αυτό.
Κλείνουμε με καπάκι το τηγάνι, χαμηλώνουμε τη θερμοκρασία και
 σιγοβράζουμε για 20 λεπτά περίπου.
Βγάζουμε το καπάκι, δυναμώνουμε τη φωτιά και μαγειρεύουμε μέχρι να 
μείνει στο τηγάνι το κρέας με το λάδι του.
Προσθέτουμε στο τέλος την ρίγανη.
Σερβίρουμε την τηγανιά με πιλάφι σπυρωτό.

ΣΑΡΔΕΛΕΣ ΓΕΜΙΣΤΕΣ



Πηγαίνετε στον ιχθυοπώλη και αγοράστε σαρδέλες. Γιατί, μερικές από αυτές θα τις 
κάνετε γεμιστές, έτσι όπως θα σας περιγράψουμε πιο κάτω. Τις υπόλοιπες τις
 κάνετε με τον δικό σας τρόπο...

Υλικά
  • 10 σαρδέλες, καθαρισμένες σε φιλέτο
  • 100 γρ. φέτα τριμμένη
  • 1/2 κόκκινη πιπεριά
  • 1 κλωναράκι μάραθο
  • 1/2 σκελίδα σκόρδο
  • ρίγανη
  • αλάτι
  • πιπέρι
  • λάδι
  • 1 λεμόνι
Εκτέλεση
Φιλετάρουμε τις σαρδέλες.
Φτιάχνουμε τη γέμιση, βάζοντας σε ένα μπωλ τη φέτα, την πιπεριά σε μικρά κομματάκια,
 το σκόρδο, τον μάραθο, τη ρίγανη, λίγο πιπέρι και λάδι.
Γεμίζουμε την κάθε σαρδέλα με μισό κουταλάκι από τη γέμιση και κλείνουμε με μια
 οδοντογλυφίδα.
Τοποθετούμε τις σαρδέλες κολλητά σε ένα πυρέξ, με τη γέμιση προς τα πάνω.
Ρίχνουμε λίγο αλάτι και λάδι από πάνω, και ψήνουμε για περίπου 20 λεπτά 
στους 180-200. 
Σερβίρουμε με λαδολέμονο και ρίγανη.

GALERIA FOTOGRAFICA FALERONI

Το ποίημα του τριημέρου!!!








13 Αυγ 2013

Πολλά μαντάτα θα σας πω
που γίνανε 3 μέρες τώρα,
Τούρκοι φανήκαν στο χωριό
μετά από τόσα χρόνια.

Τα νέα τους μας έφεραν
της γειτονιάς χαμπέρια,
ποτάμια που ρημάξανε
φράγματα για να γίνουν. 

Πολύς ο κόσμος στο χωριό
όλες οι ηλικίες,
είχανε στήσει τις σκηνές
και λέγαν ιστορίες.

Ήρθανε και άλλοι κοσμικοί
να δούνε και να ακούσουν,
τι θα μας πουν οι γείτονες
και οι αναρχικοί μας φίλοι.

Ήταν καλά στο φεστιβάλ
μπράβο και πάλι μπράβο,
τρέχαν οι εθελοντές
και είχαν και αναποδιές.

Λίγο οι μπύρες οι ζεστές
τις πήραν και ... ψιλοακριβές,
λίγο η τρελή η μπόρα
σουβλάκια κάναμε να δούμε μία ώρα.

Είχαμε και δημοτικά τραγούδια μαγικά
Έλληνες και Τούρκοι χορεύαν αγκαλιά,
με του Έξαρχου του Μπάμπη το κλαρίνο
που είχε τραγουδιστή σούπερ φίνο.

Δεν τελείωσα όμως εδώ
έχω και άλλα να σας πω

Η πέστροφα βαριά του έκατσε
του φίλου από την Αθήνα,
και τώρα το θυμήθηκε
μετά από έναν μήνα.

Είδε την λυπητερή από το ουζάκι
και έκανε μεγάλο καβγαδάκι,
στο ίντερνετ ανάρτησε τα νέα
και γέλασε η μισή παρέα.

Μάχη ξεσπάει στο χωριό
και αναρτήσεις ένα σωρό,
είναι το ούζο ακριβό
ή ο τουρίστας είν΄ζουρλό;

Εμείς δεν ήμασταν εκεί
δεν ξέρουμε τι έχει συμβεί,
ήταν όμως εκεί ο "Σταυραετός"
και ο λόγος του μπορεί να είναι και σωστός.

Στο ίδιο πάλι μαγαζί
είχαμε άλλη μια σύγκρουση καυτή.
Δεν γκρίνιαξε όμως ο πληρών
που γνώριζε από ποτόν,
τον σαματά τον έκανε ο θειος
που είναι πότης τρομερός
και μονολογούσε συνεχώς:
είναι δυνατόν στο χωριό
να έχει τόσο το ποτό;

Αυτά τα λίγα είχα να σας πω,
του χρόνου να' μαστε καλά
με το ποτάμι να κυλά.
Λικουρίτσιουλ

Με παρρησία.......

Επίσκεψη Μητροπολίτου Βεροίας στην Κύπρο. Εγκαίνια ιερού ναού απ. Βαρνάβα Κάτω Πολεμιδίων Λεμεσσού.

Την εβδομάδα που μας πέρασε ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων συνοδευόμενος από κληρικούς της ιεράς Μητροπόλεως πραγματοποίησε ολιγοήμερη επίσκεψη στην Κύπρο, κατόπιν προσκλήσεως του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λεμεσσού κ. Αθανσίου.

 Στις 24 Οκτωβρίου ο Σεβασμιώτατος επισκέφθηκε μαζι με τους μητροπολίτες Χαλκιδος κ. Χρυσοστομο και τον επιχωριο Λεμεσου Αθανάσιο την ιερα μονη Μαχαιρά, οπου έγινε λαμπρή υποδοχή της κάρας του Αγίου Παρθενιου απο τη μητρόπολη Χαλκίδας. Μετα την υποδοχή ακολούθησε κέρασμα στο αρχονταρικι της μονής και εν συνέχεια γεύμα κατά το ποίο μίλησε ο σεβ. Μητροπολίτης Χαλκιδος για την πνευματική ενίσχυση των μοναχών.
Ακολούθησε επίσκεψη στην ιερα μονη Αγίου Ηρακλειδιου της ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής οπου πάλι έγινε λαμπρή υποδοχή απο τις μοναχές για την καρα του Αγίου Παρθενιου. Ακολούθησε επίσκεψη  στον οικείο επίσκοπο σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ταμασού κ. Ησαια.
Τέλος, ξημερωματα του Αγιου Δημητριου και μεσα σε πνευμα κατανυξεως τελέστηκαν σε αγρυπνια τα εγκαινια του ιερου ναου προς τιμην του αποστολου Βαρναβα στην περιοχη Κατω Πολεμίδια Λεμεσού προεξαρχοντος του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πρικονήσσου κ. Ιωσηφ και συμπροσευχομένων του σεβ. Βεροίας κ. Παντελεήμονος του θεοφιλεστατου Χωρεπισκοπου Αμαθουντος κ. Νικολάου και του οικείου Πανιερωτατου Μητροπολίτου Λεμεσσού κ. Αθανασιου.

(ΦΩΤΟ Αρχιδιάκονος Πρόδρομος Γκιρτζαλιώτης)


















































Σήμερα των Αγίων Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού





Οι Άγιοι Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός (Βίος-Θαύματα)


Οἱ Ἅγιοι αὐτοὶ κατάγονταν ἀπὸ τὴν Ἀσία. Οἱ γονεῖς τους ἦταν ἄριστο πρότυπο χριστιανῶν συζύγων. Ὅταν ἡ μητέρα τους Θεοδότη ἔμεινε χήρα, ἀφιέρωσε κάθε προσπάθειά της στὴν χριστιανικὴ ἀνατροφὴ τῶν δύο παιδιῶν της, Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ.
Τοὺς δύο ἀδελφοὺς διέκρινε μεγάλη εὐφυΐα καὶ ἐπιμέλεια, γι’ αὐτὸ καὶ σπούδασαν πολλὲς ἐπιστῆμες. Ἰδιαίτερα ὅμως, ἐπιδόθηκαν στὴν ἰατρικὴ ἐπιστήμη, τὴν ὁποία ἐξασκοῦσαν σὰν διακονία φιλανθρωπίας πρὸς τὸν πλησίον. Θεράπευαν τὶς ἀσθένειες τῶν ἀνθρώπων, καὶ ἰδιαίτερα τῶν φτωχῶν, χωρὶς νὰ παίρνουν χρήματα, γι’ αὐτὸ καὶ ὀνομάστηκαν Ἀνάργυροι. 

Πολλοὶ ἀσθενεῖς ποὺ θεραπεύθηκαν ἤθελαν νὰ τοὺς εὐχαριστήσουν. Ἀλλὰ αὐτοί, δὲν δέχονταν τὶς εὐχαριστίες καὶ ἀπαντοῦσαν μὲ τὸν ὀρθὸ λόγο τῆς Ἁγίας Γραφῆς:«Ἡ εὐλογία καὶ ἡ δόξα καὶ ἡ σοφία καὶ ἡ εὐχαριστία καὶ ἡ τιμὴ καὶ ἡ δύναμης καὶ ἡ ἰσχὺς τῷ Θεῷ ἡμῶν εἰς τοὺς αἰώνας τῶν αἰώνων». Δηλαδή, ὅλος ὁ ὕμνος καὶ ἡ δόξα καὶ ἡ σοφία καὶ ἡ εὐχαριστία καὶ ἡ τιμὴ καὶ ἡ δύναμη καὶ ἡ ἰσχύς, ἀνήκει στὸ Θεό μας, στοὺς αἰῶνες τῶν αἰώνων. 
Ἔτσι ταπεινὰ ἀφοῦ διακόνησαν σὲ ὅλη τους τὴ ζωὴ τὸν πλησίον, πέθαναν εἰρηνικὰ καὶ ἐτάφησαν στὴν τοποθεσία Φερεμά.
Η μνήμη τους εορτάζεται την 1η Νοεμβρίου.

«Θαυμαστός ο Θεός εν τοις αγίοις αυτού». 
Τα όσα γράφονται αφιερώνονται προς δόξαν και τιμήν των Αγίων Αναργύρων ιατρών Κοσμά και Δαμιανού. Για δυο χρόνια (1943-45) ήμουν άρρωστος από «ίλιγγο». Όταν ξυπνούσα έπρεπε να κάθομαι 3-5 λεπτά ακίνητος στο κρεβάτι και μετά να σηκωθώ, να ντυθώ και να κάνω τα πρώτα βήματα με πολλή προσοχή για να μην πέσω κάτω από πονοκέφαλο. Εάν έστρεφα το βλέμμα μου απότομα προς την οροφή του δωματίου ή σε ένα σημείο ψηλότερο μου φαινόταν ότι στριφογύριζε οτιδήποτε έβλεπα και κινδύνευα να πέσω κάτω στο πάτωμα χάνοντας την ισορροπία μου. 
Πολλές φορές από τη ζάλη αισθανόμουν ανακάτωμα στο στομάχι με πόνους με αποτέλεσμα να κάνω εμετό. Όταν αυτό συνέβαινε δύο φορές την ημέρα βρισκόμουν σε κατάσταση ατονίας.
Μεταχειρίστηκα διάφορα θεραπευτικά μέσα, ρώτησα και ιατρούς αλλά και μετά την εφαρμογή των συμβουλών τους δεν είδα βελτίωση. Η κατάσταση αυτή συνεχιζόταν για δύο χρόνια.
Κατά την αγρυπνία της 1ης Νοεμβρίου 1945 των Αγίων Αναργύρων, που επιτελεί η Μονή αφού έψαλλα ότι μπορούσα, κατά την λειτουργία, κατέβηκα στο παρεκκλήσι των Αγίων Αναργύρων, που είχα την επιμέλεια, για να ανάψω τα καντήλια. Επικαλούμενος τότε νοερά τη βοήθεια των Αγίων Ιατρών, ω του θαύματος! Μετά από αυτό, σταμάτησε όλη ακαταστασία της ασθένειας μου, που την διαπίστωσα μετά την παρέλευση μιας εβδομάδας.
Από τότε και μέχρι σήμερα, που γράφω τις γραμμές αυτές, 4 Δεκεμβρίου 1954, ουδέποτε επανήλθε η ασθένεια. Γι’ αυτό ευχαριστώ και ευγνωμονώ τους Αγίους ιατρούς και θεράποντές μου, Κοσμάν και Δαμιανόν εις αιώνα τον άπαντα. Αμήν.

2. Άλλο θαύμα  από τους Αγίους Αναργύρους. 
Θα αφηγηθώ άλλο θαύμα που έγινε σε μένα πρόσφατα (1954). Κατά το έτος 1916 προσβλήθηκα από ελονοσία. Ήμουν τότε αρχάριος μοναχός και εργαζόμουν ως κελλάρης στο μετόχι της Μονής μας, που λεγόταν Δεβελήκια, στην περιφέρεια Γομάτι Χαλκιδικής
Τόσον εξασθένησε ο οργανισμός μου, ώστε κατάντησα σχεδόν σε ημιπαραλυσία. Με την πάροδο του χρόνου έγινα καλά  αλλά προσβλήθηκα  από ρευματική πολυαρθρίτιδα  στην κνήμη του δεξιού μου ποδιού, στο οποίο και σχηματίσθηκαν κιρσοί από φλεβίτιδα. Η κατάστασή μου μέρα με τη μέρα χειροτέρευε, οι πόνοι πολλαπλασιάζονταν και η κνήμη έγινε κατακόκκινη από εσωτερική φλόγωση. Διέκοψα περισσότερο από ένα μήνα τις ακολουθίες  στην εκκλησία, επειδή δεν μπορούσα να σταθώ ούτε όρθιος, ούτε καθήμενος· μόνον ξαπλωμένος στο κρεβάτι ανακουφιζόμουν και δεν πονούσα.
Έφθασε η εορτή των Αγίων Αναργύρων της 1ης Νοεμβρίου 1954, κατά την οποίαν έκαμα κουράγιο και ανέβηκα  στο Καθολικό για να παρακολουθήσω την αγρυπνία. Καθ΄ όλην τη διάρκεια της ακολουθίας οι πόνοι διαρκώς με ενοχλούσαν. Σουβλιές δυνατές από το γόνατο μέχρι το κάτω άκρο της κνήμης και γύρω από αυτήν.
Μετά την ακολουθία του όρθρου, ο πνευματικός παπα-Διονύσιος τέλεσε τη λειτουργία στο παρεκκλήσι των Αγίων Αναργύρων με μεγάλη ευλάβεια και λαμπρότητα, οι δε αδελφοί Ιωακείμ και Θεόκλητος έψαλλαν με πολλή κατάνυξη και φαιδρότητα.
Κατόπιν επακολούθησε πανηγυρικό κέρασμα με τα συνηθισμένα: κονιάκ, λουκούμι, καφές, κόλλυβα. Μετά, με την βοήθεια του Θεού, αποσυρθήκαμε για τρεις ώρες στα κελιά μας για ξεκούραση μέσρι την ώρα του φαγητού.
«Θαυμαστός ο Θεός εν τοις Αγίοις αυτού» πρέπει να φωνάξω δυνατά! Οι Άγιοι Ανάργυροι λόγω της μεγάλης τους ευσπλαχνίας και αγάπης, αόρατα με επισκέφτηκαν και με θεράπευσαν τελείως. Από την ώρα που άρχισε η θεία λειτουργία, δεν αισθάνθηκα ούτε τον ελάχιστον πόνο πλέον. Οι συνηθισμένες σουβλιές εξαφανίσθηκαν, το πόδι μου ήλθε στη φυσική του κατάσταση, έφυγε, χάθηκε η κοκκινίλα, ξεπρίσθηκαν οι φλέβες και επανήλθα πάλιν στην προηγουμένη υγιή κατάσταση με τη βοήθεια και επίσκεψη των Αγίων Ιατρών μου, Κοσμά και Δαμιανού, τους οποίους από ψυχής και καρδίας ευχαριστώ.
Συνέθεσα δε προς τιμήν τους και το ακόλουθο μεγαλυνάριο, που πολλές φορές το ψάλλω μπροστά στην αγία εικόνα τους με ευλάβεια και ευγνωμοσύνη όσες φορές ανάβω τα κανδήλια.
«Από των εγκάτων μου της ψυχής, ο πτωχός οικέτης, ευγνωμόνως ευχαριστώ, υμάς τους Αναργύρους Κοσμάν Δαμιανόν τε,διά την θεραπείαν ην μοι παρέσχετε».

Ο Ιερός Ναός των Αγίων Αναργύρων στην Βέροια
Ἀπολυτίκιον. Ἦχος πλ. δ’.
Ἅγιοι Ἀνάργυροι καὶ θαυματουργοί, ἐπισκέψασθε τὰς ἀσθενείας ἡμῶν· δωρεὰν ἐλάβετε, δωρεὰν δότε ἡμῖν.

Ἕτερον Ἀπολυτίκιον. Ἦχος γ’. Θείας πίστεως.
Θείου Πνεύματος, τῇ χειρουργίᾳ, θεραπεύετε, παντοίας νόσους, σὺν Κοσμᾷ Δαμιανὲ οἱ Ἀνάργυροι· ὁ γὰρ Σωτὴρ ἰατροὺς ὑμᾶς ἔδειξεν, εἰς περιποίησιν πάντων καὶ ἴασιν· ὅθεν ῥύσασθε, παθῶν δυσαλθῶν καὶ θλίψεων, τοὺς ποθῷ τῷ ναῷ ὑμῶν προστρέχοντας.

Κοντάκιον. Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεὶς ἐν τῷ Σταυρῷ.
Ἐκ τῆς Ἀσίας ὥσπερ δύο ἀστέρες, ἐξανατείλαντες Ἀνάργυροι θεῖοι, τῇ οἰκουμένῃ λάμπετε θαυμάτων ταῖς αὐγαῖς, νόσους μὲν ἰώμενοι, καὶ δεινὰς καχεξίας, χάριν δὲ παρέχοντες, τοῖς πιστοῖς εὐρωστίας, Δαμιανὲ θεόφρον καὶ Κοσμᾶ, χειμαζομένων, λιμένες πανεύδιοι.

Μεγαλυνάριον.
Οἷά περ θεράποντες ἰατροί, ψυχῶν καὶ σωμάτων, ἀσθενείας ὀδυνηράς, ἰάσασθε τάχος, ἀρρήτῳ ἐπισκέψει, ἡμῶν θαυματοβρύται, σοφοὶ Ἀνάργυροι.

Αφήγηση του βίου των Αγίων Αναργύρων

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ ΚΟΣΜΑΣ ΚΑΙ ΔΑΜΙΑΝΟΣ ΟΙ ΕΚ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ
«Τὴν δυάδα τὴν ἔνθεον, τὴν ἐξαστράπτουσαν χάριν οὐράνιον, τοὺς Ἀναργύρους τοὺς λαμπρούς, Κοσμᾶν καὶ Δαμιανόν, τοὺς ἐκ τῆς Ἀσίας ὁρμωμένους ἀνευφημοῦμεν σήμερον οὗτοι γὰρ κατέβαλον τοῦ Βελίαρ τὴν δύναμιν, πάντων τὰ νοσήματα συμπαθῶς ἐξιώμενοι (θεραπεύοντες μὲ συμπάθεια τὶς ἀσθένειες ὅλων) τῶν μετ΄ εὐλαβείας βοώντων, δόξα Θεῷ τῷ ἐν Τριάδι.»


Την 1ην Νοεμβρίου ἀγαπητοί μας ἀδελφοί, ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία προβάλλει τὴν μνήμη τῶν ἁγίων καὶ θαυματουργῶν Ἀναργύρων Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ, πού κατήγοντο ἀπὸ τὴν Μ. Ἀσία, διότι ἔχουμε καὶ τοὺς ἁγίους Ἀναργύρους Κοσμᾶ καὶ Δαμιανό, πού κατήγοντο ἀπό τὴν Ρώμη. Αὐτοί ἑορτάζουν τὴν 1η Ἰουλίου, ὡς γνωστόν, ἐνῶ ὑπάρχει καὶ μία ἄλλη συζυγία ἁγίων Ἀναργύρων Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ, οἱ ἐξ Ἀραβίας, ποὺ ἑορτάζει τὴν 17η Ὀκτωβρίου. Ὑπάρχουν, λοιπόν, τρία ζεύγη ἁγίων Ἀναργύρων Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ. Ἐμεῖς θὰ ἀναφερθοῦμε στὸν βίο τῶν ἁγίων Ἀναργύρων Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ, πού κατήγοντο ἀπό τὴν Μικρά Ἀσία, ὥστε μιμούμενοι αὐτῶν τὶς ἀρετές καὶ τὰ ἔργα νὰ φανοῦμε ἄξια τέκνα τοῦ ἐπουρανίου Πατρός μας, ὅπως λέει καὶ ἡ Ἐκκλησία μας: «μνήμη ἁγίου, μίμησις τῆς ζωῆς αὐτοῦ».

Εἶναι ἀδύνατον γλῶσσα ἀνθρώπινη νὰ περιγράψει τὸν ἔνθεο βίο καὶ ἐπάξια νὰ ἐγκωμιάσει τοὺς δύο αὐτούς ἁγίους τῆς ἀληθείας τοῦ Χριστοῦ. Ὡστόσο, πολλοί ἐκκλησιαστικοί συγγραφεῖς, συνέγραψαν τὸν βίο αὐτῶν τῶν ἁγίων καὶ συνέταξαν ἐγκώμια ἀντάξια τῶν ἀρετῶν τους.

Γιὰ νὰ μπορέσουμε, λοιπόν, νὰ κάνουμε κάποια ἀναφορά στὸν ἀνυπέρβλητο βίο τους, ἄς δοῦμε πρῶτα πώς τοὺς χαρακτηρίζουν τὰ θεοφώτιστα κείμενα τῆς ἱερῆς μας ὑμνογραφίας, ὅπως μᾶς παρουσιάζονται μέσα ἀπό τὴν ἀσματική ἀκολουθία τους. Χαρακτηρίζονται, λοιπόν, οἱ σήμερα ἑορταζόμενοι ἅγιοι, ὡς «δύο ἀστέρες ἐξανατείλαντες ἐκ τῆς Ἀσίας, λιμένες πανεύδιοι τῶν χειμαζομένων, ἰατροί τῶν νοσούντων, δυάς θεία καὶ φωταυγής, πεφωτισμένον θεῖον ζεῦγος Ἀναργύρων, θεράποντες ἰατροί ψυχῶν τε καὶ σωμάτων, ἰατῆρες παθῶν ἀνιάτων, λαμπρότατα δοχεῖα τοῦ ἀΰλου φωτός, πηγή ἰάσεων, ἰαμάτων δοτῆρες θαυματουργοί, λαμπτῆρες φωταγωγοί, θεοφεγγεῖς φωστῆρες, ἰατροί τῶν ἀσθενούντων.»

Ἀκολούθως ἄς ἀναφερθοῦμε δι’ ὀλίγων στόν ἔνθεο βίο τῶν πανευκλεῶν, σοφῶν καὶ ἐνδόξων ἁγίων Ἀναργύρων Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ καὶ ἄς δοξάσουμε τὸν εὐεργέτη μας Θεό, πού ἀνέδειξε τοὺς ἁγίους αὐτούς εἰς ἰατρείαν τῶν ψυχῶν καὶ τῶν σωμάτων μας. Οἱ αὐτάδελφοι ἅγιοι Κοσμᾶς καὶ Δαμιανός, οἱ ὁποῖοι ὀνομάστηκαν Ἀνάργυροι διότι θεράπευαν τοὺς ἀσθενεῖς χωρίς νὰ παίρνουν καμμία ἀνταμοιβή διά τὴν ἐργασία τους, οὔτε χρήματα, οὔτε ἄλλα δῶρα, κατήγοντο ἀπό τὰ μὲρη τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἀπό εὐκατάστατη οἰκογένεια, ἀλλά οἱ γονεῖς τῶν ἁγίων ἦταν ἀντίθετοι μεταξύ τους ὡς πρὸς τὴν θρησκεία. Ὁ πατέρας τους ἦταν εἰδωλολάτρης κατ΄ ἀρχὰς, ἀργότερα ὅμως, ὅταν ἀπέκτησε τὰ δύο παιδιά, ἀπαρνήθηκε τὴν ἀπεχθῆ εἰδωλολατρεία βαπτιζόμενος Χριστιανός. Ἔπειτα δὲ ἀπό λίγο χρόνο, κατὰ τὸν ὁποῖο ἔζησε μὲ ἀρετή καὶ σωφροσύνη -θείᾳ Προνοίᾳ- ἀπέθανε καὶ ἄφησε τὰ δύο μικρά παιδιά του στὴν θεία βοήθεια καὶ τὴν προστασία τῆς μητέρας τους, ἡ ὁποία ὀνομαζόταν Θεοδότη καὶ ἦταν εὐσεβής χριστιανή. Ὅταν ἀπέμεινε χήρα ἡ εὐλαβής καὶ φιλόχριστη Θεοδότη ἀνέλαβε νὰ ἀναθρέψει τὰ παιδιά της «ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου», ὅπως ἁρμόζει σὲ κάθε χριστιανή μητέρα. Ἦταν δὲ, γυναῖκα τόσο πολύ ἐνάρετη, ὥστε ἐξ΄ αἰτίας τῶν πολλῶν ἀρετῶν της ἔγινε τὸ παράδειγμα σὲ πολλές γυναῖκες ἀλλά καὶ μετέπειτα ἁγίασε. Ἡ ἁγία, λοιπὸν, μητέρα τους δὲν ἐφρόντισε μόνο γιὰ τὴν χριστιανική ἀνατροφή τῶν παιδιῶν της, τὰ ὁποῖα σὲ νεαρή ἀκόμη ἡλικία ἦταν τέλειοι χριστιανοί κεκοσμημένοι μὲ πλῆθος ἀρετῶν, ἀλλά ἐπέδειξε μεγάλη σπουδή γιὰ τὴν μόρφωση τους καὶ καθὼς τοὺς δύο ἀδελφούς διέκρινε μεγάλη εὐφυΐα καὶ ἐπιμέλεια, ἐσπούδασαν πολλές ἐπιστήμες. Ἰδιαίτερα ὅμως ἐπιδόθηκαν στὴν ἰατρική ἐπιστήμη, τὴν ὁποία ἐξασκοῦσαν σὰν διακονία φιλανθρωπίας πρὸς τὸν πλησίον. Τόση δὲ ἦταν ἡ ἀκτημοσύνη καὶ ἡ φιλανθρωπία τῶν ἁγίων, ὥστε ὄχι μόνο δὲν ἀπέκτησαν ἀργύρια στὴν ζωή τους, ἀλλά οὔτε καὶ ἐφόρεσαν ποτέ δεύτερο ἔνδυμα. Οἱ ἄνθρωποι καθημερινῶς κατέφευγαν στοὺς ἁγίους φέροντες ἀσθενεῖς, τυφλούς, χωλούς, δαιμονιζομένους, κλινήρεις ἀπό κάθε ἀσθένεια. Τὸ σπίτι τους ἦταν μιὰ ἄλλη κολυμβήθρα τοῦ Σιλωάμ ἀπ΄ ὅπου ὅλοι ἔφευγαν χαρούμενοι λαμβάνοντες διπλή τὴν θεραπεία. Γιατί οἱ ἅγιοι Κοσμᾶς καὶ Δαμιανός δέν ἐθεράπευαν μόνο τὰ σώματα τῶν ἀσθενῶν ἀνθρώπων, ἀλλά καὶ τὶς ψυχές τους, κηρύττοντες παντοῦ καὶ πάντα τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ. Ἐγνώριζαν πολύ καλά πώς «ὁ ὕμνος καὶ ἡ δόξα καὶ ἡ σοφία, ἡ εὐχαριστία καὶ ἡ τιμή, ἡ δύναμις καὶ ἡ ἰσχύς ἀνήκει εἰς τὸν Θεόν μας εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων» (Ἀποκ. Ἰ. 7,12).

Ἔτσι ταπεινά, ἀφοῦ διηκόνησαν σὲ ὅλη τους τὴν ζωή τὸν πλησίον τους, παρέδωσαν τὸ πνεῦμα τους ἐν εἰρήνη, στὸν οὐράνιο Πατέρα τους, τὸν ὁποῖο τόσο πολύ ἠγάπησαν.

΄Αλλά καὶ μετὰ θάνατον, ὅταν οἱ ἅγιοι ἀνέβηκαν «εἰς τόπους φωταυγεῖς, εἰς σκηνώματα οὐράνια, εἰς δόξαν ἀμάραντον» πάλι ὁ Θεός τοὺς ἐδόξασε, διότι ἐξακολουθοῦν μὲ τὰ τίμια λείψανά τους νὰ θαυματουργοῦν καὶ νὰ θεραπεύουν τὶς σωματικές καὶ ψυχικές ἀρρώστιες ἐκείνων πού μὲ πίστη καὶ πόθο προστρέχουν στὸ Ναό τους, ἀσπάζονται τὰ ἅγια λείψανά τους καὶ ἐπικαλοῦνται τὴν χάρη τους. Γι΄ αὐτό καὶ πλῆθος κόσμου σπεύδει στοὺς ἁγίους, νὰ ζητήσει τὴν χάρη τους καὶ νὰ τοὺς εὐχαριστήσει γιὰ ὅ,τι πολύτιμο ἔχει πάρει.

Ἀγαπητοί ἀδελφοί,

Οἱ ἅγιοι Κοσμᾶς καὶ Δαμιανός, τῶν ὁποίων  τὴν μνήμη τιμᾶ την 1ην Νοεμβρίου ἡ ἁγία Ἐκκλησία μας, ἔφθασαν σὲ μεγάλα ὕψη ἁγιότητος. Αὐτό βέβαια εἶναι ἔργον τοῦ Θεοῦ, διότι «ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἐνεργεῖ τὸ σωτήριον ἔργον της» (Τίτ. 2,11). Ὅμως σ΄ αὐτό συνέβαλε πάρα πολύ καὶ ἡ ἁγία μητέρα τους Θεοδότη. Σ΄ αὐτὴν ὀφείλουν τὶς βάσεις τῆς πνευματικῆς καὶ ἠθικῆς ζωῆς τους, καθὼς αὐτή τοὺς ἀνέθρεψε «ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου». Ἀξίως ἡ Ἐκκλησία μας τὴν κατέταξε στὸν χορό τῶν ἁγίων καὶ τιμᾶ τὴν μνήμη της τὴν 2α Ἰανουαρίου κάθε ἔτους. Προβάλλει, λοιπόν, ἐπιτακτικό τὸ καθῆκον τῶν γονέων, νὰ μὴν ἀμελοῦν νὰ σπέρνουν στὶς καρδιές τῶν παιδιῶν τους τὸ σπόρο τῆς εὐσεβείας καὶ τῆς ἀρετῆς. Ὅπως εἴδαμε, ἀκόμη καὶ ὅταν ἐμεγάλωσαν οἱ ἅγιοι Κοσμᾶς καὶ Δαμιανός καὶ ἔγιναν ἐπιστήμονες ἰατροί, διετήρησαν καὶ ἀξιοποίησαν ἀκόμη περισσότερο τὴν μητρική εὐσέβεια καὶ τὶς βάσεις τῆς θρησκευτικότητος καὶ τῆς ἀρετῆς. Διότι τὸ σωστό παράδειγμα τῶν γονέων ἐπιδρᾶ ψυχολογικῶς βαθύτατα στὰ παιδιά, δημιουργεῖ ἀνεξίτηλες ἐντυπώσεις καὶ ἔχει πάντοτε εὐεργετικές συνέπειες. Ἀκόμη καὶ σὲ περιπτώσεις ποὺ παρατηρεῖται χαλάρωση ἤ καὶ τελεία ἐξαφάνιση τῶν θρησκευτικῶν καὶ ἠθικῶν ἐνδιαφερόντων τῶν παιδιῶν καὶ πάλι δὲν χάνεται ὁ σπινθήρας τῆς μητρικῆς εὐσέβειας καὶ τῆς οἰκογενειακῆς ἀγωγῆς. Ἐκεί μέσα στὴν καρδιά, ὅπου βρίσκεται κρυμμένος, θὰ τὸν ἀναζωπυρώσει -πιθανῶς- κάποια δοκιμασία καὶ τότε θὰ συνέλθει ὁ νέος ἤ ἡ νέα ἀπό τὸν πνευματικό λήθαργο στὸν ὁποῖο βρίσκονταν. Σὲ περίπτωση ὅμως ποὺ ὁ Θεός, ἐν τῷ ἀπείρῳ Αὐτοῦ εὐσπλαγχνίᾳ, ἐπιτρέψει κάτι ἄλλο γιᾶ λόγους τοὺς ὁποίους ἐμεῖς δὲν γνωρίζουμε, τότε ἄς ἔχουμε ὑπ΄ ὄψει τὴν ῥήση τοῦ Οἰκουμενίου: Ὁ Θεός τὴν παιδείαν ἐπάγων ἡμῖν, τὸ συμφέρον ἡμῖν ἀεί θηρᾶται» (Ὁ Θεός κι ὅταν ἐπιτρέπει μιὰ δοκιμασία γιὰ ἑμᾶς, πάντα κυνηγᾶ τὸ συμφέρον μας)._

http://www.ag-anargyroi.info/index.html


Η.Ι.Χ 

....Καλό μήνα